Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

suomessa ruoan hinta on kohtuuton

Vierailija
29.01.2017 |

Asuin 2kk Lontoossa ,ostin ruoat kaupasta ja kävin välillä ulkona syömässä. Nyt olen viikon verran ollut Suomessa ja olen tuhlannut saman verran ruokaan kun yhden kk aikana Lontoossa. Miten tämä on edes mahdollista? Lontoo ei ole edes mikään halpa kaupunki.
Ei mikään ihme että täällä on ruoka jonoja kun ruoka on kohtuuttoman kallista. Mielikuvitusta joutuu opiskelijana käyttämään että saat syötyä edes jokseenkin terveellisesti. Mikä täällä maksaa oikeasti? Miten esim leipäpaketin hinta (1.99€) jakautuu ?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin USAssa viime vuoden, ja mielestäni taas siellä ruoan hinta oli todella korkea jopa suomesta tulleelle. Olen ollut tyytyväinen Suomen hintatasoon tuon jälkeen, ja lisäksi USA opetti minut ostamaan suunnitelmallisesti ruoat ja käymään max 2 kertaa viikossa kaupassa. Taloudellista on ollut. Kyllähän sitä rahaa saa täällä ruokakauppaan kulumaan jos joka päivä käy ja tekee joka päivä eri ruoan.

Vierailija
22/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Nauroin juuri eilen Prisman "halpuutukselle":

- tomaattien ja kurkkujen hinta on tullut n 0,10cnt per kilo alaspäin mutta samaan aikaan pussilohi on noussut 5€/kilo (ennen 13,90€ nyt 18,90€/kilo!!!!!)

Vituttaa....

Waude, on ne neroja, kun polttavat kynttillää ns molemmista päistä. Älykkyyden multihuipentuma.

Eihän nekään nyt kaikkia tuotteita sentään koske. On Prisman hinnat yleisesti tippuneet tässä parin vuoden aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin Lontooseen, hämmästyin minäkin ruoan hintaeroa. Yksi monista syistä valkeni, kun ekan kerran menin paikalliseen supermarkettiin hiljaiseen aikaan. Siis aikaan, jota Suomen kokemusten perusteella luulin hiljaiseksi: noin klo 13.30 tavallisena  arkena, jolloin suomalaisen marketin 12 kassasta 2 on auki ja toisella asiakaskin. Brittimarketissa oli pitkä rivi kassoja auki ja jokaisella 3-5  kärryn jono. Ymmärsin, että näillä volyymeilla on mahdollista tinkiä katteista aika paljon.

Vierailija
24/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä vanhoja aikoja kun oli lähikauppoja ja kioskeja. Enään ei vissiin kannata kuin jonkun ketjun alaiseksi yrittäjäksi ryhtyä? Ikävä on niitä aikoja kun pystyi itse tukemaan tiettyä yrittäjää. Yrittäjää joka osti tavaransa joltain toiselta paikalliselta yrittäjältä. Välistä vetäjiä on liikaa nykyään. Ja eniten hyötyy isojen ketjujen pomot. Ei niinkään se r-kioskin Pena joka tekee 12h joka päivä.

Vierailija
25/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa verotetaan joka tapahtumaa eli alkutuotannosta ostajan jokainen porras maksaa veroa eli se on myös iso syy miksi hinta nousee.

Vierailija
26/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy: S- ja K-Mafia.

Vierailija
27/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta teiltä unohtuu eräs tärkeä asia!

Ruuan laatu on Suomessa aivan eriluokkaa kun esim. Englannissa tai muualla päin maailmaa.

Suomalainen ruoka on puhdasta ja ravintoarvoiltaan huippua.

Näinhän sitä uskotellaan. Totuus on ihan muuta.

Vierailija
28/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Nauroin juuri eilen Prisman "halpuutukselle":

- tomaattien ja kurkkujen hinta on tullut n 0,10cnt per kilo alaspäin mutta samaan aikaan pussilohi on noussut 5€/kilo (ennen 13,90€ nyt 18,90€/kilo!!!!!)

Vituttaa....

Lohen hinta on täysin riippuvainen maailmanmarkkina hinnasta joka noussut eikä Prismassa tai Suomessa missään voida vaikuttaa hintaan.

Vierailija
29/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva saada jotain vastinetta niille veroille joita maksaa. Huonompaan suuntaan on kaikki mennyt (terveydenhuolto,päivähoito,vanhuspalvelut) kaikki palvelut. Itse en veronmaksajana käytä kunnallista terveydenhoitoa ollenkaan. Menen suoraan yksityiselle. A. Saan ajan samalle päivälle B. Vaivani otetaan todesta C. Minua halutaan hoitaa eikä vain laskuttaa turhasta.

Vierailija
30/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan laatu on Suomessa aivan eriluokkaa kun esim. Englannissa tai muualla päin maailmaa.

Näinhän sitä uskotellaan. Totuus on ihan muuta.

Totuus on juurikin noin. Suomessa normituotettu ruoka on sitä mikä muualla on luomua. Nimim. työskennellyt maatalousalalla Keski-Euroopassa. Ja eläinten hyvinvointi on myös aivan täysin eri tolalla, onneksi.

Vierailija
31/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei pärjää köyhä eikä kipeä. Mitään et saa myöskään periä. Perintökin verotettu niin ettei sitä kannata köyhänä vastaan ottaa.

Vierailija
32/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva saada jotain vastinetta niille veroille joita maksaa. Huonompaan suuntaan on kaikki mennyt (terveydenhuolto,päivähoito,vanhuspalvelut) kaikki palvelut. Itse en veronmaksajana käytä kunnallista terveydenhoitoa ollenkaan. Menen suoraan yksityiselle. A. Saan ajan samalle päivälle B. Vaivani otetaan todesta C. Minua halutaan hoitaa eikä vain laskuttaa turhasta.

Eipä tuo ihme ole. Ennen byrokratialle teki töitä alle 20% ihmisistä. Nyt jo noin 63% ihmisistä tekee työtä byrokratialle, joka ei tuota yhtään mitään. Eli siis julkiset virat jne. Kiitos EU:n, byrokratian määrä on aivan järjetön.

Vierailija
33/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä eri mieltä ruuan hinnasta. Ulkona syöminen on toki kallista, mutta jos halvalla haluaa päästä kotona niin on varmasti mahdollista. Edullisia kauden hedelmiä, kananmunia, ruispalat 28 cnt pussi prismassa, halvin margariini 20 snt 400 gramman rasia, esim kana Suomessa hyvinkin edullista. Lohi ja kokoliha on kallista, niitä ei tule pahemmin ostettua.

Riippuu ihan siitä mitä ostaa. Kaikki ei ole kallista!

Vierailija
34/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Lontoossa 5 kk ajan, asuntona oli 12 neliön soluhuone + osuus olohuoneesta, keittiöstä ja kylpyhuoneesta. Hometta oli kaikissa huoneissa, kylppärissä isoina mustina läntteinä. Lämmitys olematon, lämmintä vettä tuli satunnaisesti, jos muisti laittaa lämminvesivaraajan päälle. Vuokra oli noin 1200 e/kk (tietty puntina maksettiin). Suomessa tuohon hintaan saa Helsingin keskustasta siistin kaksion. Ja ihan ilman hometta.

Miten ihmeessä tuolla Lontoossa voi asuminen maksaa niin paljon, kun ruoka on niin halpaa?

Vierailija
35/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä eri mieltä ruuan hinnasta. Ulkona syöminen on toki kallista, mutta jos halvalla haluaa päästä kotona niin on varmasti mahdollista. Edullisia kauden hedelmiä, kananmunia, ruispalat 28 cnt pussi prismassa, halvin margariini 20 snt 400 gramman rasia, esim kana Suomessa hyvinkin edullista. Lohi ja kokoliha on kallista, niitä ei tule pahemmin ostettua.

Riippuu ihan siitä mitä ostaa. Kaikki ei ole kallista!

Näin on. Mm se kuuluisa Lidlin makaronipussi, jolla kilohintaa alle 30 senttiä ja erittäin halvat juurekset.

Vierailija
36/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja pitäisi suosia suomalaista! Hiukan vaikeaa kun espanjalainen tomaatti on puolet halvempi.

Toinen on vaatteet. Osta suomalainen suomessa tehty vaate,maksa kolminkertainen hinta. Ei täällä kannata edes yrittää.

