Naisystäväni haluaa akvaarion. Kitissyt on monta päivää putkeen. Minä en lämpene ajatukselle.
Nainen haluaa jostain syystä akvaarion kämppäämme. Minä en halua, koska vie tilaa ja maksaa. Tiedän myös, että sen akvaarion hoitaminen jäisi minulle alkuinnostuksen jälkeen. Olen myös kalalle allerginen.
Olen yrittänyt hienovaraisesti sanoa, että ei käy akvaarion hankinta. Nyt mököttää, ruikuttaa ja kitisee jatkuvasti. Minulla olisi muutakin ajateltavaa kuin joku hemmetin lasikuutio, mutta naiselle se akvaario on tällä hetkellä kaikki kaikessa. Meillä on jo koira, jossa on mielestäni tarpeeksi hoidettavaa. Meneekö tämä vaihe ohi vai onko se nyt sitten lähdettävä johonkin akvaariomarkettiin hakemaan helvetin kalliit vehkeet? Suoraan sanottuna itseäni ei kiinnosta yhtään joku lasia lutkuttava monni.
Kommentit (37)
Mitä ihmettä?? Minäkin halusin akvaarion, hankin sellaisen ja mies sanoi "aha". Mikä ongelma jollekin voi olla lasinen laatikko huoneen nurkassa? Miten tällaisesta edes saa tehtyä mitään ongelmaa?
Repesin tuolle kala-allergialle :D Meinaatteko te siis syödä ne kalat jossain vaiheessa, vai miten ajattelit että saat kaloista oireita, kun ne lilluu siellä vedessä?
Mä niin ymmärrän. Mäki haluaisin akvaarion (tilaa olisi). Ne on hienoja ja rauhottavia. Mutta se hiton hoitaminen, vaikka veden vaihto tapahtuisi vaan kerran kuussa. En usko, että meistä olisi sittenkään hoitamaan sitä akvaariota. Kissassa ja koirassa on ihan tarpeeksi. Mutta ymmärrän kyllä, miksi ihmiset hankkii akvaarioita.
Vierailija kirjoitti:
No minä en ymmärrä miksi ei joku saisi omaan kotiinsa hankkia pientä lasikuutiota. Kunhan siis ei vaatisi muita hoitamaan tai maksamsan sitä.
Koska se on toisenkin koti. Kun asuu toisen ihmisen kanssa niin jokaisesta asiasta mitä kotiin tuo tai siellä tekee pitää kysyä toisen lupa.
Olen kuullut monta kertaa tuon selityksen että kyllä minä hoidan. Ex-vaimo sano noi ja vaati että hankimme koiran. Kun koira oli hankittu niin ei se suostunut edes viemään koiraa eläinlääkäriin tarkastuksiin ilman minua. Lopulta se ei vienyt edes koiraa ulos vaikka koiralla oli hätä. Eikä se edes käynyt ostamassa ruokaa koiralle.
IKINÄ EI pidä uskoa kun joku sanoo että minä hoidan kaiken. EI IKINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Jos ap tosiaan olisi niin allerginen kalalle, että akvaariossa uivat kalatkin aiheuttavat reaktion, niin tuskinpa ap:n nainen minkään akvaarion perään edes itkisi. Haloo..
Kyllä muuten itkisi. 99% naisista ei piittaa pätkääkään siitä vaikka mies tukehtuisi allergiaan kunhan nainen saa mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella vapaus harrastaa kirjoitti:
Ihme kitisijä olet, ap. Anna naisen ostaa omilla rahoillaan akvaario, niitä saa muuten edullisesti myös käytettynä.. Millaista elämää se on että ei saa harrastaa jotain kun puoliso hannaa vastaan?? Jos ei puhdista ja hoida akvaariota niin sittenpä myy pois Leväisen altaan. Allergiasi ei haittaa mitään, sieltä vedestä ne allergeenit ei ilmaan tule...
Mulla oli tollanen mies joskus. Nimenomaan OLI. Kitisi etten saa ottaa toista koiraa, mutta mä vaan toin sen kotiin, niin tärkeä asia se mulle oli (erityinen rescuetapaus). Kissankin otin, kun sain mahdollisuuden pelastaa aivan uskomattoman kauniin ja hyväluontoisen kissan... Äijä sai lopulta lähtöpassit kun (vaikka hyväksyi lopulta eläimet) oli niin rasittava mulkvisti jatkuvine kitinöineen mun harrastuksista... Parempi erota kun oli niin erilainen! Nykyinen mies onneksi hyväksyy mun kotkotukset 100%, samoin kuin minä hänen (hän tykkää katsella kauniita naisia jne, pakko oli hyväksyä jos toisen haluaa pitää). Yms.
Eli selvitä nyt itselles MIKSI akvaario on sulle ehdoton ei. Onko siitä vääntäminen todella kaiken ton arvoista. Jos on, oliskohan parempi miettiä uusia tuulia...?? Lopulta tollasessa suhteessa jompikumpi, tai kummatki, tulee vaan tosi onnettomiks...
Paljastit juuri että itse et ilmeisesti ole kovin kummoisen näköinen.
Kertoisitko vielä miten kommenttisi liittyi alkuperäiseen keskustelunaiheeseen?
No ap on sellainen umpimielinen kitisijämies, jolle ei mikään kelpaa ja jolla ei ole mitään empatiaa avovaimoaan kohtaan. Mä sain allergisen reaktion pelkästä aloitusviestin lukemisesta. -- Olen superallerginen kaikenmaailman niljakkeille.
Ehdotan että avovaimo hankkii ensin eron, sitten oman kodin ja sinne niin monta akvaariota kuin haluaa ja jättää ilkeän ap:n ulisemaan AV:lle ja lutkuttamaan tietsikan näyttöä kuin monni akvaarion lasia.
Vierailija kirjoitti:
Noniin... Taas ruokapöydässä akvaario sitä akvaario tätä. Meni hermo heti kättelyssä ja sanoin napakasti, että akvaario ei tähän taloon tule. Nyt sitten tirautti kyyneleen. Olen häkeltynyt, koska tavallisesti nainen ei vedä tällaista draamaa. Onkohan tässä joku muu takana? Kysyn kohta suoraan, että mikä vaivaa. Ei nyt aikuinen yhdestä akvaariosta voi kiukutella kuin lapsi. Yhdessä oltu jo 2 vuotta. Ensimmäinen kerta, kun todistan tällaista showta tuon ihmisen kanssa. Mua oikeesti alkaa jo hiljalleen vituttaa.
Ap, kontrolloiminen ja marina ei auta teitä molempia. Okei, jos naisesi haluaa akvaarion ostaa itse, hoitaa itse ja jne... Mitä se on sulta pois toinen haluaa kaloja?
Sun asenne ei ratkaise tähän yhtään, että joko teette kompromissin tai lähtekään eri teille...
Kaikki, joilla on kaloja tai aikovat hankkia akvaarion:
muistakaa hankkia myös varageneraattori sähkökatkosten varalta!
Meillä katkesi sähköt yhtenä talvena moneksi tunniksi myrskymyräkän takia. Onneksi oli varageneraattori varastossa, joten saatiin happipumppu sitten toimimaan. Muuten olisi ollut joukkokuolema edessä.
Jokaisella vapaus harrastaa kirjoitti:
Ihme kitisijä olet, ap. Anna naisen ostaa omilla rahoillaan akvaario, niitä saa muuten edullisesti myös käytettynä.. Millaista elämää se on että ei saa harrastaa jotain kun puoliso hannaa vastaan?? Jos ei puhdista ja hoida akvaariota niin sittenpä myy pois Leväisen altaan. Allergiasi ei haittaa mitään, sieltä vedestä ne allergeenit ei ilmaan tule...
Mulla oli tollanen mies joskus. Nimenomaan OLI. Kitisi etten saa ottaa toista koiraa, mutta mä vaan toin sen kotiin, niin tärkeä asia se mulle oli (erityinen rescuetapaus). Kissankin otin, kun sain mahdollisuuden pelastaa aivan uskomattoman kauniin ja hyväluontoisen kissan... Äijä sai lopulta lähtöpassit kun (vaikka hyväksyi lopulta eläimet) oli niin rasittava mulkvisti jatkuvine kitinöineen mun harrastuksista... Parempi erota kun oli niin erilainen! Nykyinen mies onneksi hyväksyy mun kotkotukset 100%, samoin kuin minä hänen (hän tykkää katsella kauniita naisia jne, pakko oli hyväksyä jos toisen haluaa pitää). Yms.
Eli selvitä nyt itselles MIKSI akvaario on sulle ehdoton ei. Onko siitä vääntäminen todella kaiken ton arvoista. Jos on, oliskohan parempi miettiä uusia tuulia...?? Lopulta tollasessa suhteessa jompikumpi, tai kummatki, tulee vaan tosi onnettomiks...
Ei eläimet saisi olla mikään sellainen "harrastuas", joka on vain toisen päätettävissä. Vaikka kuinka toinen lupaa hoitaa yksin, niin ihan varmasti se puoliso pakko-osallistetaan siinä vaiheessa kun tulee ensimmäinen tyttöjen reissu Tallinnaan. Lemmikin hankinnan pitäisi olla yhteinen päätös, ihan kuin lapsenkin.
Jos ei ole koskaan omistanut akvaariota anna kokeilla. :) Aloittelija todennäköisesti tappaa kalat, aiheuttaa levän ylikasvun ja kyllästyy. Sekun ei ole mikään kissa tai koira, vaan kokonainen pieni ekosysteemi...jos sen tekee oikein. Ja sitpä ei sun tarvi tänne tulla kitiseen ku sun vaimoke ei ole tyytyväinen. Anna sen itse hommata ja tuhota innostuksensa...lukemalla ei nimittäin akvaarion hoito aina onnistu...kun joka allas on erinlainen. Sano vaan et ok, mut sie et sitä hoida.
Akvaarioita saa parilla kympillä torista. 60-80 litran akvat todella yleisiä. Usein saat mukaan pumput ja muut roinat. Sähkö ja vesi kustannukset eivät ole niin kamalat. Suurin maksu on aloitus, ja sen voi puolittaa jos ostaa käytettynä. Etkä tee mitään sille altaalle, anna likan hoitaa koko homma itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä en ymmärrä miksi ei joku saisi omaan kotiinsa hankkia pientä lasikuutiota. Kunhan siis ei vaatisi muita hoitamaan tai maksamsan sitä.
Koska se on toisenkin koti. Kun asuu toisen ihmisen kanssa niin jokaisesta asiasta mitä kotiin tuo tai siellä tekee pitää kysyä toisen lupa.
Olen kuullut monta kertaa tuon selityksen että kyllä minä hoidan. Ex-vaimo sano noi ja vaati että hankimme koiran. Kun koira oli hankittu niin ei se suostunut edes viemään koiraa eläinlääkäriin tarkastuksiin ilman minua. Lopulta se ei vienyt edes koiraa ulos vaikka koiralla oli hätä. Eikä se edes käynyt ostamassa ruokaa koiralle.
IKINÄ EI pidä uskoa kun joku sanoo että minä hoidan kaiken. EI IKINÄ!
Minä hoidan meidän kolme rotukissaa. Eli harjaan ja annan ruuat. Siivoan ja pesen laatikot.
Mies antaa ruokaa ja silloin jos olen poissa niin siivoaa myös kissojen vessat.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole koskaan omistanut akvaariota anna kokeilla. :) Aloittelija todennäköisesti tappaa kalat, aiheuttaa levän ylikasvun ja kyllästyy. Sekun ei ole mikään kissa tai koira, vaan kokonainen pieni ekosysteemi...jos sen tekee oikein. Ja sitpä ei sun tarvi tänne tulla kitiseen ku sun vaimoke ei ole tyytyväinen. Anna sen itse hommata ja tuhota innostuksensa...lukemalla ei nimittäin akvaarion hoito aina onnistu...kun joka allas on erinlainen. Sano vaan et ok, mut sie et sitä hoida.
Akvaarioita saa parilla kympillä torista. 60-80 litran akvat todella yleisiä. Usein saat mukaan pumput ja muut roinat. Sähkö ja vesi kustannukset eivät ole niin kamalat. Suurin maksu on aloitus, ja sen voi puolittaa jos ostaa käytettynä. Etkä tee mitään sille altaalle, anna likan hoitaa koko homma itse.
Minusta akvaario on aika helppohoitoinen... Olin aloittelija ja levää kasvoi kun ei aina jaksanut niin usein siivota, mutta jotkut kalat elivät yli 10-vuotiaiksi ja näyttivät ihan tyytyväisiltä. Ei tainnut olla niille niin justiinsa. Minulla oli helmirihmoja, mustatetroja ja neontetroja.
Kalalle allerginen? Aiotsä syödä niitä akvaariokaloja?
Vierailija kirjoitti:
mutta sitten jos mies ei hoida niitä kaloja niin sitten mies ei rakasta :)
Narsisti-hakkaaja-ukko veti kalani vessanpöntöstä alas. Jätin paskan. Traumat. Mä selvisin hengissä, mutta miten helkkarissa voi vetää kaloja vessasta kiduttaen.