Tunnustetaan äärimmäisiä pohjanoteerauksia siivouksessa/kodinhoidossa!
Pyyhin äsken keittiön pöydältä massiivisen pölykerroksen ja tajusin samalla, että se on viimeksi pyyhitty joulupäivän ateriaa varten. Olen sairas ja välillä jaksaminen olematonta, joten tällaisia pääsee sattumaan. Mutta kylläpä keittiön ilme raikastui kummasti! Kerro omasi!
Kommentit (398)
Mä löysin erään kerran varastokaapista kristallisoitunutta kissan pissaa muovipussin päältä. Miettikää, kristallisoitunutta.
Jäin miettimään että montako vuotta mahtaa kestää, että kissanpissalätäköstä haihtuu kaikki neste ja jäljelle jää pelkkiä vaaleankeltaisiakiteitä??
Petaan sängyn vain, jos on tulossa vieraita. Ärsyttää... oon super tarkka siivouksen kanssa mut sänkyä en vaa jaksa pedata.
Peti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotioloissa en käytännössä ikinä petaa sänkyäni, ellei minulle ole tulossa vieraita. Eihän aukinainen sänky jossa peitot, tyynyt ja kaikki muut ovat levällään näytä kovin esteettiseltä, mutta en ole oikein koskaan tajunnut, mikä varsinainen funktio sängyn petaamisella oikein on.
Petaamisen funktio on se, ettei sänkyvaatteisiin mene pölyä ja roskaa ja likaa. Vuodevaatteet on melkoset pölynkerääjät, oikeasti! Ja ne pölyiset vuodevaatteet aiheuttavat sitten terveysongelmia, mahdollisesti.
Toisaalta: sängyllä voi sitten istua päivävaatteilla - koska ei kai kukaan istuskele, saati makoile, päivävaatteissa petaamattomalla pedillä, kaikkinen likoineen ja bakteereineen, joita on päivävaatteisiinsa kerännyt?!
*kröhöm...* - En minäkään..! ... *viatonta viheltelyä...*
Meillä siisti koti mutta sänkyä en ikinä petaa. Makuuhuoneessa ei oleskella ikinä, siellä vain nukutaan. Ovi makkariin aina kiinni.
En ole koskaan pessyt vuokrakämppäni lattioita. Muutin tänne viisi vuotta sitten.
Makuuhuone on ollut siisti viimeksi ennen joulua. Nyt siellä ei edes näe lattiaa, kun kaikki vaatteet ja pyykit täyttävät tilan... Aamuisin kaivan vaatteet summan mutikassa sieltä kasoista.
Jahas, onpa tänne ilmaantunut väärinymmärtäjiä. Aihe oli "äärimmäisiä pohjanoteerauksia" , ei "kerro kuinka likaista teillä on AINA". Joten kauhistelijat voivat siirtyä ketjusta pois. Ap
Mä olen ihan perussiisti ja järjestelmällinen ihminen, mutta 2 asiaa on aivan yliarvostettua: jo moneen otteeseen mainittu ikkunoiden pesu ja pölyjen pyyhintä.
Justhan oli uutinen, ettei pölyjen pyyhintä ole niin tärkeää. Lattiat imuroin noin 3-4 viikon välein, pari kertaa vuodessa moppaan kunnolla kaikki lattiat, roskat lajittelen ja vien säännöllisesti, mutta pölyjen pyyhintä esim. yöpöydiltä ja hyllyjen/kaappien päältä on todella vastenmielistä.
Se OLISI kivaa, mikäli tasojen PÄÄLLÄ ei olisi mitään, mutta kun niiden päällä on valokuvia, koriste-esineitä, herätyskelloja ym, niin niiden nostelu ei inspaa :/. Ongelman olen ratkaissut siten, etten pyyhi juuri ollenkaan tasoja ja yllättävän vähän pölyä edes löytyy niiltä :O!
Asuin 8 vuotta samassa kämpässä ja muuttoyönä aloimme pestä ikkunoita, no ongelma oli siinä, että ulkona oli pakkasta ja vesi jäätyi ikkunaan kiinni ja annoimme asian olla. Kovin likaisia ikkunat eivät oikeasti olleet, asuimme 3. kerroksessa ja liikennettä oli melko vähän.
Nykyisessä kämpässä olemme asuneet nyt pari vuotta ja emme aio pestä ikkunoita vuosiin, hyvin näkyy ulos :D
En tykkää ikkunan pesusta, mutta koska ikkunoiden puhtaudella on iso merkitys viihtyvyydelle, pesetän ne 2-3 kertaa vuodessa. Jos ikkunat ovat likaiset, koti vaikuttaa tunkkaisemmalta. Meillä ikkunoihin kertyy siitepölyä alkukesästä ja maantiepölyä keväällä, joten ero puhtaan ja likaisen lasin välillä on suuri. Kun kevätaurinko alkaa paistaa, ikkunat huutavat pesua.
Täällä on joulukuusi vielä olohuoneessa koristeltuna + nurkassa jätesäkki jossa lahjojapaperit. Joulukoristeita seinillä.
Olohuoneen pöytä on kai neljättä vuotta täynnä lasten legoja. Niille ei ole mitään järkevää paikkaa ja ne ilmestyvät aina leikkien jälkeen siihen, kun lapset eivät leiki omassa huoneessaan, joten en jaksa siivota niitä pois.
Minulla on välillä ollut asunto puolisen vuotta imuroimatta. Tein kyllä silloin isoa projektia, joka vei kaiken ajan.
Vuodevaatteet vaihdan, kun alkavat näkyvästi rasvoittua.
Ikkunat on pesty kerran 8 vuoden aikana - paitsi joku tietty ruutu, jos lapset roiskivat jotain niihin.
Vessassa on vuoden ajan oottanut matto, jos jaksaisin joskus pestä sen.
Jääkaappi ja mikro ovat yleensä täynnä ainakin vuoden töhniä.
Toisaalta joissain jutuissa olen kyllä siisti. Tahrat ja semmoiset kyllä pyyhitään pois, roskat lattialta, astiat pois heti ruokailun jälkeen. En siedä ihmisiä, joilla lojuu puolen vuoden tiskit ympäriinsä (näitä löytyy tutuista). Ja tavaroilla on kaikilla omat paikkansa. Vois ehkä sanoa, että mun koti on organisoitu mutta ei puhdas.
Vierailija kirjoitti:
Mä löysin erään kerran varastokaapista kristallisoitunutta kissan pissaa muovipussin päältä. Miettikää, kristallisoitunutta.
Jäin miettimään että montako vuotta mahtaa kestää, että kissanpissalätäköstä haihtuu kaikki neste ja jäljelle jää pelkkiä vaaleankeltaisiakiteitä??
Pari pääivää menee pikku lätäkön haihtumiseen. Kristallikiteet viittaavat siihen, että kissasi ruokavaliota olisi ollut syytä rukata, jotteivat virtsatiet mene tukkoon.
En oo täällä pessyt lattioita muualta kuin keittiöstä ja eteisestä sekä yhdestä kamarista.
Imuroinut en oo koskaan.
Peti "unohtuu" auki... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotioloissa en käytännössä ikinä petaa sänkyäni, ellei minulle ole tulossa vieraita. Eihän aukinainen sänky jossa peitot, tyynyt ja kaikki muut ovat levällään näytä kovin esteettiseltä, mutta en ole oikein koskaan tajunnut, mikä varsinainen funktio sängyn petaamisella oikein on.
Petaamisen funktio on se, ettei sänkyvaatteisiin mene pölyä ja roskaa ja likaa. Vuodevaatteet on melkoset pölynkerääjät, oikeasti! Ja ne pölyiset vuodevaatteet aiheuttavat sitten terveysongelmia, mahdollisesti.
Toisaalta: sängyllä voi sitten istua päivävaatteilla - koska ei kai kukaan istuskele, saati makoile, päivävaatteissa petaamattomalla pedillä, kaikkinen likoineen ja bakteereineen, joita on päivävaatteisiinsa kerännyt?!
*kröhöm...* - En minäkään..! ... *viatonta viheltelyä...*
Paljon pahempi on se sängyssä päiväpeiton alla muhiva hiki. On paljon hygieenisempää antaa sängyn päästä tuulettumaan nukutun yön jälkeen. Roskan ja lian pääsy estyy kun pitää lattioita puhtaana eikä syö sängyssä murustavia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan perussiisti ja järjestelmällinen ihminen, mutta 2 asiaa on aivan yliarvostettua: jo moneen otteeseen mainittu ikkunoiden pesu ja pölyjen pyyhintä.
Justhan oli uutinen, ettei pölyjen pyyhintä ole niin tärkeää. Lattiat imuroin noin 3-4 viikon välein, pari kertaa vuodessa moppaan kunnolla kaikki lattiat, roskat lajittelen ja vien säännöllisesti, mutta pölyjen pyyhintä esim. yöpöydiltä ja hyllyjen/kaappien päältä on todella vastenmielistä.
Se OLISI kivaa, mikäli tasojen PÄÄLLÄ ei olisi mitään, mutta kun niiden päällä on valokuvia, koriste-esineitä, herätyskelloja ym, niin niiden nostelu ei inspaa :/. Ongelman olen ratkaissut siten, etten pyyhi juuri ollenkaan tasoja ja yllättävän vähän pölyä edes löytyy niiltä :O!
Asuin 8 vuotta samassa kämpässä ja muuttoyönä aloimme pestä ikkunoita, no ongelma oli siinä, että ulkona oli pakkasta ja vesi jäätyi ikkunaan kiinni ja annoimme asian olla. Kovin likaisia ikkunat eivät oikeasti olleet, asuimme 3. kerroksessa ja liikennettä oli melko vähän.
Nykyisessä kämpässä olemme asuneet nyt pari vuotta ja emme aio pestä ikkunoita vuosiin, hyvin näkyy ulos :D
Joskus meni vuosi etten pyyhkinyt pölyjä pöydältä, oli paksussa kun sen viimein muistin.
Ikkunanpesuun olen psyykannut : voi että se on kivaa, vaikka ei ole. Koko päivänkin saa kulumaan jos verhot pesee samalla. Lopulta nääntynyt.
Siivoan työkseni ihmisten koteja. Eniten vituttavat nämä läskit, pistävän hajuiset, peseytymättömät, makeaa kiskovat (vaiks ovat usein diabetikkojakin) rouvat ( 50-60 v) hirvein kajalsilmin (meikkejä ei pestä pois yöksi), blondatuin, palanein pehkoin (kuinka ovatkin niin samasta puusta veistettyjä), jotka "eivät vaan jaksa, mitään, kun oli se avioerokin vuonna 1547". Tässä terve ole itsekään, jokaisella on vaikeuksia ja ajanjaksoja, jolloin ei todellakaan huvittaisi eikä pystyisi eikä jaksaisi, mutta on vain jaksettava eikä sitä ite olis edes tässä kunnossa tai työkykyinen, jos ei viitsisi. Vaikka väkisin. Näiden rouvien 2 kk:n tiskejä, hikisiä, rasvaisia vuodevaatteita ja paskanroiskeisia pönttöjä ja ruoantähteisiä lattioita kun putsailee, nousevat kaikki mahdolliset paineet kyllä huippulukemiin. Työn tultua sillä kertaa valmiiksi, loppuun sitten:"Kuules kultaseni, halusitko mulle 2 kiloo irtokarkkia kaupasta". Joo, toki. Asiakasystävällisyyttä todella koetellaan. Vielä ei ole pokka pettänyt, koska suurin osa asiakkaista tekee itsekin, minkä voi, ja on mukavia, siedettäviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä päätin tehdä paremman siivouksen. Siirsin parisänkyä, että pääsin oikein luuttuamaan kunnolla. Hankalasta paikasta löytyi muumioitunut kissan oksennus, jonka päältä oli vain ketterästi imuroitu.
Pikaisesti luin, että "muumioitunut kissa, jonka päältä oli vain ketterästi imuroitu" ja ajattelin jo että nyt löytyi ketjun ehdoton voittaja 👍
😂😂
Eräässä Hoarders (eli hamstraajat)- ohjelman jaksossa, eräästä asumuksesta löytyi niiden romukasojen alta kuollut, muumioitunut kissa jostain pahvilaatikosta. Että ihan täysin mahdollista tuollainen on.
Yhtä jaksoa filmatessa oli kuulemma löytynyt myös talon omistajarouvan muumioitunut aviomies. Yllättäen sitä jaksoa ei sitten koskaan lähetetty, mutta näin tosiaan tapahtui; taustalla mt-ongelmia kuten arvata saattaa.
Hei mahtavaa. Tunnen itseni ihan pyhimykseksi, vaikka ennen olen luullut, että siisteydessäni on parantamisen varaa. Kiitos teille ihanat!
ps. Viestien perusteella juuri päätin, että kissaa ei meille tule koskaan. Yrjöilevät ja kuseskelevat mihin sattuu.
Olin asunut omillani ensimmäisessä omassa kämpässäni jo 6 vuotta, kun luin jostain asukasohjeista, että suihkun lattiakaivo pitäisi puhdistaa kuukausittain. En ollut moisesta koskaan kuullutkaan. Olen pitkähiuksinen ja kun nostin kaivon ritilä ylös, luulin, että siellä kaivossa on jonkun pää. Hyi hemmetti sitä valtavaa hius-mömmö-liejumöykkyä, jonka kumihanskoin nostin sieltä oksennusta pidätellen. Sen jälkeen olen pessyt lattiakaivon säännöllisesti vähintään parin kuukauden välein. Muuten olen todella siisti ja olin jo silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Skippasin viikkosiivouksen Salkkareiden takia.
Siivoan (tai ainakin yritän) kaksi kertaa vuodessa eli ennen joulua ja juhannusta. Valitettavasti se ei riitä kun pöydillä ja lattialla lojuu läjäpäin työhön ja opiskeluun liittyviä lehtiä, monisteita, laskuja, vaatteita ja muuta tavaraa. Pestyjä vaatteita on pesukoneen päällä yli puolen metriä päällekkäin kun kukaan ei ole niitä laittanut komeroihin. Pyyhkeet ja lakanat sentään tulee pestyä viikon välein. Astioita on usein tiskipöytä täynnä odottamassa viikonloppua. Suurimmat villakoirat tulee sentään imuroitua pois. .
Tarvitsen siis kodinhoitajan kun itse en ehdi siivota tai viitsi vaivautua. Kela ei tällaista apua vielä meikäläiselle myöntänyt vaikka tarve on akuutti. Ottaisin mielelläni vastaan vapaaehtoisten ja innokkaitten kodin hengettärien apua eteläisessä Espoossa. Pullakahvit lupaan aina tarjota ja ohjata siivoustoimintaa. Onko muuta ratkaisua kuten au-pair henkilön palkkaaminen mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Montako VUOTTA kestää että pieni liru kuivuu? Noh, veikkaisin että tapahtuu vuorokauden sisällä. Virtsa myös muodostaa kiteitä nesteen haihtuessa, jos on tarpeeksi tujua.
Voi, tää on kyllä yks parhaista terapia- ja voimaantumisketjuista ikinä! :D
Tämän ansiosta olen saanut siivottua ja raivattua kahtena päivänä yhteensä enemmän kuin puoleen vuoteen yhteensä! :D Kiitos! <3 *lähtee jatkamaan*
Meillä on talon edellisen omistajan jäljiltä (ostettiin viitisen vuotta sitten) ollut keittiön katossa yhessä kohtaa muutama tumma tahra. Pari viikkoa sitten kateltiin tyttären kanssa niitä ja huomasin että lähtevät varmaan ihan pyyhkimällä. En oo pyyhkinyt. Muistin vasta tästä keskustelusta ne.