Ovatko nämä murressanat sinulle tuttuja?
Tiedättekö mitä tarkoittavat nämä lappilaiset murresanat?
Vasiten
Ruukata
Pahki
Häätyä
Märsätä
Vollottaa
Piettää
Raatata
Visto
Karehtua
Loova
Vanttuut
Viruttaa
Kommentit (115)
En katsonut muiden vastauksia, joten menee veikkaukseksi. Olen asunut Helsingissä koko ikäni, eikä minulla ole mitään perhesiteitä Tampereen pohjoispuoliseen Suomeen.
Vasiten = varta vasten
Ruukata = olla tapana
Pahki = kokonaan puhki
Häätyä = jäädä
Märsätä = itkeä
Vollottaa = itkeä
Piettää = pitää väkisin
Raatata = kyntää
Visto = vihta
Karehtua = tulla naavaiseksi
Loova = ahkio
Vanttuut = hanskat
Viruttaa = huuhdella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viruttaminen on venyttämistä ja punkka on sänky. :) Tuima on liian suolaista ja itikka on sitten hyttynen. Ja en vasiten oo väärässä!
Meillä astiat virutetaan ja kuivat pyykit leipataan.
Ekan kerran kuulen, että joku muukin käyttää sanaa leipata viikkaamisen sijaan!!! Mun äiti käyttää tuota sanaa, mutta muu kuin äidin suku ei edes rajua mitä se tarkoittaa...Mistä päin olet?
Lapista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö mitä on silppaaminen?
Veikkaisin pilkkomista = silppuamista.
Monet mainituista tunnistaa kyllä peruskouluruotsilla, kuten prata ja låda suomennettuna.
Mutta mistä tulee visto ja viruttaa?
Tunnetaanko silppaamista Turun seudun ulkopuolella?
Ainakin se on ollut vieras sana kaikille muualta kotoisin oleville tutuilleni. Tamperelaiselta en ole muistanut kysyä. Ai niin! Nämä olivat minulle vieraita Tampereen murteessa, tiedättekö mitä ovat pipa ja rotvalli?
Pipa on pipo ja rotvallille en edes tiedä oikeaa nimeä 😂 kun se vaan on rotvalli (kyseessä siis katukivetyksen reunus tms)
Kahveli taitaa tulla saksankielen sanasta kaffel eli haarukka. Viruttaminen on pohjoisessa huuhtelua ja hämeen seudulla venyttämistä. Hämäläiset ovat ihmeissään kun lappalainen kertoo viruttavansa kasvot aamulla :)
Lapissa sanotaan usein "Koska sie tuut?" Ekan kerran kun tämän kuulin mietin et kysyykö hän milloin vai miksi minä tulen :D
Kukaan ei vastannut, mikä on murres.
Mikä on savoksi "voe tuontauttaan"?
Vierailija kirjoitti:
Kahveli taitaa tulla saksankielen sanasta kaffel eli haarukka. Viruttaminen on pohjoisessa huuhtelua ja hämeen seudulla venyttämistä. Hämäläiset ovat ihmeissään kun lappalainen kertoo viruttavansa kasvot aamulla :)
Minä taas olen täysin hämäläinen ja minulle viruttaminen nimenomaan on vedellä pesua. Esim se lapsi virutti kissa olisi minulle lapsi uitti kissan vedessä. Pyykit virutettiin järvessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan mikä on lappapuuro?
Kyllä, juuri tänään tein ja hyvää tuli.
Muistan ku meillä oli lappapuuroa päiväkodissa jälkiruokana. En tykänny sillon, ja nyt aikuisena harvoin tulee syötyä, vaikka maistuis kyllä. Mistäpäin oletta ku lappapuuroksi sanotta? Mie Sodankylästä.
Apua mikä sattuma. Pyssykylästä myös. Asun etelässä.
Soankylässä mieki lappapuuroni keittelin.
Tuo paikkakunnan nimi on ilmeisesti ruotsinkielisten kartantekijöitten väännös jostain alun perin lappalaisnimestä. Vanhassa Sallassa oli Sovakylä, lieneekö samaa perua. Sodan kanssa sillä ei tiettävästi ole mitään yhteyttä, vaikka pitkään on varuskunta ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan ku meillä oli lappapuuroa päiväkodissa jälkiruokana. En tykänny sillon, ja nyt aikuisena harvoin tulee syötyä, vaikka maistuis kyllä. Mistäpäin oletta ku lappapuuroksi sanotta? Mie Sodankylästä.
Tuo paikkakunnan nimi on ilmeisesti ruotsinkielisten kartantekijöitten väännös jostain alun perin lappalaisnimestä. Vanhassa Sallassa oli Sovakylä, lieneekö samaa perua. Sodan kanssa sillä ei tiettävästi ole mitään yhteyttä, vaikka pitkään on varuskunta ollutkin.
Mulle on kerrottu, että sodan on saamea ja tarkoittaa joen haaraa. Kitinen ja jeesiöjoki vissiin. En tiedä sitte. Sotaan sillä ei kumminkaan viitata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kerrottu, että sodan on saamea ja tarkoittaa joen haaraa. Kitinen ja jeesiöjoki vissiin. En tiedä sitte. Sotaan sillä ei kumminkaan viitata.
Toisaalta jotku sanoo sitä Sovankyläksi
Vasite= muuten vaan, huvikseen. (Torniosta kotoisin oleva tuttuni käyttää tätä kun tarkoittaa että jotain tehdään asiasta tehden, tarkoituksella.)
Ja lappapuuroa minäki keitän.
T. Entinen kuusamolainen
Vierailija kirjoitti:
Ja ruotsiksihan haarukka on gaffel :D
Ja mitä, onko kihveli muka murresana? Mikä se "oikea" sana sille sitte on? Ja oon luullu että tassiki on ihan yleinen sana kahvikupin aluslautaselle... :D
Meillä päin sanotaan fillarin tavaratelinettä tarakaksi, mutta tamperelaisilla oli joku hauska nimitys tälle(kin). Mikä se on?
Vierailija kirjoitti:
No höpö höpö. Kyllä meillä virutetaan eli huuhdellaan kasvot ja ihan Hämeessä olen ikäni asunut.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin sanotaan fillarin tavaratelinettä tarakaksi, mutta tamperelaisilla oli joku hauska nimitys tälle(kin). Mikä se on?
Kyä se tarakka on ainakin meillä, 40km Treelta. Joppariksi sanotaan Pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapissa sanotaan usein "Koska sie tuut?" Ekan kerran kun tämän kuulin mietin et kysyykö hän milloin vai miksi minä tulen :D
Asun Pirkanmaalla ja sanotaan, että koska sää tuut...
Siinä vasta hauska ihiminen, tarkoittaa tuhlari