Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ja toimeentulotukeen menevät laskut

Vierailija
24.01.2017 |

Laitoin Kelalle sähkölaskun joulukuussa ja oletin, että olivat hoitaneet sen, kun mitään ei kuulunut. Kuitenkin yksi kaunis päivä pamahti tilille rahat tuohon sähkölaskuun, eräpäivä vain oli mennyt jo viikko sitten. Maksoin tietysti äkkiä laskun ja selvitin sähköyhtiön kanssa asian. Mutta miksi ihmeessä eivät voi ilmoittaa mitään, että maksavatko vai laittavatko tilille rahat laskuun? Ja laitoin laskun heti, kun se tuli minulle, eräpäivään oli silloin muutama viikko aikaa, joten aikaa kyllä oli.

Toinen on nyt vielä "päällä". Laitoin jätehuollonlaskun 13.01 Kelalle, kun sain sen itse silloin. Eräpäivä meni eilen, mitään ei ole kuulunut, eikä rahaa näy tilillä. Olen yrittänyt soittaa, kukaan ei vastaa vaikka kuinka kauan jonottaisin. Olen laittanut viestiä erikseen tästä edellispäivänä, ei mitään vastausta. Eilen tein hakemuksen ensi kuulle ja laitoin vielä sinnekin valinnaiseksi lisäliitteeksi tuosta jätelaskusta, että voisivatko hoitaa asian suuntaan tai toiseen. Ei mitään vastausta vielä tänäänkään, kukaan ei vastaa, rahaa ei näy.

Mitä tässä oikein voi tehdä? Ei minulla ole rahaa maksaa noita ensin ja sitten odotella, jos Kela vaivautuisi maksamaan minulle ne takaisin, ehkä, joskus. Ja mitäs sitten jos maksankin, ja Kela onkin jostain syystä maksanut sen laskun jo, muttei vain vaivautunut ilmoittamaan? Juuri äsken hain postin ja siellä on lääkärilasku, eräpäivä jo 08.02, eivät varmasti maksa ajoissa, eikä minulle ole rahaa näihin kaikkiin laskuihin! Milläs minä sitten elän? Varsinkin, kun Kelalla tuntuu kestävän kuukauden verran tehdä mitään päätöksiä suuntaan tai toiseen. Minä en ole edes saanut laskuja vielä niin ajoissa joten maksut myöhästyvät väkisinkin.

Mitä ihmettä voin tehdä? Hoitaako sosiaaliasiamies enää näitä, kun siirtyi Kelalle? Vai saivatko nyt tuonkin avun pois toimeentulotuki asiakkailta siirtämällä Kelalle? Kyseessähän kuitenkin on sosiaalietuus, joten kai hän voi auttaa? Ja kyllä, olen soittanut ja yrittänyt tavoittaa, mutta menee vastaajaan, olen kyllä jättänyt soittopyynnön ja odotan puhelua.

Eihän tämä nyt silti voi näin mennä? Päteekö noissa laskujen "ihmettelyssä" sama kuin siinä, että toimeentulotuki hakemus tulee käsitellä 7 arkipäivän kuluessa?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhpah pas kirjoitti:

Niimpä täälä Sähkölaskun eräpäivä oli 23-25 päivä en muista tarkkan. Juuri luin kelan sivuilta maksettu laskuttajalle 1.3?! Mitä helvettiä oikeesti. Jos sossuun veis niin ne olis samantien maksettuna, nii pitää varmaan kirjottaa kelalle että maksetaan laskuttajalle ja ERÄPÄIVÄÄN MENNESSÄ. Ja muutenki yks ainut hakemus on käsitelty oikein ja tässä korjauspyyntöä odottelen edelleen..

Plus vein laskun heti kun kolahti postilaatikkoon noin 13-15 päivä. Et ei ainakaan en vieny aikasin voi valittaa. Mä olen jonottanut yli PUOLI TUNTIA Joka kerta kun olen kelaan soittanut.

Vierailija
22/46 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi

Asun 50 neliön rivarissa ja sähkölämmitteinen, joka nyt itseäni huolettaaa, koska on ollut kovat pakkaset.

Onko teillä kertoa kokemukseen pohjautuvaa tietoa, minkälaisen summan verran kela on näitä sähkölaskuja maksanut.

Itselläni on päätös toimeentulotuesta ja ennakko on ollut 60 euroa, mutta vuokraisäntä sanoi, että 100 eurolla nousee pakkasten takia muutaman kk verran. Eli yhteensä 160 euroa / kk olisi sähkölasku.

Onko liian iso jopa kelalle ? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattasko Ihan itse hoitaa omat kulunsa, niinkuin tolkun ihmiset tekevät.

Vierailija
24/46 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno spämppi, mitä itse teet kun oot sairaslomalla ?

Vaihdatko liiton rivit harmaaseen ?

350 eurosta ei paljon maksella sähkölaskua vielä erikseen.

Vierailija
25/46 |
28.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattasko Ihan itse hoitaa omat kulunsa, niinkuin tolkun ihmiset tekevät.

No olisihan se varmasti parempi, mutta se on sitten ihan toisen ketjun asia. Kun Kela on kuitenkin olemassa ja sitoutunut maksamaan toimeentulotukiasiakkaan kohtuullisen taloussähkölaskun 7 vuorokauden kuluessa on mielestäsi ok, ettei näin kuitenkaan tapahdu?

Vierailija
26/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita laskuihin, että haluat Kelan maksavan laskun suoraan laskuttajalle.

Itselleni maksettiin tässä kuussa sähkölasku omalle tilille, vaikka pyysin maksamaan laskuttajalle.

Helmikuussa maksoivat suoraan laskuttajalle, sitä taas en ollut erikseen pyytänyt.

Olisi nimittäin voinut mennä maksu helmikuussa tuplana sähköyhtiölle.

Kela saa maksaa suoraan laskuttajalle vain hakijan pyynnöstä.

Kannattaa olla tarkkana kun tuo homma on Kelalla vähän mitä sattuu.

Vierailija
27/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut toimeentulotukea silloin kun sitä maksoi sossu. Kun näitä juttuja Kelan toimeentulotuesta kuulee ja lukee, niin tuntuu, että sehän olikin helppoa sossun kanssa aikoinaan.

Toki en tiedä kuinka isommilla paikkakunnilla oli vaikeuksia sossun kanssa, mutta itse asun pienellä paikkakunnalla ja varasin aina sossuun ajan ja vein paikan päälle laskut yms. Päätöksen sai heti siinä samalla.

Vierailija
28/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kaikki laskut ennen Kelaan laittamista, koska en luotan Kelan kykyyn maksaa laskut ajallaan. En toki luota Kelan kykyyn tehdä päätöksiäkään, mutta tappelen rahoista mieluummin niin, että ainakin laskut on maksettuna.

Tämän takia kituutan aina myös seuraavaan tukien maksupäivään asti ja teen isommat ostokset vasta sitten, kun seuraavat tuet on tulleet. Kituuttaminen stressaa huomattavasti vähemmän kuin rahattomuus.

Vierailija
29/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin maksan laskut ensin enkä odottele että kela laittaa rahat tilille ajoissa. Yleensä ne laittaa ne samaan syssyyn asumistuen kanssa eli kuun ensimmäinen päivä.

Vierailija
30/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalle pitää itse ilmoittaa, maksetaanko laskun raha hakijan tilille vai laskuttajalle. Oletus on, että maksetaan hakijalle, jos ei muutoin ilmoiteta.

Vierailija
31/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen saanut toimeentulotukea silloin kun sitä maksoi sossu. Kun näitä juttuja Kelan toimeentulotuesta kuulee ja lukee, niin tuntuu, että sehän olikin helppoa sossun kanssa aikoinaan.

Toki en tiedä kuinka isommilla paikkakunnilla oli vaikeuksia sossun kanssa, mutta itse asun pienellä paikkakunnalla ja varasin aina sossuun ajan ja vein paikan päälle laskut yms. Päätöksen sai heti siinä samalla.

Minulla ei ole ollut mitään ongelmia Kelan tttuen kanssa. Kannattaa lukea ne ohjeet, jos jatkuvasti on ongelmia.

Vierailija
32/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole niin justiinsa, jos sähkölaskun maksaa viisi päivää myöhässä. Fortumiltakin tulee vasta kahden viikon jälkeen viestiä, että huomattiin sähkölaskun maksamattomuus, vielä ehtii ilman viivästymismaksua.

Vierailija
33/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko nuo omalle tilille kelan laittamat rahat sitten tuloksi ?

Vierailija
34/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketaanko nuo omalle tilille kelan laittamat rahat sitten tuloksi ?

Ei tietenkään. Lukekaa niitä Kelan sivuja, hyvät ihmiset.

Vierailija
35/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yli parin tonnin pikavippi siirtyä ulosottoon kun Kela ei vastannut ajoissa lainan takaisinmaksupyyntöön. Kunnan sosiaalitoimi maksui onneksi laskun harkinnanvaraisena ja kiireellisenä. Ketuttaa tuo Kelan hitaus bäissä.

Vierailija
36/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yli parin tonnin pikavippi siirtyä ulosottoon kun Kela ei vastannut ajoissa lainan takaisinmaksupyyntöön. Kunnan sosiaalitoimi maksui onneksi laskun harkinnanvaraisena ja kiireellisenä. Ketuttaa tuo Kelan hitaus bäissä.

7 arkipäivää on minulla kestänyt laskuhakemusten käsittely. Maksu tulee yleensä seuraavan kuun tttuen yhteydessä. Nykyään tulee tieto, hyväksytäänkö vai hylätäänkö hakemus ja milloin maksetaan. On muuttunut tämän vuoden puolella.

Vierailija
37/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli haluaa laskut maksettavaksi eräpäivänä, niin ne kannattaa maksaa itse ja kela maksaa laskujen toimittamisen jälkeen lisätuen hakijan omalle tilille. Olen laittanut laskut Kelaan nettissä ja rahat on tullut tililleni noin kahdessa viikossa ja joskus myöhemmin. Minä en ole koskaan lähettänyt tositetta laskujen maksusta, koska ne näkyy myöhemmin toimitettavilta tiliotteilta. En tiedä varmistavatko ensin, että laskut on maksettu ennen kuin maksavat tuen hakijalle...

Toinen vaihtoehto on pyytää kelaa maksamaan laskut, mutta silloin ne pitää laittaa ajoissa ja merkinnällä, että toivoo kelan maksavan laskun suoraan laskuttajalle. Tässä on vain sellainen ongelma, että ne laskut tulee parin viikon maksuajalla, jolloin lähetysaikojen ja käsittelyaikojen vuoksi laskut ehditään maksamaan vasta eräpäivän jälkeen.

Tietenkin laskut voi laittaa "kiireellisinä" ja pyytää Kelaa maksamaan laskun suoraan laskuttajalle.Tosin tämäkään ei takaa, että lasku ehdittäisiin maksaa eräpäivänä.

Vierailija
38/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei Kelassa mitään pikavippejä huomioida menoina.

Vierailija
39/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehhe ... kela ei maksele kenenkään pikavippejä.

Vierailija
40/46 |
17.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkölaskua ei Helsingissä makseta enää kokonaan.

Kolmen kuukauden lasku oli satasen, niin maksoivat vain 80e.

Hankala sitä kahtakymppiä sitten erikseen lähetellä Helenille myöhässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi