Miksi en saa töitä? Miksi minua ei koskaan valita edes haastatteluun?
Olen 23-vuotias nainen ja valmistunut merkonomiksi kesällä 2016. Olen siitä lähtien ollut työtön. Olen lähettänyt työhakemuksia aktiivisesti ja hakenut kaikkia omasta mielestäni minulle soveltuvia työpaikkoja.
CV:ni on asiallinen ja siisti. Olen liittänyt siihen neutraalin kuvan itsestäni jossa hymyilen. Minulla on jonkin verran työkokemusta alaltani. Olen ollut eri kaupoissa töissä sekä jonkin aikaa toimistotyössä.
Työhakemuksissa olen pyrkinyt erottumaan joukosta etten kuuluisi niihin samankaltaisiin hakemuksiin joita työnantajat varmasti näkevät jo tarpeeksi. Olen kokeillut olla hauska, rento, asiallinen, ystävällinen, innokas ja kirjoitusasulta siisti ja selkeä. Olen kokeillut eri tapoja lähestyä työnantajaa. Mikään ei tunnu toimivan.
Alan olla epätoivoinen ja tunnen itseni jo ihan pelleksi kun väsään näitä hakemuksia huolella ja harkiten enkä usein saa mitään vastausta takaisin. Jos saisin edes osa-aikatöitä olisin iloinen.
Minkälaisia neuvoja antaisitte työnhakuun?
Kommentit (109)
Ensinnäkään työhakemuksia ei kannata väsäillä. Tähtää 100 hakemusta ja yksi kontakti työnantajan puolelta, 1000 hakemusta ja haastattelu. Kyllä se siitä irtoaa hieman ennen eläkeikää.
Hanki lisäosaamista tutkinnon päälle. Esim. nettisivujen ylläpito, valokuvaus tai mikä sitten kiinnostaakin. Tai koita päästä ulkomaille vaikka au pairiksi. Näin erotut massasta ja annat aktiivisen kuvan itsestäsi.
Minkähän takia työhakemuksiin pitää kuva laittaa? Itse hain töitä kesken koronan ja maskipakko oli, sain paikan ja meni melkein pari vuotta kun pomo vasta näki koko naamani, kun maskipakko poistui.
Aiemmin soittelin hakemusten perään. Lopetin kun kaikkialta sanottiin hakemuksia tulleen 200-800 kpl. Kaikki sanoivat ettei ole mahdollisuutta käydä hakemuksia läpi, vaan arpoivat haastatteluun pääsijät. Soitot oli yhtä tyhjän kanssa.
Yritysten tulisi jatkossa vähentää nirsoiluaan työntekijöiden suhteen ja ymmärtää ettei suoraa osaajaa joka työhön ole, joten yrityksen on itse koulutettava. Kohtaanto-ongelma johtuu siitäkin että yritykset odottavat aivan liikoja.
Kun kerran työntekijöiden suojaa heikennetään, on myös yritysten laskettava rimaa.
Vaihda alaa. Merkonomeista on ylitarjontaa ja hommat vähenemään päin.
Tuo on kurja tilanne, mutta ei se oikeastaan ole yhtään sen parempi että pääsee haastatteluun asti, mutta kuitenkaan ei tule valituksi. Se on oikeasti tosi julmaa kun sitä työpaikkaa jo tavallaan kun heilutellaan nenän edessä, mutta sitten se jääkin saamatta.
Joo, ei pitäisi nuolaista ennen kuin tipahtaa mutta ei sille vaan mitään voi.
En tiedä, mutta eipä nuo työnantajatkaan tunnu tietävän millaisen työntekijän ne haluaa eikä myöskään sellaista palkkaa vaikka tietäisivätkin. Just eilen kävin tässä "mitä nettoa"-kaupassa minne olen laittanut useamman kerran työhakemuksen, koska hakevat liki alvariinsa työntekijöitä eri myymälöihinsä.
Haussa on asiakaspalveluhenkinen, iloinen, reipas jne , mutta esim eilen kassalla istui melkoisen monotoninen ja ilmeetön nainen, joka sanoi moin ilman katsekontaktia, veteli tuotteiden viivakoodit ja naukaisi kyllästyneenä onko klubijäsenyyttä.. Ja sama toistui kuin robotilla jokaisen asiakkaan kohdalla (oli siis jonoa).
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta eipä nuo työnantajatkaan tunnu tietävän millaisen työntekijän ne haluaa eikä myöskään sellaista palkkaa vaikka tietäisivätkin. Just eilen kävin tässä "mitä nettoa"-kaupassa minne olen laittanut useamman kerran työhakemuksen, koska hakevat liki alvariinsa työntekijöitä eri myymälöihinsä.
Haussa on asiakaspalveluhenkinen, iloinen, reipas jne , mutta esim eilen kassalla istui melkoisen monotoninen ja ilmeetön nainen, joka sanoi moin ilman katsekontaktia, veteli tuotteiden viivakoodit ja naukaisi kyllästyneenä onko klubijäsenyyttä.. Ja sama toistui kuin robotilla jokaisen asiakkaan kohdalla (oli siis jonoa).
Iloinen ja aurinkoinen asiakaspalvelija kyseessä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetuta hakemuksesi ja cv:si muutamalla asiantuntijalla ja pyydä palautetta. Esim. liitosta tai työkkäristä voisit saada tähän apua. Voi olla joku ihan pikkujuttu hakemuksessasi, joka pilaa vaikutelman.
Riittääkö, että opettajat ovat koulussa nähneet CV:ni ja kehuneet yhdeksi parhaimmista mitä ovat luokallani nähneet?
Minullekin kaikki työnhakuvalmentajat yms. sanovat aina, että hakemukseni ja CV:ni ovat hyvät. "Näillä pääset mihin vain." Mutta en sinne työhaastatteluun sitten kuitenkaan.
Olen miettinyt, että onko hakemukseni ja CV:ni sittenkin "liian hyvä"?
Vierailija kirjoitti:
Vaihda alaa. Merkonomeista on ylitarjontaa ja hommat vähenemään päin.
Ei se aina ole alasta kiinni. Minulla on koulutus hyvin työllistävälle alalle, mutta tilanteeni on sama kuin AP:n. Puhelinsoitoista ei ole ollut mitään hyötyä, vaan heti esittelyni jälkeen todetaan, että minä en ole heidän hakemansa henkilö.
Kannattaa hakea rekrytoiviin koulutusohjelmiin tai muihin vastaaviin työkkärin kautta. Näiden kautta voi saada jalkaa paremmin oven väliin jos on vastavalmistunut, alanvaihtaja tai on vähäkkäästi kokemusta.
Kuulin että tradenomit otetaan näihin merkonomi hommiin. Totuus on se, että moni hakee samaa työpaikkaa.
Jos työnhaku ei yrityksistä huolimatta onnistu, niin kokeile toista alaa.
Itse yritin hakea merkonomi koulutukseen. Eivät ottaneet minua. En tiennyt tutkinnosta tarpeeksi ja kuulemma en täyttänyt vaatimuksia. N29
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iloinen ja aurinkoinen asiakaspalvelija kyseessä?!
Ilmeisesti työnantajan mielestä, koska tällainen oli työhön palkattu. Ei ihme, että työpaikkoja on vaikea saada täytetyksi kun työnantajat hakee ihan jotain muuta mitä ne oikeasti haluaa palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetuta hakemuksesi ja cv:si muutamalla asiantuntijalla ja pyydä palautetta. Esim. liitosta tai työkkäristä voisit saada tähän apua. Voi olla joku ihan pikkujuttu hakemuksessasi, joka pilaa vaikutelman.
Riittääkö, että opettajat ovat koulussa nähneet CV:ni ja kehuneet yhdeksi parhaimmista mitä ovat luokallani nähneet?
Ei riitä. Ne tekee sen ihan viranpuolestakin.
Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, että mitä se ko. firma hakee ja miten itse voisi täyttää yrityksen tarpeet tuohon tehtävään. Sitten miten voisi auttaa seuraavassa pestissä.
Liika innokkuus on myös ongelma. Sun pitäisi pystyä todistamaan, että susta on enemmän hyötyä kuin seuraavasta hakijasta ja kannattaa olla riittävän aktiivinen työnantajan suuntaan, mutta ei niin aktiivinen, että alkaa ärsyttää.
Pitää olla "tiimipelaaja" = valmis tekemään kaikkien muiden työt.
Muodollinen pätevyys ei tarkoita koulutodistuksia.
Pukukoodi on sopiva koko miinus 1.
Hameen helma ja polvet eivät kohtaa, puolireisikin vain aniharvoin, mini on muotia kesät talvet.
Pitää olla idearikas ja hyvä kommunikoimaan, jotta osaa kertoa ideansa pomolle niin että tämä osaa ottaa niistä kunnian.
Pomolla olisi hyvä olla pikkujoulut kerran viikossa.
Pitää osata nuolla narskua.
Mutta ei hätä, jos ylläkuvatut työelämän lainalaisuudet eivät miellytä, voit aina avata tietokoneesi ja soveltaa kaupallista koulutustasi käytäntöön yrittäjänä. Internet tuo koko maailman ulottuvillesi, täynnä tarpeita ja konstit niiden tyydyttämiseksi. Olet vielä nuori, ja epäilemättä fiksukin, älä turhaan haaskaa elämääsi setämiesten ym. puusilmien perseilyihin. Tuolta saa apua pohdintaan: https://uusyrityskeskus.fi/
En kyllä nyt tiiä, koska tällä kuvauksella heti palkkaisin siut duuniin. Ehkä se on se siun alan työttömien paljous. Tsemppiä😘
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla "tiimipelaaja" = valmis tekemään kaikkien muiden työt.
Muodollinen pätevyys ei tarkoita koulutodistuksia.
Pukukoodi on sopiva koko miinus 1.
Hameen helma ja polvet eivät kohtaa, puolireisikin vain aniharvoin, mini on muotia kesät talvet.
Pitää olla idearikas ja hyvä kommunikoimaan, jotta osaa kertoa ideansa pomolle niin että tämä osaa ottaa niistä kunnian.
Pomolla olisi hyvä olla pikkujoulut kerran viikossa.
Pitää osata nuolla narskua.
Mutta ei hätä, jos ylläkuvatut työelämän lainalaisuudet eivät miellytä, voit aina avata tietokoneesi ja soveltaa kaupallista koulutustasi käytäntöön yrittäjänä. Internet tuo koko maailman ulottuvillesi, täynnä tarpeita ja konstit niiden tyydyttämiseksi. Olet vielä nuori, ja epäilemättä fiksukin, älä turhaan haaskaa elämääsi setämiesten ym. puusilmien perseilyihin. Tuolta saa apua pohdintaan: https://uusyrityskeskus.fi/
Tiimipelaaja tarkoittaa siivoojaa, ryhmänvastaavaa, palveluohjaajaa, pikkupomoa.
Pukukoodi: Suomessa ei missään nimessä hametta, ei lyhyttä eikä pitkää. Ei varsinkaan lyhyttä. Pitkät housut, mielummin tummat farkut tai tummat. suorat, pitkät housut. Ei valkoista jakkua. Ei liian korkeita korkokenkiä. Ei ylipukeutumista, mielummin hieman alipukeutunut eli tummat farkut ja tumma, yksinkertainen, yksivärinen t-paita/neulepaita, matalat, tasapohjaiset kengät. Ei liikaa meikkiä, ei liian vähän meikkiä. Ei hajuvettä eikä huuhteluaineen tuoksua. Mahdollisimman hajuton, väritön, asiallinen, keskinkertainen. Ei liian kaunis eikä liian ruma, keskiverto, mielummin näkymätön ehkä aavistuksen keskivertoa rumempi. Finnejä ja aknea saa olla, ei partaa, pitkiä tekokynsiä, lävistyksiä nenässä eikä korvakoruja. Mielummin hieman tyhmempi kuin oikeasti on.
Mieluiten ei muodollista pätevyyttä vaan kokemusta ja suhteita, suhteita ja vielä kerran suhteita. Sukulaisuus, ei pätevyys. Mielummin liian hidas ja osaamaton ettei vaan herätä kenessäkään kateutta. Missään nimessä ei pidä mainita mitään esimieskokemusta muuten luulevat, että viet heidän työn ja olet uhka heille. Ei liikaa hymyä, ei liikaa innokkuutta. Innokkuus katsotaan epäilyttäväksi. Naimisissa, ikä: nuorehko aikuinen, poikaystävä, 2 pientä lasta, hetero, punainen mökki, perunamaa ja auto. Harrastukset jääkiekko, autot.
Yksi syy siihen, ettei pääse hyvälläkään CV:llä haastatteluun, saattaa olla yrityksen määrittelemien avainsanojen puute hakemuksessa, sillä nykyisin ensimmäinen valintakierros tapahtuu usein koneellisesti avainsanojen perusteella. Vasta siinä vaiheessaa, kun hakemuksia on jäljellä 10-15 kpl ihminen astuu kuvaan mukaan.
En minäkään saanu melkein 3 vuoteen. Sitten jouduin palkkatuella ja työkkäri lähetti tarjouksen. Nyt olen töissä
Jos haluu saada on pakko antaa.
T. Päällikkö setä
P.S. Nielethän?