Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!

Vierailija
21.01.2017 |

Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.

Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.

Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.

Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.

Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.

-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!

Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.

Kommentit (331)

Vierailija
161/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä mitä haluaa ja mitä pitää mukavana omakotitaloasumisena.

Itse asuisin rivitalossa mieluummin kuin 800-1000m2 tontilla jossain 100 neliön talossa kaupungissa. Siinä ei ole mitään niistä jotka itse koen tärkeimmiksi okt-asumisen eduiksi (oma rauha, naapurit eivät näe, oma suuri tontti, teet tontillasi ja talollasi melkein mitä haluat, voit rakentaa ja muokata tonttiasi, istuttaa, kasvattaa)

Vierailija
162/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on avaimet käteen - rakennettu omakotitalo, 6 vuotta asuttu. Ison kaupungin kivalla alueella, 7 km keskustaan. Vuokratontti, melko kallis, kiva ja vaivaton piha, ihana metsä takapihalta. Naapuritalot lähellä, mutta oma tupa oma lupa. Kaukolämpö on vaivaton, pihalla kiveykset ja maapeittokasvit, pieni nurtsi. Lumitöitä jonkun verran, puutarhanhoitoa jonkin verran. Vaivatonta on. Nuohooja käy automaattisesti ja kerran tarvittu astianpesukoneen korjaajaa. Se siinä. Edullista ja vaivatonta ja kivaa. Ikinä en muuttaisi rivariin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.

Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.

omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.

Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.

Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?

Se on ihan totta että se on valinta kysymys käyttääkö huoltofirmaa vai ei, mutta kuten sanoin niin suomalainen omakotiasukki on pihi eli se raha menee kaiken vaivan edelle vielä silloinkin kun ei edes osata tehdä jotakin asiaa. Jostain syystä hyvin moni omakotiasuja kuitenkin valittaa että ensiviikonloppuna pitää leikata aidat sitten onkin pihalaatoitus edessä kun vain kerkiäisi niin ja terassia pitäisi huoltaa ja voi simpura öljypoltin hajos. No näitä viikosta toiseen kuunnellessa NAUTIN kun laitan kerrostaloni oven kiinni joko kotiini tullessa tai sieltä lähtiessä - niin kevein askelin =)

Vaihda kaveripiiriäsi, jos sinun omakotitalokaverisi jutut tuollaisia on. Minä olen asunut koko ikäni omakotitalossa, enkä ole vielä koskaan valittanut mistään hommasta kellekään, ne vähäiset hommat kun ei minua rasita. Hyvin olet muuten osunut hollille sangen harvinaisten murheiden kuulijaksi. Vanhempani myivät juuri lapsuudenkotini, se kerkisi olemaan heillä 50 vuotta. Tuona aikana öljypoltin paragasi kerran ja silloin vaidettiinkin uusi tilalle. Pihalaatoitus laitettiin yli 30 vuotta sitten ja sama laatoitus on ihan hyvässä kunnossa edelleenkin. Muita terasseja ei ollut, kuin liuskekivestä tehty ja sille ei koskaan tehty mitään ja siellä se on yhä edelleenkin alkuperäisessä kunnossaan.

No se on ihan kiva jos itse pidät noista omakotitalon puuhasteluista minä en pidä ja siksi asun kerrostalossa sen varmaan minulle suot =)

Selvyyden vuoksi kaveripiirini ei valita minulle (osaan valita kaverini)  vaan näitä omakotitalon asumisen riesoja joudun kuulemaan ihan työpaikalla.

Itse olen asunut omakotitalossa enkä siitä asumismuodosta pitänyt, ja tosiaan jotkut siitä tykkäävät. Ota Ap näist nyt sitten selvää =D

Vierailija
164/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivarissa yleensä vain OSA porukasta hoitaa asioita ja toiset vapaamatkustelee. Johtaa yleensä siihen, että lopulta asioista ei pidä kukaan huolta ja rivitalon kunto heikkenee ja arvo laskee. Tai isännöitsijäkustannukset nousee ja siitä itketään, jos ylläpito maksaa.

Omakotitalossa jokainen huolehtii asioistaan itse. Rasittavaa tavallaan, mutta omastaan haluaa pitää huolta jolloin asioita tekee itseään varten. Meillä asumiskustannukset laski, kun muutettiin rivarista ok-taloon. Asutaan isossa kaupungissa.

Omakotiasuminen on pääsääntöisesti halvempaa, kuin kerros-, tai rivitaloasuminen. Etenkin remontit on omakotitaloissa valtavasti paljon halvempia. Joku kattoremontti, tai etenkin putkiremontti on hinnaltaan moninkertainen verrattuna rivi-, tai varsinkin kerrostaloon. Kerrostalon putkiremontti voi helposti maksaa jopa 10 kertaa enemmän, kuin omakotitalossa! Omakotitalossa putkiremontti maksaa yleensä vain muutaman tonnin, kun kerrostalossa se on asuntoa kohden jopa kymmeniätuhansia!

Tuo täytyy aina muistaa, kun kerros ja omakotitalon asumiskustannuksia vertaillaan. Mittavat remontit nostavat kerrostaloasumisen kustannukset huomattavasti korkeammiksi, kuin vastaavan omakotitalon.

Vierailija
165/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudehkossa okt:ssa asuminen on halpaa (jos ei lasketa asuntolainaa) - meillä n 250m2 talossa asumiskulut yht 360€/kk. Saman verran maksaa vastike 100m2 rivarissa...

No joo mutta asuntolainakin pitää laskea. Jos haluaa tänne pääkaupunkiseudulle, niin laina omaktitalosta onkin tuon 400000-500000 minimissään, joten aika isosta summasta kyse :). Mieluummin maksan sitä vastiketta 1100e 100m2 rivari asosta täällä pääkaupunkiseudulla. Kun lapset lähtee muutamme aäästöillämme ulkomaille. Ei ole tarvinnut maksaa jostain rötisköstä satoja tuhansia euroja. Ymmärrän siis todella hyvin miestäsi.

Vierailija
166/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.

Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.

Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."

En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.

Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.

Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.

-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla

-Ei naapureita

-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.

-Suurempi talo

-Suurempi piha

-Yksityisyys

-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme

-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan

-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!

Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.

Just tänään mietin että voi kun asuttais vuokralla niin vois vaan pakata laukun ja lähteä. Nyt en tiedä minne mennä joten pakko vaan jatkaa elämää miehen kanssa jota en enää rakasta millään tavoin. Talo vie kaiken rahan ja energian, ylimääräistä omaan elämään ei ole. Sen arvo, kellä sitä on, on mittaamaton, muistakaa se.

Vierailija
167/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on avaimet käteen - rakennettu omakotitalo, 6 vuotta asuttu. Ison kaupungin kivalla alueella, 7 km keskustaan. Vuokratontti, melko kallis, kiva ja vaivaton piha, ihana metsä takapihalta. Naapuritalot lähellä, mutta oma tupa oma lupa. Kaukolämpö on vaivaton, pihalla kiveykset ja maapeittokasvit, pieni nurtsi. Lumitöitä jonkun verran, puutarhanhoitoa jonkin verran. Vaivatonta on. Nuohooja käy automaattisesti ja kerran tarvittu astianpesukoneen korjaajaa. Se siinä. Edullista ja vaivatonta ja kivaa. Ikinä en muuttaisi rivariin

Lumitöitä on satunnaisesti 3-4 kuukauden aikana. Niihin käytetty aika normaalissa kaava-alueen omakotitalossa on muutama tunti vuodessa talvesta riippuen, eli jotain vartti kuukaudessa. Minä olen tänä talvena käyttänyt yhteensä 40 minuuttia ja kohta on jo helmikuu.

Astianpesukoneen korjaus voi olla yhtälailla edessä, oli asumismuoto mikä tahansa, eli sitä ei voi laskea pelkästään omakotiasujan "riesaksi".

Vierailija
168/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

'Just tänään mietin että voi kun asuttais vuokralla niin vois vaan pakata laukun ja lähteä. Nyt en tiedä minne mennä joten pakko vaan jatkaa elämää miehen kanssa jota en enää rakasta millään tavoin. Talo vie kaiken rahan ja energian, ylimääräistä omaan elämään ei ole. Sen arvo, kellä sitä on, on mittaamaton, muistakaa se.'

Näin 167.

Joku kipuilee erossaan yms.  eikä sillä ole taas mitään tekemistä sen kanssa että yhdessä asuva pari joka ei ole eroamassa hankkii omakotitalon.  Sillä ei ole mitään tekemistä asumismuotojen kanssa.  Eroon pääsee asuipa missä vain.  Kirjoittaja sanoo eron olevan helppoa jos asuisi vuokralla.  Jos asuu ok-talossa ja eroaa niin eikun talo myyntiin kuten mikä muukin omistusasunto ja sitten kantapäät vastakkain.

Vierailija
169/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset tykkäävät asua toisella tapaa ja toiset taas toisella tapaa.

Ja nyt näyttää että tämä keskustelu onkin mennyt joksikin ihmeelliseksi taisteluksi siitä että minä minun asumismuotoineni olen oikeammassa kuin sinä sinun asumismuotoinesi.

Kaikissa niissä on varmasti hyviä ja huonoja puolia ja toiset huonot puolet ovat toisille suurempi riesa kuin toisille kun taas toisille ne hyvät puolet ovat jotain ihan superia kun taas toisille ei. Aika älytöntä kinaamista koko keskustelu. Säälittävää on vain se jos joku on jumittunut asumismuotoon josta ei pidä, sellaisiakin on.

Vierailija
170/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies  (vai poika?) vain pelkää ettei osaa hoitaa omakotitaloa. 

Mielestäni erittäin hyvä tiedostaa se jos ei ole kiinnostunut sellaisesta.

Ei kaikki ole omakotitalotyyppejä.

Joo siis ehdottomasti hyvä tiedostaa asia, mutta mielipiteet myös muuttuvat. Sp ja mies ilmeisesti vielä aika nuoria, joten kannattaa harkita asumismuoto aina kulloisen tilanteen mukaan. Nyt esimerkiksi kannattaa säästää käsirahaan, jotta voivat ostaa oman asunnon. Sitten, kun on todella tarvetta tilalle niin silloin kannattaa käydä katsomassa erilaisia asuntoja ja taloja omassa hintaluokassa ja valita itselle sopivin.

Omakotitalon ei ole pakko olla työleiri. Ei tarvi olla edes nurmikkoa, jos valitsee sopivan metsäisen tontin. Toisaalta ap perustelee omakotitaloa, että naapurit ovat kaukana, oma rauha yms. Täällä päin omakotitatlot ovat pääosin kirpunkokoisille peltotonteille rakennettu, naapuri katsoo talostaan suoraa toiselle sisään ja pihalla ollaan täysin kaikkien näkyvissä. Maalle muuttaessa taas ongelmana on pitkät työmatkat (päivähoitoaika venyy) kouluun pitkämatka, harrastukseen tarvitsee aina kuskata.

Vierailija
171/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että omakotiasumista puolustavat tietenkin ne jotka siitä pitävät ja kerrostalo tai rivari asumista ne jotka siitä pitävät.

Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana. Myöskään ok asujat eivät laske sille omalle työlleen minkäänlaista hintaa. No ei se mitään mutta luulenpa että aika samoihin mennään kulujen kanssa.

Sitten henk.koht. minua ärsyttää se että kun se ok talo on aikoinaan hommattu ja siihen "rakastuttu" niin siitä ei sitten enää osata lähteä pois kun aika olisi. Jotkut varmastikkin arvasivatkin jo että itse kannatan kerrostaloa, se nyt vain sopii minun elämäntyyliini ja olen siinä tyytyväinen.

Ja olen kyllä monen omakotitalo asukin kuullut tuskastelevan että pitää tehdä sitä ja tätä ja koko viikonloppu menee taas kun se ja tämä homma pitää hoitaa.

Ap kokeillahan aina voi jos ei pelkää muuttamista =D mutta jos teistä toinen on ok talo asukki ja toinen kerrostalo asukki niin ongelmia tulee.

Toisaalta jos teillä on kesämökki niin miksi sitten vielä pitäisi olla omakotitalo, tupla hommat.

Ruohonleikkuri maksaa alle 500 ja lumilinko (tarvitaan vain erittäin isoilla pihoilla) samoin.  Kerrostalossa ja rivarissa maksetaan joka kuukausi vastiketta ehkä 400 € esim. talon kuluihin..........

Vierailija
172/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun yksikerroksisen kerrostalon kattohuoneistossa. Tää on paras asumis muoto. Isäntä joskus valittaa yläkerran naapureista, mutta muuten ok. Ja on muuten pankin oma.

Vierailija
173/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Just tänään mietin että voi kun asuttais vuokralla niin vois vaan pakata laukun ja lähteä. Nyt en tiedä minne mennä joten pakko vaan jatkaa elämää miehen kanssa jota en enää rakasta millään tavoin. Talo vie kaiken rahan ja energian, ylimääräistä omaan elämään ei ole. Sen arvo, kellä sitä on, on mittaamaton, muistakaa se.'

Näin 167.

Joku kipuilee erossaan yms.  eikä sillä ole taas mitään tekemistä sen kanssa että yhdessä asuva pari joka ei ole eroamassa hankkii omakotitalon.  Sillä ei ole mitään tekemistä asumismuotojen kanssa.  Eroon pääsee asuipa missä vain.  Kirjoittaja sanoo eron olevan helppoa jos asuisi vuokralla.  Jos asuu ok-talossa ja eroaa niin eikun talo myyntiin kuten mikä muukin omistusasunto ja sitten kantapäät vastakkain.

Joo perheellisetkin eroaa mutta kyllä lapsettoman pariskunnan ero on huomattavasti simppelimpi. Samanlailla verraten.

Ei taloakaan ihan yhdessä yössä myydä.

Vierailija
174/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yksinäisenä naisena asun omakotitaloa ja on siitä kyllä aika paljon hommaa. Omakotitaloa asuvista pariskunnista olen huomannut, että hyvin usein naiset nakittaa miehelleen paljon hommia... piha- ja huoltotöiden lisäksi korjaukset ja rempat... pahimmat naiset suunnittelevat itse nämä ja laittavat miehen vastaamaan toteutuksesta. Voisiko jotain tuollaista pelkoa olla ap:n miehellä?

Vierailija
175/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että omakotiasumista puolustavat tietenkin ne jotka siitä pitävät ja kerrostalo tai rivari asumista ne jotka siitä pitävät.

Sellainen asia pisti silmään että kun omakotiasujat vetoavat siihen että ok talossa asuminen tulee halvemmaksi niin huomasin ainakin sen että eivät laske kuluiksi esim. ruohonleikkurin hintaa/huoltoa/bensoja, Lumilinko? mikä monella ok asujalla tänäpäivänä on, sekin vaatii nämä samat, Pensasleikkuri? Aidanmaalaus/kunnostus, kyllä ok asujalla on monen moista vempainta hankittavana. Myöskään ok asujat eivät laske sille omalle työlleen minkäänlaista hintaa. No ei se mitään mutta luulenpa että aika samoihin mennään kulujen kanssa.

Sitten henk.koht. minua ärsyttää se että kun se ok talo on aikoinaan hommattu ja siihen "rakastuttu" niin siitä ei sitten enää osata lähteä pois kun aika olisi. Jotkut varmastikkin arvasivatkin jo että itse kannatan kerrostaloa, se nyt vain sopii minun elämäntyyliini ja olen siinä tyytyväinen.

Ja olen kyllä monen omakotitalo asukin kuullut tuskastelevan että pitää tehdä sitä ja tätä ja koko viikonloppu menee taas kun se ja tämä homma pitää hoitaa.

Ap kokeillahan aina voi jos ei pelkää muuttamista =D mutta jos teistä toinen on ok talo asukki ja toinen kerrostalo asukki niin ongelmia tulee.

Toisaalta jos teillä on kesämökki niin miksi sitten vielä pitäisi olla omakotitalo, tupla hommat.

Ruohonleikkuri maksaa alle 500 ja lumilinko (tarvitaan vain erittäin isoilla pihoilla) samoin.  Kerrostalossa ja rivarissa maksetaan joka kuukausi vastiketta ehkä 400 € esim. talon kuluihin..........

Todellinen vertailu tehdään ok-asumisen kuukausikuluihin eikä lumilinkoon. Eli sähkö, vesi, vakuutukset, tiemaksut, jätehuolto, tontin vuokra, kiinteistövero...

Vierailija
176/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas ei voi edes sanoa että tämä asumismuoto sopii jollekin ja toinen ei, koska jo yhden asumismuodon sisällä on niin valtavat erot.

Esim. uusi 100m2 omakotitalo pääkaupunkiseudulla pienellä tontilla vs. vanha iso omakotitalo syrjemmässä suurella tontilla.

Uudessa ei välttämättä ole mitään hommaa ja vanhassa isossa omakotitalossa taas hommaa näännyttämään sen miespuolisen jo vuodessa jos on rouvalla suuret remontointisuunnitelmat.

Älkääkä myöskään aliarvioiko kuinka kädettömiksi naiset osaavat halutessaan heittäytyä kun miehet hoitavat kaikki rouvan puolesta. Kuulemma on naisia jotka eivät osaa edes tankata autoaan.

Vierailija
177/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kerrot ettei miehesi ole koskaan asunut omakotitalossa , mökillä joskus käynyt.Omakotitalon hoitaminen vaatii tietoa ja ennenkaikkea sanotaan nyt vaikka maalaisjärkeä.Tämä pätee mihin tahansa kiinteistöön.Kaikki minkä huoltoyhtiö tekee ( jos tekee) täytyy tehdä itse.Kaikkea täytyy vahtia itse , tällä tarkoitan että vastuu on itsellä asioista joista se as.yo:ssä on yhtiöllä.Kiinteistön varsinkaan omistaminen ,jos se ei ole ihan tuliterä , ei ole laiskan ihmisen hommaa.

En lukenut koko ketjua joten en tiedä onko jo nostettu esille : omakotitalon omistajalla on syytä olla ainakin n.10k vararahasto äkillisiin korjauksiin. Helpottaa elämää kun ei tarvitse miettiä mistä revin 6000 kun lämmitysjärjestelmä kämähtää tms.

Jos AP olet itse kokenut omatalo asuja kuten kerroit ja vielä tekevää sorttia niin varmasti selviydyt suuremmasta osasta hommia itsekin, mutta en kyllä painostaisi vastahakoista miestä omakoti asujaksi ja kiinteistön hoitajaksi.

Vierailija
178/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?

Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?

t: maalla asuva omakotitaloasukas

Omasta puolestani voin vain puhua, mutta kyllä tuo kevät/alkukesä aina melkoista haipakkaa on. Kasvimaat ja kukkapenkit kuntoon, kasvihuoneen puhdistus ja kuntoonlaitto, terassien puhdistus+öljyäminen, kaiteet ym. puhdistus, puutarhakalusteiden puhdistus ja öljyäminen, grillin huolto, nurmikon lannoitusta ja leikkaamista, haravointia ja roskien/risujen/kaiken kerääminen, pensaiden ja puiden leikkuuta, marjapensaisiin pitää tehdä uudet tuet, hoitaa nurmikon ja maiden lannoitukset, talon ikkunoiden peseminen (200m2) ja tänä vuonna pitää ulkopuolelta jotenkin puhdistaa myös nurkkalaudat ja ikkunan laudat, kaiteiden maalausta, kukkapenkin kivetys pitää tehdä, puutöitä, pitäisi kaataa yksi puu, ruohonleikkurin huoltoa, jätekatoksen hankkiminen ja asennus.

Huoh, tässä siis huoltohommia jotka tuli muutamassa minuutissa mieleen, jotka eivät siis ole isoja remontteja vaan ihan yleisiä töitä, joilla ylläpitää omakotitalon kuntoa. Kyllä näihin uppoaa aika monta tuntia vapaa-aikaa.

Ihan itse haalittuja hommia ja tuskin kukaan itkua vääntäen ja hammasta purren ostaa kasvihuoneen ja putsailee sitä jos kasvihuonehommat ei kiinnosta. Noista teidän marjapensaista sen verran, että oikein leikatut pensaat ei tukia tarvitse.

Vierailija
179/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP taas!

Kiva lukea paljon positiivisia puoli molemmista vaihtoehdoista. Jos omakotitalo ostetaan, niin ihan tämän vuosituhannen puolella rakennettu talo oli suunnitteilla ostaa. Tätä taloa varten on säästetty ja kitsasteltu kovasti niin emme myöskään vanhaan taloyhtiöön muuttaisi jos rivitaloon päädymme.

Ja minulle tosiaan riittäisi jos lähin naapuri ois enemmän kuin 100 metriä talostamme, en puhu siis kymmenistä kilometreistä. Asuin itse lapsena/nuorena omakotitalossa "syrjemmällä" ja bussipysäkille oli alle kilometri ja bussilla pääsi suoraan keskustaan. Lähikauppaankin alle kilometri. Mukavaa oli. Yksityisyyttä mutta mahdollisuus harrastaa ja nähdä kavereita.

Kai sitä rauhallisen ja hiljaisenkin taloyhtiön löytäisi jos etsisi. Mutta pelottaa just kaikki kokoukset ja vänkäämiset.

Ja miehestäni; hän rakastaa puuhailla. Koko ajan tarve nikkaroida, korjata mökkiä, rakentaa uusia hyllyjä jne. Siski puhuukin omasta vajasta ja kasvimaasta omalla pihalla. Ja minullekkin nikkarointi ja pihatyöt maittavat eli miestä taitaa vaivata enemmän rahallinen puoli..?

Harvassa taitaa olla rivitalojen pihat minne saa laittaa kasvimaan tai rakentaa vajan. Yhtiö voi kieltää tällaiset jos pihojen tulee näyttää yhteneviltä, varsinkin jos kyseessä vuokratontti.

No meidän rivitalopihalle saa laittaa kasvimaan ja olen istuttanut marjapensaitakin.

Meidän yhtiöllä on tosin oma tontti, ja jokainen on laittanut pihansa omalla tavallaan. Talon seinänvieriin ei kyllä ohjeen mukaan saa istuttaa pensaita tms, mitkä voivat tukkia salaojia.

Vierailija
180/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloudellisesti omakotitalo syrjässä on huono ratkaisu ellei pidä varmana että haluaa asua siinä lopun ikäänsä eikä haaveile jättävänsä perintöä asunto-omaisuuden muodossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän