Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä on tarjolla työpaikkoja, joihin voi vain mennä?

Vierailija
23.01.2017 |

Työttömiä moititaan jatkuvasti siitä, että heillä ei ole töitä. "Menisi tuokin töihin eikä loisisi muiden veronmaksajien rahoilla", "Miksi et vain hanki työpaikkaa, vaan olet mieluummin työtön pummi?" jne. Tuollaista kuulee jatkuvasti kaikkialla, täälläkin useita ketjuja aiheista.
Olen nyt ollut vajaan vuoden työttömänä ja hakenut jokaiseen mahdolliseen avoimeen työpaikkaan 20km säteellä kotoani. Mahdollisella tarkoitan työtä, jota minun taustallani voisi tehdä. En esim. hae eläinlääkärin paikkaa, koska minulla ei ole siihen koulutusta ja olen allerginen eläimille. Muuten en nirsoile, vaan työ kuin työ kelpaisi, kunhan palkalla tulisi toimeen ja saisi laskut maksettua. Oma minimini on 8e/h, 6h/päivä viitenä päivänä viikossa. Pienemmillä tunneilla palkan on oltava luonnollisesti suurempi ja toki olen valmis tekemään myös yli 6h/päivä jos siitä maksetaan väh 8e/h. Mielestäni en vaadi kohtuuttomia, mutta vielä en tuollaista työtä ole kuitenkaan löytänyt.
Nyt kiinnostaisikin, missä on näitä työpaikkoja, joihin työtön voi vain mennä? Siis joihin pääse tuosta noin vain taustasta riippumatta? Lupaan hankkia tuollaisen työn(jos se on laillista ja täyttää mainitsemani palkkaehdot) ja mennä sinne vaikka heti huomenna, jos joku kertoo missä sellaisia on. Ehdotuksia odotellessa siis.

Kommentit (258)

Vierailija
161/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työllistyin vuokrafirman kautta, vaikka ennen pidinkin niitä sellaisena kusetushommana.

Vierailija
162/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos op haluaa oikeasti töitä, niin onko linkedin profiili kunnossa? Oletko verkostoitunut? Oletko laittanut avoimia hakemuksia kiinnostaviin yrityksiin? Oletko käynyt rekrymessuilla verkostoitumassa? Nykytilanteessa voittaa ne jotka nostaa perseen sohvalta ja lähtee työn perään, eikä latele hakemuksia sinne tänne kun niitä tulee netistä vastaan

Viimeisen kerran: lukeekaa aloitus ajatuksen kanssa ja miettikää mitä kysyin. Voin kertoa, että en kysynyt neuvoja normaaliin työnhakuun. Mielenrauhaksesi myös voin todeta, että hakemuksia takuulla olen laittanut ja paikanpäällä käynyt lukemattomissa paikoissa. Verkostoitumaan menen heti, kun kerrot miten se onnistuu ilman työpaikkaa ja valmiita suhteita. Rekrymessuja ei nyt satu olemaan lähiaikoina.

ap

Lahdessa taitaa olla kohta yhdet messut, Turussa muistaakseni parit, tai toinen taisi jo mennä. Joka puolelle niitä poppailee pitkin vuotta.

Tampereella on helmikuussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos se työpaikka on autosta kiinni, niin eiköhän jostain heru 500e lainaa siihen, että saa jonku halvan romun ostettua ja sillä ajeltua ensimmäiset kuukaudet. Tuon maksaa ekasta palkasta poiskin. Ajokortti onkin sitten jo paljon isompi investointi.

Ja joo tiedän, että työpaikat ovat kiven alla ja että on oikeasti köyhiä ihmisiä.

Vierailija
164/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu todellakin huomaa, että nämä moittijat ovat pk-seudulta. Itse asun Jyväskylässä ja olen hakenut töitä lähes koko Keski-Suomen alueelta. Minullakaan ei ole autoa, joten bussiyhteydet ovat välttämättömät kauemmas mentäessä. Tässä reilun 30km päässä on paikkakunta nimeltä Uurainen(kyllä, se Huutokauppakeisarin kotipaikka). Uuraisilla olisi ollut tarjolla paikka ja olisin sinne päässytkin. Siinä vain oli yksi "pikku" mutta. Työaika olisi päättynyt kello 18. Ei lainkaan liian myöhäinen aika. Paitsi siinä tapauksessa kun Uuraisilta viimeinen bussi Jyväskylään lähtee kello 17.21.

Tuo olisi vielä voinut olla soviteltavissa. Töitä olisi ollut myös sunnuntaisi. Silloinkin Uuraisille kulkee busseja. Toinen lähtee Jyväskylästä 15.20, toinen 22.00. Kummalla näistä olisin mennyt aamulla 10.00 alkavaan työvuoroon? Katsokaas "hesalaiset", kun kaikkialla Suomessa ei ole kattavaa juna- ja bussiverkostoa, jossa kulkuvälineitä lähtee lähes ympäri vuorokauden. Ai niin, mutta ei tarvitsekaan olla. Ajokorttihan riittää kulkemiseen ja auto hankitaan vasta kun on saatu työpaikka. Tietysti hoitajan tai kaupanalan töitä voi tehdä etänä siihen saakka, että saa autorahat kasaan. 

Hitsi kun en ole aiemmin tajunnut! Nythän voin laajentaa työnhakua myös syrjäseuduille, vaikka minulla ei ole autoa. Etänä vaan yhteys potilaaseen tai kauppaan ja ohjeet sinne. "Rouva Hiltunen, ottakaapa siitä viereiseltä tasolta se neula ja sillä sitten otatte sen verikokeen kyynärtaipeen suonesta. Pikkuhuimaus ei estä pistoksen tekoa. Jos pyörrytte, sitten vaan makuulle jalat ylhäällä." tai "Menepä nyt Ruispala-paketti ihan kiltisti sinne hyllyyn Puikuloiden viereen. Siellä ne muutkin jo on"

Vierailija
165/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos se työpaikka on autosta kiinni, niin eiköhän jostain heru 500e lainaa siihen, että saa jonku halvan romun ostettua ja sillä ajeltua ensimmäiset kuukaudet. Tuon maksaa ekasta palkasta poiskin. Ajokortti onkin sitten jo paljon isompi investointi.

Ja joo tiedän, että työpaikat ovat kiven alla ja että on oikeasti köyhiä ihmisiä.

Tuollainen halpa romu käsittääkseni tarvitsee vakuutukset ja vie polttoainetta siinä missä Mersukin. Ei siis riitä pelkkä auton hinta, vaan äkkiä mennään sinne tonnin tienoille tuossakin. Ja työttömänä ei saa lainaa edes tuota 500e ellei ole ystävällisiä läheisiä, joilla on ylimääräistä.

Vierailija
166/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen katkaruutta, miten työssä olevat ihmiset suhtautuvat työttömiin, kehottaen halveksien  MENEMÄÄN TÖIHIN. Muuta selitystä en keksi kuin, että työnsä raskauttamat ovat sellaisessa työssä, mikä ei heitä oikeasti innosta. Väsyneenä työhönsä he näkevät työttömän todellisuuden väärin - ja kaunaisuus on irti. Työtön nähdään lusmuna. Laiskana.

Mihinkään työpaikkaan ei vain kävellä. Etenkään pk-seudun ulkopuolella. On vääristynyttä syyttää työhaluista ja -kykyistä työtöntä työnhakijaa syylliseksi työttömyydestään (kuten täällä Itä-Suomessa on tapana ollut). Susanna Koski elää omassa kuplassaan.

Jo pitkään olen miettinyt, että mistä johtuu kaunaisuus työttömiä kohtaan? Mentaliteetti täällä idässä on, että "kärsi kärsi kun minäkin olen kärsinyt". Ja toinen ilmiö: työttömiä avoimesti halveksitaan ja katsotaan alaspäin. Köyhäksi ja työttömäksi haukkuminen antanee jonkinlaisen tyydytyksen tunteen. Että vaikka "vihaan työtäni, työpaikkaani, en sentään ole TYÖTÖN". Kolmas ilmiö: ne, jotka ovat työssä vuosikausia vakituisesti, eivät yksinkertaisesti tiedä, miten vaikeaa on sen ensimmäisenkin työpaikan saaminen. On selvää, että on henkisesti helpompaa (ja rennompaa) hakea toista työtä, kun on jo työpaikassa. Työttömän epätoivo syö kognitiivisia taitoja, sekä itseluottamusta.

Toki täällä idässä on vuosikymmenten perinne paitsi "kortistoa" kohtaan (hui kammotusta, olen kortistossa!!) sekä työpaikkojen vähyys. Yhdistettynä suhteilla saataviin paikkoihin.

Vierailija
167/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajoin kortin ja sovin maksavani sitä pikkuhiljaa, ostin 1000 € auton, jota maksoin vuoden.. Siitä se lähti nuorena. Olin 18, että jos se kävi multa, pitäisi sen käydä sultakin.

