Miksi en saa töitä? Miksi minua ei koskaan valita edes haastatteluun?
Olen 23-vuotias nainen ja valmistunut merkonomiksi kesällä 2016. Olen siitä lähtien ollut työtön. Olen lähettänyt työhakemuksia aktiivisesti ja hakenut kaikkia omasta mielestäni minulle soveltuvia työpaikkoja.
CV:ni on asiallinen ja siisti. Olen liittänyt siihen neutraalin kuvan itsestäni jossa hymyilen. Minulla on jonkin verran työkokemusta alaltani. Olen ollut eri kaupoissa töissä sekä jonkin aikaa toimistotyössä.
Työhakemuksissa olen pyrkinyt erottumaan joukosta etten kuuluisi niihin samankaltaisiin hakemuksiin joita työnantajat varmasti näkevät jo tarpeeksi. Olen kokeillut olla hauska, rento, asiallinen, ystävällinen, innokas ja kirjoitusasulta siisti ja selkeä. Olen kokeillut eri tapoja lähestyä työnantajaa. Mikään ei tunnu toimivan.
Alan olla epätoivoinen ja tunnen itseni jo ihan pelleksi kun väsään näitä hakemuksia huolella ja harkiten enkä usein saa mitään vastausta takaisin. Jos saisin edes osa-aikatöitä olisin iloinen.
Minkälaisia neuvoja antaisitte työnhakuun?
Kommentit (109)
Millä perustein nämä ihmiset sitten valitaan työhaastatteluihin?
Oletko kokeillut vuokratyöfirmoja?
Olisit ajatellut ensin. Miksi opiskella alalle, jossa on iso työttömyys? Jos valitset sen alan, sinun tulee olla pätevämpi kuin puolet sen alan opiskelijoista. Ehkä enemmänkin, sillä osa paikoista menee tutuille. Suosittelen sinulle perushoitajan tutkintoa. Sairaita ja vanhuksia tulee koko ajan enemmän.
Ootko soittanut paikkoihin sen jälkeen, kun olet lähettänyt hakemuksen? Tää mun mielestä yks olennainen asia, joka lisää hakijan kiinnostavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Olisit ajatellut ensin. Miksi opiskella alalle, jossa on iso työttömyys? Jos valitset sen alan, sinun tulee olla pätevämpi kuin puolet sen alan opiskelijoista. Ehkä enemmänkin, sillä osa paikoista menee tutuille. Suosittelen sinulle perushoitajan tutkintoa. Sairaita ja vanhuksia tulee koko ajan enemmän.
Olin masentunut teininä ja jouduin keskeyttämään lukion pakko-oireisen häiriön ja masennuksen vuoksi.
Hain kouluun vain koska ajattelin etten voi olla työttömänä loppuikääni enkä täysi-ikäisenä päässyt enää päivälukioon. En tiennyt liiketalouden opinnoista paljon mitään ja ajattelin vain, että jotain on saatava aikaiseksi. Koulussa lupailivat vaikka mitä tulevaisuudelle, mutta vikana vuonna totuus paljastui, että alalla on paljon työttömyyttä. Koitin kuitenkin olla toiveikas.
Ap
Luetuta hakemuksesi ja cv:si muutamalla asiantuntijalla ja pyydä palautetta. Esim. liitosta tai työkkäristä voisit saada tähän apua. Voi olla joku ihan pikkujuttu hakemuksessasi, joka pilaa vaikutelman.
Näytä jollekin sun asiakirjat ja pyydä kommentteja. Koulutuksesi ei ole poikkeava niin siksikin on vaikeaa. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Perushoitajan koulutusta ei ole enää.
Hoitoalalle ei kannata hakea vain työllistymisen takia.
Kaupan ala työllistää ihan hyvin, etenkin kun on halukas vuoro- ja osa-aikatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Luetuta hakemuksesi ja cv:si muutamalla asiantuntijalla ja pyydä palautetta. Esim. liitosta tai työkkäristä voisit saada tähän apua. Voi olla joku ihan pikkujuttu hakemuksessasi, joka pilaa vaikutelman.
Riittääkö, että opettajat ovat koulussa nähneet CV:ni ja kehuneet yhdeksi parhaimmista mitä ovat luokallani nähneet?
Koska sulla on koulutus niin meneppäs kysymään sellaisesta paikasta, missä voisit tehdä palkkatöitäkin, että pääsisinkö vaikka 2-3kk mittaiseen työkokeiluun. Sopimus Työvoimatoimiston kautta. Teet työs ilmasiks hyvin ja sitten vähän työkokeilun loppupuolella tökkäset pomoa, että olisko töitä tarjolla koska oot työtön ja tykännyt olla täällä ;) Ilmasiks ne ottaa aina (jos ei oo esteitä) ja jos sä osoittaudut hyväks tekijäksi ni palkkaahan ne, mikäli paikkoja tai jos paikka aukee ja haet, oot jo tuttu tekijä jolle on jo talo tuttu :)
Ajattele tilannetta työnantajan silmin. Mitä selkeää tarjottavaa sinulla on, jolla erotut muista? Miksi työnantaja hakee työntekijää, ja onko sinulla sitä mitä hän hakee? Kukaan tuskin hakee työntekijöitä huvin vuoksi vaan teitä tarvitaan johonkin mitä pomo ja muut eivät saa itse tehdyksi, joten saisitko sinä sen tehdyksi? Jos kyllä, niin miten saat sen kerrotuksi työnantajalle. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittääkö, että opettajat ovat koulussa nähneet CV:ni ja kehuneet yhdeksi parhaimmista mitä ovat luokallani nähneet?
Hyvä lähtökohta, mutta sopiiko hakemuksesi ja cv:si niihin paikkoihin, joita haet? Esim. jos haet kauppaan töihin ja hakemuksesi on tehty enemmän toimistotöitä ajatellen.
On myös hyvä idea soittaa työpaikkoihin ja esittäytyä ja kysellä kysymyksiä ennen hakemuksen laatimista. Annat itsestäsi innostuneen vaikutelman ja saat vihiä, mitä asioita kannattaa mainita hakemuksessa.
Tervetuloa kerhoon... Minä valmistuin melkein kolme vuotta sitten, sain tuurilla yhden puolen vuoden duunin, mutta sen jälkeen ei mitään! Kolmessa haastattelussa olen ollut kahden vuoden aikana. Alan avoimet paikat tuntuvat olevan järjestäen sellaisia, että pitäisi olla todella kokenut. Enpä näillä työssäoppimisien kokemuksilla voi lähteä konsernin tilinpäästöstä tekemään itsenäisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan ala työllistää ihan hyvin, etenkin kun on halukas vuoro- ja osa-aikatyöhön.
osa-aikatyö olisi unelma :3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan ala työllistää ihan hyvin, etenkin kun on halukas vuoro- ja osa-aikatyöhön.osa-aikatyö olisi unelma :3
Varsinkin jos on mielenterveysongelmia niin osa-aikatyö sopisi varmasti paremmin niin ei tulisi sitten liikaa kuormitettua itseään. Mieluummin pienenä osana yhteiskuntaa kuin sairastuneena ja aivan pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Koska sulla on koulutus niin meneppäs kysymään sellaisesta paikasta, missä voisit tehdä palkkatöitäkin, että pääsisinkö vaikka 2-3kk mittaiseen työkokeiluun. Sopimus Työvoimatoimiston kautta. Teet työs ilmasiks hyvin ja sitten vähän työkokeilun loppupuolella tökkäset pomoa, että olisko töitä tarjolla koska oot työtön ja tykännyt olla täällä ;) Ilmasiks ne ottaa aina (jos ei oo esteitä) ja jos sä osoittaudut hyväks tekijäksi ni palkkaahan ne, mikäli paikkoja tai jos paikka aukee ja haet, oot jo tuttu tekijä jolle on jo talo tuttu :)
Jos on koulutus jolla voi työllistyä toimistotöihin tai kauppaan niin nykyään ei voi enää mennä työkokeiluun. Miksi työnantajille pitäisi antaa koulutettua työvoimaa ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on koulutus jolla voi työllistyä toimistotöihin tai kauppaan niin nykyään ei voi enää mennä työkokeiluun. Miksi työnantajille pitäisi antaa koulutettua työvoimaa ilmaiseksi?
Työkkäri harjoittaa tätä ilmaistyövoimaa jo aivan tarpeeksi. Kuka hullu vapaaehtoisesti lähtisi siihen kun on täysin varmaa, että firmat mieluummin pyörittävät useita ilmaisia työntekijöitä kuin palkkaisivat yhden.
Tradenomit ja ekonomit menee edelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan ala työllistää ihan hyvin, etenkin kun on halukas vuoro- ja osa-aikatyöhön.osa-aikatyö olisi unelma :3
Varsinkin jos on mielenterveysongelmia niin osa-aikatyö sopisi varmasti paremmin niin ei tulisi sitten liikaa kuormitettua itseään. Mieluummin pienenä osana yhteiskuntaa kuin sairastuneena ja aivan pohjalla.
Hyvin sanottu
Hakijoita on vaan liikaa ja hakeminen on liian helppoa, osa laittaa saman hakemuksen joka paikkaan, hankala erottua massasta