Sanokaa mulle millä voimin/millä ajalla mä kaiken tän teen?
- Siivoon kodin
- Leivon suklaakakun
- Leivon suolaisen piirakan tai todnäk 2 sellaista
- Teen cocktail-piirakoille jotain päällystettä
- Soittelen just näille parille päivälle osuvia tärkeitä puheluita
yms. ja kaks lasta pyörii jaloissa.
Sukua ja muita tulossa lauantaina lapsen synttäreille ja en jaksais,mulla on surua ja ahdistusta. Pakastealtaaskaan en muuta mieleistä löytäny kuin nuo pikkukarjalanpiirakat. Yks sellanen pyöreään piirakkavuokaan tehty piirakka ei taida riittää kun syöjiä on tusina? pitää kai jättää kaikki ulkoilu nyt lasten kanssa pois tänään ja huomenna että aika riittää,en tiedä. Sekin väsyttää se riisuminen ja pukeminen ja sit normaalin kotiruoankin tekeminen.
Kommentit (55)
joten kyllä meillä sekin on laatuaikaa lasten kanssa ;)
suolaisen piirakan huomenna ja vaikka munavoin lauantaina sekä pikasiivous lauantaina ja mies mukaan jos vaan joutaa tai pitää ainakin lapset kurissa.
kyllä nuo hommat onnistuu vaikka yhdessä päivässä, mene ensin sohvalle makaamaan hetkeksi ja vedä henkeä ja sitten teet suunnitelman ja alat toimia.
ei mitään tapahdu jos täällä murehtii..
t:myös kahden vilkkaan lapsen äiti
Kaikessa rauhassa vaan. Osta jotain pakkaseen jos ei onnistu niin voi sieltä tarjota. Ja sivvot esim. vessat ensin sitten pikasiivous ja sjo intoa vielä riittää siivoat lisää.
Siivoat kodin huomenna, tänään leivot suklaakakun ja 2 piirakkaa. Lauantaina teet coctail-piirakoiden täytteet. ( eli munavoin ja ostat juustot, leikkeleet ja vaikka viinirypäleitä, ei tarvitse alkaa väkertää mitään sen kummoisempaa, laitat vain tarjolle ja jokainen ottaa mitä ottaa)
Puheluita soitat kun lapset päikkäreillä, leipomispuuhat lasten kanssa.
Suklaakakun " tekemiseen" menee aikaa 20 minuuttia, lopun aikaa se vain olla möllöttää uunissa.
Piirakatkin on oikeasti tosi nopea tekoisia. Kinkkupiirakkaan voit kinkun ostaa valmiiksi silputtuna ja samoin juustoraasteenkin. Taikinankin jopa voi ostaa kaulintavalmiina kaupasta, mutta sehän myös on ihan sikahelppo tehdä itse.
Kyllä sinä onnistut!!!!
Vierailija:
- Siivoon kodin
- Leivon suklaakakun
- Leivon suolaisen piirakan tai todnäk 2 sellaista
- Teen cocktail-piirakoille jotain päällystettä
- Soittelen just näille parille päivälle osuvia tärkeitä puheluita
yms. ja kaks lasta pyörii jaloissa.
Sukua ja muita tulossa lauantaina lapsen synttäreille ja en jaksais,mulla on surua ja ahdistusta. Pakastealtaaskaan en muuta mieleistä löytäny kuin nuo pikkukarjalanpiirakat. Yks sellanen pyöreään piirakkavuokaan tehty piirakka ei taida riittää kun syöjiä on tusina? pitää kai jättää kaikki ulkoilu nyt lasten kanssa pois tänään ja huomenna että aika riittää,en tiedä. Sekin väsyttää se riisuminen ja pukeminen ja sit normaalin kotiruoankin tekeminen.
Yksi konkreettinen neuvo saamattomuutesi ihmettelyn sijaan:
hommaa apua lastenhoitoon. Jos mies ei voi lasten kanssa olla niin että sinä saat hommat hoidettua, pirauta paikalliseen MLL:n toimistoon ja pyydä lastenvahti. Pistä se lasten kanssa pihalle leikkimään.
Ja jos rahasta ei ole kiinni, anna ulkopuolisten hoitaa koko juttu. Pyydä kotisiivous ja tilaa syötävät leipomosta.
Ja ennen kaikkea... hanki apua masennukseesi.
40 ja 45 oletteko te kenties eläneet lapsuutenne ja nuoruutenne henkisen ja fyysisen väkivallan alla? sekä koulukiusaamisen? entä tehneet työuraanne vain pätkätöissä ja sielläkin työpaikkakiusaamisen uhrina useaan kertaan? entä oletteko saiarstuneet tai onko puolisonne sairastuneet? tai oletteko omaishoitaneet läheistänne ja saattaneet hänet hautaan ja ottaneet vastuun hänen alaikäisestä lapsestaan? entäpä oletteko aina lastenne kanssa koska teillä ei ole ketään koskaan apuna, oikeasti ei koskaan apuna? niin katsokaas kun kaikilla ei ole sukua apuna eikä edes niitä tuttavaperheitä eikä mahdollisuutta mll hoitsuihin.
Jos teillä on edes osa näistä kokemuksista taustallanne niin sitten teillä EHKÄ on jonkinsortin häpyä kommentoida minulle tuolla tavoin.
Muussa tapauksessa upotkaa itsenne mukana,aika syvissä ja tummissa vesissä jo pulikoittekin noin niinkuin mitä ihmisyyteen tulee.
ap pitää koneen kiinni jatkossa
en tajua. Kai sitä viiden lapsen kanssa oppii aikalailla tehokkaaksi, kun ei mitään apuvoimiakaan ole.
" Naiset, hiukan ryhtiä. Masentua voi jos on liikaa aikaa ja elämä on liian helppoa"
Ihmisen ei tarvitse olla mikään kone! Saa surra ja pitääkin tehdä niin jos siltä tuntuu. Ja mitä tuohon masennukseen tulee niin se on kuule ihan sairaus, etkö sitä tiennyt? Ihminen voi masentua oli sitten elämä kuinka helppoa taikka vaikeaa tahansa.
Ja minä kyllä ymmärrän täysin niitä jotka eivät jaksa tehdä mitään kun ovat kokeneet rankkoja asioita elämässään!!!
Itse makasin pimeässä huoneessa itkien lähes kaksi viikkoa kun sain keskeytyneen keskenmenon. Mies hoiti tuona aikana " kaiken" . Minä en olisi kyennyt ns. normaaliin elämään noina päivinä. Eikä kyllä tututkaan " vaatineet" minulta pitkiin aikoihin yhtään mitään. Antoivat olla rauhassa mutta tarjoutuvat auttamaan jos vain apua olisin pyytänyt. Jonkun mielestä varmaan liioittelin ja en olisi saanut käyttäytyä noin. Että minun olisi pitänyt vain pirteänä touhuta kotihommia ja vääntää tekohymyä?!
Mitä enemmän lapsia, sitä ankeampi oma elämä ja sitä mukavampaa on alentaa muita? Vai miten? Luulisi, että viiden tai kuuden lapsen äidit olisivat tehopakkauksina olleet ensimmäisinä keksimässä keinot hoitaa nuo hommat ja lisäksi vielä masennuskin siihen lisäksi.
Lestojako nämä ovat?
Ap:lle:
Osta valmiina niin paljon, kuin rahat riittävät. Jos vieraiksi on tulossa sukulaisia, pyydä heitä tuomaan jotain tarjottavaa.
Älä siivoa liikaa, vain ne paikat joita vieraat saattaisivat katsoa (palstan mukaan tärkein on vessa).
Oletko kokeillut masennukseen luontaistuotteita? Mäkikuisma auttoi minua aikoinaan. Se ei ole hirvittävän kalliskaan. Pari viikkoa piti odottaa vaikutuksen alkamista. Mutta, kun se aika oli mennyt, jaksoin noiden kotitöiden lisäksi viettää aikaa lastenikin kanssa. Tehden muutakin kuin kotitöitä ja ihan lasten ehdoilla.
Vierailija:
Mitä enemmän lapsia, sitä ankeampi oma elämä ja sitä mukavampaa on alentaa muita?
Minulla on neljä lasta ja kävin kyllä ihan oikeat neuvot tuolla alkupäässä kirjoittamassa. Taisi viiden ja kuuden äideillä vain olla pirskatin huono päivä tänään. Tai aina. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että meillä kaikilla on.
Mä olin eilen aamulla duunissa (6,30-14,30) tulin kotiin, autoin lasta läksyissä, leivoin sämpylöitä, siivosin, laitoin ruoan viideksi, pesin pyykkiä, silitin...
Silti ehdin istua illalla kolme tuntia telkun ääressä!
Organisointia, organisointia!!!! Lauantaita ennen ehtii vaikka mitä!
Vierailija:
leivoin sämpylöitä, siivosin, laitoin ruoan viideksi, pesin pyykkiä, silitin...Silti ehdin istua illalla kolme tuntia telkun ääressä!
Miten olisi asennemuutos?
että ehtiihän noiden kotitöiden lomassa olemaan lapsenkin kanssa, haloo!! ei se laatuaika tosiaankaan sitä tarkota et kyhjötetään koko ajan lapsen huonessa ja kysytään että mitä sitten leikitään.. se on sitä tavallista arkea!!!!! laitetaan sämpylätaikina kohoamaan, jutellaan lapsen kanssa, pyykkikone pyörimään, leivotaan sämpylöitä, lapsikin pyöräyttää pari, jne.. ihanaa, rauhallista LAADUKASTA KOTI-ARKEA!!!!
Juuri tuo on se, mitä useimmat ei tajua!
-3-
tohon masennukseen lääkitys/ hoito?
Näkihän sen viestistäkin, erikseen oli mainittu se läksynteko, joka tuli laadukkaasti oltua lapsen kanssa =) Ja jälkeenpäin on hyvä valehdella palstalla, että ihan koko ajan jaksoi lapsi olla kainalossa, kun silitin vaatteita =))))
Vierailija:
että ehtiihän noiden kotitöiden lomassa olemaan lapsenkin kanssa, haloo!! ei se laatuaika tosiaankaan sitä tarkota et kyhjötetään koko ajan lapsen huonessa ja kysytään että mitä sitten leikitään.. se on sitä tavallista arkea!!!!! laitetaan sämpylätaikina kohoamaan, jutellaan lapsen kanssa, pyykkikone pyörimään, leivotaan sämpylöitä, lapsikin pyöräyttää pari, jne.. ihanaa, rauhallista LAADUKASTA KOTI-ARKEA!!!!
sulla on yhtään rahaa, osta kaikki valmiina!! jos ei sulla ton enempää ole organisaatiokykyä ja tollaset asiat ahdistaa, ja mieluummin ulkoilisit lasten kanssa, niinälä täällä valittele vaan ULKOILE LASTEN KANSSA ja osta kaikki herkut leipomosta! ...ei tehdä asioista niin vaikeita! ja jos ei ole rahaa, niin osta yksi tai kaksi pullapitkoa kaupasta, ne kyllä riittää kahvin kanssa!! jokainen ymmärtää ettei aina ole viimesen päälle herkut kesteillä, tärkeintä on lapsen synttäreiden muistaminen ja yhdessäolo!!! voimia sulle!!!
Tai sitten koululaisessa on jotain vikaa.
Vierailija:
Mulla on 2 pientä lasta, käyn töissä. Ensi viikolla teen mummun hautajaisiin neljällekymmenelle hengelle ruokaa, sämpylöitä ja kahvileipää. Suvussa on eläkkeellä olevia keittiöalan ammattilaisia, mutta he eivät halua tehdä mitään.. Minä kuulemma joudan. No, joudanhan minä, pirulauta. Mies on iltavuorossa töissä sitäpaitsi.. =0)
..ennen oli miehet rautaa ja mummot terästä. Jo muinaisessa Roomassa puhuttiin satoja vuosia siitä miten nykysukupolvi on niin mukavuudenhaluista ja laiskaa verrattuna aiempiin. Ja varmasti nuo meidänkin mummomme ovat aikoinaan saaneet kuulla miten heistä ei ole yhtään mihinkään verrattuna entisiin ihmisiin, jotka kasvattivat 12 lasta turvekuopassa pettuleipää syöden.