Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sivistyssana, jota kaikki käyttävät, mutta sinä et tiedä, mitä se tarkoittaa tai osaa käyttää sitä oikein?

Vierailija
25.01.2017 |

Itse törmään jatkuvasti sanoihin suvereeni ja holistinen. Tiedän suurin piirtein, mitä ne tarkoittavat, mutten osaa käyttää niitä lauseessa.

Kommentit (309)

Vierailija
181/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuta

= kokea, tuntea nahoissaan

Vierailija
182/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööööö..... Substanssi on kylläkin jonkun asian olemus. Viinan substanssi on alkoholi, koska jos alkoholi otetaan pois, niin viina ei ole enää viinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rectum

Vierailija
184/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ironian ja sarkasmin tarkka ero on jäänyt epäselväksi. Ilmeisesti koska en opiskellut äidinkielenopettajaksi ja sen seurauksena kaipaan ymmärrettävää määritelmää kunnioitusta herättävän sivistyssanatulvan sijaan. 

Ymmärrän ironian ivallisuutena, piilotettuna sellaisena, sarkasmi hiukan hyväntahtoisempana kuivana huumorina.  Oikaiskaa toki.

Vierailija
185/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

subjektiivinen

tiedän mitä on objektiivinen ja sitä käytän itsekin

mielikuva on että subjektiivinen olisi objektiivisen vastakohta (?) mutta heti kun yritän käyttää sitä tai ymmärtää kun joku käyttää sitä niin aivot menee solmuun.

esim. "minulla on subjektiivinen kokemus tästä parisuhteesta"

niin onko subjekti minä vai parisuhde? tällaisia kysymyksiä alan miettiä.

Subjekti ja subjektiivinen eivät ole sama asia. Subjektiivinen on adjektiivi, joka kertoo millainen jokin asia on.

Subjektiivinen kokemus parisuhteesta kertoo vain sen, että kyseessä on sinun oma henkilökohtainen kokemuksesi, joka perustuu sinun arvo- ja tunnemaailmaasi, ja joka on täysin yksilöllinen. Tarkoittaen siis sitä, että jos joku muu olisi sinun asemassasi siinä suhteessa, hän voisi kokea parisuhteen täysin erilaisena kuin sinä johtuen erilaisesta arvo- ja tunnemaailmasta sekä erilaisista elämänkokemuksista ja -asenteista. Henkilökohtainen kokemus jostakin asiasta on aina subjektiivinen.

"Avioliitto on laillinen sopimus" on objektiivinen lause, koska se perustuu tutkittuun faktatietoon eikä siinä ole omilla kokemuksilla merkitystä.

"Avioliitto on perseestä" on subjektiivinen kokemus siitä miten jokin asia on.

Vierailija
186/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viraali. "Tästä videosta tuli heti viraali-ilmiö!" Okei, googletin, että tarkoittaa nopeasti leviävää, mutta olisiko minun pitänyt tietää ja ymmärtää tuo?

Tämä sama on ollut minulla monesti, mutta en ole kyllä googlellakaan löytänyt selitystä. Olen vain arvannut, että se liittyy jotenkin someen. Kiitos siis tästä sinulle. :)

Vierailija
187/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triviaali ja anekdootti.

Vierailija
188/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja robusti.

Vierailija
189/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismi, kommunismi, marxismi, jungismi, leninismi ja mitä näitä nyt on.

Vierailija
190/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Triviaali ja anekdootti.

Tavanomainen, tylsä, yksinkertainen ja viihdyttävä tarina/kasku jostain ihmisestä

Vierailija
191/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä nyt eivät varsinaisia sivistyssanoja ole, mutta huumesanasto on minulla ihan hukassa. En tiedä, mikä ero on kannabiksella ja amfetamiinilla ja mitä mikäkin hötsyntötsy ja maripiri tarkoittaa.

Vierailija
192/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Triviaali ja anekdootti.

Tavanomainen, tylsä, yksinkertainen ja viihdyttävä tarina/kasku jostain ihmisestä

Joo, löysin nämä googlella, mutta aina kun joku käyttää näitä sanoja, putoan kärryiltä enkä osaa itse näitä käyttää. Esim anekdootin muistan tarkoittavan vähän samaa kuin esim aforismi tai hypoteesi, sellaista mietittyä ajatusta. Tai triviaalin liitän jotenkin relevanssiin. Kun joku tätä käyttää, niin se tulee jotenkin sellaisessa yhteydessä, että pitää miettiä, onko tämä asia nyt tärkeä vai ei.

Vierailija
193/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ironian ja sarkasmin tarkka ero on jäänyt epäselväksi. Ilmeisesti koska en opiskellut äidinkielenopettajaksi ja sen seurauksena kaipaan ymmärrettävää määritelmää kunnioitusta herättävän sivistyssanatulvan sijaan. 

Ymmärrän ironian ivallisuutena, piilotettuna sellaisena, sarkasmi hiukan hyväntahtoisempana kuivana huumorina.  Oikaiskaa toki.

Anteeksi pöljyyteni ja hampaanjäljet.

Vierailija
194/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakoninen. En vieläkään muista vaikka googletettu on useaan kertaan.

Ytimekäs, niukkasanainen.

Minusta lakoninen ei tarkoita missään nimessä ytimekästä.

Ennemmin lakoninen = eleetön, matalaprofiilinen, ilmeetön, tyly, kylmän asiallinen

Vierailija
195/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakoninen. En vieläkään muista vaikka googletettu on useaan kertaan.

Ytimekäs, niukkasanainen.

Minusta lakoninen ei tarkoita missään nimessä ytimekästä.

Ennemmin lakoninen = eleetön, matalaprofiilinen, ilmeetön, tyly, kylmän asiallinen

http://www.synonyymit.fi/lakoninen

eli 

ytimekäs

suppea

selkeä

lyhytsanainen

niukkasanainen

Vierailija
196/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nihilismi... Olen usein kuullut jotakuta sanottavan nihilistiksi enkä ikinä muista mitä se tarkoittaa, vaikka olen kyllä googlettanut sen monta kertaa. Tuosta sanasta tulee vain mieleen joku hikinen lurjus.

Tätä muuten yllättävän monet käyttävät väärin, melkeinpä vastakkaisessa merkityksessä.

Vierailija
197/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaffimånsteri kirjoitti:

Helvetin vaikeaa googlettaa. Typerä ja täysin turha keskustelu.

Sanoista nyt on kiva keskustella. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, niin varsinkin toisen ihmisen kanssa niistä keskustelu voi olla oikein rattoisaa! Sitäpaitsi, ei täällä pelkästään selitetä sanoja, täällä myös pohditaan, josko jotain on tullut ymmärrettyä väärin, tai jos kenties yleisesti jotain sivistyssanaa käytetään väärin. Sanoja kun välillä heitetään ilmaan ihan vain tavan takaa ilman syvempää ymmärrystä välttämättä.

Kommentistasi voisin sanoa, että se oli aika typerä ja turha tässä ketjussa.

Vierailija
198/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Habitus

Hybris

Vierailija
199/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä käytetään paljon sanaa substanssi ja substanssiosaaminen. Täytyy tunnustaa, että en oikein tiedä, mitä sillä tarkoitetaan.

Devalvointi ja revalvointi liittyy jotenkin rahaan, mutta muuta en tiedä niistä.

Vierailija
200/309 |
26.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä käytetään paljon sanaa substanssi ja substanssiosaaminen. Täytyy tunnustaa, että en oikein tiedä, mitä sillä tarkoitetaan.

Devalvointi ja revalvointi liittyy jotenkin rahaan, mutta muuta en tiedä niistä.

Taidat olla henkilökohtaiselta substanssiltasi kevyehkö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi