Onko samalla paikkakunnalla mahdollista olla kaksi samannimistä ja melkein samanikäistä?
Kuulin yhdestä tapauksesta ja siinä tuli esiin yhden tutun nimi, mutta en uskoisi kyseisestä tutusta sellaista. Miten todennäköistä on, että kyseessä on vain toinen samanniminen? Paikkakunta ja ikä täsmää. En kerro asiasta tämän enempää tietoja, tällaisenaan tämä ei vielä paljasta mitään.
Kommentit (59)
Minulla on kaima, joka saman paikkakunnan lisäksi oli samalla alalla töissä (ei enää, vaihdoin alaa), työpaikka oli eri, mutta samantapainen (sote-ala, kolmannella sektorilla toimiva yhdistys), meillä oli samoja yhteistyökumppaneita...
Ja molemmat hoikkia pitkätukkaisia blondeja, suunnilleen saman ikäisiä. Etunimi melko harvinainen, sukunimi yleinen.
Olen ihan varma, että edelleen on suuri joukko ihmisiä entiseen työhöni liittyen, jotka eivät koskaan ymmärtäneet, että olemme kaksi eri ihmistä.
80-luvulla oli yhdellä kaverin luokalla kolme Mika Juhania.. Yhtä sanottiin Mikaksi, toista Juhaniksi ja kolmatta Juhoksi :) Silloin ei kovin monella kolmea etunimeä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "onko mahdollista"? Meinaatko, että kaksi Matti Virtasta, 56 v. eivät jostain syystä SAA asua samalla paikkakunnalla?
Tuo olisikin hyvä systeemi. Pitäisi vaan olla säännöt, että rotaatiota pitää olla, eikä kukaan Matti Virtanen saa jumittua vaikka Tampereelle koko iäkseen, vaan pitää muuttaa vaikka Forssaan, että joku toinen Matti Virtanen voi nauttia Tampereella asumisesta, edes vaikka vaan 15 vuotta.
Tuo systeemi vaan ei olisi kovinkaan tasa-arvoinen, etenkään Matti Virtasia kohtaan. Meikäläisellä ei olisi ongelmia, kun ei löydy Suomesta kuin yksi samanniminen, joten tuskin tulisi isompia ongelmia asumispaikan valinnassa. Varsinkin, kun se toinen asuu pohjoisessa ja minä etelässä.
Jossain Enontekiösssä asuvalla Matti Virtasella vois olla vähän hankalampaa, jos sattuisi saamaan unelmatyöpaikan Helsingistä ja pääkaupunkiseutua lähin paikkakunta, jonne ei olisi Matti Virtasia jonossa, olisi vaikka Tohmajärvi.
Heh... meillä oli TKK:llä ohjelmoinnin peruskurssilla (olisiko ollut 300-400 osallistujaa) yhteensä kolme paria täyskaimoja. Olettaisin, että asuivat tuolloin samalla paikkakunnalla ja olivat varmaan 5 vuoden tarkkuudella saman ikäisiä.
jos paikkakunnalla on useita saman sukunimen omaavia ja he sitten antavat lapselle nimeksi jonkun suositun nimen tai jonkun suvussa kulkeneen nimen, niin on mahdollista että samalla paikkakunnalla asuu kaimoja. uskoisin että sellainen olisi aika harvinainan sattuma, että kaimat olisivat saman ikäisiä. en ole käynyt lukiota ja sen myötä en ole lukenut pitkää matematiikkaa, joten osaa laskea että miten todennäköistä tuo on. joku matemaattisesti lahjakas voisi aikansa kuluksi laskea, että miten todennäköistä tälläinen on.
Minusta tuli melkein täyskaima samana vuonna syntyneelle henkilölle, mutta vanhempani näkivät tämän toisen kasteilmoituksen ja päättivätkin antaa minulle toisen nimen. Kyseessä keskisuuri paikkakunta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaima, joka saman paikkakunnan lisäksi oli samalla alalla töissä (ei enää, vaihdoin alaa), työpaikka oli eri, mutta samantapainen (sote-ala, kolmannella sektorilla toimiva yhdistys), meillä oli samoja yhteistyökumppaneita...
Ja molemmat hoikkia pitkätukkaisia blondeja, suunnilleen saman ikäisiä. Etunimi melko harvinainen, sukunimi yleinen.Olen ihan varma, että edelleen on suuri joukko ihmisiä entiseen työhöni liittyen, jotka eivät koskaan ymmärtäneet, että olemme kaksi eri ihmistä.
Tämä on mielenkiintoinen tilanne. Jos nimen lisäksi moni muu asia täsmää, mikä siinä sitten erottaa kaksi ihmistä toisistaan? Pelottavaa!
Et ole koskaan sattunut lukemaan vaikka jotain pikkulasten urheilukilpailujen tuloksia, joissa olisi ollut samassa sarjassa kaksi samannimistä.
Tuttavan seinänaapurina asui henkilö jolla oli molemmat etunimet, sukunimi, syntymävuosi ja syntymäkuukausi tismalleen samat kuin tutulla.
Eli ihan hyvin mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin kerran tk:n labrassa, että täällä meidän kylällä asuu kaksi henkilöä, joilla on täysin sama nimi, ja syntymäaika. Ainoastaan henkilötunnuksen viimeinen merkki on eri. Asuvat saman tien varressa vierekkäisissä taloissa. Sanoi tämä labratäti, että nämä henkilöt ovat opettaneet, että niissä henkilötunnuksissa pitää olla tarkkana viimeiseen merkkiin asti, vaikka nimi täsmäisikin.
Tämä ei ole ihan täsmälleen näin mahdollista, sillä henkilötunnnuksen viimeinen merkki on tarkastusmerkki, joka saadaan laskemalla aiemmista. Eli jos aiemmat merkit olisivat samat, olisi tarkastusmerkkikin sama. Ehkä tässä kuitenkin tarkoitettiin eroa viimeistä edellisessä merkissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin yhdestä tapauksesta ja siinä tuli esiin yhden tutun nimi, mutta en uskoisi kyseisestä tutusta sellaista. Miten todennäköistä on, että kyseessä on vain toinen samanniminen? Paikkakunta ja ikä täsmää. En kerro asiasta tämän enempää tietoja, tällaisenaan tämä ei vielä paljasta mitään.
Ei tietenkään ole mahdollista. Nimilaki kieltää saman nimisten asumisen samalla paikkakunnalla, toisen täytyy muuttaa.
Tietysti voi olla.
Itselläni ei ole mitenkään älyttömän yleinen sukunimi (noin 600), mutta meitä oli aikoinaan samassa kaupungissa (noin 20.000 asukasta) kolme saman nimistä ja yksi niistä opiskeli samassa koulussa kanssani ja asui samoissa taloissa. Tällä naapurilla oli myös sama toinen etunimi, ikäeroa taisi olla vuosi. Menin naimisiin ja vaihdoin sukunimeni, joita on 200 ja taas minulla oli nimikaima samassa kaupungissa.
Kävin opiskelupaikkakunnalla terveyskeskuksessa ja minut huudettiin vastaanotolle väärällä etunimellä. Hetken ihmeteltyämme totesimme että heidän tiedoissaan oli toinen henkilö samalla sukunimellä ja samalla syntymäajalla. Myöhemmin olen saanut myös tälle toiselle henkilölle kuuluvaa postia, minulle on mm. ilmoitettu että olen voittanut tonttiarvonnassa tontin, vaikka en ollut sellaista hakenut :)
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuli melkein täyskaima samana vuonna syntyneelle henkilölle, mutta vanhempani näkivät tämän toisen kasteilmoituksen ja päättivätkin antaa minulle toisen nimen. Kyseessä keskisuuri paikkakunta.
Olis vain antanut saman nimen mutta jättänyt kastamatta, niin ei olisi ollut samassa seurakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
jos paikkakunnalla on useita saman sukunimen omaavia ja he sitten antavat lapselle nimeksi jonkun suositun nimen tai jonkun suvussa kulkeneen nimen, niin on mahdollista että samalla paikkakunnalla asuu kaimoja. uskoisin että sellainen olisi aika harvinainan sattuma, että kaimat olisivat saman ikäisiä. en ole käynyt lukiota ja sen myötä en ole lukenut pitkää matematiikkaa, joten osaa laskea että miten todennäköistä tuo on. joku matemaattisesti lahjakas voisi aikansa kuluksi laskea, että miten todennäköistä tälläinen on.
Joka päivä syntyy noin 150 lasta, joten onhan se hyvin paljon mahdollista että annetaan samoja etunimiä, koska nimien suosio tosiaan vaihtuu.
Mekin annettiin aikoinaan lapselle omasta mielestämme ja nimikirjojen mukaan harvinainen nimi, jota ei ollut edes kalenterissa, mutta myöhemmin kävi selväksi että kyseinen nimi oli kaikkein yleisin etunimi sinä vuonna.
Hyvin erikoisellehan tuo kuulostaa, että samannimisiä löytyisi. Jopa Matti Virtanen -nimisiä löytyy harvoin enempää kuin yksi, lukuunottamatta Helsinkiä.
Saman niminen, saman ikäinen ja entisen puhelinnumeroni omistaja asuu minusta 70km päässä. Etunimi on yleinen kuin mikä, sukunimi harvinaisempi, mutta sukunimi ylipäätään on tuolta kunnalta alunperin lähtöisin joten siellä melko yleinen. Kyllä on naurattanut monesti kun vielä mun vanhan numeronkin saanut jota käytin ensimmäiset 10v kännykkäliittymän omistamisesta alkaen :D ainiin ja facebookissa huomasin, että saman rotuisen koirankin omistaa... muuten ollaan kyllä täysin päinvastaisia, minä landelikka ja tämä ihan kaupunkityttöjä :)
Mä olen Maija-Minna Mäkinen ja mun kaima Maija Mäkinen. Koulussa ja optikolla mut on sekotettu kaimaani, sillä käytän nimeäni ilman väliviivaa.
Kuulin kerran tk:n labrassa, että täällä meidän kylällä asuu kaksi henkilöä, joilla on täysin sama nimi, ja syntymäaika. Ainoastaan henkilötunnuksen viimeinen merkki on eri. Asuvat saman tien varressa vierekkäisissä taloissa. Sanoi tämä labratäti, että nämä henkilöt ovat opettaneet, että niissä henkilötunnuksissa pitää olla tarkkana viimeiseen merkkiin asti, vaikka nimi täsmäisikin.