Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!
Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.
Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.
Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.
Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.
Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.
-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!
Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan asuttu okt:ssa jo 10 vuotta, eikä ole tarvinnut mitään tehdä, no laskut maksaa. Paljon halvempaa kuin vuokralla. Talvella jos vähän joutuu kolaamaan lunta tieltä, niin on aika pieni kärsimys verrattuna naapureihin ja jatkuvaan hyshys-meininkiin.
Mikä tämä hyshys meininki oikeen on?? Itse olen asunut 3 eri kerrostalossa eikä mulla ole koskaan ollut mitään hyshys meininkiä. Ihan normaalisti olen saanut asua ja elää. Tosin mulla ei ole 10 jälkeen tapana huudattaa telkkaria tai stereoita, kiljua ja huutaa puolisolle joka tulee pikkujouluista kello 2 yöllä tai sen enempää ruveta kiljumaan päivällä. Eli mitvit hys hys meininkiä??
Onko teidän taloissanne niin huonot äänieristykset olleet että jopa aivastus kuuluu naapuriin vai mistä on kyse?
Meillä oli naapurina oikea kyttääjä (mies vielä). Kerran otti musta vielä valokuvakin. Verhot vain vilahti. Rva paljasti - en ole mikään seksipommi vaan väsynyt kotiäiti.
Heidän lapset leikkivät meidän pihassa, mutta meidän lapset ajettiin heidän pihalta pois😂
Myös sanallista haukkumista vaikka tosiasiassa minä vahdin naapurinkin lapset kun meidän pihassa hekin leikkivät.
Naapuri myös nikkaroi ja sirklasi lautoja vaikka meidän vauva nukkui ulkona. Jatkuva naapurin remontoiminen otti kyllä päähän.
Mä asun wanhassa talossa. Eikä tätä tartte jatkuvasti rempata. Ellei halua.
Eli okt asumisen plussia:
- rempat saa tehdä silloin kun haluaa, kuten haluaa. Rempata itte tai tilata remonttimies. Meil ei esim ole tehty mitään remppoja koht kuuteen vuoteen. Eikä edes sellasia ole, ainakaan pakollisia.
- ei naapureita. Eli 1.5ha tontti joka rajottuu joka puolelta metsään. Päättyvän tien pääs. Kuitenkin kylille, kauppa, hoito, terveysasema, koulu, 3km. Kaupunkiin 25km (15-20min autol).
- halpa. Miksi maksaa kerrostalosta eka lainanlyhenny ja viel päälle yhtiövastike. Okt:ssa maksat vain lainan ja vastikkeen voit pistää säästöön jos ede on isompia remppoja
- verot? Joku pari sataa vuodes. Uuuu. Jätemaksu 5€ kuukaudes.
- pihatyöt. Nurmikon leikkuu. Tästäkin pystyy itse päättään. Kui paljo nurmikkoo on, mikä on sen hoitoaste. Meillä leikataan kerran viikos. Menee pari tuntia. Kukkapenkkejä tms meillä ei ole.
- lumen kolaus. Ööö. Tänä talvena ei o viel ni paljo lunta edes tullu. Ja muutenkin. Tykkään kolata. Lapsi rakentaa jotain lumilinnaa samal.
- oma piha. Saa tehdä mitä lystää. Meillä on hiekkalaatikko, puumaja, trampoliini, kiipeilytelinealue yms.
Mä en ikin muuttais rivariin tai kerrostaloon. Voisin sanoa et 99% ihmisistä jotka asuu jossain osakeyhtiös, manaa niit. Ku joku päättää et ny pistetään uusik ikkunat ovet ja julkkarit, puhuu sen läpi kokouksissa, ni oppas heijaa. Yhtiöl lainaa 400000€! Tai naapuri narisee kun teet terassin tai istutat puun tai grillaat tai lapset kiljuu.
Ei kiitos!
Vierailija kirjoitti:
lion64 kirjoitti:
Miinukset:-Sähkö ja vesi ja jätemaksut
-Jos asuu syrjässä,sairastapauksessa ambulanssin saanti kestää,varsinkin SOTE uudistusen myötä.
-Kaverit kaukana,jos muuttaa toiselle paikkakunnalle
-Eikä sovi unohtaa kotivakuutusta ja nuohousta.Plussat: - Oma rauha
-Voi ite päättää koska leikkaa nurmikon jne...
-Näät oman käden jäljen
-Ite olisin hirsi talon kannalla,olisi terveellinen talo,rintamamiestalossa koko ajan laitettavaa.Eikä oo käytännöllisiä.Joo "voi itse päättää koska leikkaa nurmikon tai pensaat tai...."
joo voi paitsi että pitää päättää ja pitää huvittaa leikata ennen kuin se nurtsi on polvenkorkuinen =D Eli eiköhän se nurmikko päätä sun puolesta koska se on pakko leikata =)
Siis täh? Jos mä haluan pitää nurmikkoni polvenkorkuisena, mä pidän sen polvenkorkuisena. Ihmeellinen käsitys ihmisillä, että omakotitalossa täytyisi olla koko ajan pihalla perse pystyssä tai vasara kädessä korjailemassa paikkoja. Ei tarvitse. Eikä sitä koko nurmikkoa ole pakko sinne laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut rivi- ja paritalo kompleksissa jo 20 vuotta yhteensä ja voin sanoa, että sitä puuhaa on ihan yhtä paljon OKT kuin RT/PT. Ainakin nykyisen RT asukkaat on niin pihejä, että haluavat itse kolata tuon ison parkkipaikan jne. Meille kuuluu myös muut yhteiset piha-alueet ja täällä maasudun kupeessa katson vierestä niitä OKT asujia, joilla tuntuu olevan välillä jopa vähemmän hommaa. Hyvin suunniteltu piha on helppohoitoinen. Itse kaipaan juurikin "autotallimaista" työtilaa käsityöihmisenä. Haluaisin itse päättää mitkä kukat kesällä istutan etupihalle ja jos haluan uusia kodinkoneita, niin kauppaan vaan, eikä mitään odottelua, mitä taloyhtiö sanoo jääkaapista. Olen niin kyllästynyt siihen hitauteen ja "enemmistön" (eli sen yhden v-mäisen vanhanpiian) päätöksiin, että enää ei RT käy. Mieluummin sitten asuu KT, jos pihanhoito ei kiinnosta. Parvekkeen voi aina tuunata ns. kesäkeitaaksi. Tämä kyseinen vanhapiika, ei myöskään kolaa itse, koska se on kuulema miesten homma, eikä hänellä sellaista ole, mutta menipä silti äänestämään aurakuskit pois pihalta.
Tämä tän hetkinen RT asuminen todellakin on raskaampaa kuin OKT. Sinuna listaisin kaikki ne "miesten hommat", jotka mies jo nyt tekee tai on valmis muuton jälkeen tekemään. Sitten vertailisin niitä tän ketjun kommentteihin.
Mä en ole ikinä kuullut tahi asunut taloyhtiössä (kerros- tai rivi), jossa yhtiö päättäisi kodinkoneista. Kyllä meidän rivarissa saa tehdä ihan mikälaiset asunnot vaan sisältä sekä esim. uusia keittiöt ja kylppärit omien toiveiden mukaisiksi. Isoista rempoista pitää tietty ilmoittaa yhtiölle, joka valvoo että vesieristykset yms tehdään oikein. Meillä on myös rivarissa huoltoyhtiö, joten hoidan vain oman pihani en muuta.
Ja tiesithän, että osakasta ei voi pakottaa mihinkään talkoisiin taikka vuoroihin, vaan kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Eli ei tarvitse mennä mukaan lumityövuoroihin, jos ei halua. Ja kun äänestää joka kokouksessa huoltoyhtiön puolesta, niin se kanta tulee muille selväksi.
Lisäksi saan etupihalle ja takapihalleni istuttaa just mitä haluan, ei yhtiö niihin puutu.
Tämä viestipari todistaa sen mitä jo tuolla aiemmin eilen kirjoitin: tarkistakaa taloyhtiön säännöt (myös ne kirjoittamattomat!) ja toimintatavat ennen tarjouksen tekemistä, niin tiedätte mihin sitoudutte. Se että jälkimmisellä kirjoittajalla taloyhtiö ei puutu istutuksiin tai että heillä on huoltoyhtiöltä ostettu palveluja, ei tarkoita että kaikissa rivariyhtiöissä toimittaisiin näin. Mitä pienempi yhtiö, sen suuremmalla todennäköisyydellä osakkaat huolehtivat talkoilla asioita. Siihen on ihan selkeä syykin, pienemmillä taloyhtiöillä huoltoyhtiön palvelut tulevat kalliimmaksi kuin suuremmassa. Lisäksi pienemmässä yhtiössä yhdellä yksittäisellä osakkaalla on enemmän vaikutusvaltaa kuin isossa taloyhtiössä. Tarvitaan vain yksi joka asian junttura myrkyttämään ilmapiiri. Toisaalta taas pieni voi olla yhteisöllinen ja mukava asua, mutta tämä riippuu tosi paljon niistä ihmisistä ja tuurista.
Näin se tahtoo rivareissa mennä. Mielestäni rivari on kaikkein riskialttein asumismuoto sille, että kaikki ei mene ihan putkeen, siis henkilökemioiden suhteen. Siinä asumismuodossa se yhteisöllisyys on väkisinkin jossain muodossa mukana ja ihan kokonaan et voi sitä laistaa vaikka haluaisitkin. Eli tällöin se riippuu ihan täysin niistä yhtiön muista osakkaista, minkälaista auvoa, tai piinaa asuminen tulee olemaan. Toki kerrostalossakin mulkvistit osakkaat/kerrostalokyttääjät onnistuu mukavasti myrkyttämään imapiirin, mutta kerrostalossa on yleensä aina enemmän populaa ja näin siellä voi vältellä mulkvisteja paremmin.
Pienessä rivariyhtiössä tosiaan voi olla tosi hyvä meininki, tai sitten on se yksi mulkvisti joka nimittää itse itsensä yhtiön pomoksi ja käyttäytyy sen mukaan riippumatta siitä, onko häntä oikeasti nimitetty yhtään mihinkään "virkaan".
Tokihan ei se omakotitaloasuminenkaan varsinkaan kaava-alueella tämän ongelman ulkopuolelle kokonaan jää, jos sattuu äärettömän paska säkä käymään, eli saat riesaksesi äärimäisen veemäisen naapurin.
Täällä maalla on tuon suhteen helppoa, kun lähin naapuri ei asu näköetäisyydellä ja omassa tapuksessani hänkin satuu olemaan ihan mukava vanhempi herrasmies.
Vierailija kirjoitti:
Miksette osta kerrostaloasuntoa ja sen lisäksi sitten mökin tai mökkitontin.
Hirveetä kahta pihaa hoitaa jos talo ja mökki.
Vanhaa taajama omakotitaloa ei kohta osta kukaan. Joten se on sitten vain asumista varten - ei sijoitus.
Miten niin ei osta kukaan? En ole kyllä nähnyt yhtään tyhjäksi hylättyä taloa taajama-alueella.
Allegra kirjoitti:
Mä asun wanhassa talossa. Eikä tätä tartte jatkuvasti rempata. Ellei halua.
Eli okt asumisen plussia:
- rempat saa tehdä silloin kun haluaa, kuten haluaa. Rempata itte tai tilata remonttimies. Meil ei esim ole tehty mitään remppoja koht kuuteen vuoteen. Eikä edes sellasia ole, ainakaan pakollisia.
- ei naapureita. Eli 1.5ha tontti joka rajottuu joka puolelta metsään. Päättyvän tien pääs. Kuitenkin kylille, kauppa, hoito, terveysasema, koulu, 3km. Kaupunkiin 25km (15-20min autol).
- halpa. Miksi maksaa kerrostalosta eka lainanlyhenny ja viel päälle yhtiövastike. Okt:ssa maksat vain lainan ja vastikkeen voit pistää säästöön jos ede on isompia remppoja
- verot? Joku pari sataa vuodes. Uuuu. Jätemaksu 5€ kuukaudes.
- pihatyöt. Nurmikon leikkuu. Tästäkin pystyy itse päättään. Kui paljo nurmikkoo on, mikä on sen hoitoaste. Meillä leikataan kerran viikos. Menee pari tuntia. Kukkapenkkejä tms meillä ei ole.
- lumen kolaus. Ööö. Tänä talvena ei o viel ni paljo lunta edes tullu. Ja muutenkin. Tykkään kolata. Lapsi rakentaa jotain lumilinnaa samal.
- oma piha. Saa tehdä mitä lystää. Meillä on hiekkalaatikko, puumaja, trampoliini, kiipeilytelinealue yms.Mä en ikin muuttais rivariin tai kerrostaloon. Voisin sanoa et 99% ihmisistä jotka asuu jossain osakeyhtiös, manaa niit. Ku joku päättää et ny pistetään uusik ikkunat ovet ja julkkarit, puhuu sen läpi kokouksissa, ni oppas heijaa. Yhtiöl lainaa 400000€! Tai naapuri narisee kun teet terassin tai istutat puun tai grillaat tai lapset kiljuu.
Ei kiitos!
Tuo on sinun mielipiteesi ja sinä haluat asua noin, hyvä niin, minä en haluaisi. Minusta on hyvä että voin maksaa pari sataa kuussa yhtiövastiketta ja huoltoyhtiö hoitaa ihan kaiken. Hiekoitus, hiekkojen hankinnat, ruohonleikkuu, ruohonleikkurin hankinnat, lumenluonnit, aurauskaluston, rikkinäiset lukot, rikkinäiset vesikalusteet, wc pöntöt, kilpailutukset isoimmissa urakoissa, jos jostain syystä pamahtas ikkuna paskaksi niin soitto huoltoyhtiöön ja sen jälkeen voin mennä itse töihin sen enempiä stressaamatta =) sitten kun lähden kuukaudeksi ulkomaille tai kesälomalla mökille niin eipä liiemmin tartte varkaita pelätä eikä edelleenkään niitä pihahommia miettiä. etc. etc. esimerkkejä olisi vaikka kuin ja paljon.
Vierailija kirjoitti:
lion64 kirjoitti:
-Jos asuu syrjässä,sairastapauksessa ambulanssin saanti kestää,varsinkin SOTE uudistusen myötä.
-Näät oman käden jäljen
-Ite olisin hirsi talon kannalla,olisi terveellinen talo,rintamamiestalossa koko ajan laitettavaa.Eikä oo käytännöllisiä.Joo "voi itse päättää koska leikkaa nurmikon tai pensaat tai...."
joo voi paitsi että pitää päättää ja pitää huvittaa leikata ennen kuin se nurtsi on polvenkorkuinen =D Eli eiköhän se nurmikko päätä sun puolesta koska se on pakko leikata =)
Alkukesästä se kasvaa hetken tosi haipakkaan, eli touko/kesäkuun vaihteessa täällä eteläisessä Suomessa. Sen jälkeen kasvuvauhti hidastuu tosi nopeasti, varsinkin jos on varjoisa piha. Periaatteessa elokuun puolivälin jälkeen ei välttämättä tarvi edes leikata enää jos ei halua, eikä se siltikään enää kovinkaan korkeaksi kasva. Käyttöalueet tietysti kannattaa pitää lyhyenä, mutta yleensä se alue on melko pieni.
Mutta ylipäätään siihen ruohonleikkuuseen menee jollain alle tuhannen neliön pihalla niin mittättömän vähän aikaa vuositasolla, että sen suhteen ei kyllä kannata päätään vaivata. Kerta viikkoon ja loppu kesästä joka toinen viikko riittää varsin hyvin pitämään nurmikon siistinä, eli leikkuukertoja tulee sellaset 12-16 kertaa kesässä ja jonkun 800 neliön pihan vetelee helposti puolessa tunnissa. Se siis ei ole lähellekään aikaa vievimpiä hommia kotitaloudessa. Siivoomiseen ja ruuanlaittoon menee moninkertaisesti aikaa, eikä niistäkään kukaan sen kummemmin nillitä.
Rivitalossa on kerrostalo- sekä omakotitaloasumisen paskimmat puolet. Mieluummin kerrostalo-osake tai omakotitalo kuin rivitalo. Rivarissa joutuu eniten pakostakin naapureiden kanssa tekemisiin.
Siinä vaiheessa kun joutuu lähtemään töihin viimeistään klo 04.30 on lumityöt viimeinen asia mielessä. Tai saavut töistä 00.15 kotiin. Ei sopisi minulle.
Vierailija kirjoitti:
OK/KT vertailussa on vielä 1 tärkeä seikka. Jos ok.ssa tarvitaan työmatkoihin 2 autoa joilla ajellaan ruuhkassa pitkä työmatka niin ei oo kyllä kellään kivaa...
Eli omakotitalo jossain Mäntsälän takana vs. kerrostalo vaikka Malmilla ja työpaikat eri puolilla Helsinkiä.
Näistä vaihtoehdoista kannattaa valita kerrostalo.
Meillä on kyllä 2 autoa mutta yhtähyvin pääsisimme esim Helsinkiin bussilla ja junalla. Pysäkille 400-800m. Omalla autolla vaan halvempaa, nopeampaa ja kätevää jos pitää käydä jossain
Näin kehyskunnasta
Vierailija kirjoitti:
AP taas!
Kiva lukea paljon positiivisia puoli molemmista vaihtoehdoista. Jos omakotitalo ostetaan, niin ihan tämän vuosituhannen puolella rakennettu talo oli suunnitteilla ostaa. Tätä taloa varten on säästetty ja kitsasteltu kovasti niin emme myöskään vanhaan taloyhtiöön muuttaisi jos rivitaloon päädymme.
Ja minulle tosiaan riittäisi jos lähin naapuri ois enemmän kuin 100 metriä talostamme, en puhu siis kymmenistä kilometreistä. Asuin itse lapsena/nuorena omakotitalossa "syrjemmällä" ja bussipysäkille oli alle kilometri ja bussilla pääsi suoraan keskustaan. Lähikauppaankin alle kilometri. Mukavaa oli. Yksityisyyttä mutta mahdollisuus harrastaa ja nähdä kavereita.
Kai sitä rauhallisen ja hiljaisenkin taloyhtiön löytäisi jos etsisi. Mutta pelottaa just kaikki kokoukset ja vänkäämiset.
Ja miehestäni; hän rakastaa puuhailla. Koko ajan tarve nikkaroida, korjata mökkiä, rakentaa uusia hyllyjä jne. Siski puhuukin omasta vajasta ja kasvimaasta omalla pihalla. Ja minullekkin nikkarointi ja pihatyöt maittavat eli miestä taitaa vaivata enemmän rahallinen puoli..?
Maksatko puolet omakotitalon hinnasta ja kuluista, vai aiotko vain rähjätä miehellesi kun rahat ei riitäkään esim. kylppäriremonttiin? Entä aiotko rähjätä jokaisesta asiasta, joka seisoo keskeneräisenä ja odottaa, että sille ehtisi tekemään jotain?
t. mies, joka sinänsä tykkäisi asua omakotitalossa, mutta tietää että se on mahdotonta kun naiset on sellaisia prinsessoja
Jos haluat olla parisuhteessa miehesi kanssa, älä osta omakotitaloa.
Muutama parisuhde loppunut koska nainen ei ymmärtänyt paljonko talon ylläpito vaatii aikaa.
Mies rakastaa sinua, eikä halua pilata parisuhdetta kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette osta kerrostaloasuntoa ja sen lisäksi sitten mökin tai mökkitontin.
Hirveetä kahta pihaa hoitaa jos talo ja mökki.
Vanhaa taajama omakotitaloa ei kohta osta kukaan. Joten se on sitten vain asumista varten - ei sijoitus.
Miten niin ei osta kukaan? En ole kyllä nähnyt yhtään tyhjäksi hylättyä taloa taajama-alueella.
Siis etkö muka ole nähnyt? Avaa hyvä ihminen sitten silmät. Minä olen nähnyt ihan työni puolesta vaikka kuinka ja paljon hylättyjä, ränsistymään jääneitä omakotitaloja taajamissa.
Että jos tollaisia lauot niin ota ensin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lion64 kirjoitti:
-Näät oman käden jäljen
Siis täh? Jos mä haluan pitää nurmikkoni polvenkorkuisena, mä pidän sen polvenkorkuisena. Ihmeellinen käsitys ihmisillä, että omakotitalossa täytyisi olla koko ajan pihalla perse pystyssä tai vasara kädessä korjailemassa paikkoja. Ei tarvitse. Eikä sitä koko nurmikkoa ole pakko sinne laittaa.
Joo ei tietenkään tarvii ei, ei tarvitse, pakko tässä maailmassa on vain kuolla.
Minä tosiaan tyhmyyksissäni luulin että muutkaan eivät haluaisi asua sikolätissä ja risukossa ja tunkiolla, mutta olin näemmä väärässä.
Herran pieksut että ihmiset viitsivätkin kertoa millaisia törkymöykkyjä ovat ihan omasta halustaan.
Okt asuja kirjoitti:
Jos haluat olla parisuhteessa miehesi kanssa, älä osta omakotitaloa.
Muutama parisuhde loppunut koska nainen ei ymmärtänyt paljonko talon ylläpito vaatii aikaa.
Mies rakastaa sinua, eikä halua pilata parisuhdetta kanssasi.
No paljonkos se perusomakotitalon ylläpito oikein vaatii sitä aikaa? Siis pakollinen ylläpito.
Kerrotko minulle tyhmälle omakotiasujalle tämä, kun minulla ei tule oikeen muuta mieleen, kun ne tänäkin talvena mitättömäksi jääneet lumityöt, sekä ne 3 kuukauden aikana muutamat ruoholeikkuut, jotka vie kerran viikossa sen puoli tuntia. Samoin se talvi ei täällä eteläisessä Suomessa sitä kolmea kuukautta enempää kestä ja vähissä on ne päivät jolloin sitä lunta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Rivitalossa on kerrostalo- sekä omakotitaloasumisen paskimmat puolet. Mieluummin kerrostalo-osake tai omakotitalo kuin rivitalo. Rivarissa joutuu eniten pakostakin naapureiden kanssa tekemisiin.
Täysin samaa mieltä. Ja huoltoyhtiön olemassaolo ei tarkoita sitä, että ne hommat hoituisivat. Ihan itse joutuu kolaamaan lumia ja hiekoittamaan, kun huoltoyhtiö ei kerkee. Laskuttaa kyllä osaavat. Yhtiövastikkeellekaan ei saa mitään vastinetta, vaan rahat menee isännöintifirman kassaa kartuttamaan. Aina, jos jotain isompaa remppaa tehdään, taloyhtiö ottaa lainan, minkä osakkaat joutuvat maksamaan. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lion64 kirjoitti:
-Näät oman käden jäljen
Joo ei tietenkään tarvii ei, ei tarvitse, pakko tässä maailmassa on vain kuolla.
Minä tosiaan tyhmyyksissäni luulin että muutkaan eivät haluaisi asua sikolätissä ja risukossa ja tunkiolla, mutta olin näemmä väärässä.
Herran pieksut että ihmiset viitsivätkin kertoa millaisia törkymöykkyjä ovat ihan omasta halustaan.
No olet kyllä tyhmä juu, kun luulet, että se tekee törkymöykyksi, jos ei leikkaa nurmikkoa=DD Noinko paljon sua siellä rivarissas ahdistaa? =D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lion64 kirjoitti:
-Näät oman käden jäljen
Alkukesästä se kasvaa hetken tosi haipakkaan, eli touko/kesäkuun vaihteessa täällä eteläisessä Suomessa. Sen jälkeen kasvuvauhti hidastuu tosi nopeasti, varsinkin jos on varjoisa piha. Periaatteessa elokuun puolivälin jälkeen ei välttämättä tarvi edes leikata enää jos ei halua, eikä se siltikään enää kovinkaan korkeaksi kasva. Käyttöalueet tietysti kannattaa pitää lyhyenä, mutta yleensä se alue on melko pieni.
Mutta ylipäätään siihen ruohonleikkuuseen menee jollain alle tuhannen neliön pihalla niin mittättömän vähän aikaa vuositasolla, että sen suhteen ei kyllä kannata päätään vaivata. Kerta viikkoon ja loppu kesästä joka toinen viikko riittää varsin hyvin pitämään nurmikon siistinä, eli leikkuukertoja tulee sellaset 12-16 kertaa kesässä ja jonkun 800 neliön pihan vetelee helposti puolessa tunnissa. Se siis ei ole lähellekään aikaa vievimpiä hommia kotitaloudessa. Siivoomiseen ja ruuanlaittoon menee moninkertaisesti aikaa, eikä niistäkään kukaan sen kummemmin nillitä.
Tiedän kyllä ruohonleikkuun se nyt oli vain YKSI esimerkki ja se että totta kai omakotitalossa on huolto ja korjaustöitä enemmän kuin kerrostalossa on ihan itsestään selvyys. Ja kun niitä vartin ja puolentunnin hommia on 10 viikossa kaikkien tarvike ostosreissujen päälle niin se ei vain sovi kaikkien elämäntyyliin tai kaikkia ihmisiä se ei vois vähempää kiinnostaa. Sen takia itse tykkään asua mielummin kerrostalossa (olen asunut omakotitalossa useita vuosia), mutta jokainen asukoon niinkuin tykkää. Ruuanlaittoa ja siivousta ei oikein voi verrata silloin kun verrataan kerrostalo ja omakotitalo asumista, näissähän ne joudutaan molemmissa tekemään mutta niinkuin jo sanoin niin omakotitalossa on sitä muuta puuhastelua ESIM. ruohonleikkuu. Mutta jokainen asuu miten tykkää.
Oma rauha, hyvät naapurit. En vaihtaisi muuhun, jos Pitää Suomessa asua.