Tunnustetaan äärimmäisiä pohjanoteerauksia siivouksessa/kodinhoidossa!
Pyyhin äsken keittiön pöydältä massiivisen pölykerroksen ja tajusin samalla, että se on viimeksi pyyhitty joulupäivän ateriaa varten. Olen sairas ja välillä jaksaminen olematonta, joten tällaisia pääsee sattumaan. Mutta kylläpä keittiön ilme raikastui kummasti! Kerro omasi!
Kommentit (398)
Vierailija kirjoitti:
Olen muuttanut vinttikomeron sisällön sellaisenaan kolme kertaa. Laatikot vaan vanhan asunnon vintistä ulos ja uudessa suoraan vintille. Voiskohan ne sen sijaan viedä jo suoraan kierrätyskeskukseen.
Minullakin on sellaisia jätesäkkejä, jotka kulkeutuvat aina muutossa uuteen asuntoon. Niissä on jotain paperitörkyä, joissain jopa luettavassa kunnossa olevia Aku Ankkoja, mutta osassa pelkkää joutavaa roskaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa nostaa patjaa vaan makaan valuvalla patjallani.
En oo pudonnut.
Paras tähän mennessä
Vierailija kirjoitti:
Omituista porukkaa!
t: siivoushullu, joka ei ole koskaan ollut masentunut tai uupunut
Vierailija kirjoitti:
Pyyhin pölyt kahdesti tai kolmesti vuodessa, enkä silloinkaan kaikilta pinnoilta. Mikä tahansa muu siivous on mieluisampaa, mutta pölyjen pyyhkiminen, argh!
Oih, sukulaissieluni! :')
Ipanalla kaatui kaakao joskus itsenäisyyspäivänä, levisi pitkin keittiötä. Näkyvät pyyhittiin, mutta joskus uuden vuoden paikkeilla tajusin että saarekkeen alusta on täynnä sitä kaakaota. Tänään vasta pesin keittiön lattian ja samalla siirsin liettä ja jääkaappiakin....eli en todella ole ketjun kärkiainesta :)
Tuli tästä mieleen netissä joku aika sitten ollut asunnon myynti-ilmoitus, jossa oli oikein hienot ja valoisat kuvat säihkyvän puhtaasta asunnosta. Ei pölyä eikä murun murua missään, kaikki oli ojennuksessa ja hanat ja lasipinnat kiilsivät puhtauttaan. Ainoa vaan, että uunin lasin läpi näkyi iso kasa likaisia asioita. :D Ilmeisesti on melko yleistäkin hätätilanteessa piilottaa tiskit uuniin.
- En ole ikinä, missään asunnossa puhdistanut noita ilmanvaihtokanavia(?) tai siis mikä helvetti toi katon rajassa oleva pyöreä reikä on jossa on tollanen kieritettävä luukku päällä?
- En ole ikinä vaihtanut/puhdistanut liesituulettimen suodatinta.
- Olin viime kesänä varmaan kuukauden imuroimatta, imuroiminen on se hirveistä hirvein kotityö mun mielestä.
- Mulla on melkein 10 vuotta vanha untuvapeitto ja pesen sitä kerran tai pari vuodessa.
- En silitä mitään ikinä - viimeksi taisin silittää muutamia paitoja noin 5 vuotta sitten ja muistin taas miten paskaa puuhaa silittäminen onkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitän vertaistuesta! Olen vanhemmiten löytänyt muutamia apukeinoja siivousongelmiini. Yksi on flylady. Siellä esim se, että siivotaan hulluna ajastimen kanssa 15 min. Yllättävän paljon saa aikaan siinä ajassa. Huomasin, että pikku kaksioni imuroi hyvin siinä ajassa. On helpompaa motivoida itsensä johonkin, kun tietää tarkkaan kauanko se kestää.
Toinen tärkeä apuri on tiskikone. Sain vihdoin tiskivuoren hallintaan tai piiloon. Siihen meni vaan 30 vuotta kun ajattelin ettei sinkku sitä tarvitse. Kyllä tarvitsee, jos inhoaa tiskausta ja tiskit alkaa tuottaa kasvustoja. Satunnaiset mahavaivatkin parani sen myötä.
Eräs keino on vähentää niitä astioita joita käytät. Joskus minulla oli vain kolme lautasta ja muutamat haarukat, veitset ja lusikat. Eipä päässyt valtavaa tiskikasaa kertymään. Eksän jäljiltä astiakaapissa on kahvikuppeja suuri määrä, pitäisi laittaa osa jonnekin kaappiin piiloon.
Pitääkö liettä ja jääkaappia siirtää? En ole tehnyt sitä edes poismuuttaessa. Miten ihmeessä jääkaapin saa siirtymään?
Olen se koiranomistaja, joka imuroi kerran kolmessa kuussa, ja täytyy vielä tunnustaa, etten silloinkaan siirrä mattoja, imuroin vain niiden ympäriltä ja päältä... ja vähän reunojen alta. Kerran vuodessa olen ottanut nekin pois lattioilta ja mopannut lattiat. Yllätyn aina siitä, ettei moppausvesi ole likaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime keväänä päätin tehdä paremman siivouksen. Siirsin parisänkyä, että pääsin oikein luuttuamaan kunnolla. Hankalasta paikasta löytyi muumioitunut kissan oksennus, jonka päältä oli vain ketterästi imuroitu.
Pikaisesti luin, että "muumioitunut kissa, jonka päältä oli vain ketterästi imuroitu" ja ajattelin jo että nyt löytyi ketjun ehdoton voittaja 👍
😂😂
Eräässä Hoarders (eli hamstraajat)- ohjelman jaksossa, eräästä asumuksesta löytyi niiden romukasojen alta kuollut, muumioitunut kissa jostain pahvilaatikosta. Että ihan täysin mahdollista tuollainen on.
Vierailija kirjoitti:
Peruna iti jääkaapissa ja pukkasi jo kunnon vartta kun löysin sen vihanneslokerosta. :D Raukkaparka oli ihan valkoinen kun oli kasvanut pimeässä.
Myös kerran lomamatkan aikana lavuaarin reiästä kasvoi tomaatintaimi kun palattiin. Joku siemen oli huuhtoutunut sinne ja alkanut itää.
Meillä alkoi kasvamaan riisiä haha.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli yksin asuessani ystäviä kylään. Piilotin osan tiskattavista astioista muovipussissa kaappiin, koska tiskiä oli kertynyt niin paljon, että en ehtinyt (jaksanut alkaa) tiskaamaan kaikkea.
Eihän tuo vielä mikään pohjanoteeraus - mutta se onkin sitten eri asia, jos ne astiat jäivät sinne pussiin ja kaappiin vaikkapa vuodeksi..? ;) :D
Olen asunut nykyisessä kämpässä noin kymmenen vuotta,ja ikkunat on pesty sinä aikana kahdesti.Vielä näkyy läpi.
Vierailija kirjoitti:
- karjalanpaisti oli parvekkeella jostain lokakuusta maaliskuuhun. Heitin vuokineen menemään.
- en ole kertaakaan vienyt mattoja ulos sen melkein 30 vuoden aikana, kun olen samassa paikassa asunut. En tiedä harrastaako sitä enää kukaan?
- imuroin ehkä kaksi kertaa vuodessa ja silloinkin helpot alueet
- tiskejä on melkein aina myös kylppärin lattialla, koska tiskipöydän reunoillekaan ei enää mahdu
Kärsin, kun en osaa ja jaksa organisoida paremmin : ( Tuomitsemistakaan en kaipaa.
Kai sinä sentään olet muutaman kerran pessyt ne matot, vaikket olisi ulos vienytkään? :O
Jättäisin myös likaiset astiat melkein mihin tahansa muualle kuin kylppärin lattialle... Tai lattialle ylipäätäänkään! :/ Nämä ei olleet tuomioita, vainhuomioita. ;)
Kiitti, hei! Luulin olevani sottapytty. Nyt ei harmita, kun en torstaina jaksanut imuroida ja kotiin jäi huomista odottamaan villakoiralauma.
Jätin roskiksen kylpyhuoneeseen odottamaan ulosviemistä. Unohdin viedä sen ja siirsin roskapussin paikkaa suihkun vierestä kylppärin oven eteen, kun halusin suihkuun. Seuraavana päivänä lähdin matkalle ja roskis tietenkin unohtui taas. Kotiin tullessa vihdoin vein sen ulos, mutta roskapussista oli valunut jonkinlaista rasvaista mönjää lattialle. En ole jaksanut siivota sitä, kaksi viikkoa olen hyppinyt mönjälätäkön ylitse vessaan mennessä...
Ja muuten kotini on aina siisti! siivoan päivittäin. Jostain syystä nuo roskapussit on tuollainen pimeä salaisuus :D
Vierailija kirjoitti:
Muuten kyllä siivoan, vaikkakin laiskasti, mutta ikkunoiden pesu... Olen asunut tässä samassa asunnossa pian 8 vuotta, ja ikkunat on pesty kerran tänä aikana, kun oli varaa teettää homma ulkopuolisella. Makuuhuoneen ikkunassa on iso ruma linnunpaska vuodelta 2013, olen ratkaissut ongelman siten etten avaa verhoja ollenkaan.
Laiska (ja armottoman huono!) ikkunoidenpesijä olen minäkin, mutta kun minulle on tuo päivänvalo ja kirkkaista ikkunoista ulos katselemisen / näkemisen mahdollisuus yksi maailman tärkeimpiä asioita, niin otan sitten vaikka sen ulkopuolisen pesijän ainakin kerran vuodessa. 4h-kerholaiset tekevät näitä pesuja, samoin joku opiskelija voi tehdä edullisesti ja on onnellinen pienestä taskurahasta. Sitten on vielä olemassa kaikenlaisia vaihtorinkejä: toinen tekee toiselleen sitä mitä parhaiten osaa, tai antaa jotain (marjoja, sieniä, leipomuksia, käytetyn polkupyörän...) vastikkeeksi, ja hommat on sillä kuitattu. :)
Äskettäin käytin roskispussina yhtä vaippapakkausta 15 vuoden takaa.
Joskus kun minulla ei ollut pyykkikonetta, niin pesin pyykkejäni käsin sankossa. Ja en ole kuitenkaan aina niin tehokas ihminen, niin joskus sinne sankkoon jäi sukkia ja boksereita muhimaan ainakin viikoksi. Sitten kun lopulta niitä sukkia nostelin sieltä sankosta, niin sieltä pölähti sellainen navetan haju ja sukista valui jotain limaa. Hyi helvetti, mitä touhua se oli joskus.