Töitä sain kun soittelin joka paikkaan, mitä vaan keksin. Olen siivonnut yms.

En mää nyt käsitä, miten täällä nämä yhteiskunnan varoilla koulutetut inssit kitisee.

Aina löytyy jotain.

Vierailija
168/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit minun työni vuosiksi, jos saisin olla rauhassa ja jollain järkevällä summalla kotona hoitamassa pieniä lapsiani. Mut eihän se ole oikein.

Vierailija
169/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airprolle pääsee käytännössä kuka vain turvatarkastajaksi, ainoastaan rikosrekisteri ja värisokeus ovat ehdottomia esteitä. Ei tarvitse olla _mitään_ koulutusta taustalla (paitsi peruskoulu), firma kouluttaa. Tuntipalkka on ~10,70e

Vierailija
170/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ajoin kortin ja sovin maksavani sitä pikkuhiljaa, ostin 1000 € auton, jota maksoin vuoden.. Siitä se lähti nuorena. Olin 18, että jos se kävi multa, pitäisi sen käydä sultakin.

En mää nyt käsitä, miten täällä nämä yhteiskunnan varoilla koulutetut inssit kitisee.

Aina löytyy jotain.

Tapahtuiko tuo sinun nuoruus tässä muutoman vuoden sisällä? Jos ei, niin et todellakaan tiedä mikä todellisuus on tällä hetkellä. Minäkin sain töitä 9 vuotiaana, ei tarvinnut kun kävellä mansikkapellolle ja napata kori kouraan. En käsitä miten se ei onnistu kaikilta työttömiltä nykyaikana. Ja miksei kaikki 9 vuotiaat ole töissä kesäisin? Jos se kävi minultakin, miksei tämän päivän lapsilta?

Vierailija
171/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

387 kirjoitti:

Ihmettelen katkaruutta, miten työssä olevat ihmiset suhtautuvat työttömiin, kehottaen halveksien  MENEMÄÄN TÖIHIN. Muuta selitystä en keksi kuin, että työnsä raskauttamat ovat sellaisessa työssä, mikä ei heitä oikeasti innosta. Väsyneenä työhönsä he näkevät työttömän todellisuuden väärin - ja kaunaisuus on irti. Työtön nähdään lusmuna. Laiskana.

Mihinkään työpaikkaan ei vain kävellä. Etenkään pk-seudun ulkopuolella. On vääristynyttä syyttää työhaluista ja -kykyistä työtöntä työnhakijaa syylliseksi työttömyydestään (kuten täällä Itä-Suomessa on tapana ollut). Susanna Koski elää omassa kuplassaan.

Jo pitkään olen miettinyt, että mistä johtuu kaunaisuus työttömiä kohtaan? Mentaliteetti täällä idässä on, että "kärsi kärsi kun minäkin olen kärsinyt". Ja toinen ilmiö: työttömiä avoimesti halveksitaan ja katsotaan alaspäin. Köyhäksi ja työttömäksi haukkuminen antanee jonkinlaisen tyydytyksen tunteen. Että vaikka "vihaan työtäni, työpaikkaani, en sentään ole TYÖTÖN". Kolmas ilmiö: ne, jotka ovat työssä vuosikausia vakituisesti, eivät yksinkertaisesti tiedä, miten vaikeaa on sen ensimmäisenkin työpaikan saaminen. On selvää, että on henkisesti helpompaa (ja rennompaa) hakea toista työtä, kun on jo työpaikassa. Työttömän epätoivo syö kognitiivisia taitoja, sekä itseluottamusta.

Toki täällä idässä on vuosikymmenten perinne paitsi "kortistoa" kohtaan (hui kammotusta, olen kortistossa!!) sekä työpaikkojen vähyys. Yhdistettynä suhteilla saataviin paikkoihin.

Erittäin asiallinen kirjoitus. Alle kirjoitan täysin. Kattaa koko Suomen tuollainen asenne. Itsekin olen miettinyt, mistä se voi juontaa juurensa. Kenties siitä, että suomalaiset ovat kasvaneet pienestä pitäen ajatusmalliin, että ""kukin ansaitkoon itse leipänsä". Toimi ehkä 1800-luvun maatalousyhteiskunnassa, kun se leipä kirjaimellisesti tuotettiin itse. Ei toimi enää 2000-luvun Suomessa, jossa työpaikat viedään ulkomaille ja korkeastikin koulutetut ihmiset eivät yksinkertaisesti pääse töihin.

Toinen syy, jonka olen ajatellut olevan taustalla on kateus. Tämä ilmenee siitä, kun usein kuulee lauseen "Helppo se on siellä kotona vaan olla ja elellä muiden kustannuksella sillä aikaa kun muut raataa niska limassa." Tällainen kommentti on tyypillinen 30v samaa työtä tehneelle, työhön totaalisesti kyllästyneelle henkilölle. Hän kadehtii sitä, kun joku saa rahaa ilman työtä. Tuo noin 900e/kk onkin todella kadehdittava summa! Kyllä kannattaa olla työttömänä kun noinkin paljon saa. Toista se olisi olla töissä ja saada vaikka 2000e/kk (mikä on vielä suht pieni palkka joillekin). Kukapa ei valitsisi noista tuota 900e? Hullua olisi tehdä töitä ja kyetä ostamaan muutakin kuin perustuotteet.

Ja mitä tulee kotona olemisen helppouteen. Vain itse työttömyyden välttänyt hyvin toimeentuleva voi sanoa jotain tuollaista. Kotona työttömänä ei todellakaan ole helppoa. Se on h**vetin tylsää, ahdistavaa ja turhauttavaa. Ahdistavuutta vain lisää, kun koko ajan kuulee kuinka huono ihminen on kun ei työtä saa. En yhtään ihmettele, että monet luovuttavat ja lopettavat työnhaun kokonaan. Sopii tulla sieltä työelämän raskaasta maailmasta tänne ihanuuteen. Saattaa ihanuus kaikota, kun joka päivä laitat lukuisia hakemuksia saaden vastauksesi korkeintaan "kiitos mielenkiinnosta, valintamme ei kohdistunut tällä kertaa sinuun" ja sen lisäksi yrität elättää itsesi (ja mahdollisesti lapsesi) köyhyysrajan alapuolella olevilla tuloilla. Väitän, että yli 90% työttömistä on koska tahansa valmis vaihtamaan paikkaa kenen tahansa työssäkäyvän kanssa. Mutta kuinka moni työssäkäyvä suostuisi tuohon vaihtokauppaan, vaikka tarjolla olisi "helppoa" kotonaolemista? 

Saattaisi muuten neiti Koskenkin mieli kummasti muuttua kun "pääsisi" keräämään käpyjä 30e päiväpalkalla.

Vierailija
172/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisit minun työni vuosiksi, jos saisin olla rauhassa ja jollain järkevällä summalla kotona hoitamassa pieniä lapsiani. Mut eihän se ole oikein.

Vaihdetaanko heti? Kerro vain missä olet töissä, jotta tiedän tulla oikeaan paikkaan. Työssäkäyvien mukaan 900e/kk on jopa liikaa työttömän "palkaksi", joten se yhdessä lapsilisän kanssa on varmasti sinullekin järkevä summa elämiseen. Lupaan, etten tuomitse sinua siitä, että haluat luopua töistä ja hoitaa lapsiasi. Teet itse asiassa oikein kun päästät tällaisen kotona loisivat laiskiaisen oikeisiin töihin. 

Vierailija
173/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen halpa romu käsittääkseni tarvitsee vakuutukset ja vie polttoainetta siinä missä Mersukin. Ei siis riitä pelkkä auton hinta, vaan äkkiä mennään sinne tonnin tienoille tuossakin. Ja työttömänä ei saa lainaa edes tuota 500e ellei ole ystävällisiä läheisiä, joilla on ylimääräistä.

No itse ostin pienen vanhan auton 400e. Vakuutuksiin ja veroon menee vuodessa ~600e. Ei ole pakko maksaa heti kerralla. Polttoaineen kulutus riippuu auton lisäksi toki työmatkan pituudesta ja ajotyylistä. Kai työtön siinä vaiheessa saa lainaa kun on nimi työsopimuksessa? Tai sosiaalitoimistosta saa joissakin kunnissa sosiaalista luottoa juuri tällaisissa tapauksissa.

Ja seuraavaksi joku tulee sanomaan että se halpa auto ei kestä vaan hajoaa heti. Ehkä, mutta niin voi tehdä parin tonnin autokin.

Vierailija
174/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmassamme avautui työpaikka, joka olisi ollut kuin valettu kaverilleni, joka on ollut jo pari vuotta työttömänä valmistumisen jälkeen. Puhuin pomolle, joka suhtautui suotuisasti ajatukseeni palkata tämä kaverini. Puhuin myös kaverille, että nyt olisi mahkut päästä koulutusta vastaavaan hommaan. Annoin pomon yhteystiedot ja neuvoin mitä asioita kannattaa painottaa. No pomo oli pyytänyt tältä kaveriltani pientä työnäytettä, jotta näkee että kaveri oikeasti osaa hommansa. Kyselin kaverilta, että mitenkä näytteen teko menee, niin kaveri siihen, että ei hän viitsi tehdä, että ei hän varmaan kuitenkaan pääse töihin.

Mitä vttu? Ihminen, joka on ollut vuosia työttömänä ei viitsi tehdä pientä työnäytettä sen takia kun ei ole varma paikka. Tällaisia nämä meidän työttömät reppanat taitaa olla hyvin pitkälti. Ihmisiltä puuttuu kokonaan todellisuudentaju. Onko tosiaan näin, että ihmiset ovat niin stanan laiskoja, että työnhaustakin pitäisi heille jotain maksaa. Kaljaa kyllä jaksetaan juoda ja istua tietokoneella pelaamassa, mutta työnhaku on ylitsepääsemätön este.

Rupesi vtuttamaan tämän kaverin käytös niin paljon, että en puhu hänelle työhommista enää mitään. Olkoot työttömänä jos on noin sairas asenne työntekoon.

Vierailija
175/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina löytyy jotain.

Kerropa sitten mistä 18 vuotias lukiolainen saa tuollaisen sopimuksen? Voin antaa vinkin sukulaspojalleni. Poika ei käy koulun ohella töissä, koska ei ole voinut vain mennä töihin. Paikkoihin on pitänyt hakea eikä ole tullut valituksi. Kerro myös miten hän ilman töistä saatavaa palkkaa maksaa noita maksueriä. Onnistuu häneltä kuin onnistui sinulta, niinkö? Miksipä sitten Patrik Laine on 18-vuotiaana nhl-pelaaja ja tienaa satoja tuhansia (vai peräti miljoonia) vuodessa, mutta kaikki 18-vuotiaat eivät ole? Tottakai se onnistuisi kaikilta, koska hänkin siihen pystyi. Kaikki ihmisethän ovat samanlaisia ja kykenevät samoihin asioihin ja vieläpä samassa iässä, eikö niin? Kumma juttu, että todellisuus kuitenkin vaikuttaa ainakin minun maailmassani täysin erilaiselta.

Vierailija
176/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmassamme avautui työpaikka, joka olisi ollut kuin valettu kaverilleni, joka on ollut jo pari vuotta työttömänä valmistumisen jälkeen. Puhuin pomolle, joka suhtautui suotuisasti ajatukseeni palkata tämä kaverini. Puhuin myös kaverille, että nyt olisi mahkut päästä koulutusta vastaavaan hommaan. Annoin pomon yhteystiedot ja neuvoin mitä asioita kannattaa painottaa. No pomo oli pyytänyt tältä kaveriltani pientä työnäytettä, jotta näkee että kaveri oikeasti osaa hommansa. Kyselin kaverilta, että mitenkä näytteen teko menee, niin kaveri siihen, että ei hän viitsi tehdä, että ei hän varmaan kuitenkaan pääse töihin.

Mitä vttu? Ihminen, joka on ollut vuosia työttömänä ei viitsi tehdä pientä työnäytettä sen takia kun ei ole varma paikka. Tällaisia nämä meidän työttömät reppanat taitaa olla hyvin pitkälti. Ihmisiltä puuttuu kokonaan todellisuudentaju. Onko tosiaan näin, että ihmiset ovat niin stanan laiskoja, että työnhaustakin pitäisi heille jotain maksaa. Kaljaa kyllä jaksetaan juoda ja istua tietokoneella pelaamassa, mutta työnhaku on ylitsepääsemätön este.

Rupesi vtuttamaan tämän kaverin käytös niin paljon, että en puhu hänelle työhommista enää mitään. Olkoot työttömänä jos on noin sairas asenne työntekoon.

Vaikutat pomosi reiän nuolijalta. Tuollaisen ns kaverin kanssa en minäkään samaan työpäaikkaan lähtisi enkä varsinkaan luotaisi puheisiin. Vaikutat nimittäin epärehelliseltä.

Vierailija
177/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina löytyy jotain.

Mistä sait rahaa, jolla maksoit kortin ja auton? Entä auton kulut?

Anna ihmeessä ap:lle noiden paikkojen puhelinnumerot, jos niihin voi noin vaan soittelun jälkeen mennä töihin.