Olisi kivaa olla espanjalainen maanviljelijä. Saisi työntekijöitä 80 snt tuntipalkalla keräämään tomaatteja, Suomessa kun työntekijöille pitää maksaa vähintää 8e/h + sivukulut siihen päälle. Espanjassa on liuta käytännössä paperittomia maatyöläisiä, joiden kanssa ei tarvitse välittää mistään lainsäädännöstä. Saataisiinpa sama systeemi meille Suomeenkin! Ruuan hinta halpenisi huomattavasti.

Suomalainen on siitä outo epeli, että sille pitää maksaa työstä palkkaa, mutta se ei ole valmis maksamaan mistään tuotteesta mitään, koska joku jossain muualla tekee kaiken halvemmalla. Palkat alas ja Suomi nousuun!

Vierailija
37/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin Lontoossa 5 kk ajan, asuntona oli 12 neliön soluhuone + osuus olohuoneesta, keittiöstä ja kylpyhuoneesta. Hometta oli kaikissa huoneissa, kylppärissä isoina mustina läntteinä. Lämmitys olematon, lämmintä vettä tuli satunnaisesti, jos muisti laittaa lämminvesivaraajan päälle. Vuokra oli noin 1200 e/kk (tietty puntina maksettiin). Suomessa tuohon hintaan saa Helsingin keskustasta siistin kaksion. Ja ihan ilman hometta.

Miten ihmeessä tuolla Lontoossa voi asuminen maksaa niin paljon, kun ruoka on niin halpaa?

suuri osa maailman ihmisistä haluaa asua lontoossa niin voi mistä vaan vaatia kovan hinnan. itse en pitänyt lontoon ruokien hintoja suomea halvempina.

Vierailija
38/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo ihme ole. Ennen byrokratialle teki töitä alle 20% ihmisistä. Nyt jo noin 63% ihmisistä tekee työtä byrokratialle, joka ei tuota yhtään mitään. Eli siis julkiset virat jne. Kiitos EU:n, byrokratian määrä on aivan järjetön.

Unohdat, että Suomi on hyvinvointivaltio, jossa julkinen sektori vastaa monesta sellaisesta asiasta, josta esim. Briteissä vastavat yksityiset tahot. Koululaitos, sosiaali- ja terveydenhuolto jne. on monessa muussa maassa pääosin yksityisten tuottamaa, joten myös julkinen sektori on pieni. Kunhan saadaan soteuudistus ja maakuntamalli toimimaan, pienenee meilläkin julkinen sektori huomattavasti ja esim. lasten päivähoitoon saadaan laadukas yksityinen sektori ja halpa julkinen sektori, joista vanhemmat voivat sitten valita. Yksityisen valitessaan joutuu toki maksamaan vähän enemmän, mutta samalla varmistaa sen, että saadaan byrokratiaa vähennettyä.

Vierailija
39/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on :/ Meillä 2 aik ja 2 PIKKUlasta, ruokaan menee ihan heittämällä 400-500e/kk eikä meinaa riittääkkään. Vaikka pyrin/joudun paljon ostamaan sitä halvinta; perunaa, porkkanaa, banaania, kurkkua ja tomaattia (joka tosin ei edes ole halpaa), riisiä, makaronia, kanaa, jauhelihaa, maitojuomaa, halvinta maustamatonta jogurttia, reissuleipää ja sämpylää, nuudelia, tonnikalaa, munia...

.. ei oikeasti kovin ravintorikasta, mutta noilla pysytään max 500e/kk budjetissa. Toki ostan välillä myös esim. viiliä, jogurttia, avokadoa, viinirypäleitä, juustoa, leikkeleitä, KALAA, pihvilihaa, marjoja, pähkinöitä. Valitettavasti noi näkyy heti kauppalaskussa ja loppukuusta mennään pahasti miinukselle sitten jos koittaa syödä terveellisesti. 

Kun yhtälöön lisätään vielä kallis asuminen ja liikkuminen (yksi velaton auto), niin ei hirveästi naurata. 

Vierailija
40/94 |
29.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englannissa ei lisätä seleeniä lannoitteisiin ja seleenin puute on iso syy brittien syöpäsairastuvuudessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi