Tunnustetaan äärimmäisiä pohjanoteerauksia siivouksessa/kodinhoidossa!
Pyyhin äsken keittiön pöydältä massiivisen pölykerroksen ja tajusin samalla, että se on viimeksi pyyhitty joulupäivän ateriaa varten. Olen sairas ja välillä jaksaminen olematonta, joten tällaisia pääsee sattumaan. Mutta kylläpä keittiön ilme raikastui kummasti! Kerro omasi!
Kommentit (398)
Kukaan muu ei olekaan vielä tunnustanut tätä mun siivoussyntiä: en oikeastaan koskaan siivoa.
Minua itseäni ei yhtään haittaa pölyt tasoilla, villakoirat sängyn alla, likainen allas, lelut lattioilla, kirjapinot, vaattee sikin sokin. En ole koskaan ollut yhtään siisti ihminen. Mutta mieheni on sen sijaan ihan normaali ihminen, jota kaikki edellä mainittu häiritsee. Koska asumme omakotitalossa, jossa hän hoitaa kaikki ulkotyöt (ja niitähän riittää), aikaa ei jää siihen että hän siivoaisi omaa tasoaan vastaavaksi myös talon sisältä. Ja näin olemme ratkaisseet pulman, että säästämme jatkuvasti rahaa siihen, että meillä käy säännöllisesti maksettu siivooja.
Vaihtoehto olisi se, että mies nipottaisi koko ajan siitä miksi meillä on niin sotkuista, mulla olisi paha mieli, koska en huomaa/osaa/jaksa/halua siivota ja saisin siitä koko ajan osakseni narisemista. Tai sitten mies siivoaisi kotona, mutta myös ulkohommat (joita en myöskään oikein osaa, paitsi kolata lunta ja haravoida),. Tällä siivooja-ratkaisulla olemme oikein tyytyväisiä, vaikka rahaa jää aika vähän muuhun. Mutta olemme iloisia!
Mun kotitöiksi jää pyykkihuolto, kaupassa käynti, lasten kuskaamiset sekä ruoanlaitto, ja näitä teenkin ihan mielelläni. Meillä on tiskikone, joten ruoan laittamisen ja syömisen jälkeen työnnän kaikki astiat sinne > ei tiskausta. Ja pyykkihuoltoa en laske siivoamiseksi.
Mutta tällaiset asiat kuin imuroiminen, kaappien siivous, lakanoiden vaihtaminen, sängyn tuuletus ja petaaminen (what? why?), lattioiden pyyhkiminen tai vastaavat ovat mulle ihan vieraita. Omassa lapsuudenkodissani oli siistiä, sisarukseni ovat ihan siistejä, ystäväni ja jopa omat lapseni ovat ihan siistejä. Minulta ehkä puuttuu joku geeni? En "näe" sotkua, en oikeastaan edes kun joku siitä huomauttaa.
Onpas virkistävä ketju sellaisten "Meillä on aina siistiä, miten jollakin voi olla sotkuista" -kauhisteluketjujen jälkeen. Tavallisten ihmisten tavallista elämää, meillä ainakin.
Tässä ruuhkavuosivaiheessa vaan on pakko priorisoida juttuja, kun kaikkea ei millään ehdi. Mulle se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lähden mieluummin lenkille raittiiseen ilmaan kuin jään kotiin puunaamaan nurkkia. Meillä hoidetaan kyllä suurpiirteinen imurointi noin kerran viikossa (ei todellakaan aina sänkyjen ja sohvan alta) ja koitetaan raivata keittiötä ja siivota vessoja, kun alkaa näyttää liian pahalta, mutta kaikki sellainen perusteellisempi kyllä tahtoo jäädä. Jääkaappi tulee pakosta siivottua just silloin, kun tulee joku katastrofi eli se mehupurkki kaatuu sinne hyllylle. Uuniin en ole tainnut pariin vuoteen kajota, vaikka sinne pohjalle on kärähtänyt monenlaista. Pölyjä pyyhin näkyvimmiltä paikoilta, jos on on vieraita tulossa :-D
Ehkä pitäisi siis tuntea myötätuntoa niitä kohtaan, jotka tässäkin ketjussa valittelivat, etteivät vaan kestä sotkua yhtään ja sen takia kaikki aika menee siivoamiseen ja jää sitten omat jutut tekemättä. Olen siis onnekas, kun kestän pientä ja vähän isompaakin epäjärjestystä ihan hyvin :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua inhottaa lukea näitä juttuja, kun olen bakteerikammoinen. Ja täit ja kihomadot koululaisissa, niistä varoitellaan jatkuvasti...
