Auttakaa, poikaystävä otti minun nimissäni pikavipin, nyt ollut kadoksissa 2 vuorokautta
Myönnän heti alkuun että olin typerä, koska säilytin avainlukukorttia, pankkitunnuksia ja salasanaa samassa laatikossa.
No, oma moka mutta miten nyt? Poikaystävä on kadonnut ja kerännyt luotani tavaransa (hygieniatuotteita ja muutama vaatekerrasto) Ei vastaa puheluihin eikä viesteihini.
Kun avasin sähköpostini niin huomasin "pienen" järkytyksen, siellä on laskun tiedot ja kuukauden päästä minun olisi maksettava hieman alle 110€. Olen opiskelija eikä minulla todellakaan ole tuollaisia rahoja. Mitä ihmettä teen?
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus. Tehtävä heti.
Mistä?
Eihän mitään rikosta ole syntynyt, kun tunnukset on ollut vapaassa käytössä ja niiden vaatimaan varovaisuutta ei ole noudatettu.
Itseltäni varastettiin auto ottamalla auton avaimet pukuhuoneesta takin taskusta ja poliisi kysyi ensinmäisenä mistä, kun olin tekemässä rikosilmoitusta. Auto löytyi poliisin hallusta. Joku narkki oli sen oli vienyt ja jouduin vielä siitäkin kuulusteluihin. Olin luovuttanut auton päihteiden vaikutuksessa olevalle.
Vierailija kirjoitti:
No näitä riittää kirjoitti:
Hahah, jännäpete.
Hienoa että sinulla riittää huumori naureskella tällaiselle, voin sanoa että minulla ei riitä. Olen soitellut kaikki hänen kaverinsa läpi että minne hän yhtäkkiä katosi, sairaaloihin ja vanhemmilleen. Luulin suurinpiirtein että hän makaa kuolleena jossakin ojassa mutta ei, kun päättikin tehdä kivan kusipäisen tempun.
Ap
Joo, veemäinen temppu, mutta onhan tuo sinultakin melkoista huolimattomuutta säilyttää pankkitietoja tuolla tavalla.
Vaihda salasana nyt heti, äläkä ole niin hölmö enää, että säilyttäisit kaikkia tietoja samassa paikassa!
Voit tehdä myös omaehtoisen luottokiellon.
https://www.asiakastieto.fi/omatieto/fi/tuotteet/oma-luottokielto
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla summalla pääse edes taksilla Tampereelle ryyppäämään. Kaikennäköisistä pikkusummista sinäkin pultit vedät.
Eli sinä siis ilmoittaudut vapaaehtoiseksi maksamaan tämän pikkusumman?
Luulen, että pultit on vedetty osin myös epärehellisestä toiminnasta ja katoamisesta ilmoittamatta.
En tiedä onko joku jo sanonut, mutta ota luottokielto välittömästi. Et voi muuten olla täysin varma siitä, ettei hän ota luottoja nimiisi jatkossakin.
Tosi vittumainen tilanne, mutta toivottavasti opit siitä. Onneksi opiskelijat eivät saa isoja summia ja harvasta paikasta. Oppirahat eivät siis toivottavasti ole kymmeniä tuhansia. Nyt teet kaikkesi, ettei tämä enää toistu.
- Soitat heti pankkiin ja kuoletat kortin, (toivottavasti) ex-poikaystävä on ottanut kuvan kortista ja voi tehdä verkko-ostoksia. Toinen riskialttiimpi vaihtoehto on vaihtaa kortin tunnusluku ja siirtää kaikki rahat tililtä pois
- Hanki uudet verkkopankkitunnukset ja säilytät ainoastaan avainlukulistan, opettele ulkoa tunnukset ja tuhoa ne huolellisesti
- Hanki luottokielto, tällöin eksä ei voi ottaa lisää velkaa sinulle vaikka hän olisikin ottanut talteen tunnuksesi ja avainlukulistan joka on hyvin todennäköistä
- Tee rikosilmoitus välittömästi ja ota yhteyttä vippifirmaan kertoaksesi että vippi ei ollut sinun ottama ja rikosilmoitus on vireillä
- Hanki rikosilmoa varten pankista tiedot siitä, milloin lainat ovat tulleet tilillesi, summat sekä tarvittaessa joku kirjallinen todiste siitä että et ole itse käyttänyt korttia (olet ollut pois paikkakunnalta tms.)
- Varaudu pahimpaan, eli siihen että sinä joudut maksamaan koko summan. Selvitä mistä vippejä on otettu, kuinka paljon, maksuaika ja korko+muut kulut. Sitten lasket miten sinulla on varaa maksaa ne, tarvitseeko hakea töitä, lainata luotettavalta henkilöltä tai hakea matalakorkoisempaa pankkilainaa jota sitten maksat pois
Minulla on vastaava kokemus, tosin siltä ajalta kun vippejä sai tekstarilla. Viulut onneksi eivät tulleet minun maksettavaksi, mutta paljon vaivannäköä se vaati.
Vittumainen tilanne, mutta onneksi ei kerinnyt tekemään isompaa vahinkoa.
Vaikka maksaisit lainan pois, tee silti rikosilmoitus, koska et voi tietää millaisen velan poikaystäväsi tekee sinun nimissäsi seuraavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan 110 € on todella pieni summa :D
Ei ole kaikille eikä kaikissa elämäntilanteissa. On siinä vissi ero onko tilillä 0 e vaiko 110 e jos vaikka ruokaa pitäisi ostaa.
Ja onko tuo 110 euroa vain lyhennys isommasta velasta? Siis jos mies on ottanut jonkin tonnin velan jostain Ferratumista...
Kummallista tämä nykyaika. Miehet katoavat yhtenään, ja ensimmäiseksi pyydetään apua vauva-palstalta.
Nyt äkkiä teet kaikki mahdolliset toimenpiteet mitä tuolla aikaisemmissa viesteissä oli!
Tai muuten tuo 110e ei ole ainut vippi/laina/lasku minkä saat maksaa! Hopi hopi ennenkuin olet oikeasti kusessa.
Prototyyppi kirjoitti:
Mun käsittääkseni rikosoikeudellinen vastuu siirtyy täysin kortin omistajalle siinä vaiheessa, jos on mennyt itse antamaan kortin ja tunnusluvun toiselle.
Jotta mahtaako rikosilmoitus auttaa samaan menetetyt rahat takaisin ja vapauttamaan takaisinmaksuvelvollisuudesta?
Sulla on käsitteet ja prioriteetit aivan sekaisin. Mitäs jos lakkaisit antamasta oikeudellisia neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Mun käsittääkseni rikosoikeudellinen vastuu siirtyy täysin kortin omistajalle siinä vaiheessa, jos on mennyt itse antamaan kortin ja tunnusluvun toiselle.
Jotta mahtaako rikosilmoitus auttaa samaan menetetyt rahat takaisin ja vapauttamaan takaisinmaksuvelvollisuudesta?
Sulla on käsitteet ja prioriteetit aivan sekaisin. Mitäs jos lakkaisit antamasta oikeudellisia neuvoja?
Mitäpä jos korjaisit nämä käsitteet ja prioriteetit sitten oikeiksi?
Nuokin ovat varmaan väärässä:
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Finanssialan_palvelui…
"Asiakas voi kuitenkin olla vastuussa kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos itse on toiminut huolimattomasti. Vastuu rajoittuu pääsääntöisesti 150 euroon. Vastuuraja ei kuitenkaan päde, jos asiakkaan katsotaan toimineen tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Näin voi olla esimerkiksi, jos asiakas kortin katoamisen havaittuaan laiminlyö katoamisilmoituksen tekemisen kokonaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla summalla pääse edes taksilla Tampereelle ryyppäämään. Kaikennäköisistä pikkusummista sinäkin pultit vedät.
Pikavipit ovat nykyisin tilityyppisiä. Eli tässäkin jätkä on varmasti nostanut kaiken mitä sai, muutaman tonnin, ja tuo 110 euroa on ensimmäinen takaisinmaksuerä. Lisäksi on syytä pelätä että laskuja tulee lisää muista pikavippifirmoista, tuskin tuo
on jäänyt ainutkertaiseksi kun pankkitunnukset on ollut käsissä ja katoamistemppu suunnitteilla.
Eikä ole. Vivus.fi
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
"Asiakas voi kuitenkin olla vastuussa kortin katoamisesta, varkaudesta tai väärinkäytöstä, jos itse on toiminut huolimattomasti. Vastuu rajoittuu pääsääntöisesti 150 euroon. Vastuuraja ei kuitenkaan päde, jos asiakkaan katsotaan toimineen tahallisesti tai törkeän huolimattomasti. Näin voi olla esimerkiksi, jos asiakas kortin katoamisen havaittuaan laiminlyö katoamisilmoituksen tekemisen kokonaan."
Tunnuslukuja saa säilytää omassa kodissaan. Niitä varten ei tarvitse hankkia kassakaappia eikä niitä tarvitse viedä tallelokeroon.
Ap:n kannattaa olla yhteydessä pankkiin ja kertoa tapahtuneesta. Siellä osataan sanoa kuinka toimia.
Kannattaa myös tehdä se rikosilmoitus ja olla yhteydessä siihen luottofirmaan.
Prototyyppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prototyyppi kirjoitti:
Mitään rikosta ap ei ole tehnyt. Sen sijaan sopimusrikkomuksen pankin kanssa, säilyttämällä pankkitunnistautumisen mahdollistavia papereita samassa paikassa sekä antamalla maksukorttinsa pin-koodin ulkopuoliselle.
Ylläolevassa linkissä on tietoa maksukorteista, tuttavallisemalta nimeltä pankkikorteista, joten asia ei tähän liity, koska korttia on käytetty vain pin-koodin avulla, joten mitään korvausvastuuta ei pankilla ole, kuten tuossa lukeekin.
Rikosilmoitus kuitenkin kannattaa tehdä, niin tekijä joutuu maksamaan summan oikeudenkäynnin jälkeen, kunhan töitä joskus saa. Ei kuulosta kovin työssäkäyvältä kaverilta nimittäin.
Outoja kirjoittelijoita, mitkä meinaavat, ettei tekijä ole mitenkään vastuussa, kun on huonosti säilytetty papereita. Meinaatteko, että jos säilyttää käteistä kotona pöydällä, lompakossa, piirongin laatikossa, missälie, niin ne saa varastaa ilman mitään oikeudellisia seuraamuksia? Kai sitten polkupyöränkin saa varastaa jos se on jätetty auki?
Ja kerropa nyt, ap tämähän on sitten ex-poikaystävä, onhan?
Tässä on nyt kaksi eri asiaa:
1. Ap: n poikaystävä on ottanut luvatta ap:n nimissä pikavipin (vippejä?). Tästä on ap:n heti tehtävä rikosilmoitus.
2. Ap on säilyttänyt tilitietojaan niin, että niihin on ollut mahdollista päästä käsiksi, joten maksuvelvollisuus pikavipin suhteen todennäköisesti on.
Se, että rikoksen uhri on omalla huolimattomuudellaan ollut osallisena mahdollistamassa rikoksen tekemisen ei kuitenkaan tarkoita sitä, että rikoksentekijä saa tehdä rikoksen eikä olisi siitä vastuussa.
Ja muuten olen sitä mieltä, että todennäköisesti poikaystävä on kadonnut jonkun toisen naisen luo...
Tyhmyydestä yleensä sakotetaan.