Miten SSRI- lääke on auttanut sinua?
Missä tilanteessa olit, kun siihen turvauduit? Millaista apua siitä sait ja kuinka pian? Käytitkö kauan tai käytätkö vieläkin? Oliko pahoja aloitus- tai vieroitusoireita?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistus- ja paniikkihäiriöön määräsivät 2 kk jälkeen, kun eivät halunneet enää antaa bentsoja.
Sain välittömästi noista ssri-kemikaaleista allergisen kohtauksen, ja ripuloin ja oksentelin sen ihottuman ja turvotuksen lisäksi melkein 2 päivää. Pää oli sekaisin ja ahdistuin kahta kauheammin. Ne olivat elämäni pahimmat 2 päivää.
Sitten sain bentsot takaisin. Otan niitä vain tarvittaessa eli kerran kahdessa tai kolmessa viikossa.
Onhan se nyt turvallisempi vaihtoehto ottaa rauhoittava lääke vain tarvittaessa, kuin että jos vetää noita ssri-kemikaaleja naamaan päivittäin niin että on ihan turta zombie kuukausikaupalla, ja lisäksi kaikki masennuslääkkeet lihottaa. Kaveri vetänyt niitä reilun kuukauden ja on jo lihonut 6 kiloa eikä mahdu kohta enää mihinkään vaatteisiin ja masentuu vaan lisää! "Kiva" kierre!
Enkä ymmärrä miksi noita edes annettiin ahdistus- ja paniikkihäiriöstä kärsivälle, kun ovat enemmän masennuslääke. Onko Suomen lääketiede tosiaan näin paljon muuta maailmaa jäljessä?
Olet väärässä. Ssri-lääkkeet ovat yleisesti TULOSSA käyttöön bentsojen tilalle yleistyneen ahdostushäiriön hoidossa.
Eli ei mikään "ollaan muita jäljessä" eli vanhentunut hoitokäytäntö.
Muualla päin maailmaa vissiin käytetään enemmän epilepsialääkkeitä yleistyneeseen ahdistuneisuuteen ja paniikkihäiriöön. Ainakin länsimaissa. Siksi koska mielialalääkkeet tehoavat niin harvaan ja koska niissä on pahoja sivuvaikutuksia mitä epilepsialääkkeissä ei taas ole.
Oletko tosissasi? Epilepsialääkkeissäkin on todella monenlaisia ja osassa hyvinkin vakavia sivuvaikutuksia. Ja toisalta moni taas - vaikket sinä siis - syö SSRI-lääkityksiä ilman sivuvaikutuksia.
Kyse on oikean lääkityksen etsimisestä. Ei ole mitään yhtä ja ainoaa tepsivää lääkityslinjaa.
Ja ahdistushäiriötäkin on monenlaista. Osalla se liittyy tiettyyn selkeästi ennakoitaviin tilanteisiin, osalla taas kyse on yleistyneestä häiriöstä, johon liittyy ennakoimattomia pakkoajatuksia ja ahdistusta. Ja noihin tehoavat eri asiat.
Luitko edes tuota laittamaani linkkiä?
Mikään "vissiin" ei nyt kyllä ihan ole käypä vasta-argumentiksi.
11
Sain Yleistyneeseen Ahdistushäiriöön Ketipinoria, ja pienikin annos sai minut ihan sekaisin. Näin näkyjä, kuljin pitkin seiniä, kuulin ääniä, luulin tulevani ihan hulluksi.
Lääkäri kehui tuota valmistetta turvalliseksi. Sitä kuulemma annetaan isompina annoksina psykoosipotilaille. Pieni annos näyttää aiheuttavan oireita jolloin potilas LUULEE olevansa psykoosissa. Ihan pimeetä!
Vierailija kirjoitti:
Mulle aiheutti QTc ajan pitenemisen EKG:ssä joka voi pysäyttää sydämen. Loppu sen lääkkeen käyttö siihen.
vaatikaa EKG:T ENNEN lääkkeen aloitusta, ja ainakin SEN KÄYTÖN AIKANA. Jos et ole ottanut ja ekg:täsi takastettu et voi tietää onko sinulle aiheuttanut Pitkä QT aika syndorooman niin kuin minulle aiheutti, ilman sitä söisin vielä tänäkin päivänä tai olisin kuollut.
SSRI lääkkeet tappaa. Tavalla ja toisella. hys hys! ettei vaan kansa saa tietää.
Foliohattu pois päästä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle aiheutti QTc ajan pitenemisen EKG:ssä joka voi pysäyttää sydämen. Loppu sen lääkkeen käyttö siihen.
vaatikaa EKG:T ENNEN lääkkeen aloitusta, ja ainakin SEN KÄYTÖN AIKANA. Jos et ole ottanut ja ekg:täsi takastettu et voi tietää onko sinulle aiheuttanut Pitkä QT aika syndorooman niin kuin minulle aiheutti, ilman sitä söisin vielä tänäkin päivänä tai olisin kuollut.
SSRI lääkkeet tappaa. Tavalla ja toisella. hys hys! ettei vaan kansa saa tietää.
Samoin joillakin alkanut maksa ja haima reistailemaan noiden lääkkeiden takia. Ihmettelen miksi niitä pidetään muka niin turvallisina täällä Suomessa.
Pitkä-QT on yleensä perinnöllinen sairaus ja hyvin harvinainen. Joskus se voi johtua lääkityksestä, mutta en ole koskaan kuullut, että SSRI voisin sen aiheuttaa.
Hyvin harvinaista kumminkin. Laittanet linkin, josta voimme lukea aiheesta?
Ekan kerran 15 vuotta sitten sertraliinia. Olin epäileväinen, lääkäri kannusti kokeilemaan. Toi valtavan avun, tuntui että elämään palasivat värit. Käytin jonkin aikaa ja lopetin. Ei vieroitusoireita. Aloitin uudestaan kun elämäntilanne vaikea. Auttoi jälleen, vähitellen teho hiipui. Sitten siirryin venlafaksiiniin. Alku hankala: hikosin vaikka istuin paikallani, suu kuivui, sydän hakkasi, en saanut nukuttua. Nopeasti tasaantui. Nyt kymmenisen vuotta venlafaksiinin käyttöä takana. Vieroitusoireet pelottavat, toisaalta haluaisin kokeilla olla ilman.
Bentsojen riippuvuutta kauhistellaan, itse syönyt niitäkin joskus, ei tullut riippuvuutta. Toki varovaisesti käytin kuten kuuluukin.
Oikean SSRIn tai vastaavan löytämiseen saattaa mennä aikaa, pitää kokeilla monta erilaista valmistetta viikkoja kerrallaan ja osa ei vaikuta mitenkään ja sitten pitää aloittaa alusta jokin toinen. Masentavaa ja turhauttavaahan tuollainen jo pelkästään on!
Finderella kirjoitti:
Lisään vielä, että olin ilman mitään lääkityksiä yli kymmenen vuotta. Olin jopa lääkevastainen.
Nyttemmin koettelevien vastoinkäymisten jälkeen viimeisen vuoden aikana ahdistus on palannut (mutta ei julkisten paikkojen pelko tmv) ja sain siihen amfetamiinijohdannaisen kevyen ja riippumattomuutta aiheuttamattoman lääkkeen, joka on jo välittömästi vienyt fyysiset ahdistusoireet lähes kokonaan.
Ei kai piristäviä ahdistukseen määrätä? Nehän vain lisäävät sitä, jos on taipumusta ahdistukseen?
Lisäys: nykyään muotia mollata SSRI-lääkkeitä. Tehoa liioiteltu jne. Varmasti tulevaisuus tuo uusia parempia lääkkeitä. Mutta totuushan on että monta elämää on pelastunut SSRI-lääkkeiden ansiosta, ja moni saanut suurta apua ja saa edelleen.
Vaihdoin Opamoxin (bentso) luontaistuotekaupan vahvaan L-teaniiniin.
On auttanut stressiin, ahdistukseen ja lieviin paniikkikohtauksiin.
