Veljeni elää sossutuilla paremmin kun minä työnteolla
Se tunne kun kovalla opiskelulla saadusta työstä tienaa vähemmän kuin sossutuilla omasta tahdostaan elävä pummi.
Kommentit (207)
Teppo kirjoitti:
Miten tällä sossurahalla voi mennä esim Thaimaahan kuukaudeksi golffaamaan.
Paljonko se maksaa? Thaimaassa voi varmaankin asua aika halvalla. Golffaaminenkaan ei välttämättä kovin kallista lystiä ole. Lennoille tulee varmasti jonkin verran hintaa. Minä säästän sossun rahoista muutaman tonnin vuodessa, joten ei varmaankaan ihan joka vuosi jos elän muuten tällä tavoin kuin elän.
Tosin minä en haluaisi lähteä thaimaahan kuukaudeksi golffaamaan. Muuten vain voisin mennä viikoksi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kieltämättä huvittavaa kuinka jotkut on kateellisia ihmisille jotka saa muutaman satasen kuussa elämiseen. Kuinka surkeaa mahtaa tuollaisen ihmisen elämä olla, en välttämättä halua edes tietää.
Oma elämäni ei ainakaan eroa millään tavoin siitä, että kävisin töissä. Paitsi tietenkin siten, että tililläni on vähemmän rahaa, mutta kuitenkin sitä on ihan riittävästi. Ei tarvitse laskeskella, että mitä ruokaa voi kaupasta ostaa ja mitä ei. Myöskin vaatteita saan niin paljon kuin tarvitsen. Ainoa mitä en voi paljon tehdä on kaukomatkat. Tosin Eurooppaan pystyy helposti lähtemään, mutta minä en erityisemmin välitä jatkuvasta matkustelusta muutenkaan.
erkkikin kirjoitti:
Nykyisin lähes jokaisella, työttömällä yksinhuoltajalla on elintaso, josta puoli vuosisataa sitten moni työsaäkäyväkään eu osannut uneksia, varsinkaan maaseudulla asuva.
Läges jokaisella on kodissaan:
-keskuslämmitys
-lämmin vesi
-sisä wc
-televisioja elektroniikkaa
-kodinkoneet
Lähes jokaisella puhelin.
Auto aika monella.
Ulkomaanmatkoja tehdään aika paljon.
Koulutus:
Peruskoulu kiistatta maailman huippua.
Ammattikoulut, amkJa korkeakoulut kaikille tarjolla syntyoerästä riippumatta. Opiskelu ei oaljoa maksa, päinvastoin: Opiskelusta maksetaan paikkaa. ... Viitseliäisyyttä se vähän vaatii, ketään ei haeta jotka taksilla koulutukseen ja tungeta matkalla rahaa taskuihin; mutta opiskelu on mahdollista ja aika moni sitä tekee.
Sairaanhoito neuvolasta angiinan ja murtumien ja syövän hoidosta sydänsiirtoon, maailman ehdotonta huippua, JOKAISELLE tarjolla.
Kirjastot ja muut kulttuuripalvelut.
Virkamiehet puolueettomia, korruption suhteen kolmanneksi parhaita maailmassa, eikä lahjuksia suvaita sen enempää sairaalassa kuin koulussa tai verovirastossa.
Aliravittuja näkee harvassa.
Kerjäläisten häviämisen näin ja totesin 1960 paikkeilla, ( palatakseen puoli vuosisataa myöhemmin ulkomailta).
...
Naapurilla saattaa olla vähän parempi auto tai asunto ja näköala siitä; mutta hän saattaa ahkeroida Sinua enemmän, tai tupakan ja alkoholin sijaan sijoittaa muuhun.
.
Ja täällä Suomessa koulutuksen hankittuaan on täysi vapaus muuttaa muualle töihin, ja jos suoraan sanotaan niin suosittelen jokaista nuorta sitä vakavasti harkitsemaan; oman etunsa vuoksi.
Ei hyvää päivää taas.. Aika monella auto? No itselläni ei ollut edes bussikorttia koska siihen ei olisi ollut varaa, saati sitten autoa. Ulkomaan matkoja en todellakaan tehnyt,en edes kotimaan matkoja koska rahaa ei kertakaikkiaan saanut säästettyä sen vertaa. Vuokran jälkeen jäi 400e, tästä sitten laskut pois. 300euroa/kk oli itseni ja lapseni elättämiseen. Terveyskeskusmaksut,lääkkeet ym.maksoin ihan itse tuosta tuesta.
T. Työtön yksinhuoltaja(vaikkakin lapsen isän kanssa yht.huoltajuus,lapsi oli 70-90%ajasta minulla)
Kyllä suututtaa tämä yhteiskunta, joka maksaa makaamisesta, kyllä tämäkin loppuu aikanaan ja saa ansionsa mukaan.
Ennen vanhaan ei ruokittu lusmuja, jotka eivät tehneet töitä.
Miten tuo on mukamas mahdollista ja missä päin suomea? Ainakin Helsingissä yritetään keksiä kaikki mahdolliset porsaanreiät ettei tuen hankijalle tarvitsisi myöntää tukea. Joudun välillä hakemaan toimeentulotukea ja voin sanoa etten todellakaan pärjää sillä tuella mitenkään leveästi ja raha ei jää KOSKAAN säästöön. Tuen määrä on laskettu niin pieneksi ettei siitä kyllä voikaan säästää ellei sitten saa esimerkiksi ruokaa ja vaatteita jostain lahjoituksina.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suututtaa tämä yhteiskunta, joka maksaa makaamisesta, kyllä tämäkin loppuu aikanaan ja saa ansionsa mukaan.
Ennen vanhaan ei ruokittu lusmuja, jotka eivät tehneet töitä.
Älä huoli, kyllä ne lusmut keksivät keinon pärjätä jos tukea yhteiskunnalta ei tule. Minä voisin esim.hyvin ryöstää sinut kadulla,varastaa autosi,kaupata huumeita lapsillesi tai murtautua asuntoosi.
uskokaa tai älkää sossupummi elää paremmin kuin työtä tekevä, kaiken muun lisäksi ilmaiset lääkkeet ja lääkärit. ja jos pesukone hajoaa saa sossusta uuden, mutta duunari ostaa kaupasta tehden lisää velkaa
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on mukamas mahdollista ja missä päin suomea? Ainakin Helsingissä yritetään keksiä kaikki mahdolliset porsaanreiät ettei tuen hankijalle tarvitsisi myöntää tukea. Joudun välillä hakemaan toimeentulotukea ja voin sanoa etten todellakaan pärjää sillä tuella mitenkään leveästi ja raha ei jää KOSKAAN säästöön. Tuen määrä on laskettu niin pieneksi ettei siitä kyllä voikaan säästää ellei sitten saa esimerkiksi ruokaa ja vaatteita jostain lahjoituksina.
No jos täyden tuen saa niin kyllä minä ainakin saan siitä säästöön vaikka ostan ruuat ja vaatteetkin itse. Jos 485 eurosta jää netti- ja puhelinlaskun jälkeen vaikka 400e ja siitä 100e säästöön ja vaikka 200e ruokaan ja hygieniatarpeisiin niin jää vielä 100e esim. vaatteisiin tai mihin nyt haluaa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
erkkikin kirjoitti:
Nykyisin lähes jokaisella, työttömällä yksinhuoltajalla on elintaso, josta puoli vuosisataa sitten moni työsaäkäyväkään eu osannut uneksia, varsinkaan maaseudulla asuva.
-keskuslämmitys
-lämmin vesi
-sisä wc
-kodinkoneet
Auto aika monella.
Koulutus:
Ammattikoulut, amkJa korkeakoulut kaikille tarjolla syntyoerästä riippumatta. Opiskelu ei oaljoa maksa, päinvastoin: Opiskelusta maksetaan paikkaa. ... Viitseliäisyyttä se vähän vaatii, ketään ei haeta jotka taksilla koulutukseen ja tungeta matkalla rahaa taskuihin; mutta opiskelu on mahdollista ja aika moni sitä tekee.
Sairaanhoito neuvolasta angiinan ja murtumien ja syövän hoidosta sydänsiirtoon, maailman ehdotonta huippua, JOKAISELLE tarjolla.
Virkamiehet puolueettomia, korruption suhteen kolmanneksi parhaita maailmassa, eikä lahjuksia suvaita sen enempää sairaalassa kuin koulussa tai verovirastossa.
Kerjäläisten häviämisen näin ja totesin 1960 paikkeilla, ( palatakseen puoli vuosisataa myöhemmin ulkomailta).
...
Naapurilla saattaa olla vähän parempi auto tai asunto ja näköala siitä; mutta hän saattaa ahkeroida Sinua enemmän, tai tupakan ja alkoholin sijaan sijoittaa muuhun.
.
Ja täällä Suomessa koulutuksen hankittuaan on täysi vapaus muuttaa muualle töihin, ja jos suoraan sanotaan niin suosittelen jokaista nuorta sitä vakavasti harkitsemaan; oman etunsa vuoksi.Ei hyvää päivää taas.. Aika monella auto? No itselläni ei ollut edes bussikorttia koska siihen ei olisi ollut varaa, saati sitten autoa. Ulkomaan matkoja en todellakaan tehnyt,en edes kotimaan matkoja koska rahaa ei kertakaikkiaan saanut säästettyä sen vertaa. Vuokran jälkeen jäi 400e, tästä sitten laskut pois. 300euroa/kk oli itseni ja lapseni elättämiseen. Terveyskeskusmaksut,lääkkeet ym.maksoin ihan itse tuosta tuesta.
T. Työtön yksinhuoltaja(vaikkakin lapsen isän kanssa yht.huoltajuus,lapsi oli 70-90%ajasta minulla)
Ihan omaa typeryyttäsi maksoit. Minulla jää edelleenkin säästöön se 200-300e kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos täyden tuen saa niin kyllä minä ainakin saan siitä säästöön vaikka ostan ruuat ja vaatteetkin itse. Jos 485 eurosta jää netti- ja puhelinlaskun jälkeen vaikka 400e ja siitä 100e säästöön ja vaikka 200e ruokaan ja hygieniatarpeisiin niin jää vielä 100e esim. vaatteisiin tai mihin nyt haluaa käyttää.
Nyt unohdat sen ettei sossupummi saa omistaa yhtään mitään. Köyhyys on pitkittynyt tilanne jos siinä vaiheessa kun toimeentulotukea hakee ensimmäistä kertaa, kaikki omaisuus on pitänyt jo myydä pois ja tilit tyhjentää. Köyhyyden taustalla on monesti sairauksia, työttömyyttä, velkaantumista yms. Kaikista menoista ja tarpeista on pitänyt tinkiä jo pitkään. Ensimmäisen tuen perusosaa voi joutua käyttämään vaikkapa siihen, että on joutunut aiemmin lykkäämään välttämättömiä laskuja, kengät ovat olleet rikki jo kuukausia jne. Jos on mennyt vaikkapa lääkärilaskuja ulosottoon niihin ei saa toimeentulotukea vaan pitää maksaa perusosasta. Matkakorttiin tms ei saa toimeentulotukea. Ruokaan jää loppupelissä hyvin vähän rahaa.
Mulla on tuttava, joka saa kaikkiaan tukia aivan hitonmoisen määrän. Toisaalta on sanottava ihan kärkeen, että en vaihtaisi hänen kanssaan osia millään elämän osa-alueella ja en myöskään olisi jaksanut hänen elämäänsä elää.
Tarkkoja summia en osaa sanoa, mutta näitä hän saa:
- 4*lapsilisä
- 780 yhdestä lapsesta (tietyn luokan vammaiskuvio, mukana jokin tämän alueen järjestelyihin liittyvä summa)
- vammaistuet muista, yhteensä vähintään karvan alle 300 (en tiedä onko minkä luokan tukiportaalla näissä, mutta kaikki ovat ainakin alimmalla)
- minimielarit*4
- työttömyyskorvaus
- matka-avustus, joka korvaa matkat lapsen luo
- kaikilla lapsilla ilmaiset koulukuljetukset taksilla, kahteen harrastukseen viikossa ja kaksi kertaa kuussa etävanhemmille (eri isiä)
- harkinnanvaraisena/ vammaissysteemien kautta/kelalta maksusitoumuksena puheterapiaa, toimintaterapiaa, kaksi harrastusta per lapsi, uudet ulkovaatteet kaikille lapsille kahdesti vuodessa (= talvisetti ja välikausisetti)
- joka toinen vuosi viikon reissu kylpylään ( en muista mikä taho ne myöntää)
Lisäksi hakee leipäjonosta ruokaa, saa eri systeemien joululahjakortteja jne ja haki myös jouluapua-sivun kautta jeesiä ja saikin.
En TODELLAKAAN kadehdi, on kusipäiden kanssa tehnyt tenavia ja näistä jokaisella erityisiä tarpeita, joidenkin osalta ei koskaan tule loppumaan se jokapäiväisen tuen tarve.
Mutta tällä ihmisellä ei ole yhtään mitään käsitystä siitä, kuinka paljon hän saa tukia verrattuna tavallisen palkansaajan ansioihin. Minä kyllä pääsen vaikka kylpylään, jos haluan. Mutta moni ei pääse, vaikka on töissä.
Jos yhteiskuntaa ajatellaan, niin on kumminkin halpaa maksaa sille äidille kaikki mahdollinen tuki, että hän jaksaa sen revohkan kanssa edes muutaman vuoden vielä. Nimittäin tulee todennäköisesti kymmenien vuosien aika, jolloin äiti ei enää voi ainakaan kaikista lapsistaan huolehtia. Silloin voidaan ajatella, että nämä vuodet oli silkkaa säästöä.
Tarkkaan siellä joudutaan laskemaan rahat. Ei se minusta ole mitenkään väärin, että on varaa pitää lapsilla turvana halvimmat kännykät ja joskus voi ostaa henkkamaukasta ihan uudet paidat. Asuvat hyvin halvassa asunnossa, syövät edullista kotiruokaa, käytettynä ja tuttavaverkon kautta melkein kaikki tavara.
Mieluummin elän omaa elämääni; maksan veroni ja ostelen sen minkä tarvitsen ja säästänkin jotain. Tärkeimpänä voin odottaan aikaa, jolloin lapseni on itsenäinen. En tarkoita nyt etten elätä häntä, vaan sitä en hän oppii asioita, aikuistuu, saa taidot joilla ilman minua pärjää sitten isona. Sitä ei voi rahassa mitata.
Vierailija kirjoitti:
Vain suomalainen voi olla kateellinen jopa työttömille, sairaille, köyhille ja huono-osaisille. Samat ihmiset luultavasti kadehtii joidenkin mielenterveys ja päihdeongelmia, pirinistillä se elämä vasta juhlaa onkin joten ruvetkaa tekin vetämään piriä.
Et ole edes ymmärtänyt mistä aloituksessa puhuttiin, silti mielipiteitä suollat.
Puhutaan sossupummeista jotka ovat valinneet toisten varoilla elämisen. Heitä on aina riippumatta työllisyystilanteesta.
Minä en ainakaan veronmaksajana haluaisi heitä elättää etenkään mamuja. Verovarojani saa toki käyttää sairaiden, vanhusten, heikompien ja tiläpäisesti turvaverkkoon pudonneiden auttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
erkkikin kirjoitti:
-keskuslämmitys
-lämmin vesi
-sisä wc
-kodinkoneet
Auto aika monella.
Koulutus:
...
.
Ja täällä Suomessa koulutuksen hankittuaan on täysi vapaus muuttaa muualle töihin, ja jos suoraan sanotaan niin suosittelen jokaista nuorta sitä vakavasti harkitsemaan; oman etunsa vuoksi.Ei hyvää päivää taas.. Aika monella auto? No itselläni ei ollut edes bussikorttia koska siihen ei olisi ollut varaa, saati sitten autoa. Ulkomaan matkoja en todellakaan tehnyt,en edes kotimaan matkoja koska rahaa ei kertakaikkiaan saanut säästettyä sen vertaa. Vuokran jälkeen jäi 400e, tästä sitten laskut pois. 300euroa/kk oli itseni ja lapseni elättämiseen. Terveyskeskusmaksut,lääkkeet ym.maksoin ihan itse tuosta tuesta.
Hyvänen aika sentään? Etkö saa enempää? Miten voidaan antaa noin vähän ettei edes autoon tai lomailuun ole varaa? Kohtuutonta!
On pojilla vielä tekemistä tarkoitan Juhaa, Timpaa ja Petteriä ja miksei Anneakin että saadaan tuet pienemmäksi ja ihmisiä töihin loisimasta.
Sossun pitäisi käännyttää ihmisiä Hurstin pakeille.
Turhaa valitusta sossupummien ja mamujen elättämisestä. Se on oma valinta. Verotuksen siirtäminen niin itseltä kuin yritykseltä pois Suomesta on helppo tehdä. Minä lopetin perheyrityksen ja oman verotukseni Suomessa 8 vuotta sitten. Samalla tietenkin työsuhteet päättyivät ja työntekijöiden verojen ja kulujen maksu myöskin päättyi. Meitä on jo paljon ja vauhti vain kiihtyy.
Tämä palvelee myös Suomen etua kun verotulojen vähetessä on pakko puuttua ongelmiin esim. tulonsiirtoihin ja valtavan mamuarmeijan iki-elatukseen.
Suosittelen muillekin samaa ratkaisua se helpottaa vitutukseen kun ei osallistu kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Se pummi ei voi säästää senttiäkään, tai tukia tulee seuraavana kuuna vähemmän. Tietysti patjan alle voi nostaa käteistä muutaman kympin kuussa.
Tottakai voi säästää. Mutta naurettavan pienen summan.
Siksi kannattaa laittaa rahat talteen... Itsellä on ns. etuisuuksista säästettynä n. 12000 euroa. Joka on nyt matalapalkka alalla olevan perussäästö.
Mutta missä ne ovatkaan on taas aivan eriasia....
Vierailija kirjoitti:
erkkikin kirjoitti:
-keskuslämmitys
-lämmin vesi
-sisä wc
-kodinkoneet
Auto aika monella.
Koulutus:
...
.
Olet hyvä esimerkki ihmisestä joka yksinkertaisesti tuhlaa liikaa. Olen se jolla jää vuokran jälkeen 1100-1400 euroa ja maksan tuosta itse loput laskut. Yksi lapsi enemmän kuin sinulla joka on vielä teini niin esimerkiksi ruokaa menee! Ulkomaan matkan tai kotimaan matkailun lisäksi mulla on auto, on ollut aina vaikka keskustassa asunkin.
Juuri tämmöset jutut saa minut todella vihaiseksi, itse elämme köyhyysrajan alapuolella mieheni kanssa, emme ole töissä. Olemme 50+ vuotiaita, molemmat haluaisivat työtä tällä hetkellä, työtä josta saisi oikeaa palkkaa, ainakin se 8 tuntia/päivä työaika ja sairaudet pitää ottaa molemmilta huomioon, minä en esimerkiksi voi tehdä raskasta työtä enää ollenkaan, aloitin työnteon nuorena ja se vei terveyteni, samoin kävi puolisolleni. Olimme siis työelämässä molemmat noin 30 vuotta. Tukija emme saa kuin toimeentulotukea satasen ja samoin asumistukea satasen kuussa. Olemme Kelan alimmalla tuella myös molemmat, rahattomuus on meille tosiasia, emme voi tilanteelle nyt mitään. Voi olla, että monilapsinen perhe saakin tukia mutten alkaisi täällä siitä meuhaamaan koska työ on ihmiselle muutakin kuin elantoa. Me menisimme töihin heti jos saisimme meille sopivaa työtä. Ja olen sitä mieltä, että jos perheessä on lapsia niin heille pitää olla kunnon ruokaa, vaatetta ja harrastetta, ei niin kuin meillä, että syömme hernekeittoa kolmesti viikossa, munakasta kolmesti viikossa ja niin edelleen. Ei tämä ole enää elämää.
Onhan se kieltämättä huvittavaa kuinka jotkut on kateellisia ihmisille jotka saa muutaman satasen kuussa elämiseen. Kuinka surkeaa mahtaa tuollaisen ihmisen elämä olla, en välttämättä halua edes tietää.