Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten SSRI- lääke on auttanut sinua?

Vierailija
25.01.2017 |

Missä tilanteessa olit, kun siihen turvauduit? Millaista apua siitä sait ja kuinka pian? Käytitkö kauan tai käytätkö vieläkin? Oliko pahoja aloitus- tai vieroitusoireita?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän pakkoajatuksiin, masennukseen, ahdistukseen, vihanhallintaongelmiin. Kaikki oireet on helpottanut. On vahvempi olo enkä stressaa kaikesta kuten ilman lääkkeitä.

Vierailija
42/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin escitalopramin noin viikko sitten ja olen jotenkin piristynyt, mutta yöunista on tullut liian sikeät. En näe unia ollenkaan. Lisäksi hikoilen paljon ja välillä olo on kuin krapulassa. Annostus määrättiin 10 mg, mutta tuntuu että se on liikaa. Meneekö ohi? Jotenkin auttaa silti. Ahdistus johtuu nyt vain tuosta fyysisestä pahasta olosta, kun se aiemmin johtui henkisestä. Koin suuren menetyksen elämässäni, jonka vuoksi hakeuduin lääkäriin. Onko 10 mg tuota ok, vai pitäisikö puolittaa tabletit? ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle aiheutti QTc ajan pitenemisen EKG:ssä joka voi pysäyttää sydämen. Loppu sen lääkkeen käyttö siihen.

vaatikaa EKG:T ENNEN lääkkeen aloitusta, ja ainakin SEN KÄYTÖN AIKANA. Jos et ole ottanut ja ekg:täsi takastettu et voi tietää onko sinulle aiheuttanut Pitkä QT aika syndorooman niin kuin minulle aiheutti, ilman sitä söisin vielä tänäkin päivänä tai olisin kuollut.

SSRI lääkkeet tappaa. Tavalla ja toisella. hys hys! ettei vaan kansa saa tietää.

Samoin joillakin alkanut maksa ja haima reistailemaan noiden lääkkeiden takia. Ihmettelen miksi niitä pidetään muka niin turvallisina täällä Suomessa.

Pitkä-QT on yleensä perinnöllinen sairaus ja hyvin harvinainen. Joskus se voi johtua lääkityksestä, mutta en ole koskaan kuullut, että SSRI voisin sen aiheuttaa.

Hyvin harvinaista kumminkin. Laittanet linkin, josta voimme lukea aiheesta?

tästä varoitetaan siinä lääkkeen mukana tulevassa "LUE ENSIN" POTILAAN OPPAASSA. Pitkä QT-aika.

https://www.researchgate.net/publication/26305393_Citalopram-induced_lo…

"Citalopram-induced long QT syndrome and torsade de pointes: Role for concomitant therapy and disease

Article in International journal of cardiology 

Abstract

Although citalopram is considered to be a safe antidepressant drug, some cases of arrhythmic disorders, syncope, or intoxication leading to lethal outcomes have been described over the last few years. We report the case of citalopram-induced long QT syndrome complicated by torsade de pointes in a young woman, in whom the role for antihypertensive treatment with diuretics and intercurrent flu-like syndrome is discussed..."

"There has been a gradual accumulation of data that indicate a positive correlation between high citalopram doses and QT prolongation, and even torsades de pointes in a small number of cases. In many instances, there are co-existent factors that may predispose to cardiotoxicity, including biochemical disturbances, pre-existing cardiac disease, concomitant drug use, and long QT syndrome [36]. Therefore, a precautionary approach is justified, particularly in patients at high risk of QT prolongation"

Ok, kiitos.

Eli tuota on havaittu SITALOPRAAMIN kohdalla. Se on vain yksi SSRI-lääke, ei koske siis kaikkia.

Ja harvinainen silläkin lääkkeellä. "Small number of cases", muissa tavatuissa tapauksissa on ollut muita altistavia tekijöitä, kuten olemassaoleva sydänsairaus tai perinnöllinen QT-häiriö.

Ymmärrän, että sinä säikähdit, mutta älä silti yleistä omaa, harvinaista yhtä lääkettä koskevaa kokemustasi koskemaan kaikkia SSRI-lääkkeitä. Moni niistä kumminkin hyötyykin.

kun sinä nyt et vaan ymmärrä että meistä kukaan ei tiedä onko juuri sinulla perinnöllinen qt syndrooma, tai joku sydänsairaus, tai matala kaliumarvo veressä, tai joku muu mikä aiheuttaa tuon äkkikuoleman ssri lääkkeen kanssa. Naiivia kuvitella että  jotenkin automaattisesti tietäisit onko sinulla piilevänä tuo riski. Se vaatisi perusteelliset sydäntutkimukset, ja niitä ei tehdä ihan huvikseen, vain nähdäkseeen voitko syödä ssri lääkkeitä.Homma toimii niin että ensin olet koekaniini, ja sulle syötetään lääkkeitä, ja vasta rytmihäiriön iskiessä tai kullessa, tiedät että sulla on se (jos jäät henkiin).

Vierailija
44/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepramia käyttänyt sekä masennukseen että paniikkihäiriöön. Masennukseen määrätty 60mg Sepram (tuolloin n.55-kiloinen, parikymppinen) vaikutti niin että mikään ei enää tuntunut miltään: ei ehkä masentanut, mutta en myöskään välittänyt mistään. Tykkäsin ajaa kovaa ja minua ei olisi haitannut yhtään, vaikka olisin ajanut ihmisen hengiltä. Tai jos olisi harmittanut niin lähinnä hienoon autoon mahdollisesti tulleet vauriot. Masennukseen auttoi oikeasti vain olosuhteiden radikaali muuttaminen.

Paniikkihäiriöön syön edelleen Oxamin 15mg n. 6kpl/ päivä. Määrä pysynyt samana 20 vuotta - tosin raskauden aikana pudotin annoksen n. yhteen tablettiin/ pvä. Raskausaika menikin sitten tiiviisti kotona. Harrastukset, työ ja muu sosiaalinen elämä jäivät kokonaan pois.

Vierailija
45/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ssri tehosi sosiaalisten tilanteiden pelkooni. Enää ei puna nouse naamalle joka tilanteessa. Mikään terapia eikä edes hypnotisointi tähän auttanut. Kuukauden lääkkeiden syönnin jälkeen se hävisi. Lääkkeenä cipralex 10mg. Myös raskaudenjälkeisestä masennuksesta tämä lääke nosti minut. En ymmärrä lääkevastaisuutta, joka on nykypäivänä. Minulle tämä lääke antoi elämän takaisin.

Vierailija
46/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
47/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli muuten juuri tuo "uusin hittituote" essitalopram joka aiheutti minulle tuon allergiakohtauksen kutinoineen, ja noroviruksen kaltaiset oireet niin että jouduin tiputukseen kun kärsin nestehukasta!

Tulevaisuuden varalle; onko olemassa jotain parempia, luotettavampia vastaavia lääkkeitä? Pitempään tutkittuja?

Vierailija
48/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireiseen häiriöön auttaa huomattavasti. Oireet olivat menneet niin pahaksi, että olin aivan lamautunut. Kotonta poistuminen oli miltei mahdotonta, kun lähtiessä toistelin "rituaalejani", tarkistin sähkölaitteita toistuvasti, koskettelin paikkoja, laskin numeroita. Myös ikävät rivot, ahdistavat, sekä sairauksia ja kuolemaa käsittelevät pakkoajatukset pyörivät päässäni taukoamatta.

Parin kuukauden sisään lääkkeen aloittamisesta oireet vähenivät huomattavasti. Nyt olen pari vuotta taas syönyt, ja pystyn elämään aivan normaalia elämää. Pieniä neurooseja on vieläkin, mutta ei lähelläkään sitä hulluutta minkä keskellä elin. Lopettaa en uskalla, koska olen nuorempana syönyt samojen oireiden takia SSRI-lääkettä, ja heti lopetettuani rynnivät taas pakko-oireet pilaamaan elämän.

Olen tyytyväinen nykytilanteeseen.

Vierailija
49/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kärsin paniikki- ja ahdistuskohtauksista. 1-2 krt kuukaudessa.

Otan mieluummin helpotusta ja rauhoitusta niihin tilanteisiin eli korkeintaan 1-2 pilleriä bentsoja kuukauden aikana, kuin jatkuvaa, päivittäistä ssri-lääkitystä joka vie seksuaaliset halut, joka lihottaa, joka piristää teennäisesti jne.

Vierailija
50/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin nussimisen niin ei tullut lapsia. Silleen auttoi.

