Kuukausi ilman herkkuja ja sokeria, liikuntaa joka päivä, mutta paino ei putoa?
Olen nyt siis koko tammikuun ollut ilman herkkuja ja sokeria, aloitin myös liikunnan joka päivä ja yritän syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti ja tasaisin väliajoin.
Kävin vaa'alla joulukuun lopulla, kävin tammikuun puolessa välissä ja olin lihonut puolen kiloa. Silloin en vielä niin ajatellut asiaa, mutta kävin tänään aamulla vaa'alla ja paino on nyt kilon alle aloituspainon. Ylipainoa kuitenkin minulla on n.20kg. Aloinkin miettimään, ettei minulla voisi olla kilpirauhasen vajaatoiminta?
Olen jo pitkän aikaa ollut jatkuvasti todella kiukkuinen ja ärsyynnyn todella helposti ja pienistä asioista. Sinänsä olen koko ikäni ollut helposti tulistuva ja ärsyynnyn helposti, mutta en näin pienistä ennen. Alakuloisuuttakin on ollut aika paljon, mutta olen laittanut sen tämän pimeän vuodenajan ja väsymyksen piikkiin. Tämä paino asia vain laittoi miettimään. Muutin kuitenkin kaikki tottumukseni, mutta muutosta ei ole tapahtunut.
Pääsen verikokeisiin vasta ensi viikolla, joten siksi kyselen täältä, onko jollakulla ollut joskus samanlaista?
Kommentit (65)
En itse ainakaan ole huomannut, että söisin enemmän normaalia ruokaa, teen vieläkin saman verran ruokaa kuin ennen ja sitä jää saman verran aina seuraavalle päivälle. Voihan se silti olla mahdollista.
Ap
Vaikka syö terveellistä ruokaa tasaisin väliajoin voi silti syödä liikaa. Mitä syöt ja annoskoot? Toki kilppariongelmastakin voi olla kyse.
Tottakai voi syödä liikaa, en vain ole huomannut itse. Syön kanaa, salaatteja, perunaa, vähärasvaista jauhelihaa, riisiä jne. Puolet lautasesta salaattia, kurkkua ym. 1-2 perunaa (riippuu perunoiden koosta) ja 1kauhallinen jauhelihakastiketta tai 1kanan rintafilee. Tuo on yleisin ruokailuni.
Ap
Nukutko tarpeeksi ja levollisesti? Juotko vettä tarpeeksi päivän aikana, jotta aineenvaihdunta toimii? Onko liikunta jota harrastat, kevyttä kävelyä, vai kunnon sykkeen nostoa/ hikiliikuntaa? Millaista ruokaa sitten syöt, ja oletko pitänyt huolen ettei päivän kalorimäärät ylity? Suosittelen nyt kääntymistä ammattilaisen puoleen, joka tekee sinulle tarkan ruokavalion, ja treeniohjelman. Se on jo hienoa että sokerit, ja herkut olet jättänyt, ja suosittelen tottakai niitä verikokeita myös. Tsemppiä! :)
Olet kiukkuinen koska syöt väärin ja liian vähän, etkä syö tarpeeksi rasvaa. Mutta eihän tätä kukaan halua koskaan uskoa. Senkun yritätte laihduttaa sillä "kurkku, tomaatti, rasvaton raejuusto ja broilerin rintafile" -ruokavaliolla. Mutta jos joku rohkea vaikka kokeilisi syödä niitä täysrasvaisia tuotteita, kasviksia ja lihaa, niin paino putoaa. Ei mitään jauhelihakastikkeita, perunoita ja riisejä vähärasvaisten tuotteiden kanssa. Oikeasti miksi ette edes kokeile?
Nukkunut en ole hyvin kyllä vuosiin, heräilen ihan jatkuvasti milloin mihinkin. Melatoniinit on kokeiltu ja unilääkkeitä en tahtoisi kokeilla. Vettä pyrin juomaan lasillisen oikeastaan aina kun kuljen hanan ohi. Muistelen kuulleeni tällaisen ohjeen joskus niin noudatan sitten sitä.
Liikuntani on iltaisin vatsalihaksia, jumppaa, painojen nostelua, päivisin käyn lenkillä. Kaloreit olen yrittänyt laskea mahdollisimman tarkasti. Ensi viikolla pääsen lääkäriin, samalla kun pyydän lähetteen noihin verikokeisiin niin pyydän kyllä ohjeita, voihan se olla että teen jotain väärinkin. Kiitos =)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi syödä liikaa, en vain ole huomannut itse. Syön kanaa, salaatteja, perunaa, vähärasvaista jauhelihaa, riisiä jne. Puolet lautasesta salaattia, kurkkua ym. 1-2 perunaa (riippuu perunoiden koosta) ja 1kauhallinen jauhelihakastiketta tai 1kanan rintafilee. Tuo on yleisin ruokailuni.
Ap
Entä aamu- ja iltapala? Mahdollinen välipala? Mitä juot?
6 vastaajalle: En oikein tiedä, että mistä voisin ottaa tuon rasvan ruokavalioon, koska en pidä kovin rasvaisista tuotteista. Minusta ne maistuvat pahalle, joten en "omin nokkineni" ole lisännyt sitä sitten muualtakaan. Kysyn kuitenkin neuvoja lääkäriltä ensi viikolla, uskon että hän osaa kertoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jätät perunat, riisit, yms pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan se unohtui =D Aamulla syön täysvilja (vai mikä nimi nyt olikaan) muroja maidolla, välipalalla ruisleipää yleensä, joskus omena tmv, illalla ruisleipää tai muroja. Juon vettä päivän mittaan, mutta ruokailujen yhteydessä maitoa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
6 vastaajalle: En oikein tiedä, että mistä voisin ottaa tuon rasvan ruokavalioon, koska en pidä kovin rasvaisista tuotteista. Minusta ne maistuvat pahalle, joten en "omin nokkineni" ole lisännyt sitä sitten muualtakaan. Kysyn kuitenkin neuvoja lääkäriltä ensi viikolla, uskon että hän osaa kertoa.
Ap
Oliiviöljy, pähkinät, manteli...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oliiviöljy, pähkinät, manteli...
Käytän kyllä oliiviöljyä ruoanlaitossa, en kuitenkaan uita ruokaa siinä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Aivan se unohtui =D Aamulla syön täysvilja (vai mikä nimi nyt olikaan) muroja maidolla, välipalalla ruisleipää yleensä, joskus omena tmv, illalla ruisleipää tai muroja. Juon vettä päivän mittaan, mutta ruokailujen yhteydessä maitoa.
Ap
Syöt ihan hirveästi piilosokeria muroissa ja leivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Millä nuo kannattaisi korvata?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suosittelisin opettelemaan puhtaan syömisen. Ei hemmetti, miksi mä edes kommentoin tänne kun vastaanotto on aina sama. No, toivon sulle oikeasti tsemppiä siihen laihduttamiseen :) Mutta kokeile jotain uutta ja ylläty. Rasvan syömisellä en tarkoita pekonia ja makkaroita. Kokeile vaikka siemeniä, pähkinöitä, ihan normaalirasvaista jauhelihaa, avokadoa, voita ja kermaa ruuanlaitossa kevyttuotteiden sijaan, juureksia jotka täyttävät vatsan mutta ovat kevyitä ja tietysti paljon muutenkin kasviksia. Lääkäri suosittelee sinulle puuroa, ruisleipää, täysviljoja, kevyttuotteita ja rasvattomia tuotteita, tiedän kyllä.
Laskepa päivittäinen energiansaanti ja arvioi kulutus. Sitten tiedät, oletko miinuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Noista muroista olen samaa mieltä. Ne kannattaisi vaihtaa vaikka itsetehtyyn puuroon.
Syö pieniä annoksia. Mä söin ja kusi siinä vaiheessa kun huomasin iltaisin syöväni nälkääni isomman annoksen. Pitää olla tarkka ettei jää kalvava nälän tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Suosittelisin opettelemaan puhtaan syömisen. Ei hemmetti, miksi mä edes kommentoin tänne kun vastaanotto on aina sama. No, toivon sulle oikeasti tsemppiä siihen laihduttamiseen :) Mutta kokeile jotain uutta ja ylläty. Rasvan syömisellä en tarkoita pekonia ja makkaroita. Kokeile vaikka siemeniä, pähkinöitä, ihan normaalirasvaista jauhelihaa, avokadoa, voita ja kermaa ruuanlaitossa kevyttuotteiden sijaan, juureksia jotka täyttävät vatsan mutta ovat kevyitä ja tietysti paljon muutenkin kasviksia. Lääkäri suosittelee sinulle puuroa, ruisleipää, täysviljoja, kevyttuotteita ja rasvattomia tuotteita, tiedän kyllä.
Kiitos vastauksesta. Niin hän varmaan suositteleekin, mutta voinhan minä tuotakin kokeilla. Rasvattomia tuotteita en kyllä ihan hiveään mielelläni käytä, ovat mielestäni todella mauttomia. Tuskinpa siinä mitään menettääkään vaikka muutosta ei tapahtuisi, kun ei nytkään paino putoa =)
Ap
Olet ehkä syönyt enemmän normaalia ruokaa herkkujen tilalle