Työeläke vasta noin 2200e vaikka olen jo 55 vuotias
Miten sitä sitten pärjää. Huh kun kalvaa ajatuskin eläke iästä.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks jotkut luulee, että eläkettä pitäis saada saman verran kuin töissä käydessään?? Siis että pitäisi saada yli 2000e kuussa, vaikka ei kävisi töissä :D uskomatonta logiikkaa... Tosin meidän rakas suuri ikäluokka sen tempun teki, että imee nyt enemmän rahaa eläkkeellä kuin olisi oikeutettu... Ja te hölmöt 60-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet olette olleet mukana poliitikan teossa ja sallimassa tämän kaiken. Eikä teille itselle jää mitään. Olen jollain tavalla jopa vahingoniloinen teille 40-60- vuotiaille, koska olette olleet niin munaton sukupolvi.
Me parikymppiset ei olla edes ehditty haaveilla tai sisäistää ajatusta eläkkeestä, joten ei edes harmita. Ei osaa kaivata sitä mistä ei tiedä. Meidän sukupolvi varmaan kuoleekin nuorempana. Tai tilalle on tullut joku uusi systeemi, jolla ihmisarvoinen eläköityminen järjestyy.
Ei siis saman verran tarvitse. Mutta puolet siitä eli ainakin 3500e olisi hyvä saada jottei leipä lopu pöydästä.
Miten sun leipäsi on kalliimpaa kuin minun?
t. 900e nettoeläkettä saava
Jos aloittaja syö neljän edestä?
Olen 50 ja sairauden takia juuri eläkkeelle jäänyt. Eläke bruttona 1750 euroa. Tulen toimeen, koska puoliso käy töissä ja meillä ei ole velkaa. Jos elelisin yksin, tekisi tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 50 ja sairauden takia juuri eläkkeelle jäänyt. Eläke bruttona 1750 euroa. Tulen toimeen, koska puoliso käy töissä ja meillä ei ole velkaa. Jos elelisin yksin, tekisi tiukkaa.
Eläkkeesi on 150€ enemmän kuin suomalainen keskieläke tällä hetkellä. Onko sinulla lainoja maksettavana, jos tekee tiukkaa?
Olen säästänyt duunarin palkasta sen verran että pärjään vaikka ilman eläkettä kun täytän 60 eli kolmen vuoden kuluttua.
Olen itse vuosi sitten päässyt eläkkeellä ja tehnyt verrattain hyväpalkkaista työtä liki tauotta 35 vuotta ja lisäksi opiskeluaikana keikkatöitä. Otin kaikki työt, mihin vain pääsin. Eläkkeeni on hieman yli 3000 e/kk,joten jos jonkun eläkekertymä on liki 4000 euroa, on oltava todella hyvätuloinen ja yleensä mies. Olen pystynyt säästämään myös vapaaehtoista eläkevakuutusta, joten elän varsin hyvin. Olen kuitenkin tehnyt välillä kahtakin työtä samaan aikaan ja opiskellut viikonloppuisin. En juuri tuntenut vapaa-ajan käsitettä, ja nytkin oloni tuntuu erikoiselta, kun ei ole pakko nousta töihin aamuisin. Siksi olen täyttänyt elämääni joillakin järjestövelvoitteilla. Naisille eläkkeen kartuttaminen vaatii kovaa työtä mm. perhevelvoitteiden lisäksi, sitkeyttä, terveyttä, oikeaa asuinpaikkaa ja onnea. Itse jaksoin vetää urakan läpi ja mm. kuntoilun ansiosta säilytin terveytenikin. Joskus kuitenkin mietin, olisiko päässyt vähemmällä ja elämän olisi sisältänyt muutakin, kuin lapsenhoitohuolia, ruuanlaittoa ja työtä, vaikka eläke olisi sitten ollut vähäisempi. No, valintaahan tämä elämä osin on.
Jäin juuri eläkkeelle ja eläke on 1803€/kk brutto ja käteen jää reilut 1300€.
Takana reilut 40 vuotta työuraa ja viimeisen 20 vuoden aikana palkka on vaihdellut 3400-4600€/kk ja sitä ennen hiukan pienempi.
Jos ap. jo nyt eläke on 2200€/kk ja oletettua yhtäjaksoista työuraa takana vähintäin 25-30-vuotta, palkka on täytynyt olla 6000-7000€/ kk eli kuulut suuri tuloisiin.
No, sunikäisellä se eläkeelle pääsemisikä on varmaan 75 vuotta ainakin, eli sulla on reilusti yli 50 vuotta vielä aikaa keksiä, miten sillä pärjää. Jos nyt mitään eläkesysteemiä nykyisen leikkauslinjan jatkuessa on silloin enää edes olemassa. Poliitikkoja kun ei kiinnosta muut, kuin poliitikkojen omat megaeläkkeet ja kreikkalaisten eläkkeet.
Sulla on siis sekä elämänhallintaongelmia liiallisen kulutuksen kanssa että runsaasti ikää mittarissa? Huono yhdistelmä. Monet osaavat tehdä pitkän tähtäimen suunnitelmia, oppiiko vanha koira uusia temppuja?
Jos jäät sairaseläkkeelle, lasketaan ns. tuleva eläke eläkeeseesi ja saat sellaista eläkettä kuin olisit ollut töissä loppuun saakka. Kai.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet 50-vuotias, olet nyt työkyvyttömyyseläkkeellä, joka lasketaan aivan toisin kun työeläke.
Ja kun täytät 65v + risat, työkyvyttömyyseläke muuttuu työeläkkeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäät sairaseläkkeelle, lasketaan ns. tuleva eläke eläkeeseesi ja saat sellaista eläkettä kuin olisit ollut töissä loppuun saakka. Kai.
Tuo pitää paikkansa vain työtapaturman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olet tainnut olla kovapalkkaisessa hommassa 🙄 jos jo 55 v. on tuon kokoinen eläke.
No sen takii se täällä kukkoilee tai sit ollaan porvoossa! Veikkaan et ap ei tuu koskaan eläkeikää näkemään. On tällä hetkellä ylipainoinen tupakoiva alkoholisti joten tuonelaan on enää kivenheitto!
Jos ei pärjää niin voihan sitä kuolla aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Yhdys sanat pitäis opetella perus koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdys sanat pitäis opetella perus koulussa.
AP on oppikouluikää, siellä niitä ei ilmeisesti opetettu.
Kävinpä katsomassa, oma kertymä on nyt 1041 € ja tuohon tullee muutama satanen lisää max 500.
On vain pärjättävä. Muutto pienempään asuntoon on ratkaisu.
Aloittajalle kehotus säästämiseen. Sinulla on tosi isot tulot joten pistäpä sukanvarteen tai sijoita osa tuloistasi.
Tosi surkeita on nuo eläkkeet minullakin vain 655€ ja ikää 43. No, onneksi sain vapaaehtoisen lisäeläkkeen hommattua, toivotaan että siitä saa lisää.
Aika huima eläkekertymä. Minulle on 20 vuoden työuran aikana keskimäärin 37500€:n vuosituloilla kertynyt eläkettä elinaikakertoimella korjattuna 1050€. Nykyisillä 50.000€:n vuosituloilla jos teen vielä töitä toiset 20 vuotta 65-vuotiaaksi, niin eläkelaskuri tarjoaa 2200€:n eläkettä.
Sillä säilytän nykyisen elintasoni, koska sitten ei enää ole asunto- eikä sijoituslainoja maksettavana. Silloin on kuitenkin terveyden säilyessä aikaa tuhlata, joten olen aina elänyt säästeliäästi ja sijoittanut. Niin olisi aloittajankin kannattanut tehdä. Ilmeisesti hyvä palkka ja tulevaisuuteen katsominen eivät automaattisesti kulje käsi kädessä.