Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mielipiteenne minun arjestani; kuulostaako liian hektiseltä arjelta 23-vuotiaalle

Vierailija
26.01.2017 |

Olen siis 23-vuotias nainen, opiskelen ja teen oikeastaan kolmea työtä tällä hetkellä sen lisäksi. Kuulostaa hullulta, mutta ovat niin keikkapainotteisia että yhdellä ei pärjäisi, haluan opiskeluista huolimatta elää niin että ei tarvitse kokoajan kituuttaa, plus haluan työkokemusta. Noniin, itse aiheeseen: olen pohtinut, onko näin nuoreksi, lapsettomaksi sinkuksi, elämäni jotenkin liian täyteen tupattua. Välillä tuntuu että on ihan kamala kiire kokoajan; mutta sitten mietin niitä, joilla on lapsia, parisuhde, töitä ja/tai parisuhde. Minulla on itseni lisäksi huolehdittavana vain kissa. Olen pohtinut, pitäisikö nyt vähän "rauhoittua" ja nauttia elämästä, kun vielä voi. Nautin kovasti sinkkuudesta ja en välttämättä halua lapsia, mutta jos nämä tilanteet joskus muuttuvat, kerkeän silloin juosta paikasta toiseen ihan tarpeeksi.

Kysymykseni teille onkin enemmänkin se, että mitä mieltä olette arjestani, onko ihan älytöntä tai kuulostaako teidän korvaanne kiireiseltä? Voi olla että luon itse itselleni illuusion kiireestä, vaikka tämä olisi muidenkin ihmisten ihan perusarkea. Kertokaa vähän esimerkkejä omista päivistänne, verrattuna minun? Tässä siis esimerkki viikko minulta:

Ma: koulupäivä 9-15, iltavuoro töissä 16-21.00
Ti: töitä 11-18, matkustamisiin parisen tuntia
Ke: koulupäivä 9-15
To: yleistä asioiden hoitoa ja kouluhommien tekemistä (ryhmätöitä, läksyjä) aamupäivän, töitä 14-18
Pe: Koulupäivä 9-14, iltavuoro töissä 17-20.00
La: töitä 9-14, ilta kouluhommia
Su: ehkä hyvällä tsägällä vapaapäivä, tai vaihtoehtoisesti töissä muutaman tunnin

Noiden päälle käyn kuntosalilla n. 3 kertaa viikossa, ja hoidan koulutehtäviä sen mukaan mitä niitä on, välillä päivittäinkin. Kavereita en meinaa millään jaksaa nähdä enää tuohon päälle. Puhumattakaan siitä, jos olisi vielä vaikka parisuhteessa.. ajatuskin huippaa.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilta kuulostaa, minulla on viidettä vuotta menossa vastaava aikataulu, eli arkisin opiskelua 8-16 ja töissä 17.15-21.30, minkä jälkeen kotiin ja koira ulos. Viikonloppuisin kolme neljästä lauantaista teen töitä 6-8 tuntia, yleensä aamuvuoro. Sunnuntai vapaa, mutta silloin hoidan sitten sosiaalisen kanssakäymisen, sukuloinnit ja siivoukset kotona. Tähän päälle tietenkin esseet ja muut läksyt/tenttiin lukemiset, liikunta on viikolla valitettavasti vain koiran ulkoilutusta (päivisin ystävä hoitaa senkin). Sanoisin ite tätä perusopiskelijaelämäksi. Enää tosin minulla jäljellä tämä kevät ja sitten valmistun, ja ensi syksyksi yritän hakea oman alan töitä. Ikää 24, kohta 25. Onhan tässä normaalit lomat opiskelun puolesta, jolloin sitten on lepsumpaa töidenkin suhteen.

Vierailija
22/76 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta vaikuttaa rankalta se, että joka päivä olet sekä koulussa että töissä. Ja jos työt ovat vielä eri paikoissa ja erilaisia, niin se tuo sirpaleisuutta päiviin. Ei ole mitään yleistä mittaria, mikä määrä aktiviteetteja on liikaa. Se on todella yksilöllistä. Ihmiset tarvitsevat eri määrän lepoa ja palautumista. Kuulostele itseäsi, onko jatkuvan stressin merkkejä. Jos on, hellitä ajoissa ja kevennä jostain päästä ohjelmaasi. Kukaan muu kuin sinä ei pysty sanomaan, ovatko päiväsi liian täysiä vai eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissasi viettää suurimman osan elämästään yksin pienessä asunnossa, koetko tämän ongelmaksi?

Vierailija
24/76 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin burn outin kokeneena, ja vieläkään siitä täysin toipuneena, kuulostaa kauhealta. Kannattaa kuunnella itseään, nimittäin voin sanoa että toipuminen vie pitkään. Itse en halua enää oravanpyörään.

Vierailija
25/76 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun elämäni kotiäitinä ei ole yhtään hektistä, tosin minulla on vain yksi lapsi ja opiskelen omaan tahtiini (lähes samaa tahtia kuin keskiverto) yliopistossa. Minun ei tarvitse nähdä paljoa vaivaa opiskeluihin ja saan silti hyviä arvosanoja, joten vapaa-aikaa jää olla lapsen kanssa. En ole koskaan ollut suorittajatyyppiä vaan tykkään nauttia elämästä. Saan silti asioita aikaiseksi mutta en tee niistä isoa numeroa.

Vierailija
26/76 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan iisiä meininkiä. Olin sun ikäisenä 4 lapsen äiti ja opiskelin ammattikorkeassa. Valmistumisvuotena sain" valmistumislahjaksi" viidennen lapsen. Oli se aikamoista. En suosittele. Tuntui,että olin aina väärässä paikassa.

Huh huh! Miten ihmeessä jaksoit?

Vierailija
27/76 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vammainen ihan, tuleepa taas kypsää kommentia :)

Jos ei ole teidän mielestä hektistä nähnytkään, niin toivoisin juurikin niitä kommentteja minkälaista teidän arkenne on. Ja tosiaan pointtini olikin juuri se, että onko tämä turhan hektistä 23-vuotiaalle lapsettomalle sinkulle. Olen tietoinen lapsiarjen ym. tuomista aikarajoitteista ja haasteista, ja ehkä joudun ne joskus itsekin kohtaamaan. Siksi juuri pohdin, pitäisikö elämästä ja vapaudesta nauttia nyt, kun vielä voi.

Tosiaanko tulet tänne kerjäämään "kehuja" siitä että onpa tosi hektistä nyt tuo sinun elämäsi? Ketä kiinnostaa oikeesti...

Mitä hemmettiä? Mitä ihmeen kehuja? Onko kiireinen tai "kiireinen" elämä joku kehuskelun aihe? En tiennytkään :DDD Ai ketä kiinnostaa? Ilmeisesti sinua, kun tulit lukemaan aloitukseni ja vielä kommentoimaankin. Hyvää viikonloppua!

Vierailija
28/76 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kissasi viettää suurimman osan elämästään yksin pienessä asunnossa, koetko tämän ongelmaksi?

Ei vietä, no worries! Rakastan kisuani enemmän kun mitään. En jaksanut aloituksessa selitellä asiaa sen enempää, mutta minulla on kissaan eräänlainen "yhteishuoltajuus" erään toisen henkilön kanssa, ja kissalla on yleensä aina seuraa silloin kun minä olen poissa. Hyvin voi kissa :)

-ap

Vierailija
29/76 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo tuosssa vaiheessa elämää miltään hirveän kiireiseltä kuulosta. Itse kävin tuossa iässä kahdessa työpaikassa, joten työpäivät saattoivat venyä  13 tuntisiksi. Siihen  vielä kouluhommat perään.

Nykyään arki menee näin:

Ma 8-16.30 töitä, loppu päivä vapaata

Ti 8-16.30 töitä, loppu päivä vapaata

Ke 8-16.30 töitä, loppu päivä vapaata

To 8-16.30 töitä, loppu päivä vapaata

Pe 8-16.30 töitä, loppu päivä vapaata

La Vapaata

Su Vapaata

Vapaa tarkoittaa sitä, että silloin hoidetaan kotihommat ja muut juoksevat asiat ja harrastetaan ja tehdään nyt milloin mitäkin.

Vierailija
30/76 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

23-vuotiaat ovat vammaisia idiootteja.

Heh, repesin tälle. Jotenkin niin ihanan AV-tyylinen vastaus. Nousi oikein mieleen kuva AV-mammasta naputtelemassa tuota kommenttia tosi vakavalla naamalla.

Vierailija
31/76 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiirettä on monenlaista. On kiirettä, jolloin ollaan menossa aamusta iltaan, mutta siinä samalla ehtii myös syömään, silloin tällöin urheilemaan ja tapaamaan ehkä ystäviäkin, halutessaan myös nukkumaan tarpeeksi. Tämä on ihan normaalia elämää, eikä siitä ole lapsettomalle haittaa, jos itse ei koe liian raskaana. (Lapsiperheissä ei suotavaa, kun niille lapsille pitäisi myös olla aikaa.)

Sitten on sitä toisenlaista kiirettä, jolloin ei enää ehdi huolehtimaan perustarpeista. Ei ehdi syömään säännöllisesti, nukkumaan tarpeeksi, mistään liikunnasta puhumattakaan. Kun tekee 70+ tuntista työviikkoa ja pitää miettiä missä välissä ehtisi pestä pyykkiä, kun puhtaat vaatteet on jo kaapista loppu ja kaivelet aamulla likavaateläjästä päällepantavaa. Se on jo liian hektistä.

Vierailija
32/76 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan iisiä meininkiä. Olin sun ikäisenä 4 lapsen äiti ja opiskelin ammattikorkeassa. Valmistumisvuotena sain" valmistumislahjaksi" viidennen lapsen. Oli se aikamoista. En suosittele. Tuntui,että olin aina väärässä paikassa.

Oot aikamoinen sissi.Vau!

Vierailija
33/76 |
27.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mulla tuli mieleen, niin avauksen perusteella näyttäisi että et tee kovin paljon kouluhommia. Hyvä juttu, että kissa ei joudu olemaan kauheesti yksin. Työtä jos on kolmea eri, niin tavallaan sitä on helpompi jaksaa kuin junnata sitä yhtä ja samaa.

Vierailija
34/76 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tämä liian hektistä 26 -vuotiaalle sinkkupojalle?

Ma: 07-13 opiskelua, 13:30 - 21 töitä.

Ti: 7-16 opiskelua, 17 - 20 töitä

Ke: 07-13 opiskelua, 14 - 19 töitä

To: 07 - 13 opiskelua, 13:45 - 21 töitä

Pe: 07-18 opiskelua

La: 09 - 18 töitä

Su: 09 - 18 töitä.

Joka viikko sama setti ja kissakin hoidettavana. Samaa on takana jo vuosi ja edessä vielä kaksi vuotta.

Tarvitseeko sosiaalisesta elämästä edes puhua?

Vierailija
35/76 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap:n työ ja opiskelutunnit yhteenlaskettuna edes ole paljon mitään. Se että opiskelee ja tekee töitä 3 eri firmalle, ei kerro mitään koska työtunnit voi hyvinkin olla minimissä.

Eri asia jos viikottaiset työtunnit ja opiskelu hipoo 60 sitten voi jo alkaa puhumaan hektisyydestä.

Myös moni alle 20v opiskele käy töissä ja vielä elätttää vauvaansakin ja hyvin ehtii.

Miten meni niiku omasta mielestä, ap?

Vierailija
36/76 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan aikatauluhan on aivan niin tuikitavallinen kuin tuossa iässä monella voi ollakaan.

Siis mitä hetkistä on? pari työvuoroa siellä koulun seassa, ihan tyypillistä opiskelijaelämää. 

Otsikon perusteella oletin että olet töissä/koulussa vähintään kuutena päivänä viikossa niin että käyt kotona vain nukkumassa.

Vierailija
37/76 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole liian hektistä.... sullahan on useammat illat vapaata. Mä työskentelin myös opintojeni ohessa ja mun viikko näytti usemmiten tältä:

Ma klo 8.00-15.00 koulussa 15.00-21.00 töissä, töistä äkkiä kotiin ja läksyt + muut projektit, viimeistään klo 23 omaa aikaa hetki ennen nukkumaanmenoa

Ti klo 8:00-14.00 koulussa, 14-21 töissä

Ke klo 8-15 koulussa, töistä vapaata

To 8-15 koulua, 15-21 töitä

Pe 8-13 koulua, 15-21 töissä

La 12-18 töissä

Su vapaa

Ja siis mulla loppu viimeinen tunti aina klo 15 ja työt alko klo 15. Välimatkaa n. 1 km. Joten joka päivä jouduin vähän aikaisemmin karkaamaan tunnilta ja sitten hikipäässä töissä kassalla. Mutta koskaan en myöhästynyt.

