Miksi en saa töitä? Miksi minua ei koskaan valita edes haastatteluun?
Olen 23-vuotias nainen ja valmistunut merkonomiksi kesällä 2016. Olen siitä lähtien ollut työtön. Olen lähettänyt työhakemuksia aktiivisesti ja hakenut kaikkia omasta mielestäni minulle soveltuvia työpaikkoja.
CV:ni on asiallinen ja siisti. Olen liittänyt siihen neutraalin kuvan itsestäni jossa hymyilen. Minulla on jonkin verran työkokemusta alaltani. Olen ollut eri kaupoissa töissä sekä jonkin aikaa toimistotyössä.
Työhakemuksissa olen pyrkinyt erottumaan joukosta etten kuuluisi niihin samankaltaisiin hakemuksiin joita työnantajat varmasti näkevät jo tarpeeksi. Olen kokeillut olla hauska, rento, asiallinen, ystävällinen, innokas ja kirjoitusasulta siisti ja selkeä. Olen kokeillut eri tapoja lähestyä työnantajaa. Mikään ei tunnu toimivan.
Alan olla epätoivoinen ja tunnen itseni jo ihan pelleksi kun väsään näitä hakemuksia huolella ja harkiten enkä usein saa mitään vastausta takaisin. Jos saisin edes osa-aikatöitä olisin iloinen.
Minkälaisia neuvoja antaisitte työnhakuun?
Kommentit (109)
Mulla on kaupallisen alan korkeakoulututkinto (KTM) ja 20 vuotta työkokemusta.
Pääsen kyllä haastatteluun aika useinkin, mutta toistaiseksi on ollut se yksi tai kaksi parempaa.
Meitä on hakijoissa varmaan kaksikymmentä samalla kokemuksella ja koulutuksella kuin minulla per paikka. Haastatteluihin otetaan 4-6 henkilöä. Ilman työkokemusta ja merkonomin papereilla valitettavasti (ja olen aidosti sitä mieltä että valitettavasti) ei ole mahdollisuuksia. Ei varmaan edes kauppaan kassalle. Itse en ole päässyt edes puhelinmyyntiin. Koska sitten tas olen liian kokenut ja liian vanha (45 v)
Työttömiä on vaan yksinkertaisesti liikaa. Siihen duuniin, mihin sinun koulutuksesi olisi ennen sopinut, on tarjolla maistereita kymmenien vuosien työkokemuksella.
Ongelmansa kullakin, mä hurmaan kirjeilläni ja ihan hyvällä prosentilla pääsen haastatteluihin, mutta siellä se työnantajan usko muhun loppuukin... Ei kertaakaan toiselle kierrokselle. :(
Muistathan olla tarpeeksi konkreettinen. Vältä latteuksia ("olen nopea oppimaan") ja kerro, mitä ihan oikeasti osaat ja olet tehnyt. Jos kokemusta ei ole paljoa, määrittele vaikkapa asenteesi ja työskentelytapasi huolellisesti. Mitä sillä saralla voit tarjota yritykselle ja heidän asiakkailleen? Muistathan myös lähettää hakemuksen mahdollisimman pian paikan aukeamisesta. Joskus nopeudella ihan oikeasti erottuu ja pääsee pinkan päällimmäiseksi. Huolellinen pitää silti olla.
Voisi olla myös hyödyllistä jos syventäisit osaamistasi käymällä jonkin kurssin. En tiedä, mikä merkonomi olet, mutta voisit erikoistua / kiinnostua jostakin tietystä sektorista, esim. markkinointi, ulkomaankauppa, Kiinan bisnes, tms. Toki samalla hakea paikkoja laajalla skaalalla.
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö, että opettajat ovat koulussa nähneet CV:ni ja kehuneet yhdeksi parhaimmista mitä ovat luokallani nähneet?
Ei, koska jotkut opettajat ovat olleet liian kauan poissa oikeasta työelämästä, eikä heillä ole yhtään hajua, miten kovaksi peli on mennyt. Kokeile näyttää CV:täsi jollekin rekrytoijalle esim. uramessuilla.
Vika ei ole sinussa. Työpaikat ovat nyt vaan kiven alla.
Voit myös kehittyä paremmaksi työnhakijaksi lukemalla erilaisia työnhakuoppaita, blogipostauksi yms. ja Youtubesta saa lisää materiaalia. Itsellä menee yhden työhakemuksen laatimiseen 1-1,5h, vaikka haenkin samanlaisiin työtehtäviin ja rakennan työhakemuksen valmiin pohjan päälle. Eniten aikaa vie tarpeeksi yksilöllisen työhakemuksen laatiminen juuri kyseiseen paikkaan. Jos jossakin on pienikin kirjoitusvirhe, voit olla melko varma, että siitä paikasta ei tule kutsua haastatteluun. Hakijoita on vaan monin verroin enemmän ja yhtään virheeseen ei ole varaa.
t.tradenomi, jolla on useampi pätkätyö takana
Missäpain asut. Pääkaupunkiseudulla kyllä on töitä. Oma tyttäreni pääsi jo lukion ohella heti kun täytti 18v osa-aikaisesti isoon ketjuun töihin ja tehnyt siellä nyt töitä jo 1,5v . Myös nuoremmat tyttäreni ovat joka kesä päässeet kesätöihin 14v-15v jälkeen, ensin tutustu ja tienaa paikan kautta ja myöhemmin kaupungille tai harrastustensa kautta saaneet töitä. Minä äitinä olen kyllä ollut aktiivinen tässä työnhakuprosessissa. Katson lähes päivittäin nytkin tarjolle tulevia kesätöitä ja laitamme hakemuksia heti kun uusia paikkoja tulee. Tähän saakka se on tuottanut tulosta aikaisempina kesinä.
Hei älä vielä luovuta, olen samanikäinen kun sinä ja saman alan vielä käynyt. Minullakin oli valmistumisen jälkeen työttömyyttä vuosi ja siinä vielä lapsikin. Oli tosi kovat paineet ja tilanne sama kuin sinulla. Sitten sainkin työpaikan, vaikka hakijoita oli iso määrä tähän paikkaan. Sen jälkeen aloin saada soittoja muilta työnantajilta, kiinnostaako työt. Mutta kohta vuoden ollut tässä paikassa ja tykkään.
Hakemuksen laitoin, sitten juteltiin puhelimessa ja sovittiin haastattelu. Päätin, että nyt teen kaiken toisella tapaa, kun olen ollut jo työtön pitkään enkä menetä mitään. Menin sinne haastatteluun, mutta päätin itse aloittaa sen kyselemällä yrityksestä ja kertomalla mitä tiedän heistä. Pomoni katsoi minua ihmeissään ja kertoi ettei kukaan aikaisemmin ollut ottanut selvää yrityksestä ja siitä juteltiin jo muuta kun työ juttuja. Sitten toki perus haastattelu ja kävin toisen työntekijän kanssa kiertämässä liikettä. Meni kaksi tuntia ja soitto tuli että paikan saan jos kiinnostaa kun muutkin on haastateltu.
Sanoisin että jatka työnhakua ja ole aktiivinen. Huomasin, että perus työpaikka hakemus ei monia sytytä, ole oma itsesi ja tuo persoonasi esille,miksi juuri sinä olet hyvä tähän työhön. Mitä odotat työltä ja mitä yritys hyötyy palkaamisestasi. Minä tein myös linkedin profiilin jonka linkkasin, varsinkin jos hakemus piti täyttää netissä.. minuakin ahdisti, mutta ajattelin että varmasti saan töitä kun en masennu ja vaivu epätoivoon.
Varmaan kannattaa soitella ja käydä yrityksissä kysymässä töitä, jos olisi piilotyöpaikkoja. Eihän siinä menetä mitään, vaikka pyytäisivät hakemuksen laittamaan.. jotkut työantajat myös varmaan arvostaa kun soittaa ennen hakemuksen laittamista.
Ei tästä varmaan ollut apua, mutta halusin kirjoittaa sinulle siksi että et luopuisi toivosta ja muistan itsekin vahvasti tuon ajan, tsemppiä sinulle! :)
Olen vähän sinua vanhempi lvi-insinööri ja ihan yli työllisetty. Käy esim. AKK vajaan vuoden kestävä lvi-koulutus niin työllistän sinut heti.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa kerhoon... Minä valmistuin melkein kolme vuotta sitten, sain tuurilla yhden puolen vuoden duunin, mutta sen jälkeen ei mitään! Kolmessa haastattelussa olen ollut kahden vuoden aikana. Alan avoimet paikat tuntuvat olevan järjestäen sellaisia, että pitäisi olla todella kokenut. Enpä näillä työssäoppimisien kokemuksilla voi lähteä konsernin tilinpäästöstä tekemään itsenäisesti...
Uskomatonta. Täytin juuri ensimmäistä kelan päivärahahakemusta liitonrahojen jälkeen ja samalla tuli sähköpostiin viesti, että pääsen työhaastatteluun! Osa-aikainen ja vieläpä määräaikainen työ, mutta kaikki kyllä kelpaisi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetuta hakemuksesi ja cv:si muutamalla asiantuntijalla ja pyydä palautetta. Esim. liitosta tai työkkäristä voisit saada tähän apua. Voi olla joku ihan pikkujuttu hakemuksessasi, joka pilaa vaikutelman.
Riittääkö, että opettajat ovat koulussa nähneet CV:ni ja kehuneet yhdeksi parhaimmista mitä ovat luokallani nähneet?
Missä mielessä parhaaksi?
Jos cv:si on siinä mielessä paras, että kertoo kovasta kunnianhimosta tai tavallista paljon paremmasta osaamisesta, se voi säikäyttää sen 25-vuotiaan myymäläpäällikön, joka työntekijää hakee. Harvalla pomolla on halua palkata itseään osaavampi alainen.
Mene vuokratyöfirmaan! Minä olin sellaisessa opintojen ohessa, ja minulle tarjottiin pari kertaa ihan vakituista kokoaikaista työtä eri paikoista. Vuokratyöfirmaan pääseekin vähän helpommin. Kannattaa mennä suoraan kahteen, jotta saat enemmän vuoroja, mutta älä kerro tästä firmoille. Sitten töissä panostat täysillä siinä toimipaikassa johon haluaisit töihin, ja kun he hakevat lisää työntekijöitä niin tadaa - sinulla on kokemusta sieltä ja olet pidetty työntekijä. Vuokratyöfirmoilla on myös kokoaikaista työtä aina välillä, ja voit hakea sitä vain kun olet kirjoilla heillä.
Mikset pääse haastatteluihin; et erotu joukosta. Lähetä hakemus aina heti kun hakuaika alkaa tai kun löydät ilmoituksen, viimeisenä päivänä hakemuksia tulee eniten. Muista kohdentaa koko hakemus ja CV siihen työhön ja paikkaan jota haet, älä lähetä samaa hakemusta kaikkiin kauppoihin ja samaa jokaiseen toimistotyöhön. Kerro miksi haluat juuri heille ja miksi juuri sinut pitäisi valita.
Tiedän monia työttömiä, jotka ovat käyneet cv-kurssit, eikä sekään ole auttanut työnhaussa. En usko, että monenkaan työttömän työttömyys selittyy huonolla hakemuksella ja epätietoisuudella hakemuksen kirjoittamisessa.
Rekrytoijat ovat nirsoja ja trendin mukaisesti palkkaavat hyviä tyyppejä, ei hyviä työntekijöitä.
Niin tylsän näköinen hakemus/cv, ettei sitä jaksa edes lukea?
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa työttömistä on työttömiä, koska ovat luusereita. Heillä on elämänasenne, jolla ei pääse pitkälle. He ovat kuin saippuapala, jota ei koskaan saa kunnolla kiinni vaan se luiskahtaa aina vastuun alta pois. Ottakaa ihmiset itseänne niskasta kiinni ja ottakaa vastuuta. Tässä maailmassa ei ole tarpeeksi ihmisisä, jotka kantaisivat vastuuta muista ihmisistä.
Firman tehtävä on tuottaa rahaa, ja rahan tuottamiseen se tarvitsee ihmisiä, jotka pystyvät kantamaan vastuun sen rahan tuottamisesta. Jos olet sellainen ihminen, joka osaa tehdä firmalle rahaa, saat työpaikan. Muutoin et saa työpaikkaa. Yksinkertaista, mutta totta.
Ihminen, joka tietää olevansa tuottava vastuunkantaja ei valita työttömyyttä. Vastuunkantaja tekee kaikkensa ja puskee eteenpäin niin kauan, että saa työpaikan. Hän ottaa vastuun omasta ja muiden elämästä. Hän ymmärtää, että valittamalla sitä paikkaa ei ainkaan saa. Valittaminen ei johda mihinkään. Vain kova yrittäminen johtaa työpaikkoihin.
Eikö tuo alkuperäinen juuri kysynyt neuvoja ja yrittää sinikkäästi? Minusta se on juuri tuota vastuun ottamista. Muiden elämästä en suosittelisi ottamaan vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ajatellut ensin. Miksi opiskella alalle, jossa on iso työttömyys? Jos valitset sen alan, sinun tulee olla pätevämpi kuin puolet sen alan opiskelijoista. Ehkä enemmänkin, sillä osa paikoista menee tutuille. Suosittelen sinulle perushoitajan tutkintoa. Sairaita ja vanhuksia tulee koko ajan enemmän.
Perushoitajia ei ole tietääkseni koulutettu vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska sulla on koulutus niin meneppäs kysymään sellaisesta paikasta, missä voisit tehdä palkkatöitäkin, että pääsisinkö vaikka 2-3kk mittaiseen työkokeiluun. Sopimus Työvoimatoimiston kautta. Teet työs ilmasiks hyvin ja sitten vähän työkokeilun loppupuolella tökkäset pomoa, että olisko töitä tarjolla koska oot työtön ja tykännyt olla täällä ;) Ilmasiks ne ottaa aina (jos ei oo esteitä) ja jos sä osoittaudut hyväks tekijäksi ni palkkaahan ne, mikäli paikkoja tai jos paikka aukee ja haet, oot jo tuttu tekijä jolle on jo talo tuttu :)
Jos on koulutus jolla voi työllistyä toimistotöihin tai kauppaan niin nykyään ei voi enää mennä työkokeiluun. Miksi työnantajille pitäisi antaa koulutettua työvoimaa ilmaiseksi?
Oletko varma? Hyvä jos niin mutta en usko koska työkkäri innoissaan laittaa työttömiä palkattomiin työkokeiluihin ja hömppäkursseille jotta saavat nämä pois työttömyystilastoista.
Minäkin kannatan vuokratyöfirman kautta menoa, saat jalan sisään johonkin paikkaan ja ennenkaikkea saat sitä työkokemusta, että CV näyttää paremmalta. Pääasia, että olet töissä.
Pahin on CV, missä on pitkä jakso työttömyyttä, sitten joku lyhyt työpätkä mikä on syystä tai toisesta päättynyt ja taas pitkä pätkä työttömyyttä. Näyttää juuri siltä, ettei töissä pärjääkään ja/tai hankala luonne
Tervetuloa kerhoon! Olen itse hakenut kymmeniin ja taas kymmeniin työpaikkoihin, päässyt kahteen haastatteluun, enkä saanut kumpaakaan paikkaa. Olen korkeasti koulutettu ja minulla on pitkä työkokemus. Kirjoitan hakemuksen aina huolellisesti vastaten kysymyksiin ja vaatimuksiin joita ilmoituksessa on mainittu. Kirjoitan lyhyesti ja ytimekkäästi, en jaarittele, enkä kirjoita turhia. CV:ni on hieno lay-outiltaan ja erottuu joukosta. Silti, ei duunin duunia.
Olen tullut siihen tulokseen, että töitä voi saada ainostaan suhteilla tai järjettömällä tuurilla. Työnantajille voi tulla satoja hakemuksia/paikka ja olen kuullut että rekrytointi joihinkin firmoihin hoidetaan tyylillä puolet pinosta roskiin heti, koska ei olle varauduttu hakemuksien määrään, eli ei ole resursseja edes tutkia kaikkia hakemuksia kunnolla.
Lisäksi jos olet nainen ja sinulla on kotona lapsi/lapsia, olet aina siinä riskiryhmässä että olet heti raskaana tai lapsesi sairastavat jatkuvasti. Tämä on sairasta, mutta mulle ei ainakaan tule mieleen muita syitä miksi en pääse haastatteluun, varsinkin kun on hyvät suositukset ja tiedän olevani todella hyvä työntekijä. Äärettömän turhauttavaa ja mikä vielä turhauttavampaa on se, että työttömiltä otetaan viimeisetkin tuet koska kuvitellaan että ei haluta töihin. Minä haluan töihin ja niin haluaa moni muukin.
Vierailija kirjoitti:
Koska sulla on koulutus niin meneppäs kysymään sellaisesta paikasta, missä voisit tehdä palkkatöitäkin, että pääsisinkö vaikka 2-3kk mittaiseen työkokeiluun. Sopimus Työvoimatoimiston kautta. Teet työs ilmasiks hyvin ja sitten vähän työkokeilun loppupuolella tökkäset pomoa, että olisko töitä tarjolla koska oot työtön ja tykännyt olla täällä ;) Ilmasiks ne ottaa aina (jos ei oo esteitä) ja jos sä osoittaudut hyväks tekijäksi ni palkkaahan ne, mikäli paikkoja tai jos paikka aukee ja haet, oot jo tuttu tekijä jolle on jo talo tuttu :)
Miksi aina ehdotetaan tätä? Ystäväni halusi siivoojaksi, mutta kuukausipalkkaa homman, ei keikkatyötä. Hän hakeutui ilmaiseksi työntekijäksi asuinkuntaansa työkkärin kautta.
Paikan kaksi vakinaista siivoojaa teetti hänellä kuukausikaupalla raskaimmat työt. Hän oli puolisen vuotta ilmaistyövoimana työttömyyskorvauksella. Sinä aikana kuntaan palkattiin kokopäivätyöhön kolme siivoojaa. Hän haki kaikkia näitä paikkoja, ei päässyt.
Kun jonnekin tekee työtä ilmaiseksi, miksi ne palkkaisivat tällaista ihmistä, joka ilmaiseksi tekee?
i feel your pain, valmistunut kans 2016 ja lähetellyt kohta vuoden hakemuksia. Oon yrittäny olla päättäväinen ja sinnikäs mut kohta mullekin riittää.
Viimeisenä aion sortua "lellikkipennun" asemaan ja pyytää isän firmoista töitä. Aina pyrkiny siihen että vanhemmilta en tarvii apua vaan haluun selvitä ite, omilleni muutin valmistumisen jälkeen ja yrittäny elää omaa elämää mut saatana kun töitä ei saa vuokrafirmoista eikä muualtakaan. Ainoo haastattelu missä oon ollu oli 4h/vko työ, ja löytyi kuulemma kokeneempi henkilö työhön vaikka tää työ vastas mun koulutusta ja olisin oikeesti tykänny työstä vaiks olikin ihan säälittävä 4h :D
Ja tuhansia hakemuksia lukenu "isipappa" on mun muutaman hakemuksen lukenu ja ollu tosi tyytyväinen ni en tiiä sit mikä siinä on. Ehkä mä vaan oon ihan perseestä.
Surullisen totta on, että tradenomeille ei riitä omantasoisia töitä ja heidät valitaan sitten niihin työtehtäviin jotka kuuluisivat merkonomille.