Lisäksi otan E-EPA-kalaöljykapseleita sekä vahvaa D-vitamiinia. Olen ollut oireeton kohta neljä kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Perhosia vatsassa"? tuommonen nimi...onkohn mitään hajua mikä on vakava paniikkihäiriö/ agorafobia? Tää ei ole mitään "perhosia vatsassa" todellakaan. Pah!
Vakavakin paniikkihäiriö paranee ainoastaan siedätyshoidolla. Pakko mennä pelkoa päin,jos haluaa pysyvää muutosta.
niinhän ne sanoo, mutta korjaisin yhden asian: se ei PARANE noin, ainoastaan opit elämään sen kanssa, ja siitä huolimatta. Silti se on siellä taustalla. PARANEMINEN on ihan muuta, sitä että se ph katoaa kokonaan. Olen itse täysin parantunut aiemmin ph:n kaikista oireita. Paraneminen on sitä että se ei ikinä tule takaisin.
Mä tunnen yhden joka on saanut apua SSRI lääkkeestä ja kahdeksan jotka eivät ole. Mukaanlukien minä. Oli pelkän ajan ja rahan tuhlausta.
Minulle ei oikein osattu tehdä oikeaa diagnoosia (jatkuva jännittäminen vs. krooninen stressi vs. ahdistus/paniikkikohtaukset vs. työuupuminen vs. post-traumaperäinen stressihäiriö jonka oireita sain jouduttuani sairaalaan joksikin aikaa epämääräisten vatsaoireiden vuoksi) joten minulle ei ole osattu määrätä mitään oikeanlaisia lääkkeitäkään. Oksatsepaami ja beetasalpaajat (propranololihydrokloridi) ovat olleet ainoita jotka minulle lopulta annettiin. Ssri ja snri aiheuttivat vain huimausta, vatsakipua ja pahoinvointia viikon käytön jälkeen. Sain vatsakipuun ja vatsalla jännittämiseen myöhemmin Libraxit, eli rauhoittavat vatsarelaksantit. Nuo ovat olleet oiva apu matkoillakin.
Onko kellään ollut mitään vastaavaa oireilua jota ei ole osattu määritellä mutta josta masennus on ollut poissuljettuna?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin joillakin alkanut maksa ja haima reistailemaan noiden lääkkeiden takia. Ihmettelen miksi niitä pidetään muka niin turvallisina täällä Suomessa.
Pitkä-QT on yleensä perinnöllinen sairaus ja hyvin harvinainen. Joskus se voi johtua lääkityksestä, mutta en ole koskaan kuullut, että SSRI voisin sen aiheuttaa.
tästä varoitetaan siinä lääkkeen mukana tulevassa "LUE ENSIN" POTILAAN OPPAASSA. Pitkä QT-aika.
https://www.researchgate.net/publication/26305393_Citalopram-induced_lo…
"Citalopram-induced long QT syndrome and torsade de pointes: Role for concomitant therapy and disease
Article in International journal of cardiology
Abstract
Although citalopram is considered to be a safe antidepressant drug, some cases of arrhythmic disorders, syncope, or intoxication leading to lethal outcomes have been described over the last few years. We report the case of citalopram-induced long QT syndrome complicated by torsade de pointes in a young woman, in whom the role for antihypertensive treatment with diuretics and intercurrent flu-like syndrome is discussed..."
"There has been a gradual accumulation of data that indicate a positive correlation between high citalopram doses and QT prolongation, and even torsades de pointes in a small number of cases. In many instances, there are co-existent factors that may predispose to cardiotoxicity, including biochemical disturbances, pre-existing cardiac disease, concomitant drug use, and long QT syndrome [36]. Therefore, a precautionary approach is justified, particularly in patients at high risk of QT prolongation"
Vierailija kirjoitti:
Lisäys: nykyään muotia mollata SSRI-lääkkeitä. Tehoa liioiteltu jne. Varmasti tulevaisuus tuo uusia parempia lääkkeitä. Mutta totuushan on että monta elämää on pelastunut SSRI-lääkkeiden ansiosta, ja moni saanut suurta apua ja saa edelleen.
Siis minun käsittääkseni on muotia käyttää SSRI-lääkkeitä! :D Monet on vaan että: "Mitkä ässässärriit sulla on? Mulla on essitalopraamit niinku". Sitten jotkut on vaan että mistä hitosta nuo oikein puhuu....
tossa on jotain tappavasta sitalopraami lääkkeestä, tosin lääkäri vastaus on harhaanjohtava. (Pitäisi olla kardiologi vastaamassa), hänhän myöntää ettei itsekään oikein tiedä mitään tästä asiasta.
http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-ssri-laakkeet-ja-qt-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tästä varoitetaan siinä lääkkeen mukana tulevassa "LUE ENSIN" POTILAAN OPPAASSA. Pitkä QT-aika.
https://www.researchgate.net/publication/26305393_Citalopram-induced_lo…
"Citalopram-induced long QT syndrome and torsade de pointes: Role for concomitant therapy and disease
Article in International journal of cardiology
Abstract
Although citalopram is considered to be a safe antidepressant drug, some cases of arrhythmic disorders, syncope, or intoxication leading to lethal outcomes have been described over the last few years. We report the case of citalopram-induced long QT syndrome complicated by torsade de pointes in a young woman, in whom the role for antihypertensive treatment with diuretics and intercurrent flu-like syndrome is discussed..."
"There has been a gradual accumulation of data that indicate a positive correlation between high citalopram doses and QT prolongation, and even torsades de pointes in a small number of cases. In many instances, there are co-existent factors that may predispose to cardiotoxicity, including biochemical disturbances, pre-existing cardiac disease, concomitant drug use, and long QT syndrome [36]. Therefore, a precautionary approach is justified, particularly in patients at high risk of QT prolongation"
Ok, kiitos.
Eli tuota on havaittu SITALOPRAAMIN kohdalla. Se on vain yksi SSRI-lääke, ei koske siis kaikkia.
Ja harvinainen silläkin lääkkeellä. "Small number of cases", muissa tavatuissa tapauksissa on ollut muita altistavia tekijöitä, kuten olemassaoleva sydänsairaus tai perinnöllinen QT-häiriö.
Ymmärrän, että sinä säikähdit, mutta älä silti yleistä omaa, harvinaista yhtä lääkettä koskevaa kokemustasi koskemaan kaikkia SSRI-lääkkeitä. Moni niistä kumminkin hyötyykin.
IKINÄ en sallisi lapseni syövän noita lääkkeitä. Aiheuttaa mm. osteoporoosia, verenvuotoja (minulla molempia), Se ei ole mukavaa kun luut alkaa napseahdella mitättömistä asioista poikkki, niin kuin minulla. Istuin risti-istunnassa, niin tuli painemurtuma jalkapöydän luuhun. näitä ollut n. 5-6 kpl 2 vuodessa.
Toinne, laitoin villasukat jalkaan ja liian pienet talvikengät ja menin ulos, se kengän paine jalkaan aiheutti pikkuvarpaan murtuman.jne jne jne.
Vierailija kirjoitti:
tossa on jotain tappavasta sitalopraami lääkkeestä, tosin lääkäri vastaus on harhaanjohtava. (Pitäisi olla kardiologi vastaamassa), hänhän myöntää ettei itsekään oikein tiedä mitään tästä asiasta.
http://www.terve.fi/kysy-asiantuntijalta-anonymous-ssri-laakkeet-ja-qt-…
Et ymmärtänyt vastausta. Ei lääkäri sanonut, ettei tunne lääkettä tai ongelmatiikkaa. Hän sanoo, ettei voi sanoa KYSEISEN potilaan kohdalla mitään varmaa, koska potilas ei kertonut kaikkia tarvittavia tietoja mm. perinnöllisistä riskeistä.
ssri lääke aiheutti minulle itsemurha-ajatuksia, kuulin voimakkaan käskyn päässäni joka sanoi:MINÄ TAPAN ITSENI! säikähdin niin kamalasti enkä uskaltanut edes lääkärille kertoa tuosta äänestä, mutta lopetn sen läkkeen. huom, tuommoista en ole ikinä kullut päässäni aiemmin.
Voxra, annostuksena joko 150 mg tai 300 mg.