Olen shokissa. Työkaveri kävi äsken sanomassa
että hän puhuu nyt monen muun työkaverin puolesta ja että he toivoisivat mun lähtevän pois tästä työpaikasta :-(
Aiheutan täällä kuulemma niin paljon harmia ihmisille.
Ainoa että olen mahdollisimman vähän tekemisissä kaikkien kanssa ja olen aina kaikille ystävällinen. Mitä mun nyt pitäisi tehdä? Lähteä pois mutta mistä mä löydän nopeasti uutta työtä?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli persoonallisuushäiriöinen esimies kerran. Ekana päivänä hän heti sanoi, että ei olisi hslunnut palkata mua, mutta muut valintatiimin jäsenet olivat vastineet. Sitten kiusasi siitä lähtien. Sain unettomuutta ja ahdistusta ja tyhmänä erosin itse. Tuli karenssi työttömyysturvaan ja vaikeus saada muita tlitä, kun edellinen työsuhde päättyi epämääräisesti. Eli... älä irtisanoudu vaan hoida asia organisaation virallisia reittejä niin kauan, kun olet vielä kasassa etkä luhistunut paineen alla.
Miten pitkään sä olit tuossa työpaikassa? Mulle nimittäin kävi juuri noin. Irtisanouduin paineen alla mutta olin toisaalta tehnyt töitä lähes 10 v samassa firmassa. Minuun on suhtauduttu työttömänä yksinhuoltaja äärimmäisen hyvin sosiaalitoimessa. Alan saada itsetuntoni takaisin ja uskon että tällä kaikella oli tarkoitus.
Meillä töissä on ihminen, joka on tosiaan ystävällinen toisille, omasta mielestään.
Hän on oikeassa, omasta mielestään.
Esimiehet eivät ymmärrä häntä, omasta mielestään.
Me muut sitten saamme osaksemme pomottamista, ja joudumme kuuntelemaan, kun hän haukkuu muita. Kaikki asiat pitäisi tehdä hänen haluamallaan tavalla. Myös esimiesten.
Hän ei tee töitään kunnolla ja valittaa muille, miten he eivät tee töitään. Omasta mielestään toki vain huomauttaa asiallisesti.
Hän kaataa tuntemattomien ihmisten niskaan töitä, jotka eivät heille kuulu. Sitten kun nämä sanovat, ettei kyseinen työtehtävä ole heidän hommiaan, alkaa sota. Sitä sitten käydään esimiesten kanssa läpi ja työkavereiden ja vaikka keiden. Ja seuraavan kerran kun hän näkee tätä ihmistä, niin taas valittaa, että miksi tämä ei totellut.
Hän käy työajallaan ostoksilla, mutta jää sitten työvuoron jälkeen tekemään ilmaiseksi duunia, koska "on niin hyvä työntekijä". Ja sitten valittaa, että miten piti jäädä ylitöihin. Tekisi työt työajalla.
Hän haukkuu myös alaikäisiä työhön tutustujia päin naamaa, mutta hänen mielestään se on vain kunnollista toimintaa.
Omasta mielestään hän toki on kunnollinen, ystävällinen työntekijä ja ihmettelisi, miksi kukaan haluaisi hänet pois työpaikalta. Ja kaikki haluaisivat hänet pois työpaikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sota yhtä miestä kaipaa. Jos yksi ihminen saastuttaa koko työilmapiirin, joukolla sellainen äkkiä istutaan ulos.
Miten voi saastuttaa olemalla kaikille ystävällinen? Ei haasta riitaa, ei puhu seläntakana ja tekee työnsä hyvin.
Naisissa se vika jotta voidaan alkaa sorsia jotain liian kivaa ihmistä.. Itse nainen joten ehkä tiedän tunteen
-Sinä olet nainen joten tiedät kaikkien naisten ajatukset ja viat...? Juuei, puhu vaan omasta puolestasi.
Mulla on ollut työkaveri, joka omasta mielestää hoisi työnsä hyvin, mutta oikeesti sössi kaiken. Mitään vähänkään tärkeää hänen tehtäväkseen ei voinut antaa, koska se ei ikinä valmistunut aikataulussa ja jälkiä sai aina paikata ja monesti aiheutti jopa vahinkoa niin että firmalle tuli tappioita. Nössö pomo ei saanut sanottua sille mitään ja jätti hänet meidän muiden vaivoiksi. Onneksi sitten yt:t hoisi homman.
Älä vaan irtisanoudu!
Mä jouduin pari vuotta sitten samanlaiseen tilanteeseen.
5stä työntekijästä 3 oli puhunut paskaa musta esimiehille. Kaikki mikä oli pielessä kys paikassa oli mun vika ihan kaikki. Myös vaikka halkeamat seinässä. Ja mua haukuttiin myös asiakkaille ( kyseessä päiväkoti) Tämä selvis mulle vasta vuotta myöhemmin kun jouduin puhutteluun.
Jossa loppujen lopuksi itkin hysteerisenä koska se tuli mulle täysin yllärinä. Olivat olleet mulle koko ajan ystävällisiä. Pomolle olivat sanoneet että olivat antaneet mulle jatkuvasti palautetta mun käytöksestä mut olin aina vaan röyhkeämpi. Tää oli siis valhe.
Asiasta seurasi tosi ruma tilanne. Nää tyypit yritti niin selvästi savustaa mua ulos, mut jostain sain voimaa taistella omien oikeuksien puolesta ja onneksi sattui kohdalla pomo joka tajusi mistä on kyse mun reaktio oli niin vilpitön.
Päätin että minä en lähde en anna kiusaajille periksi.
Loppujen lopuksi nää tyypit lähti kaikki yksi kerrallaan ja selvisi että olivat valehdelleet monesta muustakin asiasta.
En ole enää heidän kanssaan missään tekemisissä. Vaikka meillä on yhteisiä tuttuja. Silloin tällöin satutaan samaan paikkaan. Olen kylmän kohtelias. Mutta en myöskään koskaan sortunut puhumaan heistä pahaa yhteisille tutuille. En tuhlaa heihin enää yhtään ajatusta :)
Ja olen edelleen samassa paikassa töissä ja uusi tiimi toimii kuin unelma. Nyt kun homma toimii olen tajunnut et kyllä merkit oli silloin ilmassa olin vaan liian naivi.
Sain myös sen esimies paikan josta he paskan puhumisella yrittivät minut sivuuttaa.
Eli. Ota asia esille kaikkien kanssa niin et esimies on paikalla. Se on ihan helvetin vaikeeta mut älä anna muiden kohdella noin äläkä uhraa työpaikkaasi siihen. Jaksamista. Kusipäät on kusipäitä. Sulla ei oo siihen mitään osaa eikä arpaa
Tee ap lyhyesti tapahtuneesta sähköposti esimiehelle. Ei mitään naisten yliampuvaa ja pitkäveteistä vuodatusta vaan faktat parilla rivillä. Tämä turvaa selustaasi ja saat lisäaikaa. Muista että esimies on velvollinen hoitamaan ongelmaa ja vain faktojen pohjalta. Akkojen paskapuheilla ei oo merkitystä. Missään nimessä et lähde itse irtaantumaan. Jos tulanne pahenee eikä esimies reagoi niin luottamusmies ja AVI
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan irtisanoudu!
Mä jouduin pari vuotta sitten samanlaiseen tilanteeseen.
5stä työntekijästä 3 oli puhunut paskaa musta esimiehille. Kaikki mikä oli pielessä kys paikassa oli mun vika ihan kaikki. Myös vaikka halkeamat seinässä. Ja mua haukuttiin myös asiakkaille ( kyseessä päiväkoti) Tämä selvis mulle vasta vuotta myöhemmin kun jouduin puhutteluun.
Jossa loppujen lopuksi itkin hysteerisenä koska se tuli mulle täysin yllärinä. Olivat olleet mulle koko ajan ystävällisiä. Pomolle olivat sanoneet että olivat antaneet mulle jatkuvasti palautetta mun käytöksestä mut olin aina vaan röyhkeämpi. Tää oli siis valhe.
Asiasta seurasi tosi ruma tilanne. Nää tyypit yritti niin selvästi savustaa mua ulos, mut jostain sain voimaa taistella omien oikeuksien puolesta ja onneksi sattui kohdalla pomo joka tajusi mistä on kyse mun reaktio oli niin vilpitön.
Päätin että minä en lähde en anna kiusaajille periksi.
Loppujen lopuksi nää tyypit lähti kaikki yksi kerrallaan ja selvisi että olivat valehdelleet monesta muustakin asiasta.
En ole enää heidän kanssaan missään tekemisissä. Vaikka meillä on yhteisiä tuttuja. Silloin tällöin satutaan samaan paikkaan. Olen kylmän kohtelias. Mutta en myöskään koskaan sortunut puhumaan heistä pahaa yhteisille tutuille. En tuhlaa heihin enää yhtään ajatusta :)
Ja olen edelleen samassa paikassa töissä ja uusi tiimi toimii kuin unelma. Nyt kun homma toimii olen tajunnut et kyllä merkit oli silloin ilmassa olin vaan liian naivi.
Sain myös sen esimies paikan josta he paskan puhumisella yrittivät minut sivuuttaa.Eli. Ota asia esille kaikkien kanssa niin et esimies on paikalla. Se on ihan helvetin vaikeeta mut älä anna muiden kohdella noin äläkä uhraa työpaikkaasi siihen. Jaksamista. Kusipäät on kusipäitä. Sulla ei oo siihen mitään osaa eikä arpaa
Minä koin myös että työyhteisöömme tuli uusia virkistävä ihmisiä. Siksi tuntuukin todella surulliselta että minä lähdin erään pitkään työpaikalla olleen henkilön toimesta.
Suurin osa neuvoo virheellisesti pomon puheille. Tahtoo keskustelut unohtua tai muuttaa muotoaan joten olen samaa mieltä että ilmoita kirjallisesti. Toki riippuu pomosta mutta en luottaisi että sinulla on se fiksuin.
Käyttäjä2780 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi työskentelen miesvaltaisella alalla niin ei tarvitse olla huolissaan tuollaisesta.
Niin, miesvaltaisella alalla se menee niin että "Me ollaan nyt Jaskan ja Peran kanssa juteltu, että sun olis parasta lähteä."
"Ja me vedetään sua pataan jos et lähe, kääpiö!"
Huomaa ettette ole koskaan olleet miesvaltaisella työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos se pomon pomo on samanlainen? Kuka sitten puolustaa?
AVI on velvollinen tutkimaan ellei firmasta löydy halukkuutta. Yleensä halukkuus löytyy kun ilmoittaa että seuraavaksi asia menee ulkopuoliselle.
OHJE:
-Ensin soitat liittoon ja kysyt neuvoa liiton juristilta
-Vasta sitten soittat omalle työsuojeluvaltuutetulle ja muista mitä liitto sano oikeuksista ja näytöstä
-Vasta kolmantena juttelet omalle esimeihellesi
-Neljäntenä sitten HR:lle jos näet että oma esimies ei ole oikeassa
100% varmasti kyse on naisvaltaisesta hoito/hoivatyöpaikasta... siellä tämä on ihan normaalia
Se mitä sinä ET tee on että ET irtisanoudu itse, se on työpaikan HR osaston tehtävä ja jos asia menee tähän asti muista liiton juristin ohjeet
Helppoa....ja muista että tätä pidetään työpaikkakiusaamisena
Esimies on ainoa, joka arvioi suoritustasi tai soveltuvuuttasi työhön. Eivät kollegat.
Yksi selitys on, että työpaikalla on kiusaajia, joille tuo on rutiinia. Toisen selitys voi olla, että työpaikalla vallitsee vastakkainasettelu työntekijöiden ja esimiesten välillä ja huonosti tekeminen ja vihanpito on porukan mielestä pakollista.
Missään tapauksessa heti eroaminen ei ole ratkaisu, vaan asiallinen kysymys sekä pomolle että erikseen porukalle,miäk on syy tyytymättömyyteen. Kerro kuka sanoi ja mitä, ja kysy selitystä. Vaikenemalla kaivat omaa kuoppaa, mutta oikeuksia vaatimalla tai pitkään jauhamalla myös. Asiallisesti kysymällä saat joko vastauksen, tai jos et saa, voit jättää puheet omaan arvoonsa. Joka tapauksessa tietävät, ettet ole hiljainen uhri.
Vierailija kirjoitti:
OHJE:
-Ensin soitat liittoon ja kysyt neuvoa liiton juristilta
-Vasta sitten soittat omalle työsuojeluvaltuutetulle ja muista mitä liitto sano oikeuksista ja näytöstä
-Vasta kolmantena juttelet omalle esimeihellesi
-Neljäntenä sitten HR:lle jos näet että oma esimies ei ole oikeassa
100% varmasti kyse on naisvaltaisesta hoito/hoivatyöpaikasta... siellä tämä on ihan normaalia
Se mitä sinä ET tee on että ET irtisanoudu itse, se on työpaikan HR osaston tehtävä ja jos asia menee tähän asti muista liiton juristin ohjeet
Helppoa....ja muista että tätä pidetään työpaikkakiusaamisena
Paitsi, että liiton juristi ja työsuojeluvaltuutettu ohjaavat ottamaan asian puheeksi ensin oman esimiehen kanssa, ennen kuin alkavat asiassa millekään.
Vierailija kirjoitti:
Anna kun arvaan, niin olet naisvaltaisElla alalla hoitotyössä?
Siinä tapauksessa ymmärrän työkavereiden toiveen, jos yksi istuu kesken vuoron AV:lla.
Tiedän tapauksen, missä esimies avustajansa kanssa savusti työntekijän työpaikalta, koska näennäisesti hoiti hommansa niin rennosti. Oli vaan pitkän linjan ammattilainen ja osasi työnsä näennäisen helposti. Muut tykkäsivät työyhteisössä asiakkaita myöten kovasti. Puhtaan kateuden puolelle ja henkilökemiaan tuo meni. Ei auttaneet ammattiliiton viralliset sovittelut. Naisvaltainen ala oli kyseessä. Satuin kuulemaan kerran myrkyllisen keskustelun tuohon lähtevään liittyen ja kerroin sen tietysti heti hänelle, että tällaista pomo puhuu selkäsi takana.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikkakiusaamista. Nyt otat työsuojeluvaltuutettuun ja liittoon yhteyttä asap ja ryhdyt vastatoimenpiteisiin.
Ja ensiksi työterveyshuoltoon yhteys sekä pitkä saikkari, tollaista ei jaksa kukaan jos noin tullaan sanomaan.
Varmasti työnteko tuossa paikassa on jatkossa mahdotonta, mutta työpaikkakiusaamisesta saa kyllä korvaukset ja siitä ei selviä pelkällä rahalla kuten laittomasta irtisanomisesta. Työsyrjintä on rikos ja rikollinen vastaa lain edessä rikoksestaan.
Firmalle olisi tullut halvemmaksi vain erottaa ap. Nyt tämä kieroilu on työsyrintää, ajattelivat kai että olisi edullisinta, jos ap itse lähtisi. Tulee kalliimmaksi kun laiton irtisanominen ja lisäki rikosseuraamukset päälle.
Miksi tälle ensimmäiselle ei kukaan uskalla sanoa mitään?