Kuukausi ilman herkkuja ja sokeria, liikuntaa joka päivä, mutta paino ei putoa?
Olen nyt siis koko tammikuun ollut ilman herkkuja ja sokeria, aloitin myös liikunnan joka päivä ja yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti ja tasaisin väliajoin.
Kävin vaa'alla joulukuun lopulla, kävin tammikuun puolessa välissä ja olin lihonut puolen kiloa. Silloin en vielä niin ajatellut asiaa, mutta kävin tänään aamulla vaa'alla ja paino on nyt kilon alle aloituspainon. Ylipainoa kuitenkin minulla on n.20kg. Aloinkin miettimään, ettei minulla voisi olla kilpirauhasen vajaatoiminta?
Olen jo pitkän aikaa ollut jatkuvasti todella kiukkuinen ja ärsyynnyn todella helposti ja pienistä asioista. Sinänsä olen koko ikäni ollut helposti tulistuva ja ärsyynnyn helposti, mutta en näin pienistä ennen. Alakuloisuuttakin on ollut aika paljon, mutta olen laittanut sen tämän pimeän vuodenajan ja väsymyksen piikkiin. Tämä paino asia vain laittoi miettimään. Muutin kuitenkin kaikki tottumukseni, mutta muutosta ei ole tapahtunut.
Pääsen verikokeisiin vasta ensi viikolla, joten siksi kyselen täältä, onko jollakulla ollut joskus samanlaista?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Laskepa päivittäinen energiansaanti ja arvioi kulutus. Sitten tiedät, oletko miinuksella.
Menee vähän ohiksena nyt, mutta osaako kukaan neuvoa, miten parhaiten arvioida omaa kulutustaan? "Normaalit" arviot perusaktiiviselle naiselle heittävät ainakin omalla kohdalla roimasti yläkanttiin, sillä paino nousee hyvin herkästi. Minulta on kilpirauhanen poistettu, mikä omalta osalta hankaloittaa tätä arviointia. Alkaa ärsyttää kun paino ei putoa, vaikka käyn lenkillä (tunnin, hengästyttävä) joka päivä (kerran viikossa ehkä etten käy), ja teen raskaan salitreenin kolme kertaa viikossa. Kilokalorit menee 1200-1400, useimmiten 1200 kcal, enkä syö hiilaripainotteisesti. Mitään vaan ei tapahdu. Vaan jos nostan kalorimäärää, paino alkaa heti kiivetä ylös :D en siis syö liian vähääkään. Tuntuu melko vaikealta ylläpitää terveellistä ruokavaliota + liikkua mikäli kulutukseni oikeasti olisi jotain 1000 kilokalorin luokkaa päivässä. Eihän se voi olla niin alhainen? D:
Ylipainoa kertynyt kilpirauhasen poiston jälkeen joku 15kg varmaan. Arvotkin ovat kuulemma kohdillaan enkä kauheasti voisi enää tyroksiiniannosta nostaa. En sitten tiedä, onko muilla kilpparin tuottamilla hormoneilla jotain osuutta asiaan, kun noita hormoneita minulla ei nyt sitten enää tietenkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Taidan kokeilla noiden murojen korvaamista hedelmillä. Luojan kiitos pidän hedelmistä =D
Ap
Niin, että sokerin vaihdat sokeriin??
Vierailija kirjoitti:
6 vastaajalle: En oikein tiedä, että mistä voisin ottaa tuon rasvan ruokavalioon, koska en pidä kovin rasvaisista tuotteista. Minusta ne maistuvat pahalle, joten en "omin nokkineni" ole lisännyt sitä sitten muualtakaan. Kysyn kuitenkin neuvoja lääkäriltä ensi viikolla, uskon että hän osaa kertoa.
Ap
Lääkäri neuvoo syömään thl:n suositusten mukaan, niitten on pakko tai tulee huutia.
Se perinteinen kaurapuuro alkaa helposti kyllästyttämään, suosittelen kokeilemaan tuorepuuroa. Googlettamalla löytää monia ideoita tähän, niistä voi poimia terveellisemmät ja itselleen sopivimmat. Lisäksi aamuja helpottaa kun aamupala on tehty valmiiksi illalla. Tsemppiä ap! :)
Kiitos kaikille vastauksista. En enää kommentoi yksittäisiin kommentteihin, joista huomaa ettei ole luettu ketjua. Ensi viikolla varmasti selviää paljon verikokeiden tuloksista, jos ne ovat kunnossa niin täällä minulla on paljon vinkkejä, joiden avulla toivottavasti saadaan tulosta aikaiseksi =)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotain on vialla. Eli syöt mukamas terveellisesti ja syöt liikaa. Muita vaihtoehtoja ei ole. Murot ja myslit eivät todellakaan ole terveellisiä. Tuoremehukin on terveellistä muttei sitäkään saa juoda kuin lasi päivässä.
Ota selvää terveellisestä ruokavaliosta ja paljon niissä on kaloreita. Sisätauti lääkäri Mustajoki (?) on muistaakseni kirjoittanut useita kirjoja asiasta.
Mustajoen ohjeita ei kannata noteerata. Ihan huuhaa äijä :)
Maidossa on hirveästi energiaa, aikuinen ihminen ei sitä tarvitse juodakseen. Siitä saa aivan huomaamattaan hirveät määrät kaloreita. Paljon menee päivässä? Samoin murot, vaikka olisi täysjyvää niin sokeria sisältää hirveästi.
Mua jäi jotenkin harmittaan, kommentoin tuossa aiemmin että syöt väärin ja liian vähän rasvaa etc. Sori kun esitin mielipiteeni vähän kärkkäästi ja ilkeästi. Mut siis olen kyllä täysin sitä mieltä mitä aiemmin kirjoitinkin :)
Toivon että et laihduta millään dieettimeiningillä, vaan alat kiinnittämään huomiota ruokavalioosi kokonaisuutena, niin, että voit jatkaa terveesti syömistä aina. Sellainen "täysrasvainen" ja "puhdas" ruoka on ns. normaalia ja luonnonmukaista, jos niin voi sanoa. Sillä voit varmasti paremmin, kuin vähärasvaisilla ja ruokateollisuuden huijaustuotteilla. Ja kokeilemalla aina selviää, mikä on kenellekin paras tapa syödä. Joku syö 5 kertaa päivässä ja joku toinen 2 kertaa. Tsemppiä!
48: olen vastannut jo noihin kysymyksiin =)
49: Ei se haittaa, tällä palstalla tulee tehtyä sitä, kun vastaanotto yleensä on mitä on =) En sillä mielellä tätä aloittanutkaan, vaan tarkoitus oli nimenomaan, että remppaan ruokatottumukset ihan pysyvästi =) Muutenhan olen taas kohta tässä jamassa, jos laihdunkin ja palaan vanhaan. Totta, kokeilemalla selviää paljon, kaikki ovat kuitenkin yksilöitä. Kokeilen täältä kyllä saamiani neuvoja ja toivon että saan tuloksia. Kiitos =)
Vierailija kirjoitti:
Mua jäi jotenkin harmittaan, kommentoin tuossa aiemmin että syöt väärin ja liian vähän rasvaa etc. Sori kun esitin mielipiteeni vähän kärkkäästi ja ilkeästi. Mut siis olen kyllä täysin sitä mieltä mitä aiemmin kirjoitinkin :)
Toivon että et laihduta millään dieettimeiningillä, vaan alat kiinnittämään huomiota ruokavalioosi kokonaisuutena, niin, että voit jatkaa terveesti syömistä aina. Sellainen "täysrasvainen" ja "puhdas" ruoka on ns. normaalia ja luonnonmukaista, jos niin voi sanoa. Sillä voit varmasti paremmin, kuin vähärasvaisilla ja ruokateollisuuden huijaustuotteilla. Ja kokeilemalla aina selviää, mikä on kenellekin paras tapa syödä. Joku syö 5 kertaa päivässä ja joku toinen 2 kertaa. Tsemppiä!
Ei ap:lle kelvannut sun ohjeet (niin kuin arvelitkin) Hän odottaa nyt lääkärin ohjeita. Nehän tiedetään, mitä ne on :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:lle kelvannut sun ohjeet (niin kuin arvelitkin) Hän odottaa nyt lääkärin ohjeita. Nehän tiedetään, mitä ne on :)
Et sitten ilmeisesti lukenut ketjua?
Kokeilepa sulamo.fi sivustoa. Sinne syötät omat mittasi ja listaat kaiken syömäsi ja liikkumasi. Ehkä löytyy sen avulla "syypää" siihen että paino ei putoa. Ihan edullinen kuukausimaksu.
Itselläni ei toiminut mutta auttoi ymmärtämään ruokamääriä ja liikuntamääriä. Minulla on tukku sairauksia jotka teki siitä vaikeampaa, mutta sinulla voisi toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ikä,pituus,paino?23v, 179cm, 95kg
Ap
Et ole kyllä ihan pieni nainen,tuo 179cm on kyllä kunnon mitta naiselle,painoa on vähän turhan paljon,toivottavasti onnistut ja jaksat yrittää painon pudotusta.
Eräs paljon parjattu valkosen tape teki kaverille ruoka ja treeni ohjeet niin siltä lähti 17kg 3kk painoa ja sanoi ettei ole syönyt ikinä niin paljon kuin silloin.
T.M181cm/87kg herkuttomalla.
Vierailija kirjoitti:
Ap on hirveä amatsooni kyllä.
Ja sinä olet kohtelias ja hyväntahtoinen ihminen. Minkälaisella ihmisellä on tarve tulla ihan vaan kommentoimaan sen takia että saa haukkua toista?
Syöt liikaa. Kaikki välipalat pois, ehkä aamupalakin jos pystyt. Pari lämmintä ateriaa päivässä riittää.
Toistan vielä, kaikki välipalat, mehut(vaikka olisi tuorepuristettuja), karkit ja limut (kaikki) pois. Ihmisen energiantarve on niin vähäinen että välipaloja tarvitsee vain huippu-urheilijat.
Ylipäätään ruoka ei saa näytellä elämässä liian suurta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa. Kaikki välipalat pois, ehkä aamupalakin jos pystyt. Pari lämmintä ateriaa päivässä riittää.
Toistan vielä, kaikki välipalat, mehut(vaikka olisi tuorepuristettuja), karkit ja limut (kaikki) pois. Ihmisen energiantarve on niin vähäinen että välipaloja tarvitsee vain huippu-urheilijat.
Ylipäätään ruoka ei saa näytellä elämässä liian suurta osaa.
Samaa mieltä, itse syön vain lounaan ja päivällisen. Aikoinaan siihen meni hieman reilu viikko, että tottui uuteen syömisrytmiin. Välipalat ovat yleensä täysin turhia, poikkeuksia on varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Karsi rajusti turhia hiilareita (murot, leivät, perunat, riisit, hedelmät). Tilalle kasviksia ja rasvaa (pähkinät, hedelmät, oliiviöljyä, voita ja kermaa ruoanlaittoon).
Laske kalorit, jätä napostelut pois, syö 3-4t välein, juo 3l vettä per vrk.
Ja zemppiä :).
Just normi netti asiantuntijan neuvo: karsi hedelmiä ja lisää hedelmiä. Kertoo kaiken tarpeellisen tiedosta
Ap on upea - kun saa painon alle 90 kg.
Itse ole 180 cm ja kun painoin 82 kg niin kaikki pitivät normaalipainoisena. Vaikka itse pidin itseäni hirveän lihavana - kiitos läskikammoisien vanhempieni...
Tsemppiä vaan!!
Niin hiukan olenkin, ei ole ennen tarvinnut laihduttaa, nämä kilot vain tulivat niin salakavalasti. Viimeksi kun olen noita laihdutus oppaita ym. vilkuillut niin oli nuo suositukset, joten kelkasta on tiputtu =D Mutta nyt sain hyviä neuvoja ja vinkkejä ja päivitän ruokalistani =)
Ap