Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa, poikaystävä otti minun nimissäni pikavipin, nyt ollut kadoksissa 2 vuorokautta

Vierailija
26.01.2017 |

Myönnän heti alkuun että olin typerä, koska säilytin avainlukukorttia, pankkitunnuksia ja salasanaa samassa laatikossa.

No, oma moka mutta miten nyt? Poikaystävä on kadonnut ja kerännyt luotani tavaransa (hygieniatuotteita ja muutama vaatekerrasto) Ei vastaa puheluihin eikä viesteihini.

Kun avasin sähköpostini niin huomasin "pienen" järkytyksen, siellä on laskun tiedot ja kuukauden päästä minun olisi maksettava hieman alle 110€. Olen opiskelija eikä minulla todellakaan ole tuollaisia rahoja. Mitä ihmettä teen?

Kommentit (117)

Vierailija
61/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikosilmoitus ja yhteys pikavippifirmaan, että laina on otettu toisen henkilön kautta sinun nimiisi[/quote]

Juuri näin.

Vierailija
62/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo finassialan ohje toimisi, jos kortilla olisi tehty nettiostoksia käyttäen kortissa lukevia tunnuksia. Lompakko kotona pitäisi olla hyvä säilytyspaikka kortille.

Minulta varastettiin asunnostani tavaraa nukkuessani. Oli kaverin kaveri, jota näin ensikertaa. Vakuutusyhtiö maksoi mukisematta menetetyn omaisuuden. "Kaveri" sitten jokus makselee vakuutusyhtiölle takaisin, jos joskus töihin päätyy.

Että ei tässä mitään muuta ole tapahtunut, kuin huolimattomasta säilytyksestä ja tunnusluvun antamisen takia ap nyt vaan joutuu laskut maksamaan ja perimään rahat joko pyytämällä tai oikeuden avustuksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kerro nyt, oliko summa vain 110 euroa vai isompi.

Vierailija
64/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Pyydät pankista välittömästi uuden tunnuslukulistan

- Teet rikosilmoituksen

- Otat yhteyttä pikaluoton myöntäneeseen yrityksen ja yrität sopia luotolle realistisen maksuajan

- Ja otat opiksesi tapauksesta

Vierailija
65/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Mun käsittääkseni rikosoikeudellinen vastuu siirtyy täysin kortin omistajalle siinä vaiheessa, jos on mennyt itse antamaan kortin ja tunnusluvun toiselle.

Jotta mahtaako rikosilmoitus auttaa samaan menetetyt rahat takaisin ja vapauttamaan takaisinmaksuvelvollisuudesta?

Sulla on käsitteet ja prioriteetit aivan sekaisin. Mitäs jos lakkaisit antamasta oikeudellisia neuvoja?

Mitäpä jos korjaisit nämä käsitteet ja prioriteetit sitten oikeiksi?

Nuokin ovat varmaan väärässä:

http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palvelui…

"Asiakas voi kuitenkin olla vastuussa kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos itse on toiminut huolimattomasti. Vastuu rajoittuu pääsääntöisesti 150 euroon. Vastuuraja ei kuitenkaan päde, jos asiakkaan katsotaan toimineen tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Näin voi olla esimerkiksi, jos asiakas kortin katoamisen havaittuaan laiminlyö katoamisilmoituksen tekemisen kokonaan."

AP ei sanonut että poikaystävä olisi käyttänyt myös (pankki)korttia, vaan ilmeisesti ainoastaan pankkitunnuksia tunnistautumiseen. Jamppa lienee ohjannut rahat omalle tililleen, mikä helpottaa asiaa koska poliisi saa selville vipin todellisen nostajan.

Vierailija
66/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kuitenkin vielä sanoisin, että onneksi vaan 110 euroa. Onhan se arjessa iso raha, mutta ei liian iso. Saat varmasti soviteltua takaisinmaksun. Tai tuo summa on vaikka helppo vipata vanhemmilta avuksi, ettei oma nimi suttaannu.

Vierailija
67/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korpikuusenkyynel kirjoitti:

- Pyydät pankista välittömästi uuden tunnuslukulistan

- Teet rikosilmoituksen

- Otat yhteyttä pikaluoton myöntäneeseen yrityksen ja yrität sopia luotolle realistisen maksuajan

- Ja otat opiksesi tapauksesta

- Ja uuden pankkikortin, koska tiedot voivat olla ylhäällä.

- Myöskin tunnuslukulistaa tilatessa pitäisi tilata uusi käyttäjätunnus ja vaihtaa salasana. Muutenhan jatkat pankin sääntöjen rikkomista ja alkaa kohta tulla sankiota sieltäkin suunnasta. Tilin sulkeminen kai se ainoa voimakeino heillä on lopettaa sääntöjen rikkominen. 

