Mies pudotti pommin; ei haluakkaan muuttaa omakotitaloon! Tulkaa kertomaan omakotitalojen ja rivitalojen hyviä ja huonoja puolia... Kääntäkää joko minun tai mieheni pää!
Eli jomman kumman meistä on pakko taipua suuntaan tai toiseen, minun tai mieheni. Kertokaas siis kaikki mahdolliset plussat ja miinukset molemmista, omakotitaloista ja rivitaloista.
Miehen kanssa ollaan aina puhuttu oman talon ostamisesta. Miehen suusta kuuluu usein "sitten kun ostetaan oma talo..." ja "silloin kun meillä on oma koti..." jne. Asutaan siis nyt vuokralla kerrostalossa.
Sanoin tässä eräs ilta jutellessani miehen kanssa onnellisena että mun suurimpiin haaveisiin on aina kuulunut pari lasta ja omakotitalo isolla pihalla. (Mies siis kyllä tietää tämän kun tästä niin usein puhutaan, käytin nyt vaan sanaa omakotitalo ensimmäistä kertaa.) Siihen mies totesi hyvin torjuvasti että me ei tosiaankaan mihinkään omakotitaloon muuteta. Olin todella hämilläni ja kysyin miksi. Mies ei suostunut perustelemaan kantaansa, ei vaikka miten koitin kysellä asiasta. Ainoat miehen perustelut olivat luokkaa "helpompaa hoitaa porukalla isoja asioita ja omakotitalossa täytyy pitää tosi tarkkaa kirjaa kaikista kuluista ja jutuista... en mä jaksa, liikaa vaivaa mulle ja kaikki illat menee siihen..."
En yhtään tajunnut mitä mies tuolla tarkoitti.
Koskaan ei ole ollut puhe omistusoikeisasunnosta. Siitäkin puhuttiin ja sitä mies ei halua. (Enkä minäkään.) En saa mitään selvää noista miehen puheista joten tulin nyt tänne hakemaan selvennystä.
Joku kuitenkin kysyy miksi haluan omakotitaloon, minäpä valaisen.
-Mahdollisuus asua syrjäisemmällä seudulla
-Ei naapureita
-Ei ärsyttäviä pihatalkoita yms.
-Suurempi talo
-Suurempi piha
-Yksityisyys
-Kukaan ei valita mitä me kotonamme/pihallamme teemme
-Mies haluaa pihalle vajan ja puutarhan
-Yksinkertaisesti siis _oma rauha_!
Nyt kehiin KAIKKI hyvät ja huonot puolet molemmista vaihtoehdoista! Jomman kumman täytyy muuttaa mieltään.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Suomea suunnilleen okt-asujat olette? Tuntuu monella olevan silti palvelut vieressä ja hyvät bussiyhteydet jne ja samalla iso tontti ja talo, ja mietin vaan että kuinka isoja lainoja sen unelman toteuttamiseksi on tarvinnut ottaa?
Ihan vain vertailun vuoksi siis, mekin olisimme kovasti halunneet omakotitaloon, mutta kun työpaikat on Kehä I sisällä molemmilla niin ei sitä kauhean kauas voi muuttaa ettei työmatka-aika veny täysin kohtuuttomaksi ruuhkissa istuessa. Ollaan hyväpalkkaisissa hommissa mutta kun hintaluokka oli suunnilleen kerrostalo ~200k, rivari ~250-300k ja omakotitalo +500k niin eipä tarvinnut kauaa miettiä...
Asumme Turussa. Talo on pientalotaajamassa. Bussi kulkee 200m päästä ja kauppaan on 600m. Maksoi 2002 rakentaessa 1,2 miljoonaa markkaa eli 200t€. Nyt tästä saisi myydessä ehkä 375t€.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut rivi- ja paritalo kompleksissa jo 20 vuotta yhteensä ja voin sanoa, että sitä puuhaa on ihan yhtä paljon OKT kuin RT/PT. Ainakin nykyisen RT asukkaat on niin pihejä, että haluavat itse kolata tuon ison parkkipaikan jne. Meille kuuluu myös muut yhteiset piha-alueet ja täällä maasudun kupeessa katson vierestä niitä OKT asujia, joilla tuntuu olevan välillä jopa vähemmän hommaa. Hyvin suunniteltu piha on helppohoitoinen. Itse kaipaan juurikin "autotallimaista" työtilaa käsityöihmisenä. Haluaisin itse päättää mitkä kukat kesällä istutan etupihalle ja jos haluan uusia kodinkoneita, niin kauppaan vaan, eikä mitään odottelua, mitä taloyhtiö sanoo jääkaapista. Olen niin kyllästynyt siihen hitauteen ja "enemmistön" (eli sen yhden v-mäisen vanhanpiian) päätöksiin, että enää ei RT käy. Mieluummin sitten asuu KT, jos pihanhoito ei kiinnosta. Parvekkeen voi aina tuunata ns. kesäkeitaaksi. Tämä kyseinen vanhapiika, ei myöskään kolaa itse, koska se on kuulema miesten homma, eikä hänellä sellaista ole, mutta menipä silti äänestämään aurakuskit pois pihalta.
Tämä tän hetkinen RT asuminen todellakin on raskaampaa kuin OKT. Sinuna listaisin kaikki ne "miesten hommat", jotka mies jo nyt tekee tai on valmis muuton jälkeen tekemään. Sitten vertailisin niitä tän ketjun kommentteihin.
Mä en ole ikinä kuullut tahi asunut taloyhtiössä (kerros- tai rivi), jossa yhtiö päättäisi kodinkoneista. Kyllä meidän rivarissa saa tehdä ihan mikälaiset asunnot vaan sisältä sekä esim. uusia keittiöt ja kylppärit omien toiveiden mukaisiksi. Isoista rempoista pitää tietty ilmoittaa yhtiölle, joka valvoo että vesieristykset yms tehdään oikein. Meillä on myös rivarissa huoltoyhtiö, joten hoidan vain oman pihani en muuta.
Ja tiesithän, että osakasta ei voi pakottaa mihinkään talkoisiin taikka vuoroihin, vaan kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Eli ei tarvitse mennä mukaan lumityövuoroihin, jos ei halua. Ja kun äänestää joka kokouksessa huoltoyhtiön puolesta, niin se kanta tulee muille selväksi.
Lisäksi saan etupihalle ja takapihalleni istuttaa just mitä haluan, ei yhtiö niihin puutu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se tänäpäivänä näin on että omakotitalo vie niin paljon aikaa ja kun ihmisten työt ovat sekä stressaavia että hektisiä niin ei vaan jakseta.
Helpommalla päästään kun asutaan kerrostalossa kaupungissa jossa palvelut ovat lähellä ja jossa se talonmies tai huoltofirma hoitaa hommat.
omakotitalossakin työt voi teettää huoltofirmalla ja ne pystyy kilpailuttamaan ja eivät tule mitenkään huippukalliiksi.
Voi, vaan kuinka moni näin tekee, veikkaisin yks miljoonasta. Suomalainen omakotiasukki on pihi ja varmaan ihan syystäkin.
Mutta sehän on valintakysymys. Jos joku ei jostain halua maksaa, niin silloin se homma ei hänelle ole mikään ongelma, eikä kummoinenkaan rasite, eikös niin? Ei siis ole silloin mitään "työsiirtolaa" eikä muutakaan "valtavaa" huoltourakkaa, jos sen haluaa ihan itse tehdä. Ja kun kerran valtaosa haluaa, niin sopiikin kysyä, että mitä on ne mystiset valtavan uuvuttavat omakotiasujan hommat, kun kerran kukaan ei koe niitä niin raskaina, että ostaisivat ne työt huoltofirmoilta, vaikka sellainenkin mahdollisuus ihan jokaisella omakotiasujalla on olemassa?
Kun on ostettu niin kallis talo kuin pystytään niillä tuloilla. Kaikki rahat menee asuntolainaan, niin ei sillä lopulla makseta monen tonnin maalausfirmaa, ostetaan maalit, lainataan jostain telineitä, ja isäntä käyttää kesälomansa autotallin raapimiseen ja maalaamiseen.
