Työeläke vasta noin 2200e vaikka olen jo 55 vuotias
Miten sitä sitten pärjää. Huh kun kalvaa ajatuskin eläke iästä.
Kommentit (38)
Ei mitään ympäristötekoja nuo Kanarian saarten lennot. Ilmasto lämpenee.
Olet tainnut olla kovapalkkaisessa hommassa 🙄 jos jo 55 v. on tuon kokoinen eläke.
Sullahan on hyvä. Minulla se on 250 e.
N48
Mun palkka on 1900e, että jos mä pärjään sillä, niin kyllä sulle pitäis oikein hyvin riittää tuo eläke... Jos se on susta liian pieni, niin olisit säästänyt!
Minun eläkkeeni on 1200e/kk ja pärjään hyvin, kun olen työssäoloaikan hankkinut kodin ja mökin ja säästänyt rahaa. Olin 6 vuotta lasten vuoksi kotona ja opiskelin kahteen otteeseen 3 vuotta, ja alakohtainen eläkeikä on 60 v, joten eipä ehtinyt kertyä enempää.
En olisi sairauksien vuoksi voinut jatkaa pitempään töissä.
Miehellä påari sataa enemmän eli yhteensä suunnilleen sinun tuleva eläkkeesi.
Yksin kun jää, niin sitten myydään ilmeisesti omaisuutta, jos ei pärjätä.
On minulla noin 60 000e tilillä ja asunnoissa 500 000e mutta epävarmaa tulee olemaan vanhuus. Mahdollisesti metsään joutuun mennä syömään luonnon antimia jos ei ole rahaa ruokaan noilla tuloilla.
Tuohon eläkkeeseen edellytetään noin 6000 e/kk tuloja koko työuran ajan eli sieltä asti, kun täytit 23v. Tämä siis sillä oletuksella, että et ole ollut perhevapailla. Tai sitten sinulla on viimeiset 10 vuotta tulot olleet noin 10 000 e/kk, jos työuran alussa et moiseen yltänyt.
Miks jotkut luulee, että eläkettä pitäis saada saman verran kuin töissä käydessään?? Siis että pitäisi saada yli 2000e kuussa, vaikka ei kävisi töissä :D uskomatonta logiikkaa... Tosin meidän rakas suuri ikäluokka sen tempun teki, että imee nyt enemmän rahaa eläkkeellä kuin olisi oikeutettu... Ja te hölmöt 60-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet olette olleet mukana poliitikan teossa ja sallimassa tämän kaiken. Eikä teille itselle jää mitään. Olen jollain tavalla jopa vahingoniloinen teille 40-60- vuotiaille, koska olette olleet niin munaton sukupolvi.
Me parikymppiset ei olla edes ehditty haaveilla tai sisäistää ajatusta eläkkeestä, joten ei edes harmita. Ei osaa kaivata sitä mistä ei tiedä. Meidän sukupolvi varmaan kuoleekin nuorempana. Tai tilalle on tullut joku uusi systeemi, jolla ihmisarvoinen eläköityminen järjestyy.
Enpä tiedä, miten pärjäät. Ehkä sun on van painettava pitkää päivää loppuaika?
AP:llä on vielä 10 vuotta alimpaan eläkeikäänsä. Jos työeläkettä on kertynyt jo 2200 euroa, niin sitä kertyy vanhoilla päivillä inflaatiokorotusten ohella lisää noin 100 euroa vuodessa, eli 65-vuotiaana eläkekarttumasi on vähintään 3200 euroa. Siis kaksinkertainen suomalaisen keskieläkkeeseen verrattuna, eli pitäisi pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Miks jotkut luulee, että eläkettä pitäis saada saman verran kuin töissä käydessään?? Siis että pitäisi saada yli 2000e kuussa, vaikka ei kävisi töissä :D uskomatonta logiikkaa... Tosin meidän rakas suuri ikäluokka sen tempun teki, että imee nyt enemmän rahaa eläkkeellä kuin olisi oikeutettu... Ja te hölmöt 60-luvulla ja siitä eteenpäin syntyneet olette olleet mukana poliitikan teossa ja sallimassa tämän kaiken. Eikä teille itselle jää mitään. Olen jollain tavalla jopa vahingoniloinen teille 40-60- vuotiaille, koska olette olleet niin munaton sukupolvi.
