Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!
Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.
Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.
Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.
Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.
Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.
-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!
Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.
Kommentit (331)
Omakotitalon plussat (Joita ei ole vielä mainittu) :
- mahdollisuus ryhtyä omavaraisemmaksi
- mahdollisuuksia hyötyliikuntaan (lumen kolaus, ruohonleikkuu)
- ei yhtiövastikkeita
Rivarin plussat:
- ei pääse tulemaan yksinäistä (lapsilla on esim. leikkiseuraa)
- oma, mutta ilmeisesti kuitenkaan kaikkia vikoja ei tarvitse hoitaa itse
- palvelut mahdollisesti lähempänä kuin ok-talossa
Minäkin epäilen että mies ei halua jatkaa suhdetta tämän naisen kanssa. Yhteinen omakotitalo on iso ostos, merkitsee jopa vakavampaa sitoutumista kuin joku papin aamen. Varsinkin jos aloittajalla ei ole suurtakaan käsitystä oikeasti omakotitaloelämästä (vaikka onkin asunut lapsuutensa semmoisessa).
Minkäköhän ikäisiä olette.
Miten olisi paritalo? Tai pieni omakotitalo ei niin suurella pihalla? Rivitalon päätyasunto?
No jos mies asunut aina kerrostaloasunnossa niin ymmärrän, että okt pelottaa. Siellä pitää itse tyhjentää rännit lehdistä, leikata nurmikko (osata käynnistää se leikkuri ja huoltaa), säätää lämmitystä, tarkkailla katon ym. kuntoa.
Ollaan asuttu 15 v okt:ssa, sitä ennen 6 v kerrostalossa. Lapsuus okt:ssa.
Okt:
+ voi metelöidä vaikka läpi yön
+ voi tehdä ihan mitä itse haluaa
+ auto oven eteen ja menoksi
+ vieraita mahtuu ja lasten kavereita kylään, voi säilyttää ompelukonetta, koti-kuntoiluvälineitä ym. kaikki mahtuu kun on paljon neliöitä
Kerrostalo
- pitää yrittää olla hiljaa klo 22 jälkeen
- en uskaltanut soittaa haitaria ikinä, koska en soita sitä hyvin
- kuulin naapurien riidat seinän läpi, vaivaannuttavaa
- autoa ei saa oven eteen vaan pitää kantaa ostokset kaukaa parkkialueelta
+ pienempi neliömäärä tarkoittaa vähemmän siivottavaa, vähemmän lämmitettävää, pienempi kiinteistövero, pienempi kotivakuutus
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomea suunnilleen okt-asujat olette? Tuntuu monella olevan silti palvelut vieressä ja hyvät bussiyhteydet jne ja samalla iso tontti ja talo, ja mietin vaan että kuinka isoja lainoja sen unelman toteuttamiseksi on tarvinnut ottaa?
Ihan vain vertailun vuoksi siis, mekin olisimme kovasti halunneet omakotitaloon, mutta kun työpaikat on Kehä I sisällä molemmilla niin ei sitä kauhean kauas voi muuttaa ettei työmatka-aika veny täysin kohtuuttomaksi ruuhkissa istuessa. Ollaan hyväpalkkaisissa hommissa mutta kun hintaluokka oli suunnilleen kerrostalo ~200k, rivari ~250-300k ja omakotitalo +500k niin eipä tarvinnut kauaa miettiä...
11 on pk:n kehyksestä.
Teimme tilin ensimmäisellä talolla tähän samaan kuntaan. 200k€ maksoi tontti ja sille 162m2 talo ja myimme sen 384k€ josta jäi käteen 250k€ kun maksoimme välityspalkkion ja vanhan lainan pois. Suunnilleen saman verran otimme lainaa ja rakensimme tämän isomman talon.
Omakotitalossa asuja ei voi olla laiska ja kädetön. Pitää jaksaa huoltaa hoitaa korjata raaputtaa nakuttaa koko ajan joka päivä jotain. Itse olen laiska ja sisätöissä on riittävästi hommia minulle. Myös miehelleni. Jos hankkisimme omakotitalon siinä pitäisi olla kivipiha tai laatat tms. Alueellamme ei oktaloa saa alle 500teur - tontitkin lähtevät 200teurista.
Jos työaika on normaali (duunari 7-15), jää varmasti aikaa räpeltää oktalossa. Meillä molemmilla vaativat as.tuntijatyöt - ei jaksa miettiä jotain oktaloasioita siinä...
Me asutaan rivarissa ja oon viihtynyt tässä todella hyvin. Meillä on rivariksi todella iso piha ja lapsilla tilaa leikkiä. Pihalla on myös muutama omenapuu, lisäksi rakensimme sinne pienen varaston. Tästä tietysti piti tehdä ilmoitus yhtiölle, mutta varsinaista lupaa ei tarvittu. Minulla on myös pieni kasvimaa, naapurissa taas ihan kasvihuone.
Meillä on myös ollut varmasti hyvääkin tuuria, sillä naapurit on todella mukavia. Lapsilla riittää kavereita, ala-aste on 10 minuutin päässä ja lähellä on paljon leikkipuistoja ja ulkoilumahdollisuuksia.
Talot on rakennettu siten, ettei ääniä asunnoista kuulu, toki tietenkin sitten naapurin pihalta. Lähinnä kesäisin siis. Yhteisöllisyyttä tässä tarvitaan, mutta kyllä koen saavani/voivani olla myös ihan rauhassa. Kaveeraaminen ei ole pakollista :)
Meillä iso yhtiö, jossa huoltoyhtiö hoitaa yhteiset alueet. Talkoot 1-2 vuodessa ja välillä olen ollut mukana. Ihan mukavia päiviä ja tulee tutustuttua naapureihin.
Ainoana huonona puolena mielestäni joskus yksityisyyden puute pihalla ts. kuulee helposti mitä naapurin pihalla jutellaan.
Kerrostaloon verrattuna kuitenkin ylivoimainen asumismuoto, sillä rakastan pihaamme. En silti osaa kuvitella meitä omakotitaloon, ei olla yhtään remontti tai tee-se-itse -ihmisiä. Tykkään myös tästä yhteisöstä ympärillä, täällä voi mennä soittamaan naapurin ovikelloa jos tarvitsee jotain vaikka lainata.
Meidän taloyhtiössä (rivitalo) jaetaan pihatalkoissa pieni ahkeruus stipendi sille asukkaalle, joka on ollut kaikkein ahkerin. Joku on saattanut vaikkapa haravoida koko pihan!
Ahkeruus stipendi on ollut noin 20-25e ja yleensä asukas on ohjeistettu ostamaan vaikkapa uusi harava tai muuta hyödyllistä.
Kokeilkaapa tekin ahkeruus stipendiä, niin varmasti talkoisiin tulee paljon asukkaita!
Omia kokemuksia omakotitalosta: mainostettu kivetty piha. Vaatii joka vuosi sammaleen poiston kivien ja laattojen välistä puskeviin sammalkasvustoihin. On kokeiltu kemikaalit ja painepesurit. Tehtävä keväällä ja syksyllä ja silti vihertää.
Lumenluonti: on toki ihanaa hyötyjumppaa mutta vain jos asut hehtaaritontilla. Eli postimerkkitontilla on reipaslumisena talvena hirveä stressi mihin saat lumet mahtumaan. Välillä on pitänyt maksaa lumen poiskuljettamisesta.
Itselläni on kokemusta omakotitalossa, rivitalossa, luhtitalossa ja kerrostalossa asumisesta (kerran luhtitalossa, muissa asumismuodoissa vähintään kahdessa eri kohteessa). Omasta mielestäni järjestys parhaimmasta huonoimpaan: kerrostalo, luhtitalo, omakotitalo ja viimeisenä rivitalo, jossa on kaikki kerrostaloasumisen huonot puolet ilman omakotitaloasumisen hyviä puolia. Kerrostalo sopii minulle parhaiten, sillä en halua käyttää aikaani ja energiaani minkäänlaisiin huolto- tai pihatöihin, arvostan kerrostalon tuomaa "anonymiteettiä", sekä arvostan erittäin keskeistä sijaintia joka ei muissa asumismuodoissa olisi samassa mittakaavassa lainkaan mahdollista. Kaupan päälle suorastaan naurettavan hyvät julkiset liikenneyhteydet. Kerrostalo on loppuelämäni asumismuoto, välillä kenties uudempaan ja vieläkin parempaan vaihtaen. Jos satunnaiset kolahdukset tai muut äänet jotka muistuttavat muidenkin ihmisten olemassaolosta häiritsevät suunnattomasti, niin siinä tapauksessa kerrostaloasuminen ei ole hyvä vaihtoehto. Noita "elämisen ääniä" tosin kyllä riittää muissakin asumismuodoissa jopa kerrostaloa enemmänkin, ellei se omakotitalo sitten ole täysin korvessa.
Miten olisi kompromissina paritalo tai erillistalo? Siinä on jo vapauden tuntua ja omaa rauhaa, mutta kuitenkin yhdessä muiden kanssa voi jakaa tiettyjä maksuja ja kaikesta ei ole yksin vastuussa (jätemaksut, yleisten alueiden hoito jne.).
Itse asumme omakotitalossa ja plussaa on tietysti oma vapaus ja oma rauha ja saa tehdä remppaa ilman, että pitää raportoida taloyhtiölle. Kulutkin ovat varsin kohtuulliset jos ei osta liian isoa taloa. Mutta tämä ei tosiaan sovi ihmiselle, joka ei jaksa joka viikko ajaa nurmikkoa tai hoitaa sitä isoa pihaa läpi kesän. Jos teillä on paljon harrastuksia tai tykkäätte matkustaa paljon, niin suosittelen rivaria. Omakotitalo vaatii aikaa ja energiaa eri tavalla. Lapsiperheenä ei myöskään ole kiva elää keskeneräisyyden ja remontin keskellä, joten jos hankitte omakotitalon, se kannattaa olla uusi/uudehko.
Rivariasumisessa kannattaa kiinnittää huomiota taloyhtiön valintaan; onko remontit tehty ajallaan ja mitkä ovat huoneistokohtaiset menot ja velvollisuudet ja mitä remontteja on tulossa lähivuosina.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä (rivitalo) jaetaan pihatalkoissa pieni ahkeruus stipendi sille asukkaalle, joka on ollut kaikkein ahkerin. Joku on saattanut vaikkapa haravoida koko pihan!
Ahkeruus stipendi on ollut noin 20-25e ja yleensä asukas on ohjeistettu ostamaan vaikkapa uusi harava tai muuta hyödyllistä.
Kokeilkaapa tekin ahkeruus stipendiä, niin varmasti talkoisiin tulee paljon asukkaita!
"Hei kiitti kun haravoit meidän laiskojen läskipulleroidenkin puolesta, käypä ostaa ens syksyksi uusi harava että käy vähän sukkelammin."
Rivarin hyvyyteen/huonouteen vaikuttaa suuresti naapurit. Vaikka ne olisi ostovaiheessa hyvätkin, voi ne vaihtua. Jos peukalo ei ole keskellä kämmentä niin okt ehdottomasti.
Kaupunkielämä on sitä oikeaa elämää!
Minä olen asunut rivi- ja paritalo kompleksissa jo 20 vuotta yhteensä ja voin sanoa, että sitä puuhaa on ihan yhtä paljon OKT kuin RT/PT. Ainakin nykyisen RT asukkaat on niin pihejä, että haluavat itse kolata tuon ison parkkipaikan jne. Meille kuuluu myös muut yhteiset piha-alueet ja täällä maasudun kupeessa katson vierestä niitä OKT asujia, joilla tuntuu olevan välillä jopa vähemmän hommaa. Hyvin suunniteltu piha on helppohoitoinen. Itse kaipaan juurikin "autotallimaista" työtilaa käsityöihmisenä. Haluaisin itse päättää mitkä kukat kesällä istutan etupihalle ja jos haluan uusia kodinkoneita, niin kauppaan vaan, eikä mitään odottelua, mitä taloyhtiö sanoo jääkaapista. Olen niin kyllästynyt siihen hitauteen ja "enemmistön" (eli sen yhden v-mäisen vanhanpiian) päätöksiin, että enää ei RT käy. Mieluummin sitten asuu KT, jos pihanhoito ei kiinnosta. Parvekkeen voi aina tuunata ns. kesäkeitaaksi. Tämä kyseinen vanhapiika, ei myöskään kolaa itse, koska se on kuulema miesten homma, eikä hänellä sellaista ole, mutta menipä silti äänestämään aurakuskit pois pihalta.
Tämä tän hetkinen RT asuminen todellakin on raskaampaa kuin OKT. Sinuna listaisin kaikki ne "miesten hommat", jotka mies jo nyt tekee tai on valmis muuton jälkeen tekemään. Sitten vertailisin niitä tän ketjun kommentteihin.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuja ei voi olla laiska ja kädetön. Pitää jaksaa huoltaa hoitaa korjata raaputtaa nakuttaa koko ajan joka päivä jotain. Itse olen laiska ja sisätöissä on riittävästi hommia minulle. Myös miehelleni. Jos hankkisimme omakotitalon siinä pitäisi olla kivipiha tai laatat tms. Alueellamme ei oktaloa saa alle 500teur - tontitkin lähtevät 200teurista.
Jos työaika on normaali (duunari 7-15), jää varmasti aikaa räpeltää oktalossa. Meillä molemmilla vaativat as.tuntijatyöt - ei jaksa miettiä jotain oktaloasioita siinä...
Käsittämätöntä että pitää keksiä tekosyitä sille että ei osta omakotitaloa. Voitte olla hankkimatta omakotitaloa ihan vain siksi että haluatte asua osakkeessa tai vuokralla. Omakotitalon hoitoon menee keskimäärin sellainen puoli tuntia viikossa, tuskin se ajasta kenelläkään on kiinni.
Tätä on vaikea ratkaista järkeilemällä. Jos on talokuume, on talokuume. Omakotitalo on saatava!
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalot maksaa enemmän joten mies taitaa pelätä velkaa. Ellei asu jossain Tuupovaaran takana.
Minun havaintojen mukaan omakotitalot ovat halvempia kuin rivitalo-osakkeet.
http://www.stat.fi/til/asu.html
Tilastot ovat kanssani samaa mieltä.
Jos mies on aiemmin ollut innolla muuttamassa ok-taloon, niin kyse on siitä, että hän on alkanut epäröidä suhdettaan ap:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hahhah yksi syy teillä "ei ole ärsyttäviä pihatalkoita" :D omakotitalossa niitä pihatöitä vasta pitääkin tehdä. Oma rauha tarkoittaa todellakin omaa rauhaa, kukaan ei tule teillä enää käymään ja pitkät matkat joka paikkaan ei oo kiva juttu. Lapsena asuin omakotitalossa enkä tykänyt yhtään, kerrostalo paljon parempi
Ai kukaan ei tule käymään, jos asuu omakotitalossa? Ei niitä pihatöitä nyt niin paljon ole omakotitalossakaan, ettei niitä tekis. Pääasia, että saa tehdä ihan rauhassa, ilman vittumaisia naapureita, sillon kun itseä huvittaa.
Toisin kuin asunto osakeyhtiössä, OKT:ssa saa ja pystyy tekemään ison osan huolloista ja remonteista itse. Lisäksi OKT:ssa et joudu vastaamaan muiden osakkaiden törttöilystä ja välinpitämättömyydesta omilla rahoillasi. Vastaat siis vain itsestäsi, etkä voi laittaa omia kulujasi muiden piikkiin.
OKT:ssa asuminen on halpaa, jos itse osaa ja haluaa tehdä paljon. Tai ainakin haluaa opetella tekemään. Tämä johtuu verotuksesta. Suomessa keskituloinen saa tehdä keskimäärin 5 tuntia töitä, että voi ostaa tunnin työtä ulkopuoliselta talon huolto ja remonttihommiin. Sellaisissa hommissa, joista ei saa kotitalousvähennystä suhde on vieläkin absurdimpi.
Jos siis nysväät pari tuntia sellaisen jutun kanssa, jonka ammattilainen olisi tehnyt tunnissa, niin olet helkkarin paljon edellä asunto-osakeyhtö asujaa, joka maksaisi tuonkin homman vastikkeessaan.
Jos siis AP:n mies tai AP itse tuntee vetoa perinteisiin "miesten hommiin", niin OKT on oiva valinta.