Jep jep, kihomadot ja täit. Tämähän on kuin tunnustuksien ketju että ei meillä piitata. Mutku meistä moni muu piittaa. Ei ole kiva 4 kuukautta pitää kotia kuin karanteenissa kun eräät siellä päiväkotiryhmässä paskat piittaa siivoamisesta tai edes lastensa loishäädöstä.
Kuten olet jo huomannutkin, kihomadot ja täit eivät sikiä siivoamatta jättämisestä.
No on niitä vaikea saada häädettyä jos kotona ei siivota ja lääkitä perhettä. Ja lapsi saa tartunnan yhä uudelleen ja uudelleen kun on näitä vanhempia jotka ei viitsi siivota ja hoitaa lapsiaan. Ei ne ilmesty siitä ettei siivoa vaan niitä ei vaan saa hävitettyä ilman niitä.
Nykyään on kuulemma ihan tavallista ettei päiväkodissa eikä kouluissa kerrota tartunnoista, on kuulemma niin noloa. Ei senkään jälkeen kun me huomattiin ja kerrottiin sanottiin että ovat kuulleet parilta perheeltä aiemminkin. Ei tullut lappua oveen eikä ilmoitusta kotiin. Me 4 kuukautta häädettiin kihomatoja "ominpäin" kunnes riitti, soitettiin päiväkodin johtajalle ja sen jälkeen alkoi tapahtua. Toki pari vanhempaa silti naureskeli ja totesi että eipä lapset siihen kuole, lääkkekkin on niin kallis ja ei jaksa siivota. Hirvee homma.
Meillä lasten päiväkodissa ei kukaan muu ilmoittanut että kihomatoja olisi. Meidän perhe oli ainoa, eikä kuulemma vaatinut mitään ilmoituksen tekemistä muille perheille kun oli vain yhdessä perheessä. Jos olisi ollut toisessakin tai useammassa lapsessa tartunta niin sitten vasta olisi tehty ilmoitus. Ei sitten tämän linjauksen vuoksi kukaan muu osannut tarkkailla onko lapsi saanut tartunnan. En usko, että oltiin ainoat.
Ja edellinen jatkaa vielä siitä pohjanoteerauksesta: meillä oli syksyllä hiirenloukku viritettynä, kunnes yhtäkkiä huomasin sen kadonneen. Ihmettelin kovasti ja päättelin sitten, että ilmeisesti hiiri on vetänyt sen sitten jonnekin väliseinän taakse, eikä sinne millään pääse käsiksi. Kesällä kun siivosin vähän tarkemmin, löysin loukun ja siihen hännästään kiinni jääneen, muumioituneen hiiren erään lipaston takaa :-D
Mä en oikeastaan koskaan pese pöntöstä kuin sen posliiniosan jossa vettä, en siis pöntön muovi-istuinta tai ulkopuolelta. Tekosyynä koska asun yksin eikä mulla käy vieraita paljon koskaan, ja miehet kusee seisten....
Kaikille masentuneille ja muille siivoamattomuuteen kykeneville vinkiksi. Iso jätekassi, jonne laitetaan kaikki lattialla ym. lojuvat vaatteet. Pussi suljetaan ja pestään sieltä vaatteita vähitellen.
Kotia ei tarvitse saada kerralla kuntoon mutta jakaa siivoukset osiin. Sitten kun lattiapinta on vapaana vaatteista ym. voidaan imuroida. Seuraavalla kerralla pestä lattiat ym.
Sitten pestyistä vaatteista voi miettiä tavitseeko sitä kaikkea vai voisiko osan viedä kierrätykseen. Pitää siis vain oikeasti vaatteita, joita käyttää.
Siis nää jutut on pakko olla vitsejä!!!!!! Ei kukaan elä ja asu noin????? Ikkunoiden pesemättömyyden ymmärrän, mutta esim. ruoat monta kuukautta parvekkeella????
Mikä teitä vaivaa! Iso osa näistä pohjanoteerauksistanne on sellaisia, jotka normaali ihminen hoitaa kahdessa minuutissa kuten pöntön pesu ja pöydän pyyhintä! Onko teillä jotenkin vähemmän tunteja vuorokaudessa kuin muilla?
Itse tosiaan podin huonoa omaatuntoo, kun peti jäi päiväksi petaamatta. Huvittaa silti nää jeesustelijat jotka näkee vaivaa toisten siivoomisista. Kukin elää ja jynssää nurkkia tyylillään. Annetaan kaikkien kukkien kukkia. Ihana ketju, joka on herätellyt ihmisiä myös siivoomaan:)
Tuntuu, että tässä ketjussa aika pitkälle puolustellaan siivoamista. Siis, joo on täällä esitetty paljon ylilyöntejä, mutta on meillekin käynyt tilanteita, että esim. joulutortut ovat unohtuneet parvekkeelle muutamaksi viikoksi tjs.
Ymmärrän myös, että toisille siivous on se juttu. Ihminen on kuitenkin osa luontoa. Mitkään pölyt tai bakteerit eivät oikeasti ihmistä tapa. Ihminen jopa tarvitsee mikrobeita.
Kohtuus kaikessa!
Vierailija kirjoitti:
Olen heittänyt omat puhtaat pyykkini Ikea-kasseihin makkariin nyt parin kolmen kuukauden ajan. On ollut tarkoitus tehdä vaatekaapista inventaariota ja silittää kaikki oleellinen, mutta se on niin työläs prosessi että on jäänyt. Lasten vaatteet saan paikoilleen, mutta omiin ei koskaan jää aikaa. Käytän about samoja vaatteita viikosta toiseen, mitä nyt pesen niitä välissä.
Päivät ja viikot on vaan niin kiireisiä ja siivousta ja järkkäämistä riittää oleellisempiinkin asioihin.
Kyllä, olen kokonaan hukannut itseni ulkonällisesti näiden ruuhkavuosien aikana, sellaista se on. Entinen minäni kääntyisi haudassa. :) Vaativa työ ja ihanat lapset, energia ei riitä juuri muuhun.
Ilmiselvästi sinulla on liikaa vaatteita. Vie ne vaatekassit kirpparille ja kas, ongelma ratkaistu!
Vierailija kirjoitti:
Joskus lapselle sattui pissavahinkoja yöllä. Hätäratkaisuna yöllä käänsin patjan toistepäin jotta kostea puoli olisi alla eikä patja tuntuisi märältä. Yleensä sitten seuraavana päivänä siivoilin sen verran mitä patjaa pystyi. Kerran pisaa oli ilmeisesti tullut litrakaupalla enkä ollut sitä sitten muistanut siivota myöhemmin. Ihmettelin pahaa hajua lastenhuoneessa kunnes koko karmeus paljastui. Pissaa oli tihkunut patjasta sängyn alle lattialle ja lisäksi sängyn alla olevaan lelulaatikkoon jossa lelut aivan vanhan pissan hajussa. No ei kun siivoamaan lattiaa ja lelulaatikko ja lelut ja johan ällö haju lähti huoneesta. Ja patjakin meni sittten pian uusiksi kun niin pahasti oli päässyt pissaantumaan.
Patjaa kastumiselta suojaavat patjannsuojukset käytössä, varmaankin, eikö vain..? :O :/
Olen friikkitarkka kierrätyksessä.
Mutta siinäpä sitten ongelma, että maito- ja piimäpurkit ym. seisovat viikkotolkulla tiskipöydällä odottamassa pesua...
Ennen ei ollut tiskikonetta, niin silloin tuli pestyä purkit samalla, samassa tiskivedessä viimeiseksi. Saattoivat ne tiskit silloinkin kasaantua, mutta tiskattiin sitä kuitenkin edes pari kertaa viikoon!
Mutta nyt, kun on tiskikone, niin noista kierrätettävistä purkeista onkin tullut ióikea murheenkryyni, kun ei niitä viittikään sitten alkaa enää erikseen pesemään edes sitä muutamaa kertaa viikossa. Ja likaisina en kierrätykseen vie, se on periaatteeni, kuitenkin (vaikka jotkut tollot muut vievätkin, ja haju roskiksilla on sitä myöten karmea).
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on kuitenkin osa luontoa. Mitkään pölyt tai bakteerit eivät oikeasti ihmistä tapa. Ihminen jopa tarvitsee mikrobeita.
Kohtuus kaikessa!
Ai että MITKÄÄN pölyt ja bakteerit eivät tapa?! Kyllä vain, molemmat voivat jopa tappaa - ja tappavatkin paljon ihmisiä vuosittain! :O
Vierailija kirjoitti:
Olen friikkitarkka kierrätyksessä.
Mutta siinäpä sitten ongelma, että maito- ja piimäpurkit ym. seisovat viikkotolkulla tiskipöydällä odottamassa pesua...
Ennen ei ollut tiskikonetta, niin silloin tuli pestyä purkit samalla, samassa tiskivedessä viimeiseksi. Saattoivat ne tiskit silloinkin kasaantua, mutta tiskattiin sitä kuitenkin edes pari kertaa viikoon!Mutta nyt, kun on tiskikone, niin noista kierrätettävistä purkeista onkin tullut ióikea murheenkryyni, kun ei niitä viittikään sitten alkaa enää erikseen pesemään edes sitä muutamaa kertaa viikossa. Ja likaisina en kierrätykseen vie, se on periaatteeni, kuitenkin (vaikka jotkut tollot muut vievätkin, ja haju roskiksilla on sitä myöten karmea).
Siis TISKAAT ne tyhjät pahvitölkit? Harjalla ja pesuaineella? Ja sinusta on kamalaa, että kaikki eivät näin tee? Normaalit ihmiset kyllä vain huuhtelevat ne juoksevan veden alla ja siinä se. Kuka oikeasti TISKAA roskia? Enpä enää ihmettele ihmisiä, joiden mielestä kierrätys on kovin vaivalloista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä vaivaa! Iso osa näistä pohjanoteerauksistanne on sellaisia, jotka normaali ihminen hoitaa kahdessa minuutissa kuten pöntön pesu ja pöydän pyyhintä! Onko teillä jotenkin vähemmän tunteja vuorokaudessa kuin muilla?
Mikä teitä kummastelijoita vaivaa?
Annan vertauksen:
teitä järjestyksen ja jynssäyksen ystäviä ei varmaankaan -toivottavasti!- häiritse, miten tiedän pihapuiden oksat ovat asettautuneet? Tai onko se runko vähän epäsiisti vaikka pikkurisuista, linnunpaskasta tms? Ette koe tarvetta mennä ja asetella oksia suuruusjärjestykseen ja hioa runkoa?
Vähän sama juttu on monella, joille asunnon tavarat ovat omalla paikallaan monessa eri kohdassa kämppää. Ei olla hirttäydytty siihen, että on yksi kohta/kama.
Nukkuisitko itse kusisella patjalla hajussa? Tottakai nukkuisit, kun et saisi aikaiseksi pestä av:lla istumisen sijaan...