Lasagne- parhaat vinkkisi ja salaiset raaka-aineesi?
Meillä "peruslasagneen" tulee aina pekonia ja joskus papuja- valkoisia pikkuruisia tai borlotteja. Juustoista parhaaksi on vuosien kokeilujen jälkeen osoittautunut cheddar.
Mitä teillä kuuluu lasagneen perusjuttujen lisäksi tai vaihteluksi?
Kommentit (75)
Tex mex lasagne. Jauhelihasoosiin tulee itse soseutettua makeaa tomaattimurskaa, 1-2 tacomaustepussia, paljon sipulia ja chili(jauhe). Pinaattilevyjä ja valkokastikkeeseen mustaa emmentalia (tai cheddar) reilusti, muskottia, valkopippuria ja täysmaitoa. Suolaa en erikseen lisää missään vaiheessa, kun tacopussissa on jo muutenkin suolaa.
Vierailija kirjoitti:
Hei sinä kusipää alapeukuttaja, harmittaako, kun jotkut osaa kokata?
Minulla tuli ekana mieleen, joku vegaanien alapeukkuinvaasio. Kasa kokkaustaidottomia ituhippejä, joilla mieli tuli kipeäksi, kun muut käyttää lihaa.
Mä teen yleensä broilerinjauhelihasta, koska osa perheestä ei syö punaista lihaa. Kastikkeeseen tulee tomattimurskaa, valkosipulia, pippuria, suolaa ja basilikaa.
Runsaasti juustokastiketta jossa yleensä emmental/mozzarella raaste. Ihan perusjutut, mutta niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Makujahan on tietysti monia, mutta täytyy kyllä sanoa, anteeksi vain, että osa näistä vinkeistä kuulostaa ihmeellisiltä sekasotkuilta. Chiliä ja salsaa lasangeen? Rasvaista pekonia rasvaisen juuston ja valkokastikkeen kanssa? En kyllä kutsuisi noita sekoituksia lasangeksi.
Eikös lasagna tarkoita nimenomaan sellaista pastalevyä, eli mikä vaan niistä tehty ruoka on lasagne-jotain?
Vierailija kirjoitti:
Täysjyvälasagnelevyjä, paistijauhelihaa, mozzarellaraaste, paseerattu tomaatti, pirkan valkosipulipippurisekoitus, koska parasta, suolaa, maggi lihaliemi, sipulia, jauhelihamauste ja muutama kynsi valkosipulia ja kevytkermaa, en teeerikseen valkokastiketta.
Miksi näin monta alapeukkua? Taasko täällä on maggi hatersejä?:D Mun mies rakastaa tätä versiota, kylkeen vielä hyvää punkkua:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysjyvälasagnelevyjä, paistijauhelihaa, mozzarellaraaste, paseerattu tomaatti, pirkan valkosipulipippurisekoitus, koska parasta, suolaa, maggi lihaliemi, sipulia, jauhelihamauste ja muutama kynsi valkosipulia ja kevytkermaa, en teeerikseen valkokastiketta.
Miksi näin monta alapeukkua? Taasko täällä on maggi hatersejä?:D Mun mies rakastaa tätä versiota, kylkeen vielä hyvää punkkua:)
Jahas ja alapeukku taas, ylläri.. Miksi on niin kiva alapeukuttaa ihmisten kehittämiä reseptejä? En tajua, no sunnuntai-ilot kullakin:D Aika säälittävää..
Sori, mutta en ollut lähelläkään paljastaa reseptiäni.
Tuorepastasta tulee parasta ja kuten tuossa jo ohjeistettiinkin, bolognesen pitkä muhittaminen on kaiken hyvän alku.
Erinomainen on myös Hesarin ohje, missä lasagne tehdään paahdetuista kasviksista ja ricotasta. Paras kasvislasagne mitä olen koskaan syönyt.
Käytän vain valmiita joko Rainbown tai Xtran valmiseimespakkauksia. Jauhenliha on sikaa 400g ja jos tuuri käy, saan sen -30% tai jopa 50% alennuksella. Ruuasta tulee ihan syötävää lapsille tarjottavaksi, Jennica on 5v ja Nico-Petteri 7v ja he syövät yleensä yli puolet mitä laitan lautaselle. Itse syön ranskalaisia nugeteilla ja ketsupilla. Pari kolme kertaa viikossa tilaan pitsan tuplajuustolla. Lapset eivät pidä pitsasta. Silloin teen heille lasagnea.
Keittelen aika ajoin tomaattisoosia, jota sitten pakastan annosrasioihin. Kesällä siihen tulee tuoreita kaltattuja tomaatteja, talvella ihan mikä tahansa paseerattu tomaattisose käy. Tai muskattu, aivan sama.
Kuullotan sipulia ja valkosipulia oliiviöljyssä, chiliäkin voi halutessaan laittaa (ehdoton suosikkini on hedelmäinen habanero). Kuullotuksen lopussa lisäilen tuoretta basilikaa ja oreganoa, tai jos ei niitä ole tarjolla niin purkista sitten. Mausteita ei saa polttaa, mutta varovasti niiden maun antaa liueta rasvaan. Sitten lisäilen tomaatit. Keittelyä monta tuntia välillä sekoitellen. Valmis keitos antaa jäähtyä ja sitten sauvasekoittimella tasaiseksi kastikkeeksi. Lisätään suolaa vähän ja sitten enemmän kunnes on suunmukaista. Tätä soosia voi käyttää pizzaan, jauhelihakastikkeeseen, lasagneen, keittoihin, chili con carneen...
En tee erillistä bechamelia enkä edes valkokastiketta. Lasagnea tehdessä lisään tomaattisoosiin kermaa. Sitten vaan kerroksina levyjä, paistettua (pippuri ja suola mausteena) jauhelihaa, juustoraastetta, kastiketta. Uuniin ja valmiina nam.
Juu olen totuttanut itseni ja perheeni yksinkertaisiin, selkeisiin, luonnollisiin makuihin. Jää syömättä teolliset sotkut. Suola, pippri, sipulit, yrtit, chili. Muuta ei ruuanlaitossa tarvita! Maku syvenee luonnollisessa rasvassa. Eli voita ja oliiviöljyä ruuanlaittoon. No okei omena antaa ihanaa makua uunipossuun, sitruuna tai mandariini kanaruokiin. Granaattiomenan mehu ja siemenet lampaan kanssa, nam! Hunaja hapankurkkje kanssa on taivaallista. Etikkaa tarvitaan kanssa joihinkin ruokiin terästämään makua. Niin ja viinit ja olut käy myös makua antavana elementtinä etenkin pitkään haudutettavissa ruuissa.
Oon syönyt muiden tekemiä lasagneita mutta itse teen vielä paremman .
Vierailija kirjoitti:
Makujahan on tietysti monia, mutta täytyy kyllä sanoa, anteeksi vain, että osa näistä vinkeistä kuulostaa ihmeellisiltä sekasotkuilta. Chiliä ja salsaa lasangeen? Rasvaista pekonia rasvaisen juuston ja valkokastikkeen kanssa? En kyllä kutsuisi noita sekoituksia lasangeksi.
Tässä ketjussa puhutaan lasagnesta, ei lasangesta. Mikä se edes on?
Testatkaa 00-jauhoja bechameliin, tulee paljon parempaa! Ja todellakin, tuorepastasta tehty lasagne on parasta. Italiassa syömäni lasagne oli uskomatonta vaikka siinä oli vain pestoa ja ricottaa. Enemmän itse pastaa kuin täytettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse teen lasagnen yleensä gluteenittomana, maidottomana ja tomaatittomana johtuen perheen allergioista. Silti viimeksi allergiaton vieras halusi reseptin.
Kastikkeeseen laitan paljon kasviksia ja esim porkkanan ja sipulin kuullotan hyvin. Kastikkeen pohjana käytän yleensä bataattisosetta mutta joskus punajuurta tai tomaattisosetta. Lisäksi laitan lihaliemikuutioita tai itsetehtyä lihalientä sekä kookoskermaa yhden purkin. Usein soseutan kastikkeen sauvasekottimella ennen paistetun jauhelihan lisäämistä. Pinnalle ripottelen salamisuikaleita.
Tosi näppärä tomaatiton resepti, jossa korvaat maitokastikkeen tomaattisosepohjaisella liejulla.
Kommentoijalle vinkki koetappa lukea lainaamasi viesti uusiksi ihan ajatuksella. Yleensä teen tomaatittomana mutta joskus käytän myös paseerattua tomaattia. Tajutatko nyt??
Maitoa en voi käyttää koskaan allergioista johtuen. Mutta korvaan tuon maidon kookoskermalla. Sekin luki viestissä jonka lainasit...
Lieju???
kastike on kasvissosekeiton tapainen rakenteeltaan plus jauheliha. Ja en väittänyt että tämä tekemäni olisi parempaa kuin perinteinen mutta kun kysyttiin vinkkejä erilaisista lasagneista niin kirjoitin nyt tällaisen version.
Kasviksista käytän aina porkkanaa ja sipulia. Lisäksi sen mukaan mitä kaapeista sattuu löytymään esim kesäkurpitsaa, omenaa jne
Ja levyinä gluteenittoman lasagnelevyt tietty.
Minun mielestäni ricotta on lasagneen paras juusto. Muuten vaihtelen yleensä vain sekaan tulevia kasviksia.