Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nukuttaminen 1,5 v taapero päiväunille, ihanko oikeasti noi vinkit...

Vierailija
24.01.2017 |

Oon koittanut googlailla vinkkejä ja juuri luin jonkun asiantuntijan vinkin että pitää vaan antaa nukahtaa itsekseen rauhoittuen. Jos ei rauhoitu sänkyynsä niin ei oo oikeesti väsynyt. Just joo. Sittenhän se nukahtaa joskus klo 17 itsekseen jos ei sitä saa nukkumaan päivällä sitä ennen. Alkaa vaan rasittaan tää jokapäivänen huutaminen kun koittaa nukuttaa. Yleensä menee 10 min-30 min mutta se vaatii sen että henkeselit kiinni vaunuihin ettei pääse karkaamaan ja ulkona tai sisällä vaunuilla rallia. Lähinnä siis sisälle nukuttaminen se ongelma, sängyssään nousee vaan ylös ja huutaa joten vaunuihin pakko laittaa mutta niiden pyörittäminen sisällä hankalaa. Ja kun ulos ei haluisi / jaksaisi joka kerta lähteä. Onko oikeasti vinkkejä?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suosittelisin lämpimästi tutustumaan Tracy Hoggin menetelmään ja kirjaan (suomenkielistä nimeä en tiedä, itse luin englanniksi). Meillä se toimi, eikä ole tarvinnut itkettää ja noin puolitoistavuotiaasta on ruvennut nukkumaan sekä päivä- että yöunet itsekseen ilman mitään nukutteluja.

Alla vinkkejä kirjan pohjalta:

- Lasta ei jätetä itkemään (ehdoton no-no!!), mutta ei myöskään totuteta nukkumaan pullolle, tissille, hyssytellen, keinutellen, silitellen tms.

- Itkevä lapsi nostetaan syliin rauhoittumaan, mutta lasketaan takaisin sänkyyn heti rauhoituttua, ennen kuin nukahtaa syliin. Tätä "jumppaa" voi joutua aluksi tekemään koko päiväuniajan ilman että lapsi nukahtaa (ja mitä isompi lapsi, luultavasti sitä pidempään), mutta toimimalla aina lapsen kanssa samoin (johdonmukaisuus), hänen pitäisi oppia rauhoittumaan ja nukahtamaan itse. Samoin ensimmäiset päivät/viikot joutunet odottamaan huoneessa/ sängyn vieressä niin kauan että lapsi on varmasti nukahtanut.

- Jos lapsi nousee sängyssä seisomaan, lasket hänet takaisin pitkälleen ilman puhetta ja katsekontaktia. Väsyy jossain vaiheessa nousemaan. Meillä tätä tehtiin n. vuoden ikäisenä jopa tunnin verran iltaisin, mutta kesto väheni pikkuhiljaa.

- Jos ja kun aloitat "unikoulun", kannattaa kalenterista pyyhkiä rutiineja häiritsevät menot pariksi viikoksi, niin että saat lapsen unille omaan sänkyyn oikeaan aikaan.

- Rutiinit ja johdonmukaisuus, eli toimit aina samalla tavalla!!! Älä luovuta parin päivän jälkeen! Tiedosta ja hyväksy jo valmiiksi, että alussa nukuttaminen voi viedä kauan eikä omaa aikaa jää, mutta se maksaa itsensä takaisin kun lapsi uskaltaa jäädä itsekseen sänkyynsä odottamaan unta. Ei tarvi jäädä itse viereen pötköttelemään.

Suosittelen kuitenkin hommaamaan tuon kirjan, jossa menetelmä selvitetään perusteellisemmin. Lisäksi huomioitavaa, että tällä tavalla suositellaan toimimaan jo 4kk lähtien, en siis ole varma miten 1,5v. kanssa käy. Kirjasta varmaan selviää lisää.

Tsemppiä sinulle!

Vierailija
62/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrä päiväunia tunnilla tai parilla. Vähennä päiväunien pituutta, jotta nukahtaa sitten illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aina löytyy päiväkodeistakin niitä lapsia jotka eivät nuku tai nukahda helposti, joku tuolla väitti ettei mitään nukutustoimenpiteitä (😉) tehdä päiväkodeissa, se oli ihan valhe tai tietämättömyyttä. Joskus toki näiden lasten annetaan valvoa jos keinoja nukuttamiseen ei löydy tai vanhemmat ovat näin toivoneet.

Ap, illan nukahtamisruutiininne kuulostavat oikein hyviltä, vaikuttaa, että lapsesi osaa nukahtaa tarvittaessa. Lapsesi unentarve on muuttumassa ja voi olla, että kohta pitkät päiväunet ovat historiaa.

Suostuisiko lapsesi kuuntelemaan satua ja rauhoittumaan hetkeksi lounaan jälkeen? Tai piirtämään tai muuta rauhallista toimintaa. Ja jos lapsi on todella väsynyt viiden aikaan, voisiko hän ottaa ihan parinkymmenen minuutin tirsat niin että herättäisitte hänet?

Voisi helpottaa sinunkin oloa kun poistuisi se stressi siitä lapsen pakollisesta nukahtamisesta.

Vierailija
64/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä on vasta 10 aikaan aamupala, niin kokeile aloittaa aamutoimet ja herääminen aikaisemmin. Kerkeätte enemmän leikkimään yhdessä ja varmasti väsymyksen taso on jo suurempi silloin kun haluat hänet unille.

Vierailija
65/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta onko sen lapsen pakko nukkua päikkäreitä? Meillä nuorempi oli noin 1v7kk kun alkoi jättämään päikkäreitä pois ja yöunet pitenivät heti. Mä en jaksanut taistella lapsen kanssa, tai koin sen aika järjettömäksi, että käytän päivässä 3h lapsen nukuttamiseen, siis päivällä 1,5h ja illalla sama. Kun päikkärit jäisvät pois, alkoi nukkua pidempiä yöunia ja yleensä yöunet olivat siinä 12-13h. Herättiin noin klo 7.30 ja nukkumaan laitoin 19.30. Väsynyt lapsi nukahti sekunneissa ja satunnaisesti sitten nukkui päikkäreitä rattaissa jos oltiin jossain liikkeellä. Tokihan se ensin vaati sen, että yhden päivän ja illan jaksoi yliväsynyttä lasta katsella mutta kun siihen päälle sai pitkät yöunet niin seuraavana iltana ei ollutkaan niin väsynyt.

Vierailija
66/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kaikkia viestejä, mutta onko sen lapsen pakko nukkua päikkäreitä? Meillä nuorempi oli noin 1v7kk kun alkoi jättämään päikkäreitä pois ja yöunet pitenivät heti. Mä en jaksanut taistella lapsen kanssa, tai koin sen aika järjettömäksi, että käytän päivässä 3h lapsen nukuttamiseen, siis päivällä 1,5h ja illalla sama. Kun päikkärit jäisvät pois, alkoi nukkua pidempiä yöunia ja yleensä yöunet olivat siinä 12-13h. Herättiin noin klo 7.30 ja nukkumaan laitoin 19.30. Väsynyt lapsi nukahti sekunneissa ja satunnaisesti sitten nukkui päikkäreitä rattaissa jos oltiin jossain liikkeellä. Tokihan se ensin vaati sen, että yhden päivän ja illan jaksoi yliväsynyttä lasta katsella mutta kun siihen päälle sai pitkät yöunet niin seuraavana iltana ei ollutkaan niin väsynyt.

Tämä. Jos lapsi pyörii sen pari tuntia sängyssä ennen kuin nukahtaa päiväunille, ja sama toistuu illalla, helpottaa arki huomattavasti kun ne päiväunille pakottamiset jättää pois. Näin siis myös meillä siitä reilu 1,5vstä alkaen. Yöunille tuossa iässä jo kuuden jälkeen ja nukkui aamukasiin asti, eli unta tulee tarpeeksi. Olen aiemmin vannonut päiväunien nimeen, mutta kokemus oman lapsen kanssa opetti siihen, että joissain tilanteissa sujuu arki paremmin kun niitä ei nukuta.

Vierailija
67/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nukkuu pitkät yöunet niin ehkä ei tarvitse enää päiväunia vaan vain rauhallisen hetken.

Pötköttelette hetken iltapäivällä ja luette vaikka satuja.

Meillä poika jätti päiväunet pois heti kun täytti 2v. ja oli oikein tyytyväinen ja helppo lapsi. Yöunet 22-08.

Sisko taas oli kova nukkumaan ja päiväunet jäi pois vasta 4v. vaikka nukkui yöllä 12h eli 21-09.

Jos elämä menee pelkäksi (valta)taisteluksi niin pitää muuttaa rutiineja.

Vanhemmat kuitenkin määrää mitä tehdään, koska ja miten...johdonmukaisesti. Pienissä asioissa sitten voi joustaa esim. talvella on pitkähihainen pusero eikä toppi mutta lapsi päättää onko se pusero keltainen vai sininen.

Ja kun opettaa jo ihan pienen vauvan nukkumaan pikku hiljaa itsekseen niin pääsee uhmiksen kanssakin helpommalla.

Vierailija
68/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi lopetti päiväunet tuossa iässä. Autoon nukahti päiväuniaikaan 1,5-2-vuotiaana, mutta ei kotona sisälle sänkyyn millään keinolla. Päiväkodissa lopetti nukkumisen viimeistään 3-vuotiaana, jo sitä ennen 2-v nukkui vain sitkeällä nukuttamisella. 

Vierailija
70/81 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on useampi lapsi ja jokainen kyllä kiivennyt pinnasängystä itse tuossa iässä. Rutiinit on kohdallaan ja yleendä nukkuneet mainiosti, mutta yksi lapsista (kuopus! Eli ei ole äidin vedättämistä, opin kyllä ajat sitten jämäkkyyden:) muita enemmän hereillä (lue:aina...). Ymmärrän ap:n tuskautumisen täysin!

Mutta sen verran haluan sanoa, että taapero joka herää vasta 8-8.30 (nukuttuaan lähes 12h) ei oikeasti ole välttämättä päivällä riittävän väsynyt nukahtaakseen itse. Lisäisin ulkoilua, liikuntaa ja virikettä aivoille aamupäiviin ja aikaistaisin heräämistä hieman (edes7.30) TAI jos ei tunnu itsestä hyvältä niin katsoisin mitä tapahtuu ilman päikkäreitä jos nukkumaan mentäis jo 20.

Tuollainen aikainen herätys, aikaisin nukkumaan -rytmi ei kyllä sovi kaikille, lapsillekaan. Olemme miehen kanssa molemmat luontaisesti iltavirkkuja, ihan yökyöpeleitä oltaisiin jos yhteiskunnan aikataulutus sen sallisi. Taaperomme ei koskaan n. 1,5 v. iän jälkeen suostunut unille ennen kello kymmentä illalla (tämä on meille siis aivan ok, toisin kuin ap:lle, valvomme itse kuitenkin puolenyön hujakoille). Aamulla ei ole koskaan myöskään herännyt aikaisin, vaan juurikin siinä kahdeksan, yhdeksän aikoihin. Lapsemme rytmi on siis tod.näk. aika samanlainen kuin ap:lla.

Meillä lapsi oppi nukahtamaan päiväunille itse pinnasänkyyn lopulta, kun sitkeästi siihen totutettiin. Ensin halittiin ja rauhoituttiin vähän, sanottiin että nyt on päiväuniaika, nyt nukutaan. Sitten lapsi sänkyyn ja itse toiseen huoneeseen (lapsen huoneen vieressä). Jos itkeskeli niin välillä käväistiin ovella vähän hyssyttelemässä, silittelyä ei kuitenkaan, koska siitä jää helposti uniassosiaatio. Kyllä lapsi huusi aluksi jonkun verran, mutta käytiin vaan rauhoittelemassa silloin tällöin ja tehtiin selväksi, että nyt on nukkuma-aika. Vähitellen pidennettiin hyssyttelyvälejä, ja lopulta lapsi tajusi ettei tässä hätää ole, ja alkoi rauhoittua itse unille.

Nykyään tämä toimii joka kerta ilman huutokonsertteja. Eihän se aluksi kivaa ollut kuunnella toisen itkua, mutta nyt on kyllä kaikkien arki helpottunut . Vauvaiästä reiluun vuoden ikään nukuttaminen oli meillä nimittäin todella työlästä, raskasta ja aikaavievää ja nukkuminen muutenkin hankalaa, ensinnäkin imetyksen ja siitä aiheutuneiden yöheräilyjen takia, sittemmin koska lapsi alkoi potkiskella ja kieriskellä levottomasti perhepedissä. Siirrettiin sitten omaan sänkyyn, joka on vielä pinnasänky, mutta kylläkin sellaista mallia, ettei siitä kiivetä pois - millaisesta hökötyksestä yksivuotias muuten kiipeää alas? Kuulostaa aika hurjalta! Lisäksi nukuttaminen oli vaikeaa, koska emme hennonneet pitkään aikaan huudattaa lasta lainkaan, vaan teimme jos jonkinlaisia sirkustemppuja ja lapsen sängyn vierellä lattialla pötköttämisiä, jotka eivät kuitenkaan meillä toimineet. Jos vähänkin liikahti tai yritti hiipiä muualle, lapsi heräsi taas ja alkoi itkeä. Vasta sitten, kun annoimme lapsen asteittain oppia itse rauhoittumaan, vaikka sitten vähän huutamallakin, tilanne koheni.  Nyt lapsi siis nukahtaa päivä- ja yöunille mutkattomasti eikä enää heräile öisin juurikaan.

En kuitenkaan menisi sanomaan, että meidän tapa toimii jokaiselle. Mutta koska ap:n lapsen oma rytmi vaikuttaa samanlaiselta kuin meidän tytön, kannattaa sitä ehkä kokeilla. Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
71/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi 1v9kk ei koskaan myöskään nuku. Illat valvoo klo 23 asti ja nukkuu klo 9 asti. Päiväunille ei nuku kuin tissille (joskus klo 17 vasta) ja yöllä herää monta kertaa. Ei kuitenkaan pärjää ilman päikkäreitä vaan kaatuilee yms. Kokoajan on joku flunssa joka valvottaa entistä enemmän. Luotan siihen, että teininä sitten nukkuu :D en huudata. Tämä muksu ei ole unikoulutyyppiä.

Yksi vinkki: laula erilaisia unilauluja. Oma lapseni ei jaksa illasta toiseen kuunnella samaa laulua, mutta saattaa nukahtaa omaan sänkyynsä, kun jää kuuntelemaan jotain uutta laulua. Soittorasiat ja musiikit ei meillä auta.

Vierailija
72/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi 1v9kk ei koskaan myöskään nuku. Illat valvoo klo 23 asti ja nukkuu klo 9 asti. Päiväunille ei nuku kuin tissille (joskus klo 17 vasta) ja yöllä herää monta kertaa. Ei kuitenkaan pärjää ilman päikkäreitä vaan kaatuilee yms. Kokoajan on joku flunssa joka valvottaa entistä enemmän. Luotan siihen, että teininä sitten nukkuu :D en huudata. Tämä muksu ei ole unikoulutyyppiä.

Yksi vinkki: laula erilaisia unilauluja. Oma lapseni ei jaksa illasta toiseen kuunnella samaa laulua, mutta saattaa nukahtaa omaan sänkyynsä, kun jää kuuntelemaan jotain uutta laulua. Soittorasiat ja musiikit ei meillä auta.

Jokainen lapsi voi aloittaa unikoulu, mutta kaikki vanhemmat eivät sovi tähän, sillä todella pitäisi toimia rutiininomaisesti.

Vierailija
73/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vain muutaman vastauksen, mutta pikaisesti kerron omat kokemukseni. Meillä kumpikin lapsi alkoi jättää päikkäreitä kokonaan pois puolitoistavuotiaana. Toki sitä alkuillan väsymystä oli kurja katsella, mutta kurjaa oli sekin, että työnsin lasta rattaissa ympäri pihaa noin tunnin päivällä ja sitten nukkui puoli tuntia. Illalla menivät sitten tavallista aiemmin nukkumaan jonkin aikaa ja ennen kaikkea yöheräilyt loppuivat siihen mihin päikkäritkin. Nykyisin ovat teinejä, eikä näy mitään aivovaurion merkkejä, fiksuja ovat.

Vierailija
74/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinnasänkyyn pystyy muuten laittamaan valjaat ihan samalla tavalla kuin rattaisiinkin, jos lapsi meinaa kiivetä pois sieltä tai alkaa riehua siellä.

Vierailija
75/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pinnasänkyyn pystyy muuten laittamaan valjaat ihan samalla tavalla kuin rattaisiinkin, jos lapsi meinaa kiivetä pois sieltä tai alkaa riehua siellä.

Kuulostaa jonkin sortin vapauden riistolta. Lapsi lepositeisiin, että oppii olemaan aloillaan.

Vierailija
76/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa jonkin sortin vapauden riistolta. Lapsi lepositeisiin, että oppii olemaan aloillaan.

Onko siihen joku syy miksi rattaisiin nukutettaessa valjaat eivät ole vapauden riistoa mutta pinnasängyssä ovat? Sitä paitsi onhan ne pinnatkin kuin vankilan kalterit.

Vierailija
77/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siihen joku syy miksi rattaisiin nukutettaessa valjaat eivät ole vapauden riistoa mutta pinnasängyssä ovat? Sitä paitsi onhan ne pinnatkin kuin vankilan kalterit.

Rattaissa valjaat ovat turvallisuussyistä ja se on totta, että pinnasängyn kalterit muistutaa vankilaa. Että onpa ihania nukkumispaikkoja kullanmuruille. Ei ihme etteivät itkutta nuku.

Vierailija
78/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia, anteeksi, mutta minä en ole saanut kahta kolmesta nukahtamaan sisälle päiväunille 1.

5-2-vuotiaana millään ja olen vaan suosiolla lähtenyt ulos, vaikka se onkin rasittanut. Esikoinen taas nukahti vaivatta vähän silittämällä. Ja kaikkien kanssa on samalla lailla aamupäivällä ulkoiltu, leikitty jne.

Mä olen sitä mieltä, että jos jokin asia on lapsen kanssa tosi vaikeeta, niin sen tekee väärin. Ja ei siitä tule mitään että nukuttaa taaperoa tunnin pari joka päivä.

Vierailija
79/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rattaissa valjaat ovat turvallisuussyistä ja se on totta, että pinnasängyn kalterit muistutaa vankilaa. Että onpa ihania nukkumispaikkoja kullanmuruille. Ei ihme etteivät itkutta nuku.

Turvallisuussyistä? Näkisin kyllä pinnasängyn laidan yli tippumisen huomattavasti vaarallisempana kuin rattaista tippumisen. Rattaat ovat paljon matalammat.

Vierailija
80/81 |
05.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan suosiolla kannattaa rullailla niiden rattaiden kanssa sisällä, jos ei muuten nukahda. Ihanko joku täällä oikeasti kuvittelee, ettei 1,5-vuotias pääse pinnasängystä pois?

Meillä vastaava tapaus. Aina sai nukuttaa ajan kanssa päivä- ja yöunille. Sitten kun päiväunet jätettiin pois kaksivuotiaana, oppi laakista nukahtamaan nopeasti itsekseen (ja nukkuikin sen jälkeen  paljon enemmän vuorokaudessa).

Meillä sama juttu. 2-vuotiaana kun päiväunet jäi niin elämä alkoi taas hymyillä meidän perheessä.

Ota ap se asenne että hampaat irvessä vaan nyt puoli vuotta rattailla nukutusta ja sitten siirrytte sellaiseen linjaan, että päivälepo esim. unilauluja kuunnellen klo 12-13 ja jos ei nukahda niin sitten ei nukahda. Illalla vaan aiemmin nukkumaan. 2-vuotiaalle näin voi jo tehdä mielestäni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kuusi