Vierailija
51/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain niin kamalat vatsaväänteet ja oksensin lähes kaiken ulos kun aloitin SSRI:t. En uskaltanut lähteä kotoa edes kauppaan kun pelkäsin etten ehdi siellä vessaan. Tuossa vaiheessa tajusin jättää ne lääkkeet ottamatta, ja paranin rentoutumis-, hengitys- ja meditaatioharjoitusten avulla. Youtubesta löytyy hyviä harjoituksia ja 20-30 min päivässä riittää.

Vierailija
52/65 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta sertraliinista, minulle sopii tosi hyvin. Alkuoireita haukottelu, hikoilu, mahakipuja ja lievää oksettavaa oloa joka väistyi parissa kolmessa viikossa. Auttaa pitämään ahdistusta poissa.

Vierailija
53/65 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fluoksetiini aikanaan auttoi, mutta enemmän varmasti olisi auttanut se, että olisin tajunnut jättää vuotta aikaisemmin aloittamani e-pillerit pois. Ongelmat alkoivat pari kuukautta sen jälkeen ja nythän jo tiedetään, että e-pillerit voivat vähentää käyttäjän serotoniintuotantoa. 

Vierailija
54/65 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt nyt vuoden ajan Sertraliinia vakavan masennuksen hoitoon.Lääke ihan oikeasti tehoaa ja vaikka aina aamuisin on huononpi ja epätoivoisempi olotila ennen lääkkeen ottamista, niin lääkkeen syömisen jälkeen tulee todella hyvä ja jaksava olo.

Käytin aiemmin Cipralexia, mutta se vaihdettiin pois, kun se ei enää toiminut.

Mitään muuta aloitusoireita ei omalla kohdallani ollut, kuin lievä pahoinvointi.

Vierailija
55/65 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

SSRI-lääke on parantanut elämänlaatuani valtavasti (masennus, pakkoajatukset,...). Harvemmin kuitenkin mainitaan, että suurimmalla osalla käyttäjistä se vaikuttaa myös seksuaaliseen haluun ja kykyyn saada orgasmi. Silti, suosittelen. 

Vierailija
56/65 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko olemassa mitään masennuslääkesarjaan kuuluvaa valmistetta joka EI aiheuttaisi oksettavaa oloa? Sillä olen kuullut kaikilta että kaikista noista olisi tullut pahoinvointia, joko jatkuvaa tai 2 ekaa viikkoa.

Vierailija
57/65 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
58/65 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perseestä noi SSRI- lääkkeet. Miehenä tulee ainakin kestävä rakastaja. Voit panna naistasi tunti tolkulla eikä kuti lennä. Ainakin kalorit kuluu, eikä muijasi voi  syyttää  liian nopeaksi ;)

Vierailija
59/65 |
05.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde: http://www.sitruunakustannus.fi/tappava-psykiatria-ja-laumlaumlkinnauml…

Ei ole epäilystäkään, että psyykenlääkkeistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ne tappavat yli puoli miljoonaa yli 65-vuotiasta ihmistä vuosittain Yhdysvalloissa ja Euroopassa ja ovat kolmanneksi yleisin kuolinsyy sydänsairauksien ja syövän jälkeen. Gøtzschen mukaan voisimme vähentää nykyistä psyykenlääkkeiden käyttöä 98 %:lla ja samalla parantaa ihmisten henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Lääkityksen lopettaminen voi kuitenkin olla vaikeaa, koska ne aiheuttavat riippuvuutta. Koska vieroitusoireet voivat olla pahoja, lääkitys on usein lopetettava asteittain.

Kirjassaan Gøtzsche murtaa myytit, joita johtavat psykiatrit – usein lääkefirmojen palkkalistoilla olevat – ovat vaalineet vuosikymmenten ajan salatakseen sen tosiasian, että biologinen psykiatria on epäonnistunut. Biologinen psykiatria näkee lääkkeet ratkaisuna käytännössä kaikkiin ongelmiin, mutta potilaat ovat usein eri mieltä. Lääkkeet tehoavat toivotusti vain pieneen osaan potilaista, mikä johtaa usein siihen että turhautuneet psykiatrit tekevät lisää diagnooseja, määräävät lisää lääkkeitä isompina annoksina ja aiheuttavat entistä suurempia vahinkoja potilailleen.

Vierailija
60/65 |
08.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up