Vierailija
68/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex teki saman. Otti useita tuhansia euroja. Aloin saamaan karhukirjeitä ja karu totuus tuli esille.

Siihen tuli onneksi perheeni tueksi ja painostuksen alla hän maksoi velan sentilleen. Vaihtoehtona olisi ollut rikosilmoitus.

69/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Mun käsittääkseni rikosoikeudellinen vastuu siirtyy täysin kortin omistajalle siinä vaiheessa, jos on mennyt itse antamaan kortin ja tunnusluvun toiselle.

Jotta mahtaako rikosilmoitus auttaa samaan menetetyt rahat takaisin ja vapauttamaan takaisinmaksuvelvollisuudesta?

Sulla on käsitteet ja prioriteetit aivan sekaisin. Mitäs jos lakkaisit antamasta oikeudellisia neuvoja?

Mitäpä jos korjaisit nämä käsitteet ja prioriteetit sitten oikeiksi?

Nuokin ovat varmaan väärässä:

http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palvelui…

"Asiakas voi kuitenkin olla vastuussa kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos itse on toiminut huolimattomasti. Vastuu rajoittuu pääsääntöisesti 150 euroon. Vastuuraja ei kuitenkaan päde, jos asiakkaan katsotaan toimineen tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Näin voi olla esimerkiksi, jos asiakas kortin katoamisen havaittuaan laiminlyö katoamisilmoituksen tekemisen kokonaan."

Tunnuslukuja saa säilytää omassa kodissaan. Niitä varten ei tarvitse hankkia kassakaappia eikä niitä tarvitse viedä tallelokeroon.

Ap:n kannattaa olla yhteydessä pankkiin ja kertoa tapahtuneesta. Siellä osataan sanoa kuinka toimia.

Kannattaa myös tehdä se rikosilmoitus ja olla yhteydessä siihen luottofirmaan.

Sotketko mut nyt johonkin toiseen kommentoijaan. Itse en ole kirjoittanut, että tunnuslukuja pitäisi säilyttää kassakaapissa.

Ja jollekin toiselle kommentoijalle: sivulla 2 ap kertoi että poikaystävä on joskus aiemmin käyttänyt myös ap:n pankkikorttia ja tietää myös sen tunnusluvun.

Mutta edelleenkin, ap on omalla huolimattomuudellaan mahdollistanut tapahtuneen, joka varmasti tulee vaikuttamaan siihen, kuka lopulta joutuu maksumieheksi.

Vierailija
70/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtoi olla vakava suhde, kun mies oli tuollaisen summan vuoksi valmis heittämään sen hukkaan.

Vierailija
71/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja et tiedä miehen osoitettako? Häipynyt savuna ilmaan 110 euron kanssa?

Vierailija
72/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sai nostettua 110 euroa vai laittoiko omalle tililleen? Tee rikosilmoitus. Vähällä selvisit loppujen lopuksi. Maksa vaikka erissä.

Vierailija
73/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai rikosilmoitus, ja salasana vaihtoon ja pian ettei kaveri käyttele enempää, sillähän on tietysti kopio tunnusluvusta.

Yleensä jos säilyttää tunnuksia ja tunnuslukuja ja kortteja samassa niin vastaa itse pankin tappiosta, mutta jos kysymyksessä on avoliiton kaltainen tai pitkä seurustelusuhde, asia ei ole ihan yhtä selvää: Vaikka olisit ollut huolellinen salasanan kanssa ja säilyttänyt tunnuslukuja eri paikassa, niin luottamustasi hyväksi käyttäen poikkis on voinut ne itselleen viekastella. Tällöin syy ei ole Sinun.

Jos rahat on siirretty omalta tililtäsi toisen tilille ja sitten nostettu, voi olla vaikea näyttää toteen ettet olisi pyynnöstä vipannut rahaa. On vain sana sanaa vastaan "lainaehdoista".  Muista olosuhteista riippuu sitten, että mitä oikeus asiasta ajattelee. Ainakin kaveri voidaan velvoittaa maksamaan velka takaisin.

Mutta jos jamppa on käyttänyt sinulle kuuluvaa pankkikorttia ja tunnuslukua, sen kuva on tallentunut pankkiautomaaton valvontakameraan. Pankkikortti on henkilökohtainen, ja sen ottaminen tukee käsitystä siitä että se on varastettu Sinulta.

Vierailija
74/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jo pitäisi tehdä katoamisilmoitus miehestä ?

Vierailija
75/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näitä riittää kirjoitti:

Hahah, jännäpete.

Hienoa että sinulla riittää huumori naureskella tällaiselle, voin sanoa että minulla ei riitä. Olen soitellut kaikki hänen kaverinsa läpi että minne hän yhtäkkiä katosi, sairaaloihin ja vanhemmilleen. Luulin suurinpiirtein että hän makaa kuolleena jossakin ojassa mutta ei, kun päättikin tehdä kivan kusipäisen tempun.

Ap

No kannattiko se suhde nistin kanssa? Kama menee nisteillä aina kaiken edelle.

Vierailija
76/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myönnän heti alkuun että olin typerä, koska säilytin avainlukukorttia, pankkitunnuksia ja salasanaa samassa laatikossa.

No, oma moka mutta miten nyt? Poikaystävä on kadonnut ja kerännyt luotani tavaransa (hygieniatuotteita ja muutama vaatekerrasto) Ei vastaa puheluihin eikä viesteihini.

Kun avasin sähköpostini niin huomasin "pienen" järkytyksen, siellä on laskun tiedot ja kuukauden päästä minun olisi maksettava hieman alle 110€. Olen opiskelija eikä minulla todellakaan ole tuollaisia rahoja. Mitä ihmettä teen?

Sormenjäljet avainlukukortista? Muuten vaikea todistaa.

Vierailija
77/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap,

Samanlaisesta asiasta on jo oikeuden päätös. Siinä nainen, jonka nimiin poikaystävä oli ottanut pikavipin, joutui maksamaan kaikki vipistä aiheutuneet lainan kulut. Koska avainlukulistaa ja nettipankkitunnuksia ei saa säilyttää samassa paikassa (oikeus totesi). Avainlukulistassa ja nettipankkitunnuksissa lukee, että niitä ei saa säilyttää yhdessä, eikä antaa ulkopuolisten tietoon.

Ex-poikaystäväsi teki väärin, mutta sinä joudut huolimattomuudesta maksumieheksi. Toki ex-poikaystävääsi voidaan syyttää asiasta ja tuomita, mutta se ei poista maksuvelvollisuuttasi. Valitettavasti.

Vierailija
78/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei Ap,

Samanlaisesta asiasta on jo oikeuden päätös. Siinä nainen, jonka nimiin poikaystävä oli ottanut pikavipin, joutui maksamaan kaikki vipistä aiheutuneet lainan kulut. Koska avainlukulistaa ja nettipankkitunnuksia ei saa säilyttää samassa paikassa (oikeus totesi). Avainlukulistassa ja nettipankkitunnuksissa lukee, että niitä ei saa säilyttää yhdessä, eikä antaa ulkopuolisten tietoon.

Ex-poikaystäväsi teki väärin, mutta sinä joudut huolimattomuudesta maksumieheksi. Toki ex-poikaystävääsi voidaan syyttää asiasta ja tuomita, mutta se ei poista maksuvelvollisuuttasi. Valitettavasti.

Sama jos ei pidä nettipankin tietoturvaa ajan tasalla,silloin pankki ei korvaa vietyjä rahoja.

Vierailija
79/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma vika, valitettavasti, jos todella olet ollut niin ajattelematon, että oket säilyttänyt kaikki samassa paikassa. Et tule saamaan korvauksia. Tuskin poikaystäväsikään sitä maksaa, jos ja kutän kiinni jää. Ainoa, mitä vpit yrittää, on saada maksuaikaa pikavippifirmalta, mutta voi olla, ettei onnistu sekään.

Rikosilmoitustakin voi yrittää, mutta voi olla, ettei sekään onniatu, koska olet ite ollut vastuuton ja sinisilmäinen.

Jos pystyt todistamaan, että sinä et ole ollut millään tavalla osallinen lainan hakemiseen, niin ehkä sitten voit onnistua.

Miten se siis teki sen? Sun pankkitunnuksilla ja rahat sun tilille? Ja mies nosti ne rahat automaatilta? Ootko pankkikortinkin säilyttänyt tunnuslukuineen samaasa paikassa. Typerä.

Toivottavasti on provo, eikä kukaan ole oikeasti nöin hölmö.

Pankkikortti oli rahapussissa repun sivutaskussa, kai se on sen sieltä kaivanut mutta on palauttanut paikoilleen. Hänellä oli tunnuslukuni kun haki kerran minulle yhden isomman ostoksen omalla autollaan.

Menen päivällä tekemään sen rikosilmoituksen.

Ap

Annoit tunnusluvun yhtä ostosta varten? Jooppajoo...

Vierailija
80/117 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastihan 110 € on todella pieni summa :D

Se on minun viikon budjetti. Se millä ostan ruuat, siivousaineet, paskapaperit...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi