Tunnustetaan äärimmäisiä pohjanoteerauksia siivouksessa/kodinhoidossa!
Pyyhin äsken keittiön pöydältä massiivisen pölykerroksen ja tajusin samalla, että se on viimeksi pyyhitty joulupäivän ateriaa varten. Olen sairas ja välillä jaksaminen olematonta, joten tällaisia pääsee sattumaan. Mutta kylläpä keittiön ilme raikastui kummasti! Kerro omasi!
Kommentit (398)
Meillä on aina puhdasta mutta todella siistiä harvoin. Kolme lasta pitää siitä huolen. Keittiössä vietetään paljon aikaa, koko ajan jotain pilkotaan tai keitellään, ei ole kuin öisin siistit pinnat.
Täällä maalla on varmaan tapana olla eri tavalla puhtaita kuin kaupungissa, näin olen todennut ystävien ja tuttujen kautta. Meillä viedään matot ulos viikottain ja mopataan lattiat, pölyt pyyhitään ja pestään kylppärit ja vessat. Joka kesä pestään matot, kerran vuodessa pyyhitään laipiot ja seinät. Ikkunat pestään jopa useita kertoja vuodessa.
Viime kesänä ystäväni nauroi että hänen miesystävänsä oli niin innokas että oli kantanut matot ulos siivotessaan, ne oli kuulemma olleet lattialla jo 7 vuotta... siis oikeasti! Vaikka oma talo ja piha, kuistit ja parveke. No en enää ihmetellyt miksi perheessä täi-ongelma kesti lähemmäs vuoden ja kihomatoja on jatkuvasti jollain lapsella.
Kyllä mä tiedostan ettei ole tarvetta noin perusteelliseen viikkosiivouksen mitä teemme. Eikä se ole sellainen pakkopakko, jos meillä on muuta niin siivoamme vähemmän. Aikaa tuohon ei mene kuin kolmisen tuntia niin en pidä pahana.
Esikoinen on 10 vuotias eikä ole sairastanut koskaan vielä, keskimmäinen sairasti viruksen pienenä ja kolmas ei ole myöskään ollut koskaan vielä kipeä. Allergioita ei ole kellään.
Jotain puutetta elämänhallinnastaan pitää olla jos ei jaksa asuntoaan siivota, varsinkin lapsiperheessä. Olen itsekkin sairastanut vakavan masennuksen ja tiedän ettei ole helppoa jaksaa mitään. Mutta ei mua auttanut silloin sekään että olisin antanut myös kodin levähtää kaatopaikaksi. Toki lapset ja mies osallistui silloin enemmän myös siivoukseen.
Ei ymmärrä. Itellä pitkittynyt kv-masennus, eikä kotonani ole todellakaan tällaista kuin täällä kuvataan.
Masentais vaan enemmän, jos jossain saastaassa ja sekaisessa kämpässä asuis.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina puhdasta mutta todella siistiä harvoin. Kolme lasta pitää siitä huolen. Keittiössä vietetään paljon aikaa, koko ajan jotain pilkotaan tai keitellään, ei ole kuin öisin siistit pinnat.
Täällä maalla on varmaan tapana olla eri tavalla puhtaita kuin kaupungissa, näin olen todennut ystävien ja tuttujen kautta. Meillä viedään matot ulos viikottain ja mopataan lattiat, pölyt pyyhitään ja pestään kylppärit ja vessat. Joka kesä pestään matot, kerran vuodessa pyyhitään laipiot ja seinät. Ikkunat pestään jopa useita kertoja vuodessa.
Viime kesänä ystäväni nauroi että hänen miesystävänsä oli niin innokas että oli kantanut matot ulos siivotessaan, ne oli kuulemma olleet lattialla jo 7 vuotta... siis oikeasti! Vaikka oma talo ja piha, kuistit ja parveke. No en enää ihmetellyt miksi perheessä täi-ongelma kesti lähemmäs vuoden ja kihomatoja on jatkuvasti jollain lapsella.
Kyllä mä tiedostan ettei ole tarvetta noin perusteelliseen viikkosiivouksen mitä teemme. Eikä se ole sellainen pakkopakko, jos meillä on muuta niin siivoamme vähemmän. Aikaa tuohon ei mene kuin kolmisen tuntia niin en pidä pahana.
Esikoinen on 10 vuotias eikä ole sairastanut koskaan vielä, keskimmäinen sairasti viruksen pienenä ja kolmas ei ole myöskään ollut koskaan vielä kipeä. Allergioita ei ole kellään.
Jotain puutetta elämänhallinnastaan pitää olla jos ei jaksa asuntoaan siivota, varsinkin lapsiperheessä. Olen itsekkin sairastanut vakavan masennuksen ja tiedän ettei ole helppoa jaksaa mitään. Mutta ei mua auttanut silloin sekään että olisin antanut myös kodin levähtää kaatopaikaksi. Toki lapset ja mies osallistui silloin enemmän myös siivoukseen.
Kyllä kaypungissakin tehdään viikkosiivous. Mattoja ei kuitenkaan tarvitse viedä ulos, koska nykyiset imurit ovat niin hyviä.
Kamalaa, en pystyisi asumaan likaisessa kodissa.
Siivoaminen on sitäpaitsi terapeuttista.
Ja mikä ihanempaa kuin siivottu koti ja puhtaat lakanat sängyssä.
Mistä tulee käsitys, että täitä on siivottomien kotien lapsilla. Meillä on aina ollut siivotonta, pölyistä ja likaista. Eikä lapsilla ole koskaan ollut täitä, vaikka heidän päiväkodissaan ja koulussaan oli vuosittain täiepidemia. Sen sijaan täitartunta oli mm. erittäin siistin perheen lapsilla. Täit muuten viihtyvät paremmin puhtaissa kuin rasvaisissa hiuksissa.
Taaperoni itse syömään opetellessaan heitteli ruokaa lattialle. Taaperoa ja vauvaa hoitaessa aivosumuisena en tajunnut välittömästi syöksyä siivoamaan jälkiä, vaan ajattelin tekeväni sen myöhemmin. Vasta ruoanpalojen liiskaantuessa jalkojen alle muistin, mitä unohdin. Toistuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tulee käsitys, että täitä on siivottomien kotien lapsilla. Meillä on aina ollut siivotonta, pölyistä ja likaista. Eikä lapsilla ole koskaan ollut täitä, vaikka heidän päiväkodissaan ja koulussaan oli vuosittain täiepidemia. Sen sijaan täitartunta oli mm. erittäin siistin perheen lapsilla. Täit muuten viihtyvät paremmin puhtaissa kuin rasvaisissa hiuksissa.
No ei kai kukaan väitäkään, että täit jotenkin syntyisivät liasta. Mutta jos täitä ja kihomatoja jo on, totta kai siistissä kodissa niiden häätö onnistuu paljon paremmin. Pahimmissa tapauksissa sotkukodissa ei edes ryhdytä kunnon siivoukseen tai ainakin se on todella aikaavievää. Tämä ohiksena, olen välillä siisti ja välillä sotkuinen vela.
Imuroin, kun en saanut yöllä enää unta yskimiseltä, nenä oli tukossa ja silmät vuoti. Ja olen siis pölyallergikko...
Sairastin masennusta enkä ollut jaksanut siivota esim. keittiön laatikoita pitkään aikaan. Erään laatikon takaosasta löytyi suklaapatukka, jonka parasta ennen päivämäärä oli mennyt umpeen noin 3-4 vuotta sitten ja eräästä kaapista löytyi pussillinen porkkanoita, jotka olivat jo mätänemässä. Ei ihme, että en ollut haistanut niiden hajua keittiössä. Joskus en jaksa imuroida moneen viikkoon ja koska tiskiä kertyy aina melko vähän, niin saattaa kertyä helposti noin 3 viikkoa, ennen kuin tiskaan. Vihaan tiskaamista ja käytän siksi mahdollisimman paljon kertakäyttöastioita ja syön usein eineksiä, että tiskiä kertyisi mahdollisimman vähän.
Ei hyvänen aika! Ihmiset kertovat järkyttäviä tarinoita siivottomuudestaan ja toiset antavat niille yläpeukkuja! Jos ei älyä/jaksa pitää kotiaan kunnossa, on jollain lailla sairas. En siis puhu nyt satunnaisista unohtamisista enkä myöskään himosiivoamisesta, mutta silti... En peukuta, jos ruoat mätänevät jääkaapissa ja vaatteet pyykkikorin pohjalla toistuvasti.
Itsellä oli kerran tiskipöydällä vuoka, jossa grilliruoan jätteitä. Oli ollut bileet perjantai-iltana ja karmea helle. Kun aloin raivata sunnuntai-iltana, löysin vuoasta pieniä valkoisia toukkia. Ei yläpeukutusta, kiitos! Häpesin niin, että lupasin, ettei tällainen tule toistumaan, eikä ole toistunut! Onneksi kukaan muu ei nähnyt...
Hakekaa apua, jos ette pysty hoitamaan huushollianne!
Olen kyllä oikeasti tosi siisti silloin kun asun toisten ihmisten kanssa, mutta nyt kun olen asunut kohta 2v yksin nykyisessä asunnossani niin en ole pessyt ikkunoita kertaakaan ja olen luutunnut vain vessan ja keittiön lattiat pari kertaa...
Olen myös todella laiska pyyhkimään pölyjä tms ja tiskejäkin on yleensä pienen vuoren verran ennen kuin kosken niihin. Imuriakin olen aika laiska käyttämään, yleensä nappaan pahimmat roskat ihan vaan rikkalapion avulla.
tulee muuten aina kauhee into siivota kun katsoo Obsessive Compulsive Cleaners:ia
Kyllä perus siistiä pitää olla. Jos tässä ei onnistu on syytä palkata siivooja.
Järkkyä lukea kuinka siivotonta joillakin voi olla. Esim. jääkaapissa mädäntyvät ruuat, nehän levittävät bakteereja niihin uusiinkin ruokiin, yök!
Miettikää perhettänne, älkää aiheuttako lapsillenne esim. astmaa
älkää pakottako heitä olemaan homeitiöiden, hyönteisten ym. kanssa
Anteeksi että pilaan tämän ketjun.
T: Himosiivooja
Masentuneille vinkki: kylmä suihku auttaa masennukseen eli ensin muutama minuutti lämmintä vettä ja sen jälkeen kylmää vettä niskaan pari minuuttia. Auttaa!
On kyllä aika järkyttäviä juttuja... mutta kyllähän noi muumioituneet karjalanpiirakat ym naurattaakin vähän.
Sitä vaan ihmettelen miksi ihmiset ei hanki tiskikonetta, jos ja kun tiskaaminen on niin perseestä ilmeisen monelle? Mieluummin eletään tiskivuoren kanssa vuosia ja jopa lapataan tiskejä kylppäriin, siis wtf?
Kun muutin kotoa niin eka kodinkonehankinta oli pesukone, ja sit tiskikone. Toki lähipiiri irvaili mihin pariskunta tarvitsee tiskikonetta, että laiskoja ollaan. Mutta pidin pääni, vihaan tiskaamista enkä suostu tänä päivänäkään tiskaamaan muutakuin blenderin kannun. Kaikki muut suoraan tiskikoneeseen pesuun.
Monissa vanhemmissa kerrostaloissa ei ole astianpesukoneliitäntää.
Olohuoneessa on paraatipaikalla kaksi järkyttävän kokoista muuttolaatikkoa täynnä VHS-kasetteja ja ties mitä. Se vaan, että muutin tänne 2006...
Olin ihmetellyt, miksi saunomisen jälkeen asuntoon leviää aina kamala löyhkä. Eilen sitten tajusin, että sauna ja kylpyhuone on pesty viimeksi vuosi sitten. Olin todella järkyttynyt. Vuoden aikana on kyllä tapahtunut kaikenlaista ikävääkin, mutta muistan jo viime keväänä pohtineeni, että sauna olisi pitänyt pestä. Suoritin pesun eilen. Se kävi yllättävän helposti, mutta kaakelit olivat suoraan sanottuna rasvaiset, ja hanakin mennyt aivan himmeän väriseksi.
Kun koti on pölyn ja eläintenkarvojen peitossa, niin varmasti alkaa aivastuttaa, silmät punottaa ja nenä vuotaa jos joutuu oleskelemaan asunnossa, mitä ei ole siivottu vuosiin, niin kuin täällä jotkut kertovat. Minulla ainakin, vaikka mitään allergiaa ei ole todettu.