Kela ja toimeentulotukeen menevät laskut
Laitoin Kelalle sähkölaskun joulukuussa ja oletin, että olivat hoitaneet sen, kun mitään ei kuulunut. Kuitenkin yksi kaunis päivä pamahti tilille rahat tuohon sähkölaskuun, eräpäivä vain oli mennyt jo viikko sitten. Maksoin tietysti äkkiä laskun ja selvitin sähköyhtiön kanssa asian. Mutta miksi ihmeessä eivät voi ilmoittaa mitään, että maksavatko vai laittavatko tilille rahat laskuun? Ja laitoin laskun heti, kun se tuli minulle, eräpäivään oli silloin muutama viikko aikaa, joten aikaa kyllä oli.
Toinen on nyt vielä "päällä". Laitoin jätehuollonlaskun 13.01 Kelalle, kun sain sen itse silloin. Eräpäivä meni eilen, mitään ei ole kuulunut, eikä rahaa näy tilillä. Olen yrittänyt soittaa, kukaan ei vastaa vaikka kuinka kauan jonottaisin. Olen laittanut viestiä erikseen tästä edellispäivänä, ei mitään vastausta. Eilen tein hakemuksen ensi kuulle ja laitoin vielä sinnekin valinnaiseksi lisäliitteeksi tuosta jätelaskusta, että voisivatko hoitaa asian suuntaan tai toiseen. Ei mitään vastausta vielä tänäänkään, kukaan ei vastaa, rahaa ei näy.
Mitä tässä oikein voi tehdä? Ei minulla ole rahaa maksaa noita ensin ja sitten odotella, jos Kela vaivautuisi maksamaan minulle ne takaisin, ehkä, joskus. Ja mitäs sitten jos maksankin, ja Kela onkin jostain syystä maksanut sen laskun jo, muttei vain vaivautunut ilmoittamaan? Juuri äsken hain postin ja siellä on lääkärilasku, eräpäivä jo 08.02, eivät varmasti maksa ajoissa, eikä minulle ole rahaa näihin kaikkiin laskuihin! Milläs minä sitten elän? Varsinkin, kun Kelalla tuntuu kestävän kuukauden verran tehdä mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen. Minä en ole edes saanut laskuja vielä niin ajoissa joten maksut myöhästyvät väkisinkin.
Mitä ihmettä voin tehdä? Hoitaako sosiaaliasiamies enää näitä, kun siirtyi Kelalle? Vai saivatko nyt tuonkin avun pois toimeentulotuki asiakkailta siirtämällä Kelalle? Kyseessähän kuitenkin on sosiaalietuus, joten kai hän voi auttaa? Ja kyllä, olen soittanut ja yrittänyt tavoittaa, mutta menee vastaajaan, olen kyllä jättänyt soittopyynnön ja odotan puhelua.
Eihän tämä nyt silti voi näin mennä? Päteekö noissa laskujen "ihmettelyssä" sama kuin siinä, että toimeentulotuki hakemus tulee käsitellä 7 arkipäivän kuluessa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yli parin tonnin pikavippi siirtyä ulosottoon kun Kela ei vastannut ajoissa lainan takaisinmaksupyyntöön. Kunnan sosiaalitoimi maksui onneksi laskun harkinnanvaraisena ja kiireellisenä. Ketuttaa tuo Kelan hitaus bäissä.
Ei Kelassa mitään pikavippejä huomioida menoina.
Tietenkin huomioidaan. Ei ole kenenkään edun mukaista, että henkilö joutuu ulosottoon etenkään jos hänellä on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yli parin tonnin pikavippi siirtyä ulosottoon kun Kela ei vastannut ajoissa lainan takaisinmaksupyyntöön. Kunnan sosiaalitoimi maksui onneksi laskun harkinnanvaraisena ja kiireellisenä. Ketuttaa tuo Kelan hitaus bäissä.
Tietenkin huomioidaan. Ei ole kenenkään edun mukaista, että henkilö joutuu ulosottoon etenkään jos hänellä on lapsia.
Oletko vammainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vammainen?
Oletko itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vammainen?
Oletko itse?
Pidän huolta teistä vammaisista.
Kela maksaa todella usein laskut suoraan laskuttajalle, vaikkei olisi itse merkinnyt laskuun "maksetaan laskuttajalle".
Joskus myös päinvastoin, vaikka nimenomaan pyytää toisin. Maksan aina laskin itse, koska silloin tietää varmasti maksun menevän perille.
Jouduin hakemaan sähkön hinnan korotuksista johtuen toimeentulotukea ja maksu meni kaksi kertaa sähköyhtiölle. Eivät Kelassa millään usko, että asiakas maksaa itse.
Eri asia tietysti, jos maksuaikaa on todella vähän tai lasku on jopa myöhässä, niin tietysti on välttämätöntä suorittaa maksu Kelan puolesta suoraan laskuttajalle.
Eivät varmista onko lasku maksettu. Itse laitan laskut aina niin että kela maksaa suoraan laskuttajalle, ei ole koskaan tullut mitään lisälaskua tästä. Vaikka olisi muutaman päivän myöhässä niin siitä tulee korkeintaan muutaman sentin korko seuraavaan laskuun, yleensä ei sitäkään. Muistutusmaksu 5e lähetetään vasta 2vk laskun eräpäivän jälkeen.