Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!

Vierailija
21.01.2017 |

Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.

Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.

Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.

Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.

Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.

-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!

Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.

Kommentit (331)

Vierailija
41/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä saa sen käsityksen että omakotitalot on jossain korpipöllönpersiissä joissa hirveesti töitä, lämmitystä, ruohonleikkuuta, ei napureita missään ja ei kukaan käy kylässä ja lapsilla ei ole harrastuksia. Siis wtf? Eihän lähiöt ja keskustan tuntumissa olevat omakotialueet ole missää korvessa ja aika hyvin pääsee kävellen tai julkisilla lapsetkin liikkumaanja koulujakin on. Ihmisiä tulee kylään kun kutsuu, mikä siinä on niin vaikeeta.

jos ostatte rivarin niin ottakaa huomioon että sen täytyy olla iso jos meinaatte perhettä perustaa ja isoilla rivareilla on vastikkeet suhteutettu asuntojen kokoon ja ovat suoraan sanottuna helvetin isot, ts. maksatte koko taloyhtiön kuluja. Asuntolainan päälle vielä toinen samanlanen satsi/kk ihan tyhjää. Ja sitten jos päättättekin että ostattekin omakotitalon jossain vaihessa niin isot rivarit on vaikea myydä kun kaikki perheelliset ettii okt:ta.

Vierailija
42/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme omakotitalossa minun toiveestani. Oma iso piha on aina ollut suuri haaveeni. Mieheni olisi halunnut jäädä kerrostaloon tai ostaa rivitalo-osakkeen. Hän ei erikoisemmin pidä pihahommista eikä halua käyttää kaikkea vapaa-aikaansa taloon liittyvään puuhasteluun.

Kävimme kompromissina katsomassa useita uudehkoja paritaloja pienellä pihalla, mutta totesimme, että sellaisessa kumpikaan ei ole tyytyväinen. Miehelleni asumismuoto ei sinällään ollut kynnyskysymys ja kun oikea talo löytyi hän totesi, että mikäli asia on minulle todella tärkeä niin ostetaan vaan.

Ensimmäiset vuodet minä tein lähes yksin kaikki lumityöt ja pihatyöt, eikä se oikeastaan haitannu kun tiesin että se tavallaan oli unelman hinta. Ensimmäistä lastamme odottaessani mies alkoi tehdä lumityöt ja leikata nurmikon. Nykyisin minä teen harvoin lumitöitä ja nurmikkoakin leikkaan vain silloin tällöin. Lähestulkoon kaikki muut pihatyöt pensasaidan leikkaamisesta terassin öljyämiseen ovat yhä minun harteillani. Jotain pieniä kunnostushommia mies välillä innostuu tekemään ja auttaa tietysti raskaammissa hommissa pyydettäessä. Hänellä ei kuitenkaan ole aavistustakaan mitä kaikkea pitää tehdä ja milloin. Talo ja piha ovat tavallaan minun harrastukseni ja minä sitten vastaankin niistä. Muuten kaikki muut kotihommat jakautuvat meillä aikalailla tasan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkö teet ja rahoitat säännölliset maalaukset, katonkorjaukset, ikkunaremontit, istutukset, kylppäriremontit, vesivahinkokorjaukset jne? Jos oletat miehesi tekevän tai maksavan ne ja omistavan elämänsä vanhan talon laittamiseen sinua varten, pääset paljon helpommalla ottamalla heti eron ja muuttamalla suoraan kunnan vuokrataloon. Sinne päädyt joka tapauksessa lopulta. Eroamalla heti säästyt vuosien pettymyksiltä, nalkuttamiselta, yhä pahenevilta riidoilta, rahattomuudelta ja toivottomuudelta, vihalta ja eroon liittyviltä oikeudenkäynneiltä. 

Vierailija
44/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittelee.

Kiitos monenlaisita näkökulmista ja kommenteista. Tähän lapsiasiaan on pakko tarttua. Kyllä, meille on tulossa lapsia muutaman vuoden sisään. (Mies kovasti haluais jo rakentaa kiikkulautoja ja keinuhevosia.. :D) Ja minäkin haluan voida antaa lasten itkeä kun itkettää ja nauraa kun naurattaa. Kun kasvoin omakotitalossa saimme mellastaa pihalla ja kotonakin ja olla lapsia. Kun menin koulukavereideni synttäreille kerrostaloon, vanhemmat sanoivat lähes koko ajan että älkää hyppikö ja olkaas hiljempaa... tätä en halua. En halua hävetä esim. itkevää vauvaani ja raskaina taaperovuosina kuunnella naapurien valituksia.

-AP

Vierailija
45/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hahhah yksi syy teillä "ei ole ärsyttäviä pihatalkoita" :D omakotitalossa niitä pihatöitä vasta pitääkin tehdä. Oma rauha tarkoittaa todellakin omaa rauhaa, kukaan ei tule teillä enää käymään ja pitkät matkat joka paikkaan ei oo kiva juttu. Lapsena asuin omakotitalossa enkä tykänyt yhtään, kerrostalo paljon parempi

Ei ne pihatyöt ole ärsyttäviä, vaan talkoot (lue: naapurit). Niinhän siinä luki, että ärsyttävät pihaTALKOOT.

Vierailija
46/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meikäläisellä on molemmat eli asun omakotitalossa ja sijoitusasunnot on 70-luvun puolenvälin kerrostaloissa. Omakotitalokin on tosin jo melkein 30v vanha. Jos noita vertaa, niin kerrostaloista on enemmän vaivaa ja nimenomaan mieliharmia. Aina on joku valittamassa vuokralaisen tupakanpoltosta, eläimistä jne jne..... Mitään päätöksiä ko. taloyhtiöiden osalta ei saada ilman hirveetä kitkutusta ja aikataulujen venymistä. Vaikka talot on ns kovanrahan taloja, niin rappukäytäviin ja seiniin ilmestyy rempan jälkeen alta aikayksikön töhryt ym tagit whatever.

Vierailija
47/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalon määritelmä:

- omakotitalon haitat

- kerrostalon haitat

Sivuaa jonkin verran kysymystä.

Vierailija
48/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

"-ei ärsyttäviä pihatalkoita"  :DD Ok, sulla ei oo mitään käsitystä omakotitaloista. Omakotitalo on yhtä työleiriä vuoden ympäri ja kukaan ei auta vaan itse pitää tehdä kaikki.

Ihmisten välinen kommunikaatio on niin vaikeaa, kun luetun ymmärtäminenkin on hakusessa.

Vierailija
49/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme 80m2 rivarin päätyasunnossa, rakennettu v -80 ja yhtiö oli tehnyt jonkin verran remontteja, mutta lähitulevaisuudessa ikkunat, toinen julkisivu ja putket tulevat vielä korjaukseen. Asumiskustannukset: vastike 250+ vesimaksu kolmelta 45e + käyttösähkö&siirto n.60e = 355euroa kuukaudessa. Rakensimme lähes kokonaan itse 110m2 talon + autotalli ja varasto omalla tontilla taajamaan, lämmitysmuotona maalämpö (saatiin törkeen hybät tarjoukset ja maksoi 9k) sekä varaava leivinuunitakka. Asumiskustannukset ekana vuonna (kiint.verot, postit, jätteet, sähköt, vedet ym.) jaettuna 12 kuukaudelle tasaisesti vastikkeen tapaan: n. 255e/kk.

Rivarissa ärsytti että ei saanut rauhassa puuhastella pihalla ilman naapurien katseita, pihaa oli suht vähän hoidettavaksi, ei saanut tehdö täysin oman mielen mukaan ja milloin halusi esim. Istutuksia/nurmikon leikkuuta jne. Ja itse elin vähän varpaillaan jo yhden seinänaapurin vuoksi, esim. Pianoa en viitsinyt soittaa juuri seitsemän jälkeen kun tiesin että mummo oli niihin aikoihin menossa seinän takana nukkumaan. Lumityöt hoidettiin vuoroviikoin per asunto, ja mulle ainakin tuli siitä pieni paine kun tiesin että naapurusto herää aikasin ja itse mieluiten olisin vapaapäivinä nukkunut pidempään. Työaamuina taas piti jättää aika mahdolliselle kolaukselle.

Yhtiökokouksissa tulevista remonteista, korjaustarpeista ja projekteista oli ärsyttävää vääntää. Peukku siis omalle talolle :)

Vierailija
50/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nanao kirjoitti:

"-ei ärsyttäviä pihatalkoita"  :DD Ok, sulla ei oo mitään käsitystä omakotitaloista. Omakotitalo on yhtä työleiriä vuoden ympäri ja kukaan ei auta vaan itse pitää tehdä kaikki.

Niin mitä helvetin työleiriä??? Kuinka jumalattoman iso kartano sulla on?

Vierailija
51/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uudehkossa okt:ssa asuminen on halpaa (jos ei lasketa asuntolainaa) - meillä n 250m2 talossa asumiskulut yht 360€/kk. Saman verran maksaa vastike 100m2 rivarissa...

Tuon verran vastike on ehkä jossain 60-70-luvun öljylämmitteisessä rivarissa, joten ei ole ihan pätevä vertailu uuteen omakotitaloon. Tee sama vertailu saman ikäluokan rivariin ja saman lämmitysmuodon omaavaan rivariin.

Meillä 90-luvun alun 100-neliöinen rivari ja vastike 170 euroa. Lämmitys ja vesi maksetaan itse käytön mukaan ja tekee keskimäärin ehkä 120 euroa kuussa. Eli asumiskulut tekee sen reilu 290 euroa kuussa ja vieläpä sähkölämmitys.

Vierailija
52/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aina asunut kerrostalossa, ei ihan oikeasti ole koskaan joutunut opettelee omakotitalon töitä. Osaatko itse esim. huoltaa ilmanvaihdon, huoltaa lämmitysjärjestelmää tai vastaavaa?

Koska vaikka olisi uusi talo, johon ei varsinaisia korjauksia tarvitse tehdä niinkuin vanhaan taloon, huoltotoimet, kuten rännien puhdistukset, salaojien tarkistukset, ilmanvaihdon/lämmön tasapainotukset ja huollot on vaan tehtävä tai ostettava joku tekemään. Ostettuna ei ole halpaa ja jos tykkää enemmän rennosta olosta ja harrastelusta, voi tuo omakotitalon vaatima työmäärä tuntua ihan oikeasti painajaiselta, jos ajattelee että itse pitäisi kaikki hommat tehdä.

Toisaalta, omakotitalon oma piha ja se, ettei ole seinänaapureita, on sellaisia juttuja ettei rivarissa asuminen ole yhtään sama asia. Rivarin pihat on lähes aina aika pieniä plänttejä, siinä omassa pihassa ei lapset juoksentele tai pelaile pihapelejä, koska ei ole tilaa.

Musta rivari on useimmiten se huono kompromissi, missä on omakotitalon ja kerrostalon molempien huonot puolet, usein rivarissa lumityöt tehdään osakkaiden kesken ym, ja seinänaapuritkin on.

Kompastuin tuohon myyttiin ekana vuotena että ulkopuolisen palkkaaminen johonkin hommaan on kallista. Tämän läävän neliöt siirrettynä johonkin kerrostaloon rokottaisi vastikkeissa n. 600€/kk. Palkkasin pitkin hampain reiskan ilmaamaan patterit ja vaihtamaan venttiileitä + uusimaan jonkun nevöhöörd vesipumpun. Hinnaksi tuli töineen ja pumppuineen n. 500€. Eikä tätä uudistusta tarvitse joka kuukausi tehdä, ei ees joka vuosi. Eli okt "vastikkeista" jäi sille vuodelle vielä 6700€ käyttöön. Ammattireiska vielä saapui sovittuna päivänä sovittuun aikaan. Toista oli kerrostaloyhtiön huihaihuoltomies joka ei tullut vaikka oli päivä sovittu (tarkkaa aikaa ei pystynyt antamaan), ei vastannut puhelimeen, sovittiin uutta aikaa, unohti senkin, lopulta uhkailujen jälkeen huoltomies tuli kahden viikon päästä ihmettelemään vuotavaa patteria.

Vierailija
53/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isossa pihassa riittää ruohonleikkuuta ja lumenkolausta ihan mukavasti. Kaikkia ei kiinnosta.

Jos teille tulee lapsia, niin unelma kaukana kaikesta tietää pitkiä koulumatkoja ja kavereita/harrastuksia ei naapuristossa ole.

Miksi pitäisi asua korvessa?

Meillä talo on taajamassa, silti omassa rauhassa ja kouluun matkaa kävellen 800m. Kavereille 30-3000m (pidemmälle sitten mennään autolla tai bussilla), harrastukset kilsan sisällä.

Lunta on kolattu tänätalvena 2x 50m2, muun hoitaa traktori.

Nurmikkoa on 20m2 ja se ajetaan ehkä kerran pari kuukaudessa kesällä.

Toki ei sekään kaikkia kiinnosta. Mutta siis "vaiva" samaa luokkaa kuin rivarissa mutta oma rauha.

11

Vierailija
54/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivitalomaisessa luhtikerrostalossa vuokralla. Jos minulla olisi rahaa, ostaisin yksikerroksisen omakotitalon läheltä palveluja ja hyvien linja-autoyhteyksien ääreltä eli jostakin Jyväskylän lähiöstä.

Rivitaloon en lähtisi tuon vapaamatkustajuuden pelossa (4) eli pihatyöt yms. tekisi "talkoilla" tavanomaisen pieni joukko asukkaista ja siinä säästetty raha koituisi kaikkien, myös aina talkoopäivinä "matkoilla" olevien osakkaiden, hyväksi. Taloyhtiön päätös hoitaa lumityöt, hiekoitus, ruohonleikkuu yms. talkoovoimin ei mitenkään pakota osakasta hoitamaan omaa osuuttaan, vaikka hän siihen kykenisikin. Eri asia ovat vanhat ja sairaat asukkaat, jotka yleensä kuitenkin luovat vuorollaan lunta vaikka sydänkohtauksen uhalla.

Vierailija
55/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on aina asunut kerrostalossa, ei ihan oikeasti ole koskaan joutunut opettelee omakotitalon töitä. Osaatko itse esim. huoltaa ilmanvaihdon, huoltaa lämmitysjärjestelmää tai vastaavaa?

Koska vaikka olisi uusi talo, johon ei varsinaisia korjauksia tarvitse tehdä niinkuin vanhaan taloon, huoltotoimet, kuten rännien puhdistukset, salaojien tarkistukset, ilmanvaihdon/lämmön tasapainotukset ja huollot on vaan tehtävä tai ostettava joku tekemään. Ostettuna ei ole halpaa ja jos tykkää enemmän rennosta olosta ja harrastelusta, voi tuo omakotitalon vaatima työmäärä tuntua ihan oikeasti painajaiselta, jos ajattelee että itse pitäisi kaikki hommat tehdä.

Toisaalta, omakotitalon oma piha ja se, ettei ole seinänaapureita, on sellaisia juttuja ettei rivarissa asuminen ole yhtään sama asia. Rivarin pihat on lähes aina aika pieniä plänttejä, siinä omassa pihassa ei lapset juoksentele tai pelaile pihapelejä, koska ei ole tilaa.

Musta rivari on useimmiten se huono kompromissi, missä on omakotitalon ja kerrostalon molempien huonot puolet, usein rivarissa lumityöt tehdään osakkaiden kesken ym, ja seinänaapuritkin on.

Todella vähän tuollaisia pitää tehdä, rännit putsaa firma, ja laskut saa laittaa verovähennyksiin, nythän se on 50%. Mitä ihmeen tasapainotuksia??? Meillä on sähkölämmitys, patterit saa säädettyä termostaatista ja laitettua patterin päälle tai pois päältä. Ilmastointi on myös säädettävissä, mutta sitä ei juurikaan tarvi koskaan tehdä. Kyllä ne omasta kukkarosta menee rivarissakin kaikki, vastikkeessa maksetaan jokainen säätö ja rännien puhdistus, tai sitten osallistut talkoisiin.

Vierailija
56/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä saa sen käsityksen että omakotitalot on jossain korpipöllönpersiissä joissa hirveesti töitä, lämmitystä, ruohonleikkuuta, ei napureita missään ja ei kukaan käy kylässä ja lapsilla ei ole harrastuksia. Siis wtf? Eihän lähiöt ja keskustan tuntumissa olevat omakotialueet ole missää korvessa ja aika hyvin pääsee kävellen tai julkisilla lapsetkin liikkumaanja koulujakin on. Ihmisiä tulee kylään kun kutsuu, mikä siinä on niin vaikeeta.

jos ostatte rivarin niin ottakaa huomioon että sen täytyy olla iso jos meinaatte perhettä perustaa ja isoilla rivareilla on vastikkeet suhteutettu asuntojen kokoon ja ovat suoraan sanottuna helvetin isot, ts. maksatte koko taloyhtiön kuluja. Asuntolainan päälle vielä toinen samanlanen satsi/kk ihan tyhjää. Ja sitten jos päättättekin että ostattekin omakotitalon jossain vaihessa niin isot rivarit on vaikea myydä kun kaikki perheelliset ettii okt:ta.

Heh, hauskaa että samassa viestissä ihmettelet muiden ennakkoluuloja omakotitaloasumista kohtaan ja kuitenkin heittelet jotain omia ennakkoluulojasi rivitaloasumista kohtaan. Eihän rivitalon tarvitse olla iso,vaikka perustaisi perhettä. Yhtälailla niitä perheitä elää onnellisena vähän pienemmissäkin kerrostaloasunnissa,tai rivareissa. 

Vierailija
57/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalossa ei ole hyviä puolia. Joudut vääntämään muiden osakkaiden kanssa KAIKESTA koska yleensä kaikilla on joku mielipide, koska kaikki kuvittelevat asuvansa omassa talossa, jossa voi tehdä juuri niin kuin haluaa. Asuminen on semmoista vitun yhteisöeloa, missä on kohteliasta ottaa muut huomioon, tervehtiä joka aamu hymyillen, vahtia naapurin lapsia, kolata naapurin autopaikka lumesta, jne jne. Hyi helvetti. Omakotitalossa voi oikeasti määrätä suurimmasta osasta asioita.

En ymmärrä miehesi pointtia että kaikki pitää laskea tarkemmin? Eli kaipaako hän asunto-osakeyhtiön veloittaman joka kuukautisen yhtiövastikkeen, sen sijaan että maksaisi suoraan jätteidenhuollosta, aurauksesta jne? Nuo kaikki voi panna suoraveloitukseen, mikäli laskut itsessään ahdista. Kustannukset omakotitalossa eivät ole täysin eri sfääreistä versus kerrostalo/rivitalo, vaikka tällainen kuvitelma monilla on.

Pihatöitä on pakko tehdä justiin sen verran kuin itse haluaa. Meillä ajettiin nurmikko viime kesänä n. 10 kertaa, syksyllä haravoitiin lehtiä yhteensä kolmena iltana. Siinä meidän pihatyöt. Ihan oma valinta harrastaako kukkapenkkeilyä/kasvimaita jne. Ja kannattaa miettiä sitä tonttia myös kun hankkii talon. Meillä järvenrantatontti joka on suurimmaksi osaksi metsämaata.

58/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa ei ole omaa saunaa, takkaa eikä pihagrilliä. Eikä oikein saa soittaa pianoa.

Vierailija
59/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uudehkossa okt:ssa asuminen on halpaa (jos ei lasketa asuntolainaa) - meillä n 250m2 talossa asumiskulut yht 360€/kk. Saman verran maksaa vastike 100m2 rivarissa...

Tuon verran vastike on ehkä jossain 60-70-luvun öljylämmitteisessä rivarissa, joten ei ole ihan pätevä vertailu uuteen omakotitaloon. Tee sama vertailu saman ikäluokan rivariin ja saman lämmitysmuodon omaavaan rivariin.

Meillä 90-luvun alun 100-neliöinen rivari ja vastike 170 euroa. Lämmitys ja vesi maksetaan itse käytön mukaan ja tekee keskimäärin ehkä 120 euroa kuussa. Eli asumiskulut tekee sen reilu 290 euroa kuussa ja vieläpä sähkölämmitys.

Totta uudet on vielä paljon kalliimmat!

Tässä 6v vanhempi kuin meidän talo ja vastike 376€ + 20€/nuppi  (eli 3 asukkaalla 76€ kalliimpi)

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/13071102

Tässä saman vuoden rivari ja vastike 486€ + 15€/hlö  (3 asukkaalla 171€/kk kalliimpi!!)

Ja tosiaan vain 100m2 pintaan! Älyttömän kallista asumista!

11

Vierailija
60/331 |
21.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta uudet on vielä paljon kalliimmat!

Tässä 6v vanhempi kuin meidän talo ja vastike 376€ + 20€/nuppi  (eli 3 asukkaalla 76€ kalliimpi)

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/13071102

Tässä saman vuoden rivari ja vastike 486€ + 15€/hlö  (3 asukkaalla 171€/kk kalliimpi!!)

Ja tosiaan vain 100m2 pintaan! Älyttömän kallista asumista!

11

Toinen linkki unohtui: http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/espoo/13596047

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä