Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saa töitä? Miksi minua ei koskaan valita edes haastatteluun?

Vierailija
22.01.2017 |

Olen 23-vuotias nainen ja valmistunut merkonomiksi kesällä 2016. Olen siitä lähtien ollut työtön. Olen lähettänyt työhakemuksia aktiivisesti ja hakenut kaikkia omasta mielestäni minulle soveltuvia työpaikkoja.
CV:ni on asiallinen ja siisti. Olen liittänyt siihen neutraalin kuvan itsestäni jossa hymyilen. Minulla on jonkin verran työkokemusta alaltani. Olen ollut eri kaupoissa töissä sekä jonkin aikaa toimistotyössä.

Työhakemuksissa olen pyrkinyt erottumaan joukosta etten kuuluisi niihin samankaltaisiin hakemuksiin joita työnantajat varmasti näkevät jo tarpeeksi. Olen kokeillut olla hauska, rento, asiallinen, ystävällinen, innokas ja kirjoitusasulta siisti ja selkeä. Olen kokeillut eri tapoja lähestyä työnantajaa. Mikään ei tunnu toimivan.

Alan olla epätoivoinen ja tunnen itseni jo ihan pelleksi kun väsään näitä hakemuksia huolella ja harkiten enkä usein saa mitään vastausta takaisin. Jos saisin edes osa-aikatöitä olisin iloinen.

Minkälaisia neuvoja antaisitte työnhakuun?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteet, suhteet ja suhteet. Niin pääsee töihin nykyään.

t. 5-kymppinen  nörtti

Vierailija
42/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 24-vuotias ja valmistuin merkonomiksi 2013. Olen työskennellyt aika laajasti aspatöissä, toimistotöissä ja talouspuolella ja olen aina saanut kaikki duunit, joita olen hakenut. En tiedä miksi, koska kilpailu on todella kovaa ja en mielestäni ole mitenkään erityinen. Esimerkkinä kahdessa viimeisimmässä työpaikassani hakijoita on ollut toisessa ~250 ja toisessa himpan verran päälle 300... 

Itse en koskaan ole soittanut firmaan ja yrittänyt tiedustella jotakin tyhjänpäiväistä ennen hakemuksen lähettämistä, joten en usko, että siitä olisi juurikaan hyötyä. Lähinnä rekrytoijaa ärsyttää nykypäivänä, jos 50 ihmistä soittelee ja kyselee jotakin epäolennaisuuksia, joita voisi kysellä vaikka haastattelussa jos sinne saakka pääsee. 

Älä yritä liikaa tehdä hakemuksesta väkisin rentoa tai jotenkin erikoista. Kirjoita sulle luontaisella tavalla, kaikki muu paistaa läpi yliyrittämisenä. Lue ilmoitus erittäin hyvin ja pyri kertomaan hakemuksessa ytimekkäästi esimerkkien kautta miten sun osaaminen/työkokemus vastaa heidän toiveitaan. Jos mahdollista, niin kannattaa myös hakea määräaikaisia työsuhteita, esimerkiksi äitiyslomasijaisia. Niihin on vähemmän hakijoita (esimerkiksi se jengi joka haluaa vain vaihtaa duunipaikkaa ei tosiaankaan hae näihin), mutta ne on loistavia mahdollisuuksia saada jalkaa oven väliin ja sitä kaivattua työkokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten pitkiä työttömyysjaksoja sulla on cv:ssä? Onko sinulla mitään työkokemusta? Pelkkä koulutus ei riitä (ellei kyseessä ole erittäni nuori, vastavalmistunut hakija) eli jos työnhakija on vaikka jo 30 v. eikä juuri mitään työkokemusta, niin se on asia, joka usein saa hälytyskellot soimaan työnantajan päässä. Eli kannattaa mieluummin vaikka keksiä jotain, kuin jättää CV:hen tyhjää. Voi sanoa vaikka olleensa au pairina, mistä sitä kukaan voi tarkistaa? Tai että on työllistänyt itseään kodinhoitajana tai lastenhoitajana tms. Ei kukaan tuollaisista mitään työtodistuksia kysele.

Ja älkää käsittäkö väärin, en kehota ketään valehtelemaan, mutta pieni totuuden kaunistelu on joskus pienempi paha kuin se, että ylirehellisyyden vuoksi ei saa työpaikkaa ikinä.

Listatkaa kielet joita osaatte, ja myös atk-taidot eli mitä ohjelmia osaatte käyttää (esim. Excell, PowerPoint) koska nämä ovat asioita, joita työnantajat arvostavat. 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
44/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä3975 kirjoitti:

i feel your pain, valmistunut kans 2016 ja lähetellyt kohta vuoden hakemuksia. Oon yrittäny olla päättäväinen ja sinnikäs mut kohta mullekin riittää.

Viimeisenä aion sortua "lellikkipennun" asemaan ja pyytää isän firmoista töitä. Aina pyrkiny siihen että vanhemmilta en tarvii apua vaan haluun selvitä ite, omilleni muutin valmistumisen jälkeen ja yrittäny elää omaa elämää mut saatana kun töitä ei saa vuokrafirmoista eikä muualtakaan. Ainoo haastattelu missä oon ollu oli 4h/vko työ, ja löytyi kuulemma kokeneempi henkilö työhön vaikka tää työ vastas mun koulutusta ja olisin oikeesti tykänny työstä vaiks olikin ihan säälittävä 4h :D

Ja tuhansia hakemuksia lukenu "isipappa" on mun muutaman hakemuksen lukenu ja ollu tosi tyytyväinen ni en tiiä sit mikä siinä on. Ehkä mä vaan oon ihan perseestä.

Kysy joltain muulta kuin isältä, hänen tietonsa ovat ehkä vanhentuneita vaikka hyvää tarkoittaakin.

Vierailija
45/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen se kuva sinusta itsestäsi on. Myös ulkonäköä katsotaan paljon. Se vaan on totuus.

Vierailija
46/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa nuorista vastavalmistuneista merkonomeista kirjoittaa hakemukseensa, että "olen asiakaspalveluhenkinen ja ystävällinen, haluan auttaa asiakasta löytämään hänelle sopivan tuotteen ja pla pla pla...". Tuollaiset hakemukset menee hylkyyn heti. Hakemuksessa tulee tuoda esille multitaskingia, tuloshakuisuutta, kilpailuhenkisyyttä, etenemishalukkuutta jne. Pitää olla hiukan aggressiivinenkin, että tulee palkatuksi kaupan alalle. Monella firmalla on tällä hetkellä ihan lista, mitkä asiat hakemuksesta pitää löytyä, jotta pääsee haastatteluun. Yhteen firmaan on jo vuosi haettu työntekijää, kun kukaan ei osaa kirjoittaa hakemukseen oikeita asioita. Profiili pitää olla oikeanlainen ja sitä testataan joissakin paikoissa ennen palkkausta vielä netissä tehtävällä testillä.

Vierailija
47/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yrittäjänä en laita ikinä julkiseen hakuun. Parhaiten paikan saa kysymällä suoraan sieltä minne haluat töihin. Kerrot työnantajalle, että sinä olet juuri se kenet hän haluaa. Jos heillä on tarvetta, olet jo käytännössä paikan saanut, jos ei niin seuraavaan. Ja ainoa mikä sinun tarvitsee kertoa, on se, miksi haluat juuri heille töihin. Ei noista julkisista hauista mitään paikkaa saa.

Vierailija
48/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ni mulle n n lupailtiin kun opinnot aloitin. Valmistumisesta on jo 7v ja edelleenkään en ole onnistunut vakituiseksi.

Vierailija
49/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa työttömistä on työttömiä, koska ovat luusereita. Heillä on elämänasenne, jolla ei pääse pitkälle. He ovat kuin saippuapala, jota ei koskaan saa kunnolla kiinni vaan se luiskahtaa aina vastuun alta pois. Ottakaa ihmiset itseänne niskasta kiinni ja ottakaa vastuuta. Tässä maailmassa ei ole tarpeeksi ihmisisä, jotka kantaisivat vastuuta muista ihmisistä.

Firman tehtävä on tuottaa rahaa, ja rahan tuottamiseen se tarvitsee ihmisiä, jotka pystyvät kantamaan vastuun sen rahan tuottamisesta. Jos olet sellainen ihminen, joka osaa tehdä firmalle rahaa, saat työpaikan. Muutoin et saa työpaikkaa. Yksinkertaista, mutta totta.

Ihminen, joka tietää olevansa tuottava vastuunkantaja ei valita työttömyyttä. Vastuunkantaja tekee kaikkensa ja puskee eteenpäin niin kauan, että saa työpaikan. Hän ottaa vastuun omasta ja muiden elämästä. Hän ymmärtää, että valittamalla sitä paikkaa ei ainkaan saa. Valittaminen ei johda mihinkään. Vain kova yrittäminen johtaa työpaikkoihin.

Tällä palstalla on muutamia käsitteitä joita palsta suorastaan rakastaa. Yksi niistä on tämä "vastuun ottaminen omasta elämästä", toinen on tämä "elämänhallinta". Nämä ovat palstan vakiokamaa <3

Vierailija
50/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko soittanut paikkoihin sen jälkeen, kun olet lähettänyt hakemuksen? Tää mun mielestä yks olennainen asia, joka lisää hakijan kiinnostavuutta.

Kiva idea, mutta jos hakijoita on noin 300 niin ei taida soittelut paljon auttaa. Kukapa niihin ehtii vastaamaan, jos jokainen hakija soittaa.

En osaa valitettavasti auttaa, vaikka mulla on työnhaku- ja työkokemusta jo ajalta ennen sinun syntymääsi, pari hyvää tutkintoa ja todella hyvät hakemukset. Uskallan väittää olevani hyvinkin kokenut työntekijä useimpiin paikkoihin joihin haen.

Nyt ei vaan enää tule kutsua haastatteluun, jos ei haastatella kaikkia 27 kelpoisuusehdot täyttävää hakijaa, vaikka on jo valittu se, joka on siinä työssä ollut jo 3 vuotta. 

Vierailija
51/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Ap, miten pitkiä työttömyysjaksoja sulla on cv:ssä? Onko sinulla mitään työkokemusta? Pelkkä koulutus ei riitä (ellei kyseessä ole erittäni nuori, vastavalmistunut hakija) eli jos työnhakija on vaikka jo 30 v. eikä juuri mitään työkokemusta, niin se on asia, joka usein saa hälytyskellot soimaan työnantajan päässä. Eli kannattaa mieluummin vaikka keksiä jotain, kuin jättää CV:hen tyhjää. Voi sanoa vaikka olleensa au pairina, mistä sitä kukaan voi tarkistaa? Tai että on työllistänyt itseään kodinhoitajana tai lastenhoitajana tms. Ei kukaan tuollaisista mitään työtodistuksia kysele.

Ja älkää käsittäkö väärin, en kehota ketään valehtelemaan, mutta pieni totuuden kaunistelu on joskus pienempi paha kuin se, että ylirehellisyyden vuoksi ei saa työpaikkaa ikinä.

Listatkaa kielet joita osaatte, ja myös atk-taidot eli mitä ohjelmia osaatte käyttää (esim. Excell, PowerPoint) koska nämä ovat asioita, joita työnantajat arvostavat. 

Olen eri mieltä. Koskaan ei pitäisi valehdella CV:ssä. Mielestäni ylirehellisyys ja integriteettinsä säilyttäminen on kunniakkaampaa kuin jonkun porvarin orjana lusiminen. Jos työelämä on mennyt teatteriksi niin pitäkööt tunkkinsa.

Vierailija
52/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta työnhaku ja ala keittelemään kaljaa. Tee pimeitä töitä tai laita oma yritys vaikka nettikauppa pystyyn. Tai odottele perustuloa, että voit alkaa yrittäjäksi.

Vierailija
53/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

... Paikan kaksi vakinaista siivoojaa teetti hänellä kuukausikaupalla raskaimmat työt. Hän oli puolisen vuotta ilmaistyövoimana työttömyyskorvauksella. Sinä aikana kuntaan palkattiin kokopäivätyöhön kolme siivoojaa. Hän haki kaikkia näitä paikkoja, ei päässyt.

Kun jonnekin tekee työtä ilmaiseksi, miksi ne palkkaisivat tällaista ihmistä, joka ilmaiseksi tekee?

Mitä kertoo ihmisestä se, että hän on ilmaistyössä? Hän ei kelpaa mihinkään muualle! Toiseksi, kenet sitten otetaan sijaiseksi ym. pskahommiin, jos tämä hätävara meneekin vakipaikkaan?

Minä olen yksi niistä, joka jää aina varasijalle siksi, että ainahan ne saavat sitten minut töihin, jos se ykkösvalinta ei työhön mene eikä minua kannata valita vakituiseksi.

Vierailija
54/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinalle, tupakalle, nuuskalle ja pillulle on aina kysyntää.

Vierailija
55/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 23-vuotias nainen ja valmistunut merkonomiksi kesällä 2016. Olen siitä lähtien ollut työtön. Olen lähettänyt työhakemuksia aktiivisesti ja hakenut kaikkia omasta mielestäni minulle soveltuvia työpaikkoja.

CV:ni on asiallinen ja siisti. Olen liittänyt siihen neutraalin kuvan itsestäni jossa hymyilen. Minulla on jonkin verran työkokemusta alaltani. Olen ollut eri kaupoissa töissä sekä jonkin aikaa toimistotyössä.

Työhakemuksissa olen pyrkinyt erottumaan joukosta etten kuuluisi niihin samankaltaisiin hakemuksiin joita työnantajat varmasti näkevät jo tarpeeksi. Olen kokeillut olla hauska, rento, asiallinen, ystävällinen, innokas ja kirjoitusasulta siisti ja selkeä. Olen kokeillut eri tapoja lähestyä työnantajaa. Mikään ei tunnu toimivan.

Alan olla epätoivoinen ja tunnen itseni jo ihan pelleksi kun väsään näitä hakemuksia huolella ja harkiten enkä usein saa mitään vastausta takaisin. Jos saisin edes osa-aikatöitä olisin iloinen.

Sama tilanne paitsi itselläni on tradenomin paprut ja valmistunut 4 vuotta ennen sinua.. suurin osa muista valmistuneista valmistui jo tuolloin kortistoon, joten tuskin tilanne on nykyisessä konkurssi/yt-buumissa yhtään parantunut sen jälkeen

Vierailija
56/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en saa edes palkatonta harjoittelupaikkaa.

Johtunee iästä, 42v.

En tiedä miten koulu suhtautuu valmistumiseeni, jos en todellakaan minnekään kelpaa edes harjoittelijaksi.

Merkonomiopiskelija myös minäkin (yo).

Vierailija
57/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Olen eri mieltä. Koskaan ei pitäisi valehdella CV:ssä. Mielestäni ylirehellisyys ja integriteettinsä säilyttäminen on kunniakkaampaa kuin jonkun porvarin orjana lusiminen. Jos työelämä on mennyt teatteriksi niin pitäkööt tunkkinsa.

Minä yritin olla pitkään tuota mieltä. Mutta alkoi vaan köyhyys ja ihmisten halveksinta syödä naista. Lopulta uskoin eksääni joka sanoi että työnhaku on pelkkää teatteria. Että miksi sinä olisit rehellinen, kun kerran työnantajakin valehtelee sulle päin näköä, mm. että "sitoutudumme työntekijöihimme" ja muuta paskaa vaikka yt-mylly pyörii joka vuosi eikä niillä ole mitään aikomustakaan sitoutua. 

Niinpä ajattelin, että valehtelen vaikka että pääsisin sisään. Mutta toki vain sellaisissa asioissa joita ei voi todistaa helposti valheeksi, esim. tutkintoja ei kannata valehdella, mutta jos työhistoriassa on tyhjiä vuosia epäilyttävistä syistä, voi ne täyttää mieleisellään matskulla. Itse sain työpaikan jo toisesta hakemastani paikasta sen jälkeen kun ymmärsin että kyseessä on pelkkä teatteri, jossa mun pitää vaan näytellä olevani super-ekstrovertti, kilpailuhenkinen kova tiimipelaaja, vaikka oikeasti olenkin introvertti nörtti. Itse työssäni ei tarvita ollenkaan sosiaalisuutta, mutta työnhaussa pitää teeskennellä olevansa sosiaalinen.

Vierailija
58/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Itse kokeilin lisätä jatkokoulutuksen papereihini ja lisäksi yhden työkokemuksen mutta ei silti kutsuttu edes haastatteluihin (oli tarkoitus selvittää, saisinko ylemmällä tutkinnolla+työkokemuksella  töitä) En siis olisi mennyt haastatteluun mutta huoli oli turha kun en niihin edes päässyt..

Vierailija
59/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sopivan ikäinen, mutta työkokemusta pitäisi löytyä kyllä se 10 vuotta, siinä syy. :)))

Vierailija
60/109 |
23.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sopivan ikäinen, mutta työkokemusta pitäisi löytyä kyllä se 10 vuotta, siinä syy. :)))

Jos tarkoitit minua, 42v, on totta, että taloushallinnon alalta minulla ei ole kokemusta.

Olen ns. alanvaihtaja. Töitä olen kyllä tehnyt 16v asti. Olen ollut esimiehenäkin 9v ajan ja käyn työssä nytkin opintojen ohella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi