Tunnustetaan äärimmäisiä pohjanoteerauksia siivouksessa/kodinhoidossa!
Pyyhin äsken keittiön pöydältä massiivisen pölykerroksen ja tajusin samalla, että se on viimeksi pyyhitty joulupäivän ateriaa varten. Olen sairas ja välillä jaksaminen olematonta, joten tällaisia pääsee sattumaan. Mutta kylläpä keittiön ilme raikastui kummasti! Kerro omasi!
Kommentit (398)
En viikkaa koskaan pyykkejä kaappiin. Kun vaatteet on kuivat, heitän ne takkahuoneen sohvalle yhteen läjään. Joskus siinä voi olla koreja ja sitten heittelen niihin. Perheenjäsenet saavat siitä sitten tonkia itselleen päälle pantavaa. Mulla ei itseasiassa ole edes vaatekaappia, muilla perheenjäsenillä on. Mun vaatteet on joko siinä kasassa tai sitten kodinhoitohuoneen tasoilla/naulakoissa.
En näe tarpeelliseksi pestä ikkunoita, kissat kuitenkin heti tökkii niihin nenäläiskiä.
Keittiön lattialla on riepu, jota siirtelen sitä mukaa kun lattialle tipahtaa jotain märkää, joskus kun muistan niin nakkaan sen pyykkiin ja tipautan toisen rätin lattialle seilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkään ei pedata sänkyä. Aamulla noustaan ylös ja seuraavan kerran sänkyä katsellaan nukkumaan mennessä. Jos tulee vieraita, niin silloin laitetaan päiväpeitto, koristetyynyt ja pelit, niin ei vieraat järkyty.
Huomasin viimeksi ikkunoita pestessä (muuttaessa), että nihkeällä liinalla pyyhkimällä saa ikkunat noin tuhat kertaa nopeammin, tehokkaammin ja helpommin puhtaaksi, kuin perinteisellä ämpäri-pesin-kuivain-rätti-kiroilu -menetelmällä.
Samoilla linjoilla. Sängyt pedataan vain kun tulee vieraita. Aikuisilla ei edes silloin: meillä on muhkea untuvainen tuplapeitto, johon ostan kivoja pussilakanoita. Sen kun oikaisen sängyn päälle ja heitän pari koristetyynyä, niin hyvältä näyttää.
En myöskään pese ikkunoita niin, että pesisin hirveällä urakalla ämpärit loiskuen kaikki ikkunat koko talosta, vaan kun huomaan että joku näyttää likaiselta, otan nihkeän mikrokuituliinan, laitan siihen pari tippaa fairya ja pyyhin puhtaaksi, pokat viimeiseksi. Kuivaus ja kiillotus mummolta opitulla tyylillä eli rytistetyllä sanomalehtipallerolla. Yhtä siistiä tulee ja helpommalla pääsee.
Muistan, miten mulla oli lapsena marsu. En oikein jaksanut huolehtia häkin siivouksesta. Saattoi mennä viikkokin, ennenkuin jaksoin vaihtaa uudet sanomalehdet häkin pohjalle. Ja kyllä se häkin pohja olikin siinä vaiheessa todella yököttävän näköinen. Sanomalehdet muhineet viikon lämpimässä pissassa ja paperin alla paperin ja häkin välissä möngersi pieniä valkoisia toukkia. 😳 Vieläkin muistan sen, vaikka siitä on melkein parikymmentä vuotta aikaa. Yöks! Marsuparka!
Mä putsaan aina suihkun lattiakaivon päältäpäin, eli vedän pois ne ritilään jääneet pitkät hiukset. Niiden mukana tulee sitten lattiakaivon ritilöiden välistä viemäristä sitä harmaata mössöä, oisko muumioituneita hiuksia. Mutta en jaksa ottaa ritilää pois ja katsoa, miltä se lattiakaivo sieltä sisältä oikein näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Teen kolmiossani välillä "lenkin" ja ihailen aikaansaannoksiani
Samoin :) Viimeksi siivosin pitkästä aikaa kylppärin perusteellisesti ja kävin moneen kertaan katsomassa kuinka siisti se oli. Ei tätä kehtaisi sanoa muualla kuin täällä...
Tämä ketju on ollut loistava muistutus siitä, mitä kaikkea minulla on ollut siivoamatta. Nyt olenkin sitten siivonnut jääkaapin ja muut kaapit ja siirryn seuraavaksi nuohoamaan ilmastointiaukkoja. Kiitoksia kaikille :D
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on ollut loistava muistutus siitä, mitä kaikkea minulla on ollut siivoamatta. Nyt olenkin sitten siivonnut jääkaapin ja muut kaapit ja siirryn seuraavaksi nuohoamaan ilmastointiaukkoja. Kiitoksia kaikille :D
Sama täällä muuten, mutta ilmastointiaukkoihin kyllä vedän rajan! Täällä ne ovat tuollaiset, joista vedetään narusta ja avautuu läppä, jonka takana on suoraan ulos menevä reikä. En ole ikinä avannut niitä, tulee vain naapureiden tupakansavut sisään. Olkoot pölyiset.
Olin asunut nykyisessä asunnossani reilun vuoden, kun tajun ensimmäisen kerran imuroida sängyn yläpäädyn ja seinä välistä. Oli aikamoiset pölyt ehtinyt kertyä sinne sinä aikana.
Lapsen (2v) sängyn yläpuolella seinässä on runsaasti liimattua räkää. En huomannut pitkään aikaan ja nyt se on niin juuttunut että hinkkaaminen on niin pitkällinen prosessi että kerään vielä voimia siihen...
En jaksa aina ottaa ruokia kassista vaan ne unohtuvat kassiin.
En jaksa vaihtaa vaatteita.
Lakana( joka on oikeasti verho) roikkuu puoliksi lattialla.
Ostin uuden sängyn kaksi vuotta sitten ja lapsen puoliksi syöty limainen vaahtokarkki jämähti lattiaan kiinni niihin aikoihin... Siellä se vieläkin on, kun en ole muistanut/jaksanut imuroinnin jälkeen sitä rapsuttaa pois...
Samoin oli lapsen kaatuneet limut hyvän aikaa lattialla, kunnes tuli muurahaisia ja sitten vasta siivosin sen pois. Kerran löysin lapsen jäljiltä tietenkin taas puoliksi syödyn juguttipurkin olohuoneen sohvan alta ja purkin pohja oli täynnä valkoisia matoja.
Huippu oli kun ex mies saattoi humalassa kusta ihan mihin vaan, niin löysin kusijäämiä lasten huoneen nurkasta, vaikka kaikki luulin jo pesseeni pois. Siellä kun oli tavaraa laatikoissa nurkka täynnä. Se oli ällöttävää, eikä johtunut itsestäni... Onneksi ei ollut pieniä lapsia, jotka noukkii kaiken lattialta suuhunsa..
Lipasto on odotellut laatikoissaan sängyn alla inspistä sen kokoamiseen ainakin yli puolivuotta. Sitä ennen seisoivat keittiön nurkassa muutaman kuukauden..
Yksi kirjoituspöytä ja jakkara ollut jo 2 vuotta laatikoissaan huoneen nurkassa. Kaikki tollaset hommat odottaa vain sitä, että saisin koko huushollin ensin siistiksi...
Kirppikselle menevät tavarat odottaa sohvalla vähintään puolivuotta, että saan ne vietyä edes varastoon. Pitäis raaskia heittää kaikki ylimääräinen vaan pois.
Tiskikone täytetään vasta kun tiskipöydälle ei enää mahdu, tai puhtaat astiat loppuu. Tälläistä täällä masennuksen jäljiltä, ei vieläkään oikein jaksais... Vessan pesu ja imurointi on pahimpia. 😂
Vierailija kirjoitti:
Hyi hitto miten ällöttävä ketju. Toiv. teillä ei lapsia asu nimittäin liassanne muhii kolibakut ja muut inhotukset, jotka vievät pikkulapsen äkkiä sairaalaan.
Siivoan joka viikko ja imuri hyrrää 6 krt/ vk. 1 krt /vk vessojen pesu ja lattioiden pesu sekä lakananvaihto. Pyyhkeet pestään 95 asteessa ja lähes kaikki vaatteet 60 asteessa.
Elukat pitävät huolen bakteeritasapainosta. Emme ole ikinä flunssassa tai masentuneita. Hyi teitä laiskoja! Ei ihme että masentaa asua kakkapesissä.
Olet jotenkin liikuttavan naaivi. Lupaatko myös lastesi puolesta, etteivät he "ole koskaan masentuneita"? Ei masennus ole sellaista,että joskus ollaan masentuneita. Eikä siihen paljon paska sen kummemmin kuin kiiltävät pinnat vaikuta.
Pölynimurin pölypussia vaihtaessani laitan pussiin kanelitangon ja kardemumman siemeniä. Imuroinnin jälkeen meillä tuoksuu vastaleivotulta pullalta. Olen nk pullantuoksuinen äiti, vaikka en koskaan leivokaan :D
Vierailija kirjoitti:
En viikkaa koskaan pyykkejä kaappiin. Kun vaatteet on kuivat, heitän ne takkahuoneen sohvalle yhteen läjään. Joskus siinä voi olla koreja ja sitten heittelen niihin. Perheenjäsenet saavat siitä sitten tonkia itselleen päälle pantavaa. Mulla ei itseasiassa ole edes vaatekaappia, muilla perheenjäsenillä on. Mun vaatteet on joko siinä kasassa tai sitten kodinhoitohuoneen tasoilla/naulakoissa.
En näe tarpeelliseksi pestä ikkunoita, kissat kuitenkin heti tökkii niihin nenäläiskiä.
Keittiön lattialla on riepu, jota siirtelen sitä mukaa kun lattialle tipahtaa jotain märkää, joskus kun muistan niin nakkaan sen pyykkiin ja tipautan toisen rätin lattialle seilaamaan.
Minä putsaan ne hupaisat nenäläiskät kostutetulla talouspaperilla, kun muistan. Ikkuna jää kosteaksi putsauksen jälkeen, mutta kuivaa, kun kerkii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta tästä ketjusta, että kuiva-ainekaappiakin kuuluisi siivota. En kyllä siivoa muitakaan kaappeja. Siivouskomero ja keittiön kaapeista se, jossa on tyhjiä rasioita, ovat sellaisia, että ne romahtavat päälle ellei niitä avaa hyvin varovasti.
Olen kirjoittanut tähän ketjuun useita viestejä. Olen ollut vakavasti masentunut kohta 20 vuotta, ja siihen nähden asunnossani on nykyisin yllättävän siistiä, kun olen lopultakin saanut rutiinit sellaisiksi, ettei elämässäni mikään asia pääse täyteen kaaokseen. Voimia on kuitenkin edelleen äärimmäisen vähän, ja enimmäkseen ne kuluvat koirasta huolehtimiseen ja ruokakaupassa käymiseen. Minulla on edelleen pöydällä minijoulukuusi, koska on liian raskas ajatuskin ottaa sen johto seinästä ja lähteä viemään sitä häkkivarastoon.
Tiskaan myös astiat aina vasta sitten kun molemmat altaat ovat täynnä tiskiä. Asun yksin. En kutsu koskaan vieraita, koska ei ole voimia tavata ihmisiä. Ei kyllä olisi edes ketään jota kutsua.
Mutta huonekasvit saan nykyään pysymään hengissä!
Ohis, kysymys - Samanlainen tilanne minulla. Miten te muut olette onnistuneet luomaan rutiineja? Tai parantuneet masennuksesta niin että on tullut kyky siivota?
Kun odotan jotain, siivoan unohtaakseni. On ajoittunut kuukauden viimeiseen viikkoon vaikka rahapula hiukan hellittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Pölynimurin pölypussia vaihtaessani laitan pussiin kanelitangon ja kardemumman siemeniä. Imuroinnin jälkeen meillä tuoksuu vastaleivotulta pullalta. Olen nk pullantuoksuinen äiti, vaikka en koskaan leivokaan :D
Ja tämä on sinusta äärimmäinen pohjanoteeraus?
Itselläni on juuri tänään ohjelmassa suihkun lattiakaivon puhdistus. Ties kuinka pitkään nyt jo olen käynyt suihkussa vaikeasti niin, että suljen suihkua vähän väliä, ettei lattialle kertyisi liikaa vettä, kun lattiakaivo on niin tukossa, ettei vesi tahdo mennä sinne. Muistaakseni kirjoitin tähän ketjuun aiemmin ostaneeni siniset kumihanskat sen siivoamista varten, mutta ne ovat vieläkin pakkauksessa. Kuinkahan kauan siitä on? Mutta tänään oikeasti teen sen, koska en jaksa enää palella suihkussa!
Btw vessan patteri on ollut rikki ainakin kaksi vuotta. En ole vieläkään kutsunut huoltomiestä, kärsin mieluummin.
Minulla pms-oireisiin kuuluu kausittainen siivousinto, silloin on toivoa saada jopa lattiakaivo putsatuksi tai uuni pestyksi. Intoa kestää vain yhden päivän. Nyt olin hiihtolomalla ja siivosin hotellihuonetta. Koti on kauheassa kunnossa.
Meilläkään ei pedata sänkyä. Aamulla noustaan ylös ja seuraavan kerran sänkyä katsellaan nukkumaan mennessä. Jos tulee vieraita, niin silloin laitetaan päiväpeitto, koristetyynyt ja pelit, niin ei vieraat järkyty.
Huomasin viimeksi ikkunoita pestessä (muuttaessa), että nihkeällä liinalla pyyhkimällä saa ikkunat noin tuhat kertaa nopeammin, tehokkaammin ja helpommin puhtaaksi, kuin perinteisellä ämpäri-pesin-kuivain-rätti-kiroilu -menetelmällä.