Me parikymppiset ei olla edes ehditty haaveilla tai sisäistää ajatusta eläkkeestä, joten ei edes harmita. Ei osaa kaivata sitä mistä ei tiedä. Meidän sukupolvi varmaan kuoleekin nuorempana. Tai tilalle on tullut joku uusi systeemi, jolla ihmisarvoinen eläköityminen järjestyy.
Ei siis saman verran tarvitse. Mutta puolet siitä eli ainakin 3500e olisi hyvä saada jottei leipä lopu pöydästä.
Tuleva eläkkeeni 950e 40 vuoden päästä, huolettaako? No eipä juuri.
Mulla on tällä hetkellä 9€.
Olen 36-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon eläkkeeseen edellytetään noin 6000 e/kk tuloja koko työuran ajan eli sieltä asti, kun täytit 23v. Tämä siis sillä oletuksella, että et ole ollut perhevapailla. Tai sitten sinulla on viimeiset 10 vuotta tulot olleet noin 10 000 e/kk, jos työuran alussa et moiseen yltänyt.
Ei tarvita. Olen 46v ja mun eläkekertymä on viime vuoden lopussa n 2000e/kk. Jos nykyisellä palkalla jatkaisin alempaa eläkeikään olisi eläke 3300e/kk ja tavoiteiässä 3800e/kk. Aika epätodennäköistä tuo todella on koska ihan varmasti jossain vaiheessa työt vain loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvita. Olen 46v ja mun eläkekertymä on viime vuoden lopussa n 2000e/kk. Jos nykyisellä palkalla jatkaisin alempaa eläkeikään olisi eläke 3300e/kk ja tavoiteiässä 3800e/kk. Aika epätodennäköistä tuo todella on koska ihan varmasti jossain vaiheessa työt vain loppuu.
Jatkan vielä että nykyisin perhevapaista kertyy eläkettä. Itse olen ollut minimin yhden lapsen takia perhevapailla ja niistäkin 4kk juoksi palkka ja lopuista kuukausista näytti olevan laskettu eläke sen hetkisen palkan mukaan.
Lisäksi itsellä harrasteopiskelun myötä eläkettä kertynyt myös alemmasta ja ylemmästä korkeakoulututkinnosta 5 vuoden ajalta. tämäkin tuli voimaan 2005. Niissähän eläke lasketaan olikohan n 500-700e/kk tulojen perusteella. samaan aikaan olen kuitenkin ollut normi täyspäiväisessä työssä josta kertynyt normi eläke. :D
Kyllä nyt varmaan joudut köyhäintaloon ;)
Pakerra nyt tiukasti ne seuraavat 10 vuotta niin voipi käydä niin ettei eläkepäivät koskaan tule kun olet 6 feet under...
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt sentään. Olen 48 vuotias (kohta 49) ja eläke kertymä on 1640€ ja reilun viiden vuoden päästä minullakin on tuota luokkaa ja keskimääräiset tulot on ollut reilusti alle 5000€ /kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siis saman verran tarvitse. Mutta puolet siitä eli ainakin 3500e olisi hyvä saada jottei leipä lopu pöydästä.
Miten sun leipäsi on kalliimpaa kuin minun?
t. 900e nettoeläkettä saava
Voihan epätasa-arvoisuus, tuo on iso eläke vai onko tuossa helsinkilisä? Ehkä sitten kulutatkin aikalailla.
No, joidenkin on vaan pärjättävä sielläkin paljon pienemmällä eläkkeellä. 
Paljon sulla on sijoituksissa/säästössä?
Laitan rahaa sukanvarteen eli indeksirahastoihin, jotta eläkeläisenä on sitten "toimintatonneja", jotta pääsee kerran vuodessa Kanarialle tms.