Lasagne- parhaat vinkkisi ja salaiset raaka-aineesi?
Meillä "peruslasagneen" tulee aina pekonia ja joskus papuja- valkoisia pikkuruisia tai borlotteja. Juustoista parhaaksi on vuosien kokeilujen jälkeen osoittautunut cheddar.
Mitä teillä kuuluu lasagneen perusjuttujen lisäksi tai vaihteluksi?
Kommentit (75)
Runsaasti valkosipulia. Ehdottomasti.
Mausteita reilusti ja valkokastiketta enemmän kuin reseptissä. Valkokastikkeeseen laitan aina hiukan muskottia ja viherpippuria. Juustoa reippaalla kädellä, aika sama mitä juustoa, kunhan sitä on runsaasti.
Pastan teen itse. Tulee mehevämpää ja parempaa kuin valmislevyistä.
Tämä on myös muuten ihan tolkuttoman hyvää, teen taas huomenna tätä:
http://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/sivumaku/blogi/munakoisolasagne-saat…
Tuplajuusto, emmental ja mozzarella
Valkosipulia reilusti
Tuore basilika
Kaltatut tomaatit
En tiiä miten muut tekee, mutta hyväks on kehuttu :)
Vierailija kirjoitti:
Knorrin valmistamat lasagne-ainekset, joissa makupussi ja pastat. Niin helppoa ja hyvän makuista.
Oletko tosissasi?
Itse teen lasagnen yleensä gluteenittomana, maidottomana ja tomaatittomana johtuen perheen allergioista. Silti viimeksi allergiaton vieras halusi reseptin.
Kastikkeeseen laitan paljon kasviksia ja esim porkkanan ja sipulin kuullotan hyvin. Kastikkeen pohjana käytän yleensä bataattisosetta mutta joskus punajuurta tai tomaattisosetta. Lisäksi laitan lihaliemikuutioita tai itsetehtyä lihalientä sekä kookoskermaa yhden purkin. Usein soseutan kastikkeen sauvasekottimella ennen paistetun jauhelihan lisäämistä. Pinnalle ripottelen salamisuikaleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Knorrin valmistamat lasagne-ainekset, joissa makupussi ja pastat. Niin helppoa ja hyvän makuista.
Oletko tosissasi?
Olen. Noita me syötiin aina mun lapsuuden perheessä tai ennen Knorria syötiin Rainbowin vastaavista aineista itse tehtyä lasagnea.
Vierailija kirjoitti:
Mausteita reilusti ja valkokastiketta enemmän kuin reseptissä. Valkokastikkeeseen laitan aina hiukan muskottia ja viherpippuria. Juustoa reippaalla kädellä, aika sama mitä juustoa, kunhan sitä on runsaasti.
Pastan teen itse. Tulee mehevämpää ja parempaa kuin valmislevyistä.Tämä on myös muuten ihan tolkuttoman hyvää, teen taas huomenna tätä:
Pisteet sinulle pastan tekemisestä! Itse olen tehnyt lasagnelevyt atomeista tasan kerran, ei ollut mielestäni vaivan väärti. Nyt ostan kaupan tuorelasagnea, tai teen kuivatusta. Jos lapset ovat apuna, esikeittävät kuivat lasagnelevyt.
Miten teet lasagnepastan ja kauanko menee aikaa?
ap
Hei, mäkin olen tehnyt tuolla reseptillä munakoisolasagnea. On oikein maukasta.
Lasagnelevyjen tilalla kesäkurpitsaa. Paljon mausteita, tujusti juustoa, maukasta vaökokastiketta ja väkevää tomaattijauhelihakastiketta. Nälkä.
Jauhelihan sekaan kokonaisia, kaltattuja romaatteja, porkkanaa, kesäkurpitsaa, sieniä. Paljon juustokastiketta, laitan siihen cheddaria, gryereä yms. Ja aannan sen vetäytyä tunnin kaksi ennen uuniinlaittoa.
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Kannattaisi vähän leikata tuota palmurasvan saantia, mieluiten kokonaan pois, ennen kuin sairastut.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen lasagnen yleensä gluteenittomana, maidottomana ja tomaatittomana johtuen perheen allergioista. Silti viimeksi allergiaton vieras halusi reseptin.
Kastikkeeseen laitan paljon kasviksia ja esim porkkanan ja sipulin kuullotan hyvin. Kastikkeen pohjana käytän yleensä bataattisosetta mutta joskus punajuurta tai tomaattisosetta. Lisäksi laitan lihaliemikuutioita tai itsetehtyä lihalientä sekä kookoskermaa yhden purkin. Usein soseutan kastikkeen sauvasekottimella ennen paistetun jauhelihan lisäämistä. Pinnalle ripottelen salamisuikaleita.
Olin vähän epäileväinen miten toimii hyvään pastaan, juustoon ja tomaattiin perustuva ruoka gluteenittomana, maidottomana ja tomaatittomana mutta itse asiassa kuulostaa aikamoisen hyvältä! :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastan teen itse. Tulee mehevämpää ja parempaa kuin valmislevyistä.Tämä on myös muuten ihan tolkuttoman hyvää, teen taas huomenna tätä:
Pisteet sinulle pastan tekemisestä! Itse olen tehnyt lasagnelevyt atomeista tasan kerran, ei ollut mielestäni vaivan väärti. Nyt ostan kaupan tuorelasagnea, tai teen kuivatusta. Jos lapset ovat apuna, esikeittävät kuivat lasagnelevyt.
Miten teet lasagnepastan ja kauanko menee aikaa?
ap
Se on kyllä ihan helppoa, ostat vaan kaupasta durrum-jauhoja (löytyy ainakin Myllyyn Parhaalla) ja teet sen paketin ohjeen mukaan. Tavallisesta vehnäjauhosta ei oikein tule hyvää koostumusta, ei pysy kunnolla kasassa.
Meillä on neljä henkeä, joten laitan jauhoja nelisen desiä, kolme munaa, lorauksen oliiviöljyä ja suolaa teelusikallisen.
Sitä pitää vaivata venyttämällä kymmenen minuuttia, se on homman työläin osa. Sitten panet vähintään puoleksi tunniksi tekeytymään muovipussissa jääkaappiin ja sitten kelaat valmiiksi pastakoneella. Tekemiseen menee tuo jääkaappivaihe poislukien noin vartti.
On se aika lailla parempaa kuin kuivatusta levystä tehty. En ole nähnyt missään tuorepasta-levyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh. Kannattaisi vähän leikata tuota palmurasvan saantia, mieluiten kokonaan pois, ennen kuin sairastut.
Oon syönyt pienestä pitäen tollasia lasagneja ja terve oon vielä.
Hei sinä kusipää alapeukuttaja, harmittaako, kun jotkut osaa kokata?
Korvaan nykyään jauhelihan kanalla. Ja kastikkeeseen aina tomaattimurska purkki. Kanalla tuunattu lasagne on todella herkullinen, kokeilkaa :)
Aitoon lasagneen ei tuu juustokastiketta, vaan belcheme-kastike. Juusto tulee sinne väliin, mozzarella, parmesani ja ricotta-juusto. Juntit nyt tekee mitä osaa, kokit mitä haluaa. Ärsyttävää kun kaikki osaamattomat juntit jakelee ruokaohjeita mistä ei mitään tiedä!
Vierailija kirjoitti:
Tosi näppärä tomaatiton resepti, jossa korvaat maitokastikkeen tomaattisosepohjaisella liejulla.