Miksi en saa töitä? Miksi minua ei koskaan valita edes haastatteluun?
Olen 23-vuotias nainen ja valmistunut merkonomiksi kesällä 2016. Olen siitä lähtien ollut työtön. Olen lähettänyt työhakemuksia aktiivisesti ja hakenut kaikkia omasta mielestäni minulle soveltuvia työpaikkoja.
CV:ni on asiallinen ja siisti. Olen liittänyt siihen neutraalin kuvan itsestäni jossa hymyilen. Minulla on jonkin verran työkokemusta alaltani. Olen ollut eri kaupoissa töissä sekä jonkin aikaa toimistotyössä.
Työhakemuksissa olen pyrkinyt erottumaan joukosta etten kuuluisi niihin samankaltaisiin hakemuksiin joita työnantajat varmasti näkevät jo tarpeeksi. Olen kokeillut olla hauska, rento, asiallinen, ystävällinen, innokas ja kirjoitusasulta siisti ja selkeä. Olen kokeillut eri tapoja lähestyä työnantajaa. Mikään ei tunnu toimivan.
Alan olla epätoivoinen ja tunnen itseni jo ihan pelleksi kun väsään näitä hakemuksia huolella ja harkiten enkä usein saa mitään vastausta takaisin. Jos saisin edes osa-aikatöitä olisin iloinen.
Minkälaisia neuvoja antaisitte työnhakuun?
Kommentit (109)
Lähde ulkomaille.
Itse pyörähdin 8 vuoden aikana viidessä eri maassa. Hakemuksia yhteensä ehkä 20 joista irtosi 5 työpaikkaa. Tulin tyhmänä takaisin Suomeen ja työkkäri onnitteli paluuta ja antoi heti alkuun 3kk karenssia. Kohta lähden uudelleen ja pysyvästi.
Puhetyyli: mahdollisimman selkeä ja mahdollisimman tavallinen, keskinkertainen, rönsyilemätön, huomiota herättämätön, ei mitään fiinejä hienostosanoja, mutta ei mitään typeriä puhekielen lyhenteitä tai slangisanoja. Ei minkäänlaisia ulkomaan aksentteja, ei harjoiteltua eikä luontaista. Ei huutamista, käsien huitomista, jalkojen heiluttelua, suun napsuttelua, huulten lipomista. Tarkista kasvot ettei hammastahnaa ole jäänyt suupieleen, papiljottia hiuksiin, hampaiden väliin salaattia tai ettei pusero ole väärinpäin.
Arvaa mimmoset on rekrytoijalla fiilikset,jos sinne ottavat töihin rekrytoijaa fiksumman?Nykyisin pitää olla rajatapaus ja puolijuoppo,joille paikat irtoaa.
Valitettavasti tuolla tutkinnolla ei tee hevon helvettiä. Hyvä olisi myös osata jotain.
16-vuotiaana valmistuit merkonomiksi? Ohhoh
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tuolla tutkinnolla ei tee hevon helvettiä. Hyvä olisi myös osata jotain.
Millä perusteella ei osaa mitään? Kaikille pakollisena taitaa olla liiketoimintaan liittyvät peruslaskut ja sitten kiinnostuksen mukaan valitaan kirjanpitoa, laskutusta kauppaa, asiakaspalvelua jne. Riippuu työssäoppimispaikastakin mitä siellä oppii. Sen työpaikan jutut kummiskin.
Vierailija kirjoitti:
16-vuotiaana valmistuit merkonomiksi? Ohhoh
Yritit esittää fiksua ja mollata apta, mutta tyhmyydessäsi et huomannut aloituksen olevan v. 2016
Ensaa töitä koska mulla on niin pienet Munat. Naapurin mies sai heti töitä kun meni pomon kanssa kuselle, pomo näki Isot Munat ja otti heti miehen töihin
Ai niin ja ei missään nimessä kannata mainita, että haet opiskelemaan siis jos oikeasti haet. Eivät palkkaa. Ylioppilastutkinto kannattaa jättää kokonaan mainitsematta jos sellainen on.