suomessa ruoan hinta on kohtuuton
Asuin 2kk Lontoossa ,ostin ruoat kaupasta ja kävin välillä ulkona syömässä. Nyt olen viikon verran ollut Suomessa ja olen tuhlannut saman verran ruokaan kun yhden kk aikana Lontoossa. Miten tämä on edes mahdollista? Lontoo ei ole edes mikään halpa kaupunki.
Ei mikään ihme että täällä on ruoka jonoja kun ruoka on kohtuuttoman kallista. Mielikuvitusta joutuu opiskelijana käyttämään että saat syötyä edes jokseenkin terveellisesti. Mikä täällä maksaa oikeasti? Miten esim leipäpaketin hinta (1.99€) jakautuu ?
Kommentit (94)
Tuottaja ei saa paljon mitään, ja aina vaan paranee kiitos S-ryhmän halpuutuksen ja kaupat ottavat paljon katetta. Itse voisin maksaa esim. lihatuotteista 5-10 kertaisen hinnan jos tuottaja saisi paljon enemmän ja eläinten oloihin panostettaisiin eri tavalla. Olen köyhä opiskelija, jos joku sitä nyt miettii, että porvarin on hyvä huudella.
Ne summat mitä suomessa menee esim 4 henkisellä perheellä kk on naurettavia. Espanjassa asuva ystäväni ei voi ymmärtää miten suomalaiset käyttävät ruokaan useita satoja euroja. Miten täällä pystyy säästämään? Mahdotonta?
Niin ja pitäisi suosia suomalaista! Hiukan vaikeaa kun espanjalainen tomaatti on puolet halvempi.
Toinen on vaatteet. Osta suomalainen suomessa tehty vaate,maksa kolminkertainen hinta. Ei täällä kannata edes yrittää.
Näin on. Nauroin juuri eilen Prisman "halpuutukselle":
- tomaattien ja kurkkujen hinta on tullut n 0,10cnt per kilo alaspäin mutta samaan aikaan pussilohi on noussut 5€/kilo (ennen 13,90€ nyt 18,90€/kilo!!!!!)
Vituttaa....
Ennen euroja ruoka oli vielä kohtuu hintaista. Se pitäisi vaan suhteuttaa kaikkiin tukiin yms. Toinen on sähkönsiirto maksut.
Kyllä kannatti liittyä EU:hun ja ottaa euro käyttöön. Nyt ruoka, autot ja viinat halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennen euroja ruoka oli vielä kohtuu hintaista. Se pitäisi vaan suhteuttaa kaikkiin tukiin yms. Toinen on sähkönsiirto maksut.
Euroon siirtyminen ei nostanut ruoan hintaa. EU:hun liittyminen laski hintoja, mutta eurolla ei ollut vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta teki joku lehti vasta tutkimuksen ja suurin osa tuotteista on nyt halvempia kun markka aikaan.
Mulla oli mies kanssa tukehtua kun täällä meni ekan kerran kauppaan ja näki lihan hinnan. Mies on siis englantilainen. Englannissa söi joka sunnuntai sunday roastina naudan paistia ja kokonaista kanaa jne ja maksoi murto osan suomen hinnoista. Söi myös naudan jauhelihaa ja pihvejä jne useasti ja sama homma. Huomattavasti halvempaa.
Arvonlisävero selittää osan ruoan hintaerosta Suomen ja Britannian välillä. Suomessa ruoan hintaan lisätään 14 % veroa, Britanniassa pääsääntöisesti 0 %.
Ei vaan asumisen hinta on kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 2kk Lontoossa ,ostin ruoat kaupasta ja kävin välillä ulkona syömässä. Nyt olen viikon verran ollut Suomessa ja olen tuhlannut saman verran ruokaan kun yhden kk aikana Lontoossa. Miten tämä on edes mahdollista? Lontoo ei ole edes mikään halpa kaupunki.
Ei mikään ihme että täällä on ruoka jonoja kun ruoka on kohtuuttoman kallista. Mielikuvitusta joutuu opiskelijana käyttämään että saat syötyä edes jokseenkin terveellisesti. Mikä täällä maksaa oikeasti? Miten esim leipäpaketin hinta (1.99€) jakautuu ?
Suomessa on vain kaksi suurta ruokakauppaketjua, vaikuttaisikiko asiaan?
Vierailija kirjoitti:
- tomaattien ja kurkkujen hinta on tullut n 0,10cnt per kilo alaspäin mutta samaan aikaan pussilohi on noussut 5€/kilo (ennen 13,90€ nyt 18,90€/kilo!!!!!)
Vituttaa....
Waude, on ne neroja, kun polttavat kynttillää ns molemmista päistä. Älykkyyden multihuipentuma.
Hävetti mennä saksalaisparin kanssa syömään ravintolaan jossa olut maksoi lähes 8€/tuoppi. Ja olut oli saksalaismiehen mielestä laimeaa ja prosentit naurattivat myös.
suomessahan on halpaa ruokaa verrattuna tuloihin, mutta se tuntuu kalliilta asuntoihin ja autoihin käytettyjen summien jälkeen. opiskelijalle myönnän olevan kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa....
Lohi on tällä hetkellä kaikkialla kallista. Ainakin jos norjalaisesta puhutaan.
Kannattaa katsoa, koska on tarjouksessa ja ostaa silloin.
"Kalakauppiasliiton vt. toiminnanjohtaja Kari Ylihärsilän mukaan norjalaiset säätelevät täysin lohen hintaa tuottamalla vähemmän, jotta hintaa saadaan hilattua ylös.
– Norjalaiset kontrolloivat aika vahvasti viikoittain perattavaa tuotantomäärää. Jos hinta putoaa, niin tuotantomäärää pudotetaan.
Norjassa kalantuotanto on myös ylipäätään vähentynyt tänä vuonna osittain vesien kylmenemisen ja kalakuolemien takia, kertoo Ylihärsilä."
Mutta teiltä unohtuu eräs tärkeä asia!
Ruuan laatu on Suomessa aivan eriluokkaa kun esim. Englannissa tai muualla päin maailmaa.
Suomalainen ruoka on puhdasta ja ravintoarvoiltaan huippua.
Asumiskustannukset täällä on niin naurettavia myös. Varsinkin kunnat on nostaneet vuokriaan koska kunnan asunnoissa asuvat saavat yleensä asumistukea,sen maksaa kela.
Tomaattien kilohinta paljonko tällä hetkellä ja ne tomaatit on raakoja ja helposti homehtuvia.