Sivistyssana, jota kaikki käyttävät, mutta sinä et tiedä, mitä se tarkoittaa tai osaa käyttää sitä oikein?
Itse törmään jatkuvasti sanoihin suvereeni ja holistinen. Tiedän suurin piirtein, mitä ne tarkoittavat, mutten osaa käyttää niitä lauseessa.
Kommentit (309)
Ööööö..... Substanssi on kylläkin jonkun asian olemus. Viinan substanssi on alkoholi, koska jos alkoholi otetaan pois, niin viina ei ole enää viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Ironian ja sarkasmin tarkka ero on jäänyt epäselväksi. Ilmeisesti koska en opiskellut äidinkielenopettajaksi ja sen seurauksena kaipaan ymmärrettävää määritelmää kunnioitusta herättävän sivistyssanatulvan sijaan.
Ymmärrän ironian ivallisuutena, piilotettuna sellaisena, sarkasmi hiukan hyväntahtoisempana kuivana huumorina. Oikaiskaa toki.
Vierailija kirjoitti:
subjektiivinen
tiedän mitä on objektiivinen ja sitä käytän itsekin
mielikuva on että subjektiivinen olisi objektiivisen vastakohta (?) mutta heti kun yritän käyttää sitä tai ymmärtää kun joku käyttää sitä niin aivot menee solmuun.
esim. "minulla on subjektiivinen kokemus tästä parisuhteesta"
niin onko subjekti minä vai parisuhde? tällaisia kysymyksiä alan miettiä.
Subjekti ja subjektiivinen eivät ole sama asia. Subjektiivinen on adjektiivi, joka kertoo millainen jokin asia on.
Subjektiivinen kokemus parisuhteesta kertoo vain sen, että kyseessä on sinun oma henkilökohtainen kokemuksesi, joka perustuu sinun arvo- ja tunnemaailmaasi, ja joka on täysin yksilöllinen. Tarkoittaen siis sitä, että jos joku muu olisi sinun asemassasi siinä suhteessa, hän voisi kokea parisuhteen täysin erilaisena kuin sinä johtuen erilaisesta arvo- ja tunnemaailmasta sekä erilaisista elämänkokemuksista ja -asenteista. Henkilökohtainen kokemus jostakin asiasta on aina subjektiivinen.
"Avioliitto on laillinen sopimus" on objektiivinen lause, koska se perustuu tutkittuun faktatietoon eikä siinä ole omilla kokemuksilla merkitystä.
"Avioliitto on perseestä" on subjektiivinen kokemus siitä miten jokin asia on.
Vierailija kirjoitti:
Viraali. "Tästä videosta tuli heti viraali-ilmiö!" Okei, googletin, että tarkoittaa nopeasti leviävää, mutta olisiko minun pitänyt tietää ja ymmärtää tuo?
Tämä sama on ollut minulla monesti, mutta en ole kyllä googlellakaan löytänyt selitystä. Olen vain arvannut, että se liittyy jotenkin someen. Kiitos siis tästä sinulle. :)
Sosialismi, kommunismi, marxismi, jungismi, leninismi ja mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Triviaali ja anekdootti.
Tavanomainen, tylsä, yksinkertainen ja viihdyttävä tarina/kasku jostain ihmisestä
Nämä nyt eivät varsinaisia sivistyssanoja ole, mutta huumesanasto on minulla ihan hukassa. En tiedä, mikä ero on kannabiksella ja amfetamiinilla ja mitä mikäkin hötsyntötsy ja maripiri tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Triviaali ja anekdootti.
Tavanomainen, tylsä, yksinkertainen ja viihdyttävä tarina/kasku jostain ihmisestä
Joo, löysin nämä googlella, mutta aina kun joku käyttää näitä sanoja, putoan kärryiltä enkä osaa itse näitä käyttää. Esim anekdootin muistan tarkoittavan vähän samaa kuin esim aforismi tai hypoteesi, sellaista mietittyä ajatusta. Tai triviaalin liitän jotenkin relevanssiin. Kun joku tätä käyttää, niin se tulee jotenkin sellaisessa yhteydessä, että pitää miettiä, onko tämä asia nyt tärkeä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ironian ja sarkasmin tarkka ero on jäänyt epäselväksi. Ilmeisesti koska en opiskellut äidinkielenopettajaksi ja sen seurauksena kaipaan ymmärrettävää määritelmää kunnioitusta herättävän sivistyssanatulvan sijaan.
Ymmärrän ironian ivallisuutena, piilotettuna sellaisena, sarkasmi hiukan hyväntahtoisempana kuivana huumorina. Oikaiskaa toki.
Anteeksi pöljyyteni ja hampaanjäljet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakoninen. En vieläkään muista vaikka googletettu on useaan kertaan.
Ytimekäs, niukkasanainen.
Minusta lakoninen ei tarkoita missään nimessä ytimekästä.
Ennemmin lakoninen = eleetön, matalaprofiilinen, ilmeetön, tyly, kylmän asiallinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakoninen. En vieläkään muista vaikka googletettu on useaan kertaan.
Ytimekäs, niukkasanainen.
Minusta lakoninen ei tarkoita missään nimessä ytimekästä.
Ennemmin lakoninen = eleetön, matalaprofiilinen, ilmeetön, tyly, kylmän asiallinen
http://www.synonyymit.fi/lakoninen
eli
ytimekäs
suppea
selkeä
lyhytsanainen
niukkasanainen
Vierailija kirjoitti:
Nihilismi... Olen usein kuullut jotakuta sanottavan nihilistiksi enkä ikinä muista mitä se tarkoittaa, vaikka olen kyllä googlettanut sen monta kertaa. Tuosta sanasta tulee vain mieleen joku hikinen lurjus.
Tätä muuten yllättävän monet käyttävät väärin, melkeinpä vastakkaisessa merkityksessä.
kaffimånsteri kirjoitti:
Helvetin vaikeaa googlettaa. Typerä ja täysin turha keskustelu.
Sanoista nyt on kiva keskustella. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, niin varsinkin toisen ihmisen kanssa niistä keskustelu voi olla oikein rattoisaa! Sitäpaitsi, ei täällä pelkästään selitetä sanoja, täällä myös pohditaan, josko jotain on tullut ymmärrettyä väärin, tai jos kenties yleisesti jotain sivistyssanaa käytetään väärin. Sanoja kun välillä heitetään ilmaan ihan vain tavan takaa ilman syvempää ymmärrystä välttämättä.
Kommentistasi voisin sanoa, että se oli aika typerä ja turha tässä ketjussa.
Töissä käytetään paljon sanaa substanssi ja substanssiosaaminen. Täytyy tunnustaa, että en oikein tiedä, mitä sillä tarkoitetaan.
Devalvointi ja revalvointi liittyy jotenkin rahaan, mutta muuta en tiedä niistä.
Vierailija kirjoitti:
Töissä käytetään paljon sanaa substanssi ja substanssiosaaminen. Täytyy tunnustaa, että en oikein tiedä, mitä sillä tarkoitetaan.
Devalvointi ja revalvointi liittyy jotenkin rahaan, mutta muuta en tiedä niistä.
Taidat olla henkilökohtaiselta substanssiltasi kevyehkö.
= kokea, tuntea nahoissaan