Apua! Miten te muut selviätte yli 55-tunnin työviikosta?
Itkettää ja ahdistaa maanantai, kun tietää, että joutuu taas istumaan toimistolla sen 11-12 tuntia ja tekemään työtä jota vihaa. Työpäivän päätteeksi saa vielä istua bussissa tunnin. Teen päivittäin min. 3 tuntia ylitöitä, ilman korvausta tietenkin. Töissäkin ollessa itkettää ja on huono omatunto koska pitäisi olla kiitollinen siitä, että edes on työpaikka. Niin ja olen ollut tässä työpaikassa vasta kaksi viikkoa.
Olenko laiska paska, vai onko muillakin vaikeuksia selvitä pitkistä työpäivistä? Miten te muut selviätte?
Kommentit (56)
Nyt vasta luin, että teet kolme tuntia ylitöitä ilman korvausta! Mitä ihmettä? Kyllähän niistä kuuluu saada korvaus tai sitten et vain tee. Ei tuollainen vetele. T. 19
Minä teen paljon pidempää viikkoa. Toki saan siitä 80-100 tuhatta euroa vuodessa, mutta silti kateellisia riittää ja veroja vaaditaan nostettavaksi tulotasollani jatkuvasti. Siinä vähän ajateltavaa 9-to-5-porukalle, jota kadehdittaa 8000 euron kuukausitulot.
Paremmissa töissä on aivan normaalia tehdä töitä ilman mitään ylityäkorvauksia. Jos ei ole työaikaa ei ole ylitöitöitäkään. Eikä 55 h viikko ole edes epänormaali. Viikonloppukin sulla on ilmeisesti vapaa?
Vierailija kirjoitti:
Minä teen paljon pidempää viikkoa. Toki saan siitä 80-100 tuhatta euroa vuodessa, mutta silti kateellisia riittää ja veroja vaaditaan nostettavaksi tulotasollani jatkuvasti. Siinä vähän ajateltavaa 9-to-5-porukalle, jota kadehdittaa 8000 euron kuukausitulot.
Jaa, mun vuositulot on olleet 100 000- 120 000€/vuosi viimeiset 10vuotta. En tee ylitöitä jatkuvasti tai edes viikottain; tyypillinen työviikko on varmaan 40h/vko. Harvakseltaan on viikkoja, jolloin menee enemmän aikaa muttamikään ei estä mua ottamasta niitä vapaana seuraavalla viikolla. Palkaton ylityö on pitkälti oma valinta, joskin tietyillä aloilla normi
Ihan hyvin selviän. Vaihda työpaikkaa jos ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun vuositulot on olleet 100 000- 120 000€/vuosi viimeiset 10vuotta. En tee ylitöitä jatkuvasti tai edes viikottain; tyypillinen työviikko on varmaan 40h/vko. Harvakseltaan on viikkoja, jolloin menee enemmän aikaa muttamikään ei estä mua ottamasta niitä vapaana seuraavalla viikolla. Palkaton ylityö on pitkälti oma valinta, joskin tietyillä aloilla normi
Hieno juttu sinulle. Valitettavasti suurin osa meistä joutuu venymään vähän enemmän, jos haluaa vähänkään keskipalkkaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En jää paljon palkassa jälkeen vaikka teen ihan normi 37,5 h/vk. Tuntipalkkana jopa parempi kuin sinulla näköjään. Ei, en kadehdi palkkaasi, arvostan vapaa-aikani sen verran ylös että en noin pienestä korotuksesta suostuisi sitä menettämään.
En ole ikinä ollut työpaikassa, jossa maksettaisiin ylitöistä, mutta ne on aina saanut pitää vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku lääkäri voikin noin tehdä, mutta juristeilla, rahoitusalalla jne. ylityöt ilman erillistä korvausta on ihan normaalia. Voi toki olla tekemättä, mutta sitten ei pidä ihmetellä jos ei etene.
Mitä työtä teet ja millä kk-palkalla?
En halua kertoa tarkemmin itse työstä, ettei kukaan tunnista. Työ ei ole kuitenkaan ns. hyvä työ ja itse olen kokematon ja aika nuori. Työ on henkisesti vaativa ja erittäin nopeatempoinen. Puhelinyyjän työ mitä tein opiskelujen ohella oli mieluisampaa. Saan 2400kk nettona. Olo on synkkä ja masentunut koska tottakai haluaisin lopettaa, mutta tarvitsen töitä ja kokemusta.
-AP
Kynnysmatto sinä olet, jos suostut tekemään 3 tuntia palkatonta työtä. Ylityöstä kuuluu tuplapalkka.
Miksi sinä alistut orjaksi? Tätä kirjoittaessa en ole koko ketjua lukenut, ehkä sieltä löytyy vastaus.
Näin työttömänä vaan ärsyttää suunnattomasti nämä marttyyrit, jotka tekevät ilmaista työtä niin tuskallisesti, vaikka meistä noin puolesta miljoonasta työnhakijasta löytyisi taatusti muutama kymmenetuhatta jakamaan sinun työtaakkaasi.
Ei sinun tarvitse sopeutua tuollaiseen. Ensin liityt ammattiliittoon, toiseksi otat selvää työsuojeluviranomaisesta.
Pidä tarkkaan ylhäällä jokainen ylityötunti! On suorastaan ammattiliittojuristien laji helpoimmasta päästä hankkia niistä asianmukainen palkka. Pitää vaan todistaa, että olet tehnyt ne tunnit työnantajan vaatimuksesta. Onko joku, jolla voi todistaa, että työnantaja on oikeasti uudet työajat ilmoittanut? Vai vetoaako työnantaja ( työsuhdetta purkaessasi) siihen, että sinä olet niin hidas, että siksi sinulla meneen paljon enemmän aikaa kuin sopimukseen on merkitty ja olet tehnyt ne tunnit oma-aloitteisesti?
Todennäköisesti sinulle nimittäin käy niin, että työsuhteesi puretaan juuri koeajan lopussa syytä ilmoittamatta. Silloin sinä tarvitset ylityötuntien palkat.
Olen itse tehnyt ulkomaan komennustöissä yli sadan tunnin viikkoja. Niitä kun tulee useampi peräkkäin voi alkaa puhumaan jaksamisesta. Suomessa työaikalaki ja työsuojelu rajoittavat työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Itkettää ja ahdistaa maanantai, kun tietää, että joutuu taas istumaan toimistolla sen 11-12 tuntia ja tekemään työtä jota vihaa. Työpäivän päätteeksi saa vielä istua bussissa tunnin. Teen päivittäin min. 3 tuntia ylitöitä, ilman korvausta tietenkin. Töissäkin ollessa itkettää ja on huono omatunto koska pitäisi olla kiitollinen siitä, että edes on työpaikka. Niin ja olen ollut tässä työpaikassa vasta kaksi viikkoa.
Olenko laiska paska, vai onko muillakin vaikeuksia selvitä pitkistä työpäivistä? Miten te muut selviätte?
Ihan oma valinta. Hanki auto. Ylitöistä maksetaan ja sitä tehdään vain työnantajan määräyksestä ja työntekijän suostumuksella joten et tee ylitöitä jos vapaaehtoisesti viivyt työpaikalla ylimääräistä, vaan alisuoriudut tai ole omat kyvyt ylittävässä duunissa.
Lopeta se ylitöiden ilmaiseksi tekeminen. Ala hakea uutta työtä jos itkettää noin paljon.
Itsellä matka mukaanlukien 60 h työviikko, josta työ vie sen 40h ja loput menee työmatkoihin omalla autolla.
Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin jaksaa. Lepään ja teen kaikki omat hommat sitten vapaapäivinä. Kotona käyn vaan suihkussa, syömässä ja nukkumassa. Lapset on jatkuvasti ilman äitiä ja se on se mistä kannan eniten huolta ja huonoa omaatuntoa. Mutta hakemalla en ole toista työpaikkaa saanut, enkö työttömäksi voi ruveta. Olen ollut pitkillä sairaslomilla tässä kymmenen vuoden aikana, mutta niiden hyöty poistuu jo ensimmäisenä työhön paluupäivänä ja rahatilanne on aina niin katastrofaalinen etten enää jaksa sitäkään vaihtoehtoa. Painan näin kuolemaan tai potkuihin asti.
Sun pitää asettaa jokin päivämäärä mihin mennessä irtisanoudut tuolta, vaikket saisikaan siihen mennessä muuta työtä. Mieti kuinka paljon tarvitset työkokemusta että se näyttää vakuuttavalta CV:ssä. Vuoden? Se helpottaa paljon kun tietää että tilanne ei jatku ikuisesti. Yritä laittaa rahaa sukanvarteen mahdollisimman paljon, että selviät mahdollisesta karenssista. Yritä vähentää muita velvollisuuksia jotta vapaa-aikana jäisi aikaa mukaviin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tee 11-12 tunnin päiviä ilman ylityökorvauksia. Mä en tekisi muutenkaan. No ehkä kerran on tullut 11 tuntia täyteen. 12 vuoden aikana. Kerran. Jaksaa hyvin.
Mihin perustat väitteesi?
Esim. asianajoalalla nuoret juristit tekevät kuukausipalkalla töitä, riippumata siitä onko työviikko 40 vai 100 tuntinen. Ylityökorvauksia ei makseta.
Itse teen keskimäärin 70h työviikkoa. Välillä venyy 90-100 tuntiinkin. Ei ylityökorvauksia. Rakastan työtäni, sillä jaksaa.
Tyhmä sinä olet jos teet töitä ja vieläpä ylitöitä ilman korvausta.
Olen tehnyt muutaman kerran yli satatuntisiakin viikkoja, mutta TES mukaisilla prosenttikorotuksilla tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tee 11-12 tunnin päiviä ilman ylityökorvauksia. Mä en tekisi muutenkaan. No ehkä kerran on tullut 11 tuntia täyteen. 12 vuoden aikana. Kerran. Jaksaa hyvin.
Mihin perustat väitteesi?
Esim. asianajoalalla nuoret juristit tekevät kuukausipalkalla töitä, riippumata siitä onko työviikko 40 vai 100 tuntinen. Ylityökorvauksia ei makseta.
Itse teen keskimäärin 70h työviikkoa. Välillä venyy 90-100 tuntiinkin. Ei ylityökorvauksia. Rakastan työtäni, sillä jaksaa.
Tähän vielä lisäyksenä (jos joku meinaa argumentoida, että juristeilla on niin hyvät palkat). Liiton suosituspalkka aloittavalle juristille on n. 4.000€. Esim. 70h työviikolla tuntipalkaksi muodostuu n. 14 euroa. Itse olen tehnyt useita kuukausia n. 11 euron tuntipalkalla. Ja jos laskee nettopalkasta (itselläni 2.700 euroa) niin keskimäärin tienaan työtuntia kohden 9,6 euroa.
Miten ihmeessä kaikki työpaikalla suostuvat palkattomaan työaikaan? Lähde koeajalla ja ilmoita ettei paikkavadtannut odotuksiasi. Tsemppiä paremman työpaikan löytämiseen!