Veljeni elää sossutuilla paremmin kun minä työnteolla
Se tunne kun kovalla opiskelulla saadusta työstä tienaa vähemmän kuin sossutuilla omasta tahdostaan elävä pummi.
Kommentit (207)
No, työ on paljon muutakin kuin rahaa. Aika harvalle tekee hyvää se, että vuodesta toiseen ei ole aamuisin mitään syytä nousta sängystä.
En kadehdi ketään sosiaaliturvan varassa elävää mutta ymmärrän, että on ongelma, jos työstä saatava palkka on niin pieni, ettei sillä pysty järkevästi elämään helsingissä. Ymmärrän, jos jollain käy siinä vaiheessa mielessä, että mitä jos heittäytyisi kokonaan yhteiskunnan elätettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
No kertokaa jotain konkreettisia lukuja mitä saavat ja mitä itse saatte? Ei mitään käsitystä sossu/kelajutuista..
Sossutuilla vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen käteen jää yksinasuvalla 485e.
Plus ilmainen terveydenhoito ja hammaslääkäri. Vuokraan saa Helsingissä 800e/kk asumistukena ja sossusta loput. Siwan kassaksi ei kannata lähteä.
Yksinasuvan maksimiasumismenot Helsingissä on 675 + 21e vesi yksinasuvalle, jos menee ton yli joutuu maksamaan loput itse perusosasta. Eikä asumistukea voi saada 800 euroa, en nyt muista mikä sen maksimisumma oli.
Vierailija kirjoitti:
Se pummi ei voi säästää senttiäkään, tai tukia tulee seuraavana kuuna vähemmän. Tietysti patjan alle voi nostaa käteistä muutaman kympin kuussa.
Mitä vittua??? Maksetaanko sossutukia niin paljon että niistä voi vielä säästääkin???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tilille jääneet rahat ole mikään este toimeentulotuelle, vaikka olisi 100 euroa jäljellä sen kuun aikana kun tukea hakee. Mistä olette repineet edes koko jutun ettei voisi säästää? Kuinka kuvittelette sossupummien ostavan pesukoneita tai muuta kalliimpaa itselleen jos ei saa mitään säästää?? Eri hommahan se on jos ennen sossu asiakkuutta on tilillä 2000 e ja lisäksi saa muita tukia nostettua
Ei se ole mitään säästämistä, jos tilille saa muutaman satasen. Töissä käynnin idea on nimenomaan se, että tilille saa paljon rahaa ja elämän suunnittelu muuttuu aivan erilaiseksi kuin sellaisella, jolla ei ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää kaikki pois aina.
En tiedä mitään niin idioottimaista, kuin työssäkäyvä ihminen, jonka tili on nollilla kuun päätteeksi. Ilmeisesti ap on sellainen, kun kitisee veljensä tuista, joista ei todellisuudessa ole mitään muuta hyötyä kuin se, että hän saa katon pään päälleen ja jotain syödäkseen. Jos työssäkäyvän elämä on samanlaista, niin silloin pitää analysoida rahankäyttönsä todellakin uudelleen.
En ole ap, mutta pakko sen verran vastata että tiedän kyllä aika monta ihmistä joiden bruttopalkka on ollut 2000 kieppeillä ja tili on ollut tyhjillään loppu kuusta... laskujen, velkojen, säästöjen ja menojen takia. Vai eikö sinulle tule kuukausittain laskuja mitkä pitää hoitaa pois oli sitten palkkatulo tai sossun tuki??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
No kertokaa jotain konkreettisia lukuja mitä saavat ja mitä itse saatte? Ei mitään käsitystä sossu/kelajutuista..
Sossutuilla vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen käteen jää yksinasuvalla 485e.
Plus ilmainen terveydenhoito ja hammaslääkäri. Vuokraan saa Helsingissä 800e/kk asumistukena ja sossusta loput. Siwan kassaksi ei kannata lähteä.
Yksinasuvan maksimiasumismenot Helsingissä on 675 + 21e vesi yksinasuvalle, jos menee ton yli joutuu maksamaan loput itse perusosasta. Eikä asumistukea voi saada 800 euroa, en nyt muista mikä sen maksimisumma oli.
Eli melkein 700e yksinäiselle vuokraan ja siihen päälle kaikki raha ja ilmaispalvelut. Miksi saatana teen ylikoulutettuna vuorotöitä pienemmillä tuloilla? Olen vain hyödyllinen idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Kdkdkd kirjoitti:
Vähennetään t.sossussa töissä
Ilmainen asunto yksinäiselle Helsingissä. Työttömyystuki, toimeentulotuki, asumiskulut maksetaan, hammaslääkäri, terveydenhoito lääkkeineen, muuttoapua maksetaan, huonekalurahaa, kotivakuutus jne.
Että saa saman kuin tuilla elävä pitää tienata noin 3 000e/kk.
Tulovero on noin 28% kolmen tonnin palkalla. Vuodessa tienaa nettona noin 26 000 euroa. Ajatellaan, että vuokraan menee 700 euroa, ruokaan 150 euroa ja muihin laskuihin vaikkapa satanen kuussa. Eli kulut ovat 950 euroa kuussa, mikä tekee 11 400 euroa. 26 000 - 11 400 = 14 600. Kolmen tonnin töissä käyvä saa siis helposti 10 000 vuodessa tilille, kun taas tt-asiakkaalla ei tule koskaan olemaan mitään omaisuutta.
Tämä on se oleellinen ero töissä käyvän ja tuilla elävän välillä. Töissä käyvä voi suunnitella elämäänsä. Jos töissä käyvä ei säästä ollenkaan, niin hänen on mielestäni ihan sama lopettaa työnteko, koska hän ei ole ymmärtänyt, miksi töitä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaverilla sitten on säästössä noin 3000e vaikka saa toimeentulotukea. Miksi ei vaadita ensin käyttämään omia rahojaan?? Herää myös kysymys miten on saanut säästöön tuollaisen summan kun ei ole eläessään töitä tehnyt.
Onko hän säästänyt toimeentulotuesta? Ovatko rahat tilillä virallisesti tuen myöntäjien nähtävillä vai käteisenä jossain? Onko säästänyt kauankin? Varmaan elää säästeliäästi? Ei juo paljon ym.?
Kieltäydyn pelkän oman mielenterveyteni vuoksi olemasta kateellinen yhdellekään sossun kanta-asiakkaalle.
Täytyy kyllä sanoa, että ymmärään hyvin tämän tämän päivän uutisen ihmiset täydellisestä kyvyttömyydestä esim. prosenttilaskentaan.. Juurikin yksi irtisanottu kertoi, ettei ole mitään järkeä tulla osa-aika töihin 1200€ B-palkalla, kun työkkärin maksama tuki on on B-palkalla 1100€..
En sitten viitsinyt kertoa, että ero nettona on huomattava (palkkatuloista veroprosentti jotain 2% ja tuista noin 20%) eli nettona tulisi noin 1100€ tai 880€, joissa prosentuaalinen ero noin 20%, mikä kuitenkin euroissa tekee juurikin sen eron, jolla pystyy jotain kivaa tekemään..
Toki jos elämänsisältö on sohvalla makaaminen, niin toki ymmärtää, ettei oikein jaksa..
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaverilla sitten on säästössä noin 3000e vaikka saa toimeentulotukea. Miksi ei vaadita ensin käyttämään omia rahojaan?? Herää myös kysymys miten on saanut säästöön tuollaisen summan kun ei ole eläessään töitä tehnyt.
Mistä tiedät, että sillä oikeasti on nuo rahat? Oletetaan, että on. Nehän voi olla vaikka vanhemmilta ja sukulaisilta saatuja. Jos tyyppi ei ole ilmoittanut sossuun/kelaan kuin yhden tilin tiedot ja sillä onkin useampia? Viranomaiset ei saa pankeilta tilitietoja kuin siinä tapauksessa, että epäillään väärinkäytöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne kun kovalla opiskelulla saadusta työstä tienaa vähemmän kuin sossutuilla omasta tahdostaan elävä pummi.
Olet ihan turhaan kateellinen.
Sosiaaliturvan taso on Suomessa näkkileipä, kirpputorirääsy ja kunnan vuokra-asunto.
Kyllä veljesi huonosti voi, älä huoli.
Veljellä on ilmeisesti jokin kriisi? Vai onko hänellä krooninen sairaus?
"Sossutuilla" tarkoittanet asumistukea vuokraan, toimeentulotukea, n. 300-400€/ kk ruokaan, laskuihin, lääkkeisiin, linja-autoon ja vaatteisiin kuukaudessa,
mikäli hän asuu päihdehuollon asuntolasa,
hän saa n.20€ viikossa.
Saat siis työnteosta vähemmän rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
Mitä ihmettä?
Ei varmasti jää!
Vuokraa on maksettava itse tuosta perusosasta vähintään 100€ + sähkölaskut.
Minä olen joutunut työn ja sairaspäivärahan välillä hakemaan toimeentulotukea.
Se oli räävittömän vähän,
sitä sai hakea viikkokausia monena kappaleena,
piti viedä kuitit ja tiliotteet moneen kertaan ja
lopulta sai pienen summan yli kuukauden päästä, kun kaikki laskut tuli jo punaisina luukusta.
Rahat meni laskuihin, koska sosiaali(nykyisin Kela?) ei maksa laskuja/ ei auta laskuissa,
jos ne ovat myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Se pummi ei voi säästää senttiäkään, tai tukia tulee seuraavana kuuna vähemmän. Tietysti patjan alle voi nostaa käteistä muutaman kympin kuussa.
Lähinnä mietin että miksi tuista pitäisi pystyä säästämään, eikös ne oo valtion apua elossa pysymiseen eikä mihinkään omaisuuden kokoamiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
Eli melkein 700e yksinäiselle vuokraan ja siihen päälle kaikki raha ja ilmaispalvelut. Miksi saatana teen ylikoulutettuna vuorotöitä pienemmillä tuloilla? Olen vain hyödyllinen idiootti.
Kelan sivulta löytyi helposti tieto, että yksinasuva voi saada tuon hintaisesta asunnosta maksimissaan asumistukea n. 406 euroa kuussa.
Mitähän on työttömyyskorvaus, 25 euroa päivässä? Ei paljon. Enpä siis olisi kateellinen työttömille.
itse saan sossusta 565 e kuussa käteen, ja kun vähentä vuokrtanniin jää 450 e ja kun pian joudun työkkäriin saan sen 400 e käteen kaiketi, onneksi oon vielä yliopistola kirjoilla syksyyn niin saan 2,60 e lounaan sekä halvan hammaslääärin ja saan asua hoasilal 380e /kk yksiössä
Jos oma palkka on niin huono että jää vähemmän käteen, on täysin oikeutettu hakemaan palkan päälle myös itse asumistukesi ja toimeentulotukea. Joten lopettakaa valitus.
Vierailija kirjoitti:
Kdvdjdj kirjoitti:
No mulla jää liksasta pankkilainan, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen 1400€ käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kdkdkd kirjoitti:
Vähennetään t.sossussa töissä
Ilmainen asunto yksinäiselle Helsingissä. Työttömyystuki, toimeentulotuki, asumiskulut maksetaan, hammaslääkäri, terveydenhoito lääkkeineen, muuttoapua maksetaan, huonekalurahaa, kotivakuutus jne.
Että saa saman kuin tuilla elävä pitää tienata noin 3 000e/kk.
Tulovero on noin 28% kolmen tonnin palkalla. Vuodessa tienaa nettona noin 26 000 euroa. Ajatellaan, että vuokraan menee 700 euroa, ruokaan 150 euroa ja muihin laskuihin vaikkapa satanen kuussa. Eli kulut ovat 950 euroa kuussa, mikä tekee 11 400 euroa. 26 000 - 11 400 = 14 600. Kolmen tonnin töissä käyvä saa siis helposti 10 000 vuodessa tilille, kun taas tt-asiakkaalla ei tule koskaan olemaan mitään omaisuutta.
Tämä on se oleellinen ero töissä käyvän ja tuilla elävän välillä. Töissä käyvä voi suunnitella elämäänsä. Jos töissä käyvä ei säästä ollenkaan, niin hänen on mielestäni ihan sama lopettaa työnteko, koska hän ei ole ymmärtänyt, miksi töitä tehdään.
Alusta olen kanssasi samaa mieltä mutta tuosta lopusta en.
Nimittäin ei kaikkien ole pakko SÄÄSTÄÄ voihan sitä elää niinkin että "mällää" heti kaiken rahan mitä töistä saa. Eli aina on rahaa törsättävänä mitä milloinkin sattuu haluamaan. Itse kyllä kannatan myös tuota säästämistä johonkin tulevaan yllättävään pakolliseen menoon, mutta tiedän näitäkin työssäkäyviä onnellisia jotka hassaavat heti johonkin reissuun tai harrastukseensa tai muuhun elämän nautiintoon liksansa =D
Patjan alle saa sijoittaa kuinka paljon tahansa.. t: aikoinaan n. 4000€ säästöt, kun töihin, menin..