Osakkeessa ei vaan ole edes valinnan mahdollisuutta. Ensin on isketty niin suuri asuntolaina kuin rahkeet antaa myöten ja sitten heti kohta yhtiö aloittaa suuren remontin ja asuntoa kohti tulee kymmenien tuhansien, jose ei peräti ylis sadan tonnin, remonttiosuus ja rahoitusvastike satoja euroja kuukadessa. Ainoa mahdollisuus myydä osake kun ei ole varaa lainaan, rahoitusvastikkeeseen ja hoitovastikkeeseen.
Se on jo ostajan osaamattomuutta - asumismuodosta riippumatta - ellei ymmärrä, minkälaisia remontteja on tulossa, milloin, ja mihin on varaa. Osaketta ostaessa saa kyllä tiedon taloyhtiön tehdyistä ja tulevista remonteista, joista voi päätellä jotakin eli onko isot remontit tehty vai edessä, jos edessä niin heti, lähivuosina vai kymmenien vuosien päästä. Suuria remontteja ei taloyhtiöissä aloiteta salavihkaa, kyllä täytyy olla aivan erityisen torvi, jos putkiremppa tai julkkari tulee yllätyksenä :D
Ja tämä poikkeaa jotenkin omakotitalon ostamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies on aiemmin ollut innolla muuttamassa ok-taloon, niin kyse on siitä, että hän on alkanut epäröidä suhdettaan ap:n kanssa.
Aivan samaa mieltä. Siihen viittaa myös tuo mystinen vaikeus saada miehestä irti mitään järkeviä perusteluja äkilliselle mielenmuutokselle.
Jos parisuhteen tulevaisuus vaikuttaa epävarmalta niin ei huvita tehdä mitään suuria liikkuja.
Itse olen myös pistänyt hankkeen uuden talon rakentamisesta jäihin, koska puolison puheissa on alkanut vilahdella mainitoja erosta.
Jos tässä tulee ero, niin tämä talo on ihan suht helposti myytävissä, toisin kuin keskeneräinen uusi talo. Eron keskellä sitä ei taatusti jaksa rakentaa valmiiksi.
Ok-talon työt näyttävät järjestään kaatuvan vain toisen osapuolen niskaan. Olen itse asunut lapsuuteni ok-talossa ja kun naapureita seurasin, lähes joka talossa se sama tyyppi, mies tai nainen rehki aina lumikolan tai ruohonleikkurin kimpussa. Ainoastaan yhdessä talossa pariskunta hääräsi pihalla aina yhdessä/vuorotellen.
Myös mun perheessä äiti joutui tekemään kaikki työt, niin sisällä kuin pihalla, isä ainoastaan valmisti ruokaa.
Joten se ok-talon hankkiminen tuntuu monilla kiristävän hermoja koska toinen voi yhtäkkiä päättää, ettei enää kiinnostakaan pihahommat, hoida vaan yksinäsi.
Siksi nautin itse nyt aikuisena kerrostaloasumisesta. En halua edes rivaria.
Olen sitäpaitsi niin hölmö, että mua pelottaa ok-talossa =D
Varsinkin jos naapureita ei ole lähellä. Kerrostalossa on turvallisempi ja kotoisampi fiilis. Toki se harmittaa, jos osuu levoton naapuri seinän taakse, mutta täällä on onneksi ollut rauhallista sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa asuja ei voi olla laiska ja kädetön. Pitää jaksaa huoltaa hoitaa korjata raaputtaa nakuttaa koko ajan joka päivä jotain. Itse olen laiska ja sisätöissä on riittävästi hommia minulle. Myös miehelleni. Jos hankkisimme omakotitalon siinä pitäisi olla kivipiha tai laatat tms. Alueellamme ei oktaloa saa alle 500teur - tontitkin lähtevät 200teurista.
Jos työaika on normaali (duunari 7-15), jää varmasti aikaa räpeltää oktalossa. Meillä molemmilla vaativat as.tuntijatyöt - ei jaksa miettiä jotain oktaloasioita siinä...Käsittämätöntä että pitää keksiä tekosyitä sille että ei osta omakotitaloa. Voitte olla hankkimatta omakotitaloa ihan vain siksi että haluatte asua osakkeessa tai vuokralla. Omakotitalon hoitoon menee keskimäärin sellainen puoli tuntia viikossa, tuskin se ajasta kenelläkään on kiinni.
Tekosyy? Onko 500 000 € sinusta tekosyy?
Emme halua oktaloon - asumme rivarissa järven rannalla 5km päässä Sellosta. Miksi tarvitsee tekosyitä? Meillä on monta ihan oikeaa syytä.
Omakotitalossa hoidat itse kaiken ulkona ja pihalla. Vastaat kaikesta itse: kiinteistöverot, tiemaksut, vakuutukset jne. Jos lämmitysjärjestelmä hajoaa tai tulee putkirikko tai löytyy kosteusvaurio, rahaa on löydyttävä. Rakennustekniikka on uusittava ennen kuin se tulee teknisen käyttöikänsä päähän (sähköt, putket, salaojat, lämmitysjärjestelmät) ja ne on huollettava säännällisesti. Samoin on kattojen ja ulkoverhouksen huoltomaalauksista huolehdittava. Maa-aines talon ympärillä on pidettävä talosta pois päin laskeutuvana, sokkelin vieruksille ei saa päästää kasvamaan mitään. Nurmikot on ajettava, kitkettävä on (jos pihamaata ja istutuksia), puut ja pensaat leikattava keväisin yms...yms.. Lomille lähtiessä on löydettävä talonmies näinä murtojen luvattuina aikoina. Taloa ostaessa on pidettävä mielessä tuhannen tuhatta asiaa, kuten tuuletusraot seinissä, onko eristykset tehty oikein, onko ikkunapellit asennettu oikein, viettääkö maa taloon päin, onko valesokkelia tai muita selkeitä riskirakenteita kuten maanvaraista laattaa hienon hiekan päällä talon perustuksina jne... jne...
Me olemme asuneet niin kerrostaloissa kuin vanhoissa omakotitaloissa, "rintsikoissa". Ei enää ikinä onakotitaloasumista. Kesämökki tontilla jota ei tarvitse hoitaa, riittää mainiosti! Kaiken perustyön päälle riittää vanhassa talossa aina huolta ja korjattavaa!
Uusi omakotitalo olisi kiva, vanha ei sitä joutuu kokoajan remontoimaan (kokemusta on) ja rahaa kuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut rivi- ja paritalo kompleksissa jo 20 vuotta yhteensä ja voin sanoa, että sitä puuhaa on ihan yhtä paljon OKT kuin RT/PT. Ainakin nykyisen RT asukkaat on niin pihejä, että haluavat itse kolata tuon ison parkkipaikan jne. Meille kuuluu myös muut yhteiset piha-alueet ja täällä maasudun kupeessa katson vierestä niitä OKT asujia, joilla tuntuu olevan välillä jopa vähemmän hommaa. Hyvin suunniteltu piha on helppohoitoinen. Itse kaipaan juurikin "autotallimaista" työtilaa käsityöihmisenä. Haluaisin itse päättää mitkä kukat kesällä istutan etupihalle ja jos haluan uusia kodinkoneita, niin kauppaan vaan, eikä mitään odottelua, mitä taloyhtiö sanoo jääkaapista. Olen niin kyllästynyt siihen hitauteen ja "enemmistön" (eli sen yhden v-mäisen vanhanpiian) päätöksiin, että enää ei RT käy. Mieluummin sitten asuu KT, jos pihanhoito ei kiinnosta. Parvekkeen voi aina tuunata ns. kesäkeitaaksi. Tämä kyseinen vanhapiika, ei myöskään kolaa itse, koska se on kuulema miesten homma, eikä hänellä sellaista ole, mutta menipä silti äänestämään aurakuskit pois pihalta.
Tämä tän hetkinen RT asuminen todellakin on raskaampaa kuin OKT. Sinuna listaisin kaikki ne "miesten hommat", jotka mies jo nyt tekee tai on valmis muuton jälkeen tekemään. Sitten vertailisin niitä tän ketjun kommentteihin.
Mä en ole ikinä kuullut tahi asunut taloyhtiössä (kerros- tai rivi), jossa yhtiö päättäisi kodinkoneista. Kyllä meidän rivarissa saa tehdä ihan mikälaiset asunnot vaan sisältä sekä esim. uusia keittiöt ja kylppärit omien toiveiden mukaisiksi. Isoista rempoista pitää tietty ilmoittaa yhtiölle, joka valvoo että vesieristykset yms tehdään oikein. Meillä on myös rivarissa huoltoyhtiö, joten hoidan vain oman pihani en muuta.
Ja tiesithän, että osakasta ei voi pakottaa mihinkään talkoisiin taikka vuoroihin, vaan kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen. Eli ei tarvitse mennä mukaan lumityövuoroihin, jos ei halua. Ja kun äänestää joka kokouksessa huoltoyhtiön puolesta, niin se kanta tulee muille selväksi.
Lisäksi saan etupihalle ja takapihalleni istuttaa just mitä haluan, ei yhtiö niihin puutu.
Tämä viestipari todistaa sen mitä jo tuolla aiemmin eilen kirjoitin: tarkistakaa taloyhtiön säännöt (myös ne kirjoittamattomat!) ja toimintatavat ennen tarjouksen tekemistä, niin tiedätte mihin sitoudutte. Se että jälkimmisellä kirjoittajalla taloyhtiö ei puutu istutuksiin tai että heillä on huoltoyhtiöltä ostettu palveluja, ei tarkoita että kaikissa rivariyhtiöissä toimittaisiin näin. Mitä pienempi yhtiö, sen suuremmalla todennäköisyydellä osakkaat huolehtivat talkoilla asioita. Siihen on ihan selkeä syykin, pienemmillä taloyhtiöillä huoltoyhtiön palvelut tulevat kalliimmaksi kuin suuremmassa. Lisäksi pienemmässä yhtiössä yhdellä yksittäisellä osakkaalla on enemmän vaikutusvaltaa kuin isossa taloyhtiössä. Tarvitaan vain yksi joka asian junttura myrkyttämään ilmapiiri. Toisaalta taas pieni voi olla yhteisöllinen ja mukava asua, mutta tämä riippuu tosi paljon niistä ihmisistä ja tuurista.
Miinukset:-Sähkö ja vesi ja jätemaksut
-Jos asuu syrjässä,sairastapauksessa ambulanssin saanti kestää,varsinkin SOTE uudistusen myötä.
-Kaverit kaukana,jos muuttaa toiselle paikkakunnalle
-Eikä sovi unohtaa kotivakuutusta ja nuohousta.
Plussat: - Oma rauha
-Voi ite päättää koska leikkaa nurmikon jne...
-Näät oman käden jäljen
-Ite olisin hirsi talon kannalla,olisi terveellinen talo,rintamamiestalossa koko ajan laitettavaa.Eikä oo käytännöllisiä.
En tiedä kuinka paljon helppiä tästä on, mutta meillä kävi aikanaan vähän samalla lailla, vaikka minä olinkin se joka ei omakotitaloon halunnut.
Mies oli kasvanut maalla omakotitalossa ja minä kaupungissa kerrostalossa, ja kun tuli ajankohtaiseksi hankkia omaa asuntoa oli meidän parisuhteen ainoan isomman riidan paikka. Mies sanoi että häntä ahdistaa kun kerrostalossa ei ole omaa rauhaa, eikä se itse omistettu asunto kerrostalossa tuntuisi samalla tavalla omalta kuin oma talo.
Minä taas sanoin että omakotitalossa asuminen pelottaisi, kun koin turvalliseksi sen mun metrin päässä asuu ihmisiä jotka tunnen ja joihin voin luottaa. En ollut koskaan asunut kaupungin keskustaa kauempana, ja olin aina tottunut siihen että kaikki oli muutaman minuutin kävelymatkan päässä. Minua myös ahdistaisi omakotitalon vastuullisuus.
Tästä väännettiin kättä melkein puoli vuotta, kunnes luovutin viimein ja aloimme katsoa omakotitaloja. Mies kuitenkin sai toisesta kaupungista työpaikan jonka perässä päädyimme muuttamaan, ja täällä päädyimme kerrostaloasuntoon jota aluksi vuokrasimme, ja lopulta ostimme.
Joskus mies haikailee vieläkin omaa taloa, mutta juuri nyt elämämme kerrostalossa on oikein mukavaa. Pienemmän lapsen päiväkoti näkyy keittiön ikkunasta, ja ekaluokkalaisen koulu on muutaman sadan metrin päässä. Kauppaan on 5 minuutin kävelymatka, ja minulla töihin toiseen suuntaan saman verran.
Ei meillä sitä omaa taloa ole täysin unohdettu ja ehkä minäkin olen ajatukselle hieman pehmentynyt, mutta juuri nyt se ei ole se tärkein asia.
Sanoisin että antakaa asialle hieman aikaa, meillä se ainakin auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei jaksa/halua sitoutua ok-talon (+ison pihan) toistuviin huolto- ja ylläpitotöihin? Huolehtii asumiskustannuksista? Sinun haaveesi saattaa kuulostaa hänen korvissaan työleiriltä (ja siltä se myös tuntuu, jos sitä ei oikeasti halua). Onko teillä kummallakaan kokemusta ok-asumisesta?
Avaatko mulle vähän, mitä nämä toistuvat "massiiviset" ok-talon huolto ja ylläpitotyöt oikein ovat?
t: maalla asuva omakotitaloasukas
Omasta puolestani voin vain puhua, mutta kyllä tuo kevät/alkukesä aina melkoista haipakkaa on. Kasvimaat ja kukkapenkit kuntoon, kasvihuoneen puhdistus ja kuntoonlaitto, terassien puhdistus+öljyäminen, kaiteet ym. puhdistus, puutarhakalusteiden puhdistus ja öljyäminen, grillin huolto, nurmikon lannoitusta ja leikkaamista, haravointia ja roskien/risujen/kaiken kerääminen, pensaiden ja puiden leikkuuta, marjapensaisiin pitää tehdä uudet tuet, hoitaa nurmikon ja maiden lannoitukset, talon ikkunoiden peseminen (200m2) ja tänä vuonna pitää ulkopuolelta jotenkin puhdistaa myös nurkkalaudat ja ikkunan laudat, kaiteiden maalausta, kukkapenkin kivetys pitää tehdä, puutöitä, pitäisi kaataa yksi puu, ruohonleikkurin huoltoa, jätekatoksen hankkiminen ja asennus.
Huoh, tässä siis huoltohommia jotka tuli muutamassa minuutissa mieleen, jotka eivät siis ole isoja remontteja vaan ihan yleisiä töitä, joilla ylläpitää omakotitalon kuntoa. Kyllä näihin uppoaa aika monta tuntia vapaa-aikaa.
Ihan itse haalittuja hommia ja tuskin kukaan itkua vääntäen ja hammasta purren ostaa kasvihuoneen ja putsailee sitä jos kasvihuonehommat ei kiinnosta. Noista teidän marjapensaista sen verran, että oikein leikatut pensaat ei tukia tarvitse.
Mä en ole marjapensailleni tehnyt vuosiin yhtään mitään ja tänäkin vuonna tein niistä mehua pari maijallista per puska.
lion64 kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kuulisin, missä asumismuodossa noita miinuksia ei ole?
Meillä ok- talo. Rahat menee tähän. Ja naapurit eivät ole kivoja... tosin tilanne nyt ok.
Tuttu remppaa taloaan viidettä vuotta. aikaisemmin matkustelivat yms. Nyt vain remppaa. En tajua mikä saa ihmisen ostamaan talon js sitten sitä rempataan kalliilla mieleisekseen. Ihan hullua.
itse muuttaisin yksikerroksiseen taloon hyvien kulkuyhteyksien varrella tai sittenbyrittäidin saada neliön josta remppaisin mieleiseni edullisesti.
lion64 kirjoitti:
-Jos asuu syrjässä,sairastapauksessa ambulanssin saanti kestää,varsinkin SOTE uudistusen myötä.
-Kaverit kaukana,jos muuttaa toiselle paikkakunnalle
-Eikä sovi unohtaa kotivakuutusta ja nuohousta.Plussat: - Oma rauha
-Voi ite päättää koska leikkaa nurmikon jne...
-Näät oman käden jäljen
-Ite olisin hirsi talon kannalla,olisi terveellinen talo,rintamamiestalossa koko ajan laitettavaa.Eikä oo käytännöllisiä.
Joo "voi itse päättää koska leikkaa nurmikon tai pensaat tai...."
joo voi paitsi että pitää päättää ja pitää huvittaa leikata ennen kuin se nurtsi on polvenkorkuinen =D Eli eiköhän se nurmikko päätä sun puolesta koska se on pakko leikata =)
Me ollaan asuttu okt:ssa jo 10 vuotta, eikä ole tarvinnut mitään tehdä, no laskut maksaa. Paljon halvempaa kuin vuokralla. Talvella jos vähän joutuu kolaamaan lunta tieltä, niin on aika pieni kärsimys verrattuna naapureihin ja jatkuvaan hyshys-meininkiin.
Miksette osta kerrostaloasuntoa ja sen lisäksi sitten mökin tai mökkitontin.
Hirveetä kahta pihaa hoitaa jos talo ja mökki.
Vanhaa taajama omakotitaloa ei kohta osta kukaan. Joten se on sitten vain asumista varten - ei sijoitus.
OK/KT vertailussa on vielä 1 tärkeä seikka. Jos ok.ssa tarvitaan työmatkoihin 2 autoa joilla ajellaan ruuhkassa pitkä työmatka niin ei oo kyllä kellään kivaa...
Eli omakotitalo jossain Mäntsälän takana vs. kerrostalo vaikka Malmilla ja työpaikat eri puolilla Helsinkiä.
Näistä vaihtoehdoista kannattaa valita kerrostalo.
pelkuri78 kirjoitti:
Ok-talon työt näyttävät järjestään kaatuvan vain toisen osapuolen niskaan. Olen itse asunut lapsuuteni ok-talossa ja kun naapureita seurasin, lähes joka talossa se sama tyyppi, mies tai nainen rehki aina lumikolan tai ruohonleikkurin kimpussa. Ainoastaan yhdessä talossa pariskunta hääräsi pihalla aina yhdessä/vuorotellen.
Myös mun perheessä äiti joutui tekemään kaikki työt, niin sisällä kuin pihalla, isä ainoastaan valmisti ruokaa.
Joten se ok-talon hankkiminen tuntuu monilla kiristävän hermoja koska toinen voi yhtäkkiä päättää, ettei enää kiinnostakaan pihahommat, hoida vaan yksinäsi.
Siksi nautin itse nyt aikuisena kerrostaloasumisesta. En halua edes rivaria.
Olen sitäpaitsi niin hölmö, että mua pelottaa ok-talossa =D
Varsinkin jos naapureita ei ole lähellä. Kerrostalossa on turvallisempi ja kotoisampi fiilis. Toki se harmittaa, jos osuu levoton naapuri seinän taakse, mutta täällä on onneksi ollut rauhallista sakkia.
Mä olen tämän kirjoittajan kanssa täysin samaa mieltä ihan joka kohdasta.
Paitsi meillä se oli faija joka joutu tekemään kaikki piha- ja ulkotyöt mun avustuksella.
Kerrostalooooon =)
Aivan samaa mieltä. Siihen viittaa myös tuo mystinen vaikeus saada miehestä irti mitään järkeviä perusteluja äkilliselle mielenmuutokselle.