Miksi lihavat naiset syö hiirulaisen annoksia ja lihavat miehet isoja annoksia ruokaa?
Olen asian nähnyt lukemattomissa työpaikka ravintoloissa päivittäin. Taitaa monet naiset syödä salaa, mutta pitää näyttää syövänsä vain vähän julkisesti....
Kommentit (36)
Ehkäpä juuri näin. Tai sitten se ruuan laatu. Anoppi on aika tukeva, ihmettelee miksi on lihava kun ei jaksa syödä suuria annoksiakaan. No, nakkia ja makaroonia, herkkuja, nugetteja ja punajuurisalaattia, paniineita ja pitsoja ja muita eineksiä. Tosin kyllä herkuttelee sitten "salaa" muilta kun on yksin.
No just siksi, että ei voi syödä paljoa, kun pitäisi laihduttaa. Mutta sitten sitä keksipakettia ei lasketa eikä sitä yhtä suklaapatukkaa. Kun söisi kunnolla siellä ruokalassa niin ehkä olisi vailla sitä suklaata iltapäivällä ja keksipakettia heti kotiin tultua vaan jaksaisi laittaa taas kunnon ruoan.
Samaa ihmetellyt. Moni xxxxl kaivaa aivan pikkuruiset eväät rasiasta. Usein pieni voileipä ja pelkkiä salaatinlehtiä saattaa olla siinä lisukkeena. :D
Siinäpä ihmettelette. Eiköhän se ole jokaisen oma asia minkä verran syö!
laihdutusleikkauksen jälkeen mahalaukku pienentynyt. ei voi syödä kerralla isoja annoksia. tiedän kaksi tuttuani, jolla on tämä syynä pieniin annoksiin.
Ylipainoinen nainen voi kokea häpeää muiden edessä syömisestä, joten töihin ottaa pienet eväät/ lautaselle vähän ruokaa. Toisaalta voi oikeasti laihduttaa tai ruoka muuten ei maistu päivisin verrattuna iltaan.
Miehet tankkaavat kerralla koko päiväksi. Naiset syövät pitkin päivää.
No, itelläni se on ne keksit ja suklaat, mitä mussutan illalla telkkaria katsellessa, mitkä pitää lihavana. Ruokaa syön ihan normaaliannoksia. Pölvästi.
Sosiaalinen paine. Luulee, että muut arvioi ruuan määrää lautasella ja ottaa aivan liian pienen annoksen.
Jotenkin naisena säälin niitä naisia. Varmasti on aivan kamala nälkä kun pääsee kotiin.
En tietenkään suosittele ottamaan mitään rekkamiehen annosta.
Mä syön ainakin ihan reilusti isoja annoksia, olin sitte työpaikalla tai treffeillä tai anopilla kylässä tai... Nolompaa mielestäni olisi syödä koreasti vähän ja antaa vatsan kurnia ja selitellä, että "ehei minulla nälkä ole, ainahan minä olen syönyt vain omenan päivässä jaettuna viidelle aterialle kun en kerralla jaksaisi kokonaista!".
Eipä ole kukaan ikinä tullut päin naamaa taivastelemaan annoskokoja ja varmasti sanomattakin selvää ettei näitä kiloja millään 1000kcal/vrk dieetillä ole kerrytetty. Laihduttaessani kyllä ihmeteltiin miten tulen toimeen niin vähällä :D.
En tiedä yleisesti. Mutta meillä minä syön hiirulaisen annoksia kun tulen äkkiä täyteen, mutta joudun sitten parin tunnin päästä syömään uudelleen. Syön aterioilla pelkkää pääruokaa salaatin kanssa ja välipalat koostuvat hedelmistä, vihanneksista ja maustamattamasta jugurtista. Tarkkailen rasvan määrää ja valikoin jatkuvasti ruokia sen mukaan missä on vähemmän energiaa. Silti olen normaalipainon ylärajoilla. Energiantarve vähenee vuosi vuodelta, paino ei todellakaan laske pelkästään tekemällä parempia valintoja. Olen ihan kypsä kalorien laskemiseen ja välipalojen valmistamisen ympärillä pyörivään elämään, joten annan olla näin.
Mies taas on hoikka, ja ei katso yhtään mitä suuhunsa pistää. Ravintolassa toki syö pelkästään oman annoksensa (ja sen mitä minulta jää + jälkiruuan + niin monta palaa leipää kuin on saatavilla), mutta kotona syö aina noin kolme kukkuraista lautasellista majoneesin ja perunasalaatin kanssa. Ei ongelmaa startata päivää parilla munkilla ja marmeladilla, muutenkin pullaa ja kakkuja menee päivittäin välipaloina muun ruuan lisäksi. Jos söisin niin kuin hän, painaisin aivan varmasti yli sata kiloa.
Kun jonain päivänä miehen aineenvaihdunta alkaa hidastua, hän tulee lihomaan todella nopeasti ja isoksi. Mutta toisaalta jos hän lakkaa vetämästä hevosenannoksia niin laihtuminenkin on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. On muuten erittäin tyypillistä naisilla. Äitini on tällainen ja minullakin on ollut samaa taipumusta. Äitini on siis ylipainoinen, vaikka ei syö juuri mitään. Aamulla kahvi ja voikkari, päivällä normaali ehkä jopa pienehkö annos lämmintä ruokaa ja iltapalaksi joku voileipä... Näitten lisäksi menee pitkin päivää keksejä, suklaata, joku jäätelöpuikko tai parikin. Kepeestihän joku suklaalevy ja puolikas keksipaketti menee (yht. 1500-1800 kcal), kun syö pitkin päivää. Selittää myös sen miksei varsinaista ruokaa jaksa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Tankkaavat? Toisin sanoen nostavat verensokerin tappiin ja torkkuvat tunnin päästä. Sitä se on. Ei kyllä paranna työtehoa pätkääkään.
Haloo, antakaa ihmisten rohmuta ruokansa salaa jos haluavat, mitä väliä. Minä esimerkiksi piereskelen salaa, mitä sitten. Jokaisella meillä on varmasti asioita, mitä emme halua tehdä toistemme keskuudessa, joillakin esimerkiksi nenän kaivuu ja klimppien syönti. Mitä sitten, jättäkää muut rauhaan.
Ne kenet tunnen, niin syövät normaalit päivän annokset normaalisti, mutta kun kotiin pääsee television ääreen niin alkaa mättäminen. Sitten valittavat mulle, kun syön niin paljon ja olen laiha. Syön tasaisesti pitkin päivää ja mun lautaselta ei koskaan löydy rasvassa tirisevää pihviä ja lasista maitoa. En jaksa koskaan mainita asiasta, koska provosoituvat niin helposti. Vastaan vaan etten tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. On muuten erittäin tyypillistä naisilla. Äitini on tällainen ja minullakin on ollut samaa taipumusta. Äitini on siis ylipainoinen, vaikka ei syö juuri mitään. Aamulla kahvi ja voikkari, päivällä normaali ehkä jopa pienehkö annos lämmintä ruokaa ja iltapalaksi joku voileipä... Näitten lisäksi menee pitkin päivää keksejä, suklaata, joku jäätelöpuikko tai parikin. Kepeestihän joku suklaalevy ja puolikas keksipaketti menee (yht. 1500-1800 kcal), kun syö pitkin päivää. Selittää myös sen miksei varsinaista ruokaa jaksa syödä.
Myötätuntoa sulle. Aina tiedät, mistä kiikastaa. Voisikohan saada sut käännytettyä hieman runsaampiin aamupaloihin? Kun olen tehnyt miehen kanssa monipuoliset aamupalat niin päivä on kuulemma mennyt vähemmällä nälällä.. Oli myös "ilman aamupalaa"-mies.
Vierailija kirjoitti:
Ne kenet tunnen, niin syövät normaalit päivän annokset normaalisti, mutta kun kotiin pääsee television ääreen niin alkaa mättäminen. Sitten valittavat mulle, kun syön niin paljon ja olen laiha. Syön tasaisesti pitkin päivää ja mun lautaselta ei koskaan löydy rasvassa tirisevää pihviä ja lasista maitoa. En jaksa koskaan mainita asiasta, koska provosoituvat niin helposti. Vastaan vaan etten tiedä.
Lisään vielä. Syön siis määrällisesti enemmän kuin he (ainakin luulen niin), mutta ruoka lautasellani on vähäkalorisempaa.
Aineenvaidunta vaikuttaa eniten. Toiset lihoo jo kun näkee ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä rahaa noihin kaikkiin herkkuihin? Minulla ei riitä raha edes normaalikokoisiin annoksiin terveellistä ruokaa. Teen siis ruoat koko perheelle ja välillä ottaa aivoon kun ei ole varaa ostaa talvella tarpeeksi tuoreita yrttejä eikä kaikkia hyviä hedelmiä. Onneksi kesällä voi kasvattaa itse omat yrtit.
Itse otan mukaan edelliseltä päivälliseltä yli jäänyttä ruokaa tai sitten ne eväsleivät. En tajua kuinka isoja annoksia lihavan pitäisi syödä jotta se kaikille kelpaisi? Ainakin minua alkavat suuret ruoka-annokset väsyttämään. Sen vuoksi jaan työpäivän syömiset useampaan osaan.
Juuri se. Ei kehdata syödä julkisesti ja ihmetellään kovaan ääneen "miten sä oot noin hoikka vaikka syöt ihan valtavasti!! Mä en syö siis juuri mitään, ne on varmaan sit geenit!" ja hesen kautta himaan.