Vierailija
178/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse ostin pienen vanhan auton 400e. Vakuutuksiin ja veroon menee vuodessa ~600e. Ei ole pakko maksaa heti kerralla. Polttoaineen kulutus riippuu auton lisäksi toki työmatkan pituudesta ja ajotyylistä. Kai työtön siinä vaiheessa saa lainaa kun on nimi työsopimuksessa? Tai sosiaalitoimistosta saa joissakin kunnissa sosiaalista luottoa juuri tällaisissa tapauksissa.

Ja seuraavaksi joku tulee sanomaan että se halpa auto ei kestä vaan hajoaa heti. Ehkä, mutta niin voi tehdä parin tonnin autokin.

Tuo kun pitäisikin paikkansa. Valitettavasti vain ei pidä. Tai ehkä ihan hyvä ettei pidä tai maksuhäiriömerkinnät yleistyisivät entisestään. Mikään pankki ei myönnä lainaa jos työsopimus on vaikka vuoden määräaikainen pesti (testattu on). Mikään pankki ei myöskään ota riskiä ja myönnä lainaa koeajalla olevalle, koska hänet voidaan irtisanoa ilman irtisanomisaikaa koska vain. Siksi sitä kutsutaan koeajaksi. Se on nykyisin kaikissa työpaikoissa käytössä, joten ainakin 4kk menee ennen kuin edes mahdollista hakea lainaa. Huom! silloinkin vasta hakea, ei automaattisesti ottaa. 

Mitä tulee sosiaaliseen luottoon, se on viimeissijainen keino. Sitä saa esimerkiksi maksaakseen ulosottovelat pois ja palauttaakseen luottotietonsa. Sitä ei takuulla saa auton hankkimiseen. Auto ei ole heidän mittareillaan todellakaan välttämätön hyödyke. Ei se ole sitä edes minun mittarillani, joka on paljon epätarkempi

Vierailija
179/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mistään, ihan naurettava ajatus nykypäivänä. Ehdottelijat on tietämättömiä ja katkeria.

Mut ihan näin näkökulmana, ei mitenkään ap:ta tai ketään muutakaan tiettyä sormella osoittaen, musta vaikuttaa siltä, ettei kaikki työ yksinkertaisesti kelpaa ihmisille. Itse työskentelen toimiston puolella siivousalan yrityksessä, jossa tarvitaan lähes jatkuvasti uusia duunareita. Ilmoitus on työkkärin sivuilla todella usein, hakemuksia tulee lähinnä kielitaidottomilta maahanmuuttajilta (heissä ei sinänsä vikaa, mutta asiakkaiden luokse ei yksinkertaisesti voi lähettää pelkästään kielitaidottomia työntekijöitä). Toimisto pääkaupunkiseudulla hyvien kulkuyhteyksien varrella ja minimituntipalkka vasta aloittaneillakin ylittää vaatimuksesi kirkkaasti.

Yleensä ollaan vaadittu kokemusta alalta ja ajokorttia, mutta viime aikoina ollaan myös koulutettu työntekijöitä itse ja otettu töihin ajokortittomia työntekijöitä, vaikka se vähän hankaloittaakin asioita. Kielitaitoa ollaan pidetty ehdottomana vaatimuksena, mutta siitäkin ollaan joustettu tapauksissa, joissa uusi työntekijä on voitu laittaa sekä tulkkauskykyisen vakkarisiivoojan pariksi.

Kantasuomalaisilta hakemuksia tulee ylipäänsä todella vähän, ja työsuhteet ovat olleet yleisesti ottaen lyhyempiä. Mitenkään meitä kantasuomalaisia mollaamatta, usean kymmenen työntekijän joukosta löytyy kyllä muutama suomalainenkin, osa palvellut jo muutamia vuosia. Ihmellisen moni kuitenkin ilmaisee jollain tavoin jo työhaastattelussa, ettei siivoushommat todellisuudessa kiinnosta ja aikeena on vaihtaa mieluisampaan työpaikkana heti, kun se on mahdollista. Ihan rehellisesti tällaista työntekijää on vähän mälsä palkata, kun perehdyttämiseen menee aikaa ja kohta pitääkin olla jo etsimässä uutta duunaria tilalle.

Vierailija
180/258 |
24.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mistään, ihan naurettava ajatus nykypäivänä. Ehdottelijat on tietämättömiä ja katkeria. 

Tässä aletaan olla asian ytimessä. 5/5