suomessa ruoan hinta on kohtuuton
Asuin 2kk Lontoossa ,ostin ruoat kaupasta ja kävin välillä ulkona syömässä. Nyt olen viikon verran ollut Suomessa ja olen tuhlannut saman verran ruokaan kun yhden kk aikana Lontoossa. Miten tämä on edes mahdollista? Lontoo ei ole edes mikään halpa kaupunki.
Ei mikään ihme että täällä on ruoka jonoja kun ruoka on kohtuuttoman kallista. Mielikuvitusta joutuu opiskelijana käyttämään että saat syötyä edes jokseenkin terveellisesti. Mikä täällä maksaa oikeasti? Miten esim leipäpaketin hinta (1.99€) jakautuu ?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli mies kanssa tukehtua kun täällä meni ekan kerran kauppaan ja näki lihan hinnan. Mies on siis englantilainen. Englannissa söi joka sunnuntai sunday roastina naudan paistia ja kokonaista kanaa jne ja maksoi murto osan suomen hinnoista. Söi myös naudan jauhelihaa ja pihvejä jne useasti ja sama homma. Huomattavasti halvempaa.
Sä voi tsanoa sille sun miehellesi että painuu sitten takaisin sinne mistä tulikin jos ei kelpaa olla täällä.
Vierailija kirjoitti:
Tuottaja ei saa paljon mitään, ja aina vaan paranee kiitos S-ryhmän halpuutuksen ja kaupat ottavat paljon katetta. Itse voisin maksaa esim. lihatuotteista 5-10 kertaisen hinnan jos tuottaja saisi paljon enemmän ja eläinten oloihin panostettaisiin eri tavalla. Olen köyhä opiskelija, jos joku sitä nyt miettii, että porvarin on hyvä huudella.
Maksaisitko todella yhdestä 400g jauhelihapaketista 30€?
Vierailija kirjoitti:
Hävetti mennä saksalaisparin kanssa syömään ravintolaan jossa olut maksoi lähes 8€/tuoppi. Ja olut oli saksalaismiehen mielestä laimeaa ja prosentit naurattivat myös.
Jos haluaa juoda myrkkyä niin on varaa myös maksaa siitä
Vierailija kirjoitti:
Asumiskustannukset täällä on niin naurettavia myös. Varsinkin kunnat on nostaneet vuokriaan koska kunnan asunnoissa asuvat saavat yleensä asumistukea,sen maksaa kela.
Mene kuule asumaan Lontooseen niin tiedät mitä tarkoittaa kallis asuminen. Kun surkea homeinen yksiökin on kalliimpi kuin Helsingissä kolmio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen euroja ruoka oli vielä kohtuu hintaista. Se pitäisi vaan suhteuttaa kaikkiin tukiin yms. Toinen on sähkönsiirto maksut.
Euroon siirtyminen ei nostanut ruoan hintaa. EU:hun liittyminen laski hintoja, mutta eurolla ei ollut vaikutusta.
Ai laski vai? Juhannuksena 2001 kotimainen sisäfile tarjouksesta 98 markkaa kilo, nyt ulkolainen halvimmillaan 28€ (163€). Tuota hintaluokkaa ollut koko euroajan.
Et voi suoraan kääntää euroja markoiksi noin. Rahan arvo elää eikä euro ole enää sama kun markka aikaan
No juu, ei varmaan oo keltään jäänyt huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Lontoossa 5 kk ajan, asuntona oli 12 neliön soluhuone + osuus olohuoneesta, keittiöstä ja kylpyhuoneesta. Hometta oli kaikissa huoneissa, kylppärissä isoina mustina läntteinä. Lämmitys olematon, lämmintä vettä tuli satunnaisesti, jos muisti laittaa lämminvesivaraajan päälle. Vuokra oli noin 1200 e/kk (tietty puntina maksettiin). Suomessa tuohon hintaan saa Helsingin keskustasta siistin kaksion. Ja ihan ilman hometta.
Miten ihmeessä tuolla Lontoossa voi asuminen maksaa niin paljon, kun ruoka on niin halpaa?
Kysyntä ja tarjonta. Kun kaikki haluaa asua Lontoossa niin hinnat nousee. Briteissä ei myöskään ole suomalaista rakennusmäärysjärjestelmää eikä tarkastuksia. Siellä saa rakentaa melkein mitä vaan. Ketään ei kiinnosta.
Nämä kun yhdistää niin tilanne on tuo.
Kun syö Britannialaista nautaa niin pian alkaa pää täristä.
Kukaan ei halua britannialaista lihaa siksi se on puoli ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta teiltä unohtuu eräs tärkeä asia!
Ruuan laatu on Suomessa aivan eriluokkaa kun esim. Englannissa tai muualla päin maailmaa.
Suomalainen ruoka on puhdasta ja ravintoarvoiltaan huippua.
Tää on kyllä osittain vain suomalaisten fantasiaa. Lähes joka maassa ollaan sitä mieltä, että juuri heillä on laadukkaita ruokaa.
Kyllä mä pidän puhtaampana ravintona esim Italiassa tai Kreikassa suoraan omasta maasta/puista poimittuja hedelmiä, vihanneksia, pihalla kipittävien kanojen munia ja omassa navetassa kasvatetun possun tai lehmän lihaa.
Noista saa muutkin nauttia kun ostaa kylän markkinoilta muutamalla roposella
Suomessa ei edes tilan omistaja taida saada teurastaa possuaan ilman maksua??
Aivan, olet tuhlannut Suomessa, jos viikossa on mennyt sama kuin kuukaudessa Lontoossa. Minä olen asunut Lontoossa, enkä huomannut sanottavaa eroa ruuan hinnassa. Samaa todistaa tuo linkki. Ruoka on Lontoossa 13% halvempaa.
https://www.expatistan.com/cost-of-living/comparison/helsinki/london?
Viikon matkalla Lontoossa pari vuotta sitten sain huomata, että ruoka oli jonkin verran edullisempaa kuin Suomessa. Tykkäämme matkalla laittaa osa aterioista itse, joten samalla tulee tutustuttua ruokakauppojen/torien valikoimiin ja paikalliseen ruoanlaittokulttuuriin. Kasvikset, hedelmät ja esimerkiksi raejuustokin olivat Lontoossa pääasiassa halvempia kuin täällä. Yhtenä huomiona vielä pakastevihannesten edullisuus; moni ostikin kilon pusseja herneitä ja porkkanoita, koska maksoivat vain 20 p. Haha, ja moni latasi ostoskärryihinsä purkkinakkeja! :D
Vierailija kirjoitti:
Ne summat mitä suomessa menee esim 4 henkisellä perheellä kk on naurettavia. Espanjassa asuva ystäväni ei voi ymmärtää miten suomalaiset käyttävät ruokaan useita satoja euroja. Miten täällä pystyy säästämään? Mahdotonta?
Suomalaiset syö ja asuu kalliisti. Kulkee huonoissa vaatteissa. Ajaa museoautoilla. Asuu ahtaasti kalliissa asunnoissa. Käyttävät vähän rahaa vapaa-aikaan. Ei tämä malli RUotsista ole kotoisin. Neuvosto-Suomi meininkiä. Sosialistit on tehneet maasta tämmöisen. Kiittäkää heitä.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan laatu on Suomessa aivan eriluokkaa kun esim. Englannissa tai muualla päin maailmaa.
Tämähän oli sarkasmia, eikö ollutkin?
Vierailija kirjoitti:
Ennen euroja ruoka oli vielä kohtuu hintaista. Se pitäisi vaan suhteuttaa kaikkiin tukiin yms. Toinen on sähkönsiirto maksut.
Sähkönsiirto on tosiaan kallistunut. Aiemmin siirto oli selkeästi halvempaa kuin itse sähkö. Nyt siirtomaksu on useita kymppejä sähköä kalliimpaa per lasku. Oletan sen johtuvan kaapeloinnista, vaikka meille kuinka vakuutettiin, että kaapeloinnin kustannuksia ei laiteta asiakkaiden maksettavaksi.
Minusta ruoka on edelleen halpaa. Pussi perunoita/porkkanoita/omenoita/jauhoja eurolla. Munat eivät paljon maksa, ei myöskään jauheliha ja makaroni. Maitotuotteet saa halvalla, kun ostaa suomalaista ja isoja pakkauksia.
On ihan itsestä kiinni, mistä maksaa. Jos haluaa päästä halvalla, tekee ruuan itse. Jos haluaa käyttää puoli- tai täysvalmisteita tai jotain toiselta puolelta maailmaa laahattuja kumkvatteja, sitten maksaa enemmän.
Jogurtit, viilit ja maitojuustot voi tehdä itse. Rahkaan ei tarvita kuin purkki kermaa ja maitorahkaa ja marjoja pakkasesta ja saa ison satsin välipalaa.
Olisihan se mukavaa jos ruokaan ei menisi niin paljon, mutta minkä sillä voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä osittain vain suomalaisten fantasiaa. Lähes joka maassa ollaan sitä mieltä, että juuri heillä on laadukkaita ruokaa.
Antibioottien ja tuholaismyrkkyjen käyttö on Suomessa paljon vähäisempää.Pelkkä talvi jo puhdistaa peltoja.
Käyn yleensä S-marketissa ja koska merkitsen menot aina vihkoon ylös, olen ajatellut kokeilla käydä helmikuussa pääasiassa Lidlissä ja katsoa miten käy. Jotenkin tuo Lidl on saanut maineen epäilyttävänä orjatyöfirmana, mutta joskus mietin, mitäs muuta kuin orjatyötä se on mitä suomalaiset viljelijät S:lle ja K:lle tekevät? Sitä olen myös ihmetellyt, että heviosastolla laatu on heikentynyt S-marketissa huimasti. Jos haluaa ostaa paprikan, ne ovat niin nuhjaantuneita, että se saattaa olla hyvä, jos heti samana päivänä syö, pidempään ei säily. Sen sijaan suomalaiset tomaatit ovat kauttaaltaan aivan raakoja ja niitä saa kypsyttää monta päivää. Lidlin hedelmät ja vihannekset ovat oman kokemukseni mukaan olleet aina priimalaatuisia. Se harmittaa, että Lidlin valikoimat ovat pienemmät eli jotain täytyy ehkä S:stä hakea. Mutta kyllä ihan todella eilen järkytti taas S-marketin kassalla, kun ostin paketin jauhelihaa ja kanaa, juustoja jonkin verran enemmän, ja sitten pääasiassa varsin edullisia juttuja, niin summa oli heti 60e. Ilmeisesti pitäisi ostaa sitä halvinta vehnäp*skaa ja vain edullisimpia juureksia jatkuvasti, niin sitten olisi kohtuullista?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan asumisen hinta on kohtuuton.
Tämä on niin totta.
Vierailija kirjoitti:
Ne summat mitä suomessa menee esim 4 henkisellä perheellä kk on naurettavia. Espanjassa asuva ystäväni ei voi ymmärtää miten suomalaiset käyttävät ruokaan useita satoja euroja. Miten täällä pystyy säästämään? Mahdotonta?
Jeps.. menee jo lähemmäks tonnia jos laskee ulkona syömiset mukaan. Meillä menee ruokakauppaan 750-950€/kk. (950€ oli joulukuulta)
Vierailija kirjoitti:
Käyn yleensä S-marketissa ja koska merkitsen menot aina vihkoon ylös, olen ajatellut kokeilla käydä helmikuussa pääasiassa Lidlissä ja katsoa miten käy. Jotenkin tuo Lidl on saanut maineen epäilyttävänä orjatyöfirmana, mutta joskus mietin, mitäs muuta kuin orjatyötä se on mitä suomalaiset viljelijät S:lle ja K:lle tekevät? Sitä olen myös ihmetellyt, että heviosastolla laatu on heikentynyt S-marketissa huimasti. Jos haluaa ostaa paprikan, ne ovat niin nuhjaantuneita, että se saattaa olla hyvä, jos heti samana päivänä syö, pidempään ei säily. Sen sijaan suomalaiset tomaatit ovat kauttaaltaan aivan raakoja ja niitä saa kypsyttää monta päivää. Lidlin hedelmät ja vihannekset ovat oman kokemukseni mukaan olleet aina priimalaatuisia. Se harmittaa, että Lidlin valikoimat ovat pienemmät eli jotain täytyy ehkä S:stä hakea. Mutta kyllä ihan todella eilen järkytti taas S-marketin kassalla, kun ostin paketin jauhelihaa ja kanaa, juustoja jonkin verran enemmän, ja sitten pääasiassa varsin edullisia juttuja, niin summa oli heti 60e. Ilmeisesti pitäisi ostaa sitä halvinta vehnäp*skaa ja vain edullisimpia juureksia jatkuvasti, niin sitten olisi kohtuullista?
Meillä menee aina 40-80€ ja ostan 1-2pv ruoat kerralla.. siis vaikka kuinka koittaa ostaa halvinta mahdollista niin hyvin harvoin pääsee alle 40€ ulos kaupasta. Ostan neljälle, silti.
Markka aikaan sai 50mk ruokakassin täyteen, nyt saa saman euroissa.. näkyy hyvin muutos.
Turha valittaa jos ostat jotain lohta. Lohi on eliitin ruoka.
Prisma ei voi vaikuttaa Lohen hintaan. Niiden hinta voi yhtäkkiä tuplaantuakkin.
Turha valittaa ruoan hinnoista jos ostat ruokaa jonka kilohinta on edes 13,90 euroa kilo.