Jouluna töitä oli enemmän ja muistan kerran marraskuussa laskeneeni, että minulla on seuraava vapaapäivä 29 päivän päästä. Ihan hirveästi noista ajoista ei ole mieleen jäänyt, mutta kyllä sitä ehti kavereita nähdä, baarissa käydä ja opinnot suoritettua, toki oman jaksamisen mukaan, eli arvosanat voisivat olla paremmat, jossen olisi työskennellyt niin paljon.

Vierailija
38/76 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh jos sinua ap  muittenkin arki kiinnostaa niin voin kertoa omastani...

Minun arkeni on tällä hetkellä erittäin helppoa. Yksi omalla ajalla tehtävä nettikurssi, muutoin viikssa pakollisia menoja näinkin vähän:

ma: 16-20 koulua, tunnin matka suuntaansa

ti: vapaa/itsenäisiä koulujuttuja kotona 

ke: 12-16 koulua, puolen tunnin matka suuntaansa

to: 16-20 koulua, tunti suuntaansa

pe-su vapaa, toki siitäkin yleensä opiskelen päivittäin vähän, kun on iso projektityö menossa jota pitää tehä omalla ajalla.

Töissä en käy tällä hetkellä kuin kesällä, joten arkeni on superhelppoa ja aikaa vaikka mille. Useimmilla ikäisilläni (25 vuotiailla) kavereilla arki on paljon rankempaa, sillä useimmat käy koulun ohessa töissä aina kun mahollista.  Minulla arki tulee työteliäämmäksi vasta kesällä, kun silloin teen täyttä työviikkoa ja matkat tunnin suuntaansa töihin. Toisaalta silloin ei hirveemmin ole opiskeltavaa, joku kirjatentti tai pari vain. 

Neljä vuotta sitten arki oli hieman raskaampaa, mutten sitäkään kovin hektisenä pitänyt.

Silloin suoritin työssäoppimista klo 7-14 viitenä päivänä viikossa ja kävin iltalukiota neljänä päivänä viikossa klo17-20 sekä tein joskus harvakseltaan työkeikkoja. Työn ja koulun välissä oli aina ehittävä myös kotiin koirat ulkoiluttamaan, se siitä lähinnä rankkaa teki, kun sai juosta paikasta toiseen. 

Koirien kannalta onni ettei tuo työ+koulu hässäkkä kestänyt puolta vuotta pitempään. 

Vierailija
39/76 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkoita tätä ilkeilynä tai pahalla mutta tuo arki kuulostaa SINULLE liian hektiseltä. Mä tein oikiksessa opiskellessani 20-30h työviikkoja, ja nyt 25-vuotiaana äitinä ei todellakaan kaduta että olin opiskelijana kokoajan menossa. Mikä mua kaduttaisi olisi se jossen olisi ehtinyt samaan aikaan käydä opiskelijabileissä, ylläpitää ystävyyssuhteita tai matkustella. Kerrot ettet usein jaksa nähdä ystäviäsi joten minusta tämä on se huolestuksen aihe sun arjessa.

Vierailija
40/76 |
02.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on aikataulutettua ohjelmaa viikossa nelisenkymmentä tuntia, minkä joku paljon kursseja suorittava lukiolainenkin melkein istuu tunneilla, siihen vielä läksyt ja harrastukset päälle. Sanoisin että aika normaali aikataulu siis.

Mutta musta tuntuu, että kaipaat enemminkin sellaista opiskelijaelämään yleensä liitettävää ja hehkutettavaa "vapautta", sitä että olisi aikaa olla aktiivisesti mukana opiskelijoiden kilta/osakuntatoiminnassa, näytellä speksissä tai suunnitella ainejärjestön vuosijuhlia, parantaa maailmaa yliopiston kahvilassa. Näitäkin tyyppejä yliopistolta aina löytyy ja mielestäni sekin on ihan hyväksyttävää ainakin jonkun aikaa, luovuus vaatii vähän joutilaisuutta ja tästä porukasta kai nousee usein ne innovaatioiden tekijät, ei siitä ryhmästä joka pakertaa päivästä toiseen pysähtymättä. Mitä oikeastaan haluat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme