Veljeni elää sossutuilla paremmin kun minä työnteolla
Se tunne kun kovalla opiskelulla saadusta työstä tienaa vähemmän kuin sossutuilla omasta tahdostaan elävä pummi.
Kommentit (207)
Ja edelliseen jatkoa... jos sain vaikka parikymppiä vanhemmilta, miinustettiin se seuraavasta tuesta. Kaikki tilitiedot, sekä minulta että poikaystävältäni piti lähettää sossulle. Säästää ei voinut, koska toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN etuus ja säästöt pitää käyttää ensin.
Nykyään olen sairaslomalla. Sairaspäivärahaan ei ONNEKSI vaikuta puolison tulot. Mies palannut intistä, käy töissä... jos olisin työnhakijana, joutuisin taas sossun tuille, MUTTA saisin 0e, koska poikaystävä on VELVOLLINEN elättämään minut, jos hänelle jää vuokran ja oman "perusosansa" jälkeen minun "perusosan" verran rahaa... asumistukea saamme 150€. Tuloja ei vaadita kuin 1500€/kk ja sillä joutuu yksi elättämääm kaksi.Hassua todeta, mutta on minulle ja kumppanilleni edullisempaa olla työkyvytön kuin työkykyinen tässä tapauksessa, kun en ole oikeutettu tyött.tukeen.
Joopa joo. Ei varmasti yksinasuva elä paremmin tuilla kuin palkkatyöläinen.
Otetaan esimerkiksi Turku. Hyväksyttävät asumismenot yhdelle hengelle 390 e. Mitä tuolla saa? Kaupungin 25 neliön asunnon. Yksityiltä markkinoilta et saa mitään.
Jos vuokra on vaikka 370 e + vesimaksu, asumistukea saa työmarkkinatuen ohella 310 e.
Eli työmarkkinatuki nettona 557 e + asumistuki 310 e. On yhteenä 867 euroa. Tästä maksat vuokran ja veden ja jäljelle jää 477 e. Tämä jää alle yksinasuvan toimeentulotuen perusosan verran, joten sossusta tulee tähän päälle kymmenen euroa + maksavat sähkölaskun ja reseptilääkkeet.
Käytössä siis toimeentulotuen peruosa yksinasuvalle eli 485 euroa. Tähän päälle ei saa enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Otetaan esimerkiksi Turku. Hyväksyttävät asumismenot yhdelle hengelle 390 e. Mitä tuolla saa? Kaupungin 25 neliön asunnon. Yksityiltä markkinoilta et saa mitään.
Jos vuokra on vaikka 370 e + vesimaksu, asumistukea saa työmarkkinatuen ohella 310 e.
Eli työmarkkinatuki nettona 557 e + asumistuki 310 e. On yhteenä 867 euroa. Tästä maksat vuokran ja veden ja jäljelle jää 477 e. Tämä jää alle yksinasuvan toimeentulotuen perusosan verran, joten sossusta tulee tähän päälle kymmenen euroa + maksavat sähkölaskun ja reseptilääkkeet.
Käytössä siis toimeentulotuen peruosa yksinasuvalle eli 485 euroa. Tähän päälle ei saa enää mitään.
Toimeentulotuella hyväksyttävät asumismenot Turussa on 480e + vesi 21e.
Niin paljonko tarkalleen ottaen tämä veljesi saa tukia, ap? Pahoittelen jos ketjussa on jo mainittu, en sellaista pikasilmäyksellä ainakaan löytänyt.
En nimittäin todellakaan usko että kukaan saa tukia enemmän kuin palkkaa. Yleensä nämä suu vaahdossa sossuloisijoiden suurista tuloista huutelevat eivät ole saaneet päivääkään toimeentulotukea eikä heillä ole minkäänlaista kokemusta tai edes tietoa paljonko nuo tuet ovat, ihan eurolleen. Mehustellaan vaan niissä harhoissa että työttömät ja elämäntapaloisijat saavat sormia napsauttamalla sossusta kaiken mitä pyytävät. Jos todella uskot että nuo tuet ovat niin suuria ja loisijan elämä ihanaa auvoa, niin irtisanoudu ihmeessä ja jättäydy tukien varaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
No kertokaa jotain konkreettisia lukuja mitä saavat ja mitä itse saatte? Ei mitään käsitystä sossu/kelajutuista..
Sossutuilla vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen käteen jää yksinasuvalla 485e.
Plus ilmainen terveydenhoito ja hammaslääkäri. Vuokraan saa Helsingissä 800e/kk asumistukena ja sossusta loput. Siwan kassaksi ei kannata lähteä.
Mitä sä horiset? Ei todellakaan saa 800 euroa asumistukena ja miksi katsot, että terveyskeskuslääkäri on joku mieletön etu? Sossu ei maksa yksityisellä käyntiä ja hammaslääkärillä vaan kunnallinen ja ihan pakolliset hoidot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
No kertokaa jotain konkreettisia lukuja mitä saavat ja mitä itse saatte? Ei mitään käsitystä sossu/kelajutuista..
Sossutuilla vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen käteen jää yksinasuvalla 485e.
Plus ilmainen terveydenhoito ja hammaslääkäri. Vuokraan saa Helsingissä 800e/kk asumistukena ja sossusta loput. Siwan kassaksi ei kannata lähteä.
Mitä sä horiset? Ei todellakaan saa 800 euroa asumistukena ja miksi katsot, että terveyskeskuslääkäri on joku mieletön etu? Sossu ei maksa yksityisellä käyntiä ja hammaslääkärillä vaan kunnallinen ja ihan pakolliset hoidot.
Aika harva käyttää kyseisiä palveluita huvikseen. Pois lukien ehkä hampaiden valkaisu. Joten käytännössä kaikki lääkärimaksut saa kantaa sossuun. Hyvä kun muistutit, koska pitääkin viedä sinne laskut lääkärikäynneistä, lääkkeistä ja sähköstä. Yhteensä noin 150 ropsahtaa tilille.
Mä olen tällä hetkellä ihan tarkoituksellisesti työttömänä. Tai teen kyllä silloin tällöin keikkaa, kun sen 300€ saa tienata ilman että vaikuttaa tukeen. Mutta en hae tosissaan mitään "oikeita töitä". Saan siis ansiosidonnaista reilu 1200€/kk (brutto) + lapsilisät. Ei muuta.
Olen raskaana ja taustalla päätökseen on edellinen vaikea raskaus+synnytys ja rankka vauva-aika. Nyt odotan toista lasta, enkä halunnut polttaa itseäni loppuun jo ennen lapsen syntymää. Viimeksi sain raskaana rampata lääkärillä pahimmillaan monta kertaa viikossa. Ja kun siitä sairaalareissusta tulee toista sataa kilometriä ajoa, saa aikaakin varata aina puoli päivää. Nämä tietysti hoidettava työajan ulkopuolella. Tähän yhtälöön kun lisää esikoisen hoidon ja raskauteen liittyvät kivut ja väsymyksen + mahdollisen muun elämän, olisi se ollut minulle jo liikaa. Eikä se muutama satanen, jonka töissä käydessä saisi enemmän, olisi todellakaan sen arvoista. Alkuun oli huono omatunto, mutta välillä pitää kai osata olla itsekäs. Sitten kun lapsi on isompi, voin olla taas tuottava osa yhteiskuntaa.
Vierailija kirjoitti:
"Tähän päälle ei saa enää mitään." Ei SAA enempää kuin ilmaisen asumisen, käyttörahaa ja terveydenhoidon. Tilanteesi on todella surkea ja valitettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
Tähän on tultu. "pakolliset hoidot" ja ihan vaan kunnalliset. Lisäksi ilmainen asunto ja ruokarahaa. Kaikki nämä kustannukset ovat työtä tekevän veroista maksettavia, mutta loiset vaan valittaa.
PS.800 euron vuokran saa asumistukina ja loput sossusta.
Vierailija kirjoitti:
Niin paljonko tarkalleen ottaen tämä veljesi saa tukia, ap? Pahoittelen jos ketjussa on jo mainittu, en sellaista pikasilmäyksellä ainakaan löytänyt.
En nimittäin todellakaan usko että kukaan saa tukia enemmän kuin palkkaa. Yleensä nämä suu vaahdossa sossuloisijoiden suurista tuloista huutelevat eivät ole saaneet päivääkään toimeentulotukea eikä heillä ole minkäänlaista kokemusta tai edes tietoa paljonko nuo tuet ovat, ihan eurolleen. Mehustellaan vaan niissä harhoissa että työttömät ja elämäntapaloisijat saavat sormia napsauttamalla sossusta kaiken mitä pyytävät. Jos todella uskot että nuo tuet ovat niin suuria ja loisijan elämä ihanaa auvoa, niin irtisanoudu ihmeessä ja jättäydy tukien varaan!
Hyvä neuvo! Niin minäkin tein jo vuosia sitten. Yksi kokeilu riitti.
En saa sossusta mutta ihmettelen aina tätä tuet on tosi pieniä soopaa. Teen keikkatyötä ja saan palkkaa ja soviteltua päivärahaa n. 1100. Asumistukea 600, elareita 170 ja lapsilisät n. 300. Harkinnanvaraisena saadaan 40 euron harrastusavustus kuukausittain, ei muuta toimeentulotukea. Säästän n. 200 euroa per kuukausi, joskus enemmänkin. Tänä vuonna koko perheelle ulkomaanmatka, rahaa riittää sisustamiseen tms. Mies ostaa osan ruoista mutta menot maksan itse. Enkä todellakaan koe eläväni köyhästi. Tupakkaan menee reilu satanen kuussa.
Taas tätä urbaanilegendaa, ollaan kateellisia köyhille ja kipeille. Samaa sarjaa sen legendan kanssa kuinka leipäjonoissa on oikeasti rikkaat minkkiturkit ja rolexit ranteessa, koska ovat niin pihejä sillä eihän Suomessa voi oikeasti köyhiä, asunnottomia ja huono-osaisia olla.
Yleensä nämä on jotain kokoomus ja hyväosaisten propagandaa, urbaanilegendoja kehitellään ja jutut on mitä mielikuvituksellisempaa roskaa. Surullisinta on se, että jotkut jopa uskoo tuohon hölynpölyyn.
Eipä sossuelättiä kannata kadehtia. Työssäkäyvä saa sentään eläkekertymää ja on mahdollista ottaa lainaa esim. asuntoon.
Niin, ja nyt joku sossuilija tulee väittämään, että tulevaisuudessa eläkkeitä ei ole ja asuntojen arvo romahtaa. En suosittelisi valitsemaan tukielämää noiden hypoteesien pohjalta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tilille jääneet rahat ole mikään este toimeentulotuelle, vaikka olisi 100 euroa jäljellä sen kuun aikana kun tukea hakee. Mistä olette repineet edes koko jutun ettei voisi säästää? Kuinka kuvittelette sossupummien ostavan pesukoneita tai muuta kalliimpaa itselleen jos ei saa mitään säästää?? Eri hommahan se on jos ennen sossu asiakkuutta on tilillä 2000 e ja lisäksi saa muita tukia nostettua
Ei se ole mitään säästämistä, jos tilille saa muutaman satasen. Töissä käynnin idea on nimenomaan se, että tilille saa paljon rahaa ja elämän suunnittelu muuttuu aivan erilaiseksi kuin sellaisella, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää kaikki pois aina.
En tiedä mitään niin idioottimaista, kuin työssäkäyvä ihminen, jonka tili on nollilla kuun päätteeksi. Ilmeisesti ap on sellainen, kun kitisee veljensä tuista, joista ei todellisuudessa ole mitään muuta hyötyä kuin se, että hän saa katon pään päälleen ja jotain syödäkseen. Jos työssäkäyvän elämä on samanlaista, niin silloin pitää analysoida rahankäyttönsä todellakin uudelleen.
En ole ap, mutta pakko sen verran vastata että tiedän kyllä aika monta ihmistä joiden bruttopalkka on ollut 2000 kieppeillä ja tili on ollut tyhjillään loppu kuusta... laskujen, velkojen, säästöjen ja menojen takia. Vai eikö sinulle tule kuukausittain laskuja mitkä pitää hoitaa pois oli sitten palkkatulo tai sossun tuki??
En tiedä millainen elämäntilanne noilla ihmisillä on, mutta minä pystyn säästämään noin satasen kuussa ja nostan työttömyystukea + asumistukea. Niiden yhteismäärä on jotain 850 euron luokkaa.
Vuokra on 420, vesi noin 25, sähkö noin 15, netti 30, kuntosali 20. Ruokaan laitan noin 150. Eli sanotaan että pakolliset laskut kuussa 670. Siitä jää sitten 180 vapaaseen käyttöön.
Asun yksin, en seurustele, enkä kaipaa kalliita harrastuksia. Halpoja ja mielekkäitäkin on niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
En saa sossusta mutta ihmettelen aina tätä tuet on tosi pieniä soopaa. Teen keikkatyötä ja saan palkkaa ja soviteltua päivärahaa n. 1100. Asumistukea 600, elareita 170 ja lapsilisät n. 300. Harkinnanvaraisena saadaan 40 euron harrastusavustus kuukausittain, ei muuta toimeentulotukea. Säästän n. 200 euroa per kuukausi, joskus enemmänkin. Tänä vuonna koko perheelle ulkomaanmatka, rahaa riittää sisustamiseen tms. Mies ostaa osan ruoista mutta menot maksan itse. Enkä todellakaan koe eläväni köyhästi. Tupakkaan menee reilu satanen kuussa.
Elarit ja lapsilisät saa työssäkäyväkin. Asumistukeakin saa jos palkka on tarpeeksi pieni. Eikös tässä ketjussa ollut kyse sossupummien mielettömän helposta elämästä ja kovista tuloista.
Jos kadehdituttaa "helppo elämä", niin mikä estää liittymästä iloiseen sossupummijoukkoon?
Miksi täällä vingutaan siitä, että toimeentulotukiasiakkaat saavat ilmaisen terveydenhuollon? Eikö sitten pitäisi saada? Eiköhän se kuulu ihan jokaiselle suomalaiselle. Joo palkkatyöläinen joutuu kunnallista käyttäessä maksamaan terveyskeskuksen vuosimaksun, siinä se ero. Sitten jos palkkatyöläinen sairastuu vakavasti ja tulee suuria laskuja sairastamisesta, niin niidenkin maksuun voi saada palkkatyöläinen sossusta tukea. Jos tulee vaikka 600 euron lasku vuodeosastolla makaamisesta, niin ei sitä tarvitse itse palkasta maksaa jos sen jälkeen ei jää elämiseen enää riittävästi. Siihen saa sossusta tukea.
Useimmilla töissäkäyvillä on kuitenkin työterveyshuolto käytettävissä, ja toki se ei jokaisella ole kovin kattava, mutta sitten joillakin taas hyvinkin kattava. Esim. isäni saa työterveyshuollosta aivan kaiken, jopa silmälasit maksetaan kokonaisuudessaan kahden vuoden välein. Sisko taas on osa-aikainen siivooja, ja työterveyden kautta saa ilmaiset rokotukset kun lähtee ulkomaille lomalle jne.
Kunnallisella saa hammaslääkäriin jonottaa puolitoista vuotta, ja pelkät terveyskeskuslääkärin ajat ovat todella kiven alla. Soitat kun ajanvaraus aukeaa, ja saat kuulla että ei ole aikoja, koita huomenna uudestaan. Sitten soitat huomenna uudestaan ja taas sama juttu. Palkkatyöläinen voi mennä yksityiselle, koska on voinut palkasta säästää juuri tällaisia tilanteita varten. Toimeentulotukiasiakas ei voi juuri säästellä ja pitää tilillä hätärahaa yllättäviä menoja varten.
Puhun myös omasta kokemuksesta. Kun olin paremmissa tuloissa, pidin aina tilillä rahaa esim. hammaslääkäriä varten, jotta voin hoidattaa itseni saman tien enkä vuoden päästä. Nyt olen tuilla, ja todellakin mielummin olisin töissä, jotta voisin nostaa elintasoani ja nauttia sellaisesta luksuksesta kuin yksityinen hammaslääkärikäynti ja hammaskivenpoisto. Nyt ei voi muuta kuin jonottaa kunnallisella.
Eikä tarvitse tähän nyt kommentoida että "ei mun työterveyshuoltoon ainakaan kuulu kuin se ja se". Olen tietoinen, että siinä on eroja kuinka paljon työterveys kattaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sossuelättiä kannata kadehtia. Työssäkäyvä saa sentään eläkekertymää ja on mahdollista ottaa lainaa esim. asuntoon.
Niin, ja nyt joku sossuilija tulee väittämään, että tulevaisuudessa eläkkeitä ei ole ja asuntojen arvo romahtaa. En suosittelisi valitsemaan tukielämää noiden hypoteesien pohjalta...
Pieni eläke on huonompi vaihtoehto kuin sossutuilla eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elarit ja lapsilisät saa työssäkäyväkin. Asumistukeakin saa jos palkka on tarpeeksi pieni. Eikös tässä ketjussa ollut kyse sossupummien mielettömän helposta elämästä ja kovista tuloista.
Jos kadehdituttaa "helppo elämä", niin mikä estää liittymästä iloiseen sossupummijoukkoon?
Niin? Pointtina se että mun tulot koostuu lähes tulkoon kokonaan tuista. Muutin uudempaan ja parempaan asuntoon ja asumistuki nousi. En ikinä asuisi näin kalliisti jos menisi kokonaan omasta pussista. Mulle jää vuokran jälkeen elämiseen n. 1100-1400 riippuen töistä ja pärjään hyvin! Sossulaisen perusosa tälle perheelle n. 1100 ja siitä on otettu jo pois pakolliset menot. Eli ihan turhaan ihmiset säälii toimeentulotuella eläviä. Jos on yhtään järkeä päässä se raha riittää hyvin :)
Jossain vaiheessa tippui eläkkeelle ja tulot pienenevät.
Oli vuosi 2016. Minä kotona, mies intissä. Minulla ei oikeutta työttömyystukeen. Vuokra Tampereella 750€/kk. Poikaystävä maksoi netin ja sähkön, mutta asumistuki tuli yhteisesti minulle. Kelan mielestä enimmäisasumismenoksi (kahdelle) hyväksytään Tampereella 570€. Asumistukea maksetaan max 80% siitä. Asumistuki: ~450€. Sossu otti huomioon kahden hengen talouden vuokrasta n.600€. 600€-asumistuki=sossusta 150€ tukea vuokraan. 750€-600€=150€. Tämä uupuva 150€ piti maksaa yksin MINUN perusosastani. Perusosan tulee kattaa ruoka, laskut, vaatteet hygienia, harrastukset... Yhden hengen perusosa n.420€. Hammaslääkärikulut sossu korvasi erikseen, sekä lääkitykseni (onneksi!). (Poikaystävälle ei maksettu perusosaa koska hän oli intissä). Maksoin perusosastani vuokraa. 420€-150€=jää 270€. Tästä vielä kaikki laskut. Puhelinlasku 30€/kk, kotivakuutus parin kk välein 30€, silmälasien osamaksu 50€/kk... 160€ jäi ruokaan, hygieniaan, taloustarvikkeisiin, harrastuksiin ja vaatteisiin... ei pahemmin shoppailtu tai harrastettu.