Tunnustetaan äärimmäisiä pohjanoteerauksia siivouksessa/kodinhoidossa!
Pyyhin äsken keittiön pöydältä massiivisen pölykerroksen ja tajusin samalla, että se on viimeksi pyyhitty joulupäivän ateriaa varten. Olen sairas ja välillä jaksaminen olematonta, joten tällaisia pääsee sattumaan. Mutta kylläpä keittiön ilme raikastui kummasti! Kerro omasi!
Kommentit (398)
Inspiroiduin tästä ketjusta: petivaatteiden pöllyyttäminen. Tajusin, etten ole pöllyyttänyt niitä varmasti vuoden 2006 jälkeen. Sitten tajusin, että olenhan onneksi vaihtanut sängyn ja ostanut uudet vuosi sitten! Ihme, kun makkarissa on aina niin paljon pölyä. Olen miettinyt, että harrastetaanko tuota ysärijuttua vielä nykyisin. Meillä taloyhtiöissä ei ilmeisesti edes ole pöllyytyslautaa.
Vierailija kirjoitti:
Monissa vanhemmissa kerrostaloissa ei ole astianpesukoneliitäntää.
Hoituu keittiön hanan vaihdolla.
Kissan oksennus oli parketilla ainakin viikon ennen kuin sain sen lopulta siivottua.
Aika jännä ketju.
Mä kun siivoan joka päivä. Imuroin ainakin viidesti viikossa, vessat pesen ainakin kolmesti viikossa, tiskit hoidetaan heti kun kone täysi jne.
Mutta tämä kaikki johtuu siitä, että kestän niin kovin huonosti minkään sortin kaaosta ja sekasortoa. Olisi kiva osata ottaa rennommin, mutta en vain pysty. Siihen vielä töissäkäynti ja pienet lapset, niin ei lienee tarvitse kertoa, että vapaa-aikaa ei jää.
En vain kykene elämään sekaisessa paikassa.
Meillä on monen lapsiperheen mittapuun mukaan älyttömän siistiä, mutta silti minua ahdistaa. Sairaus kai tämäkin, jota ei helpota että puoliso ei jaa kanssani tätä siisteysvimmaa.
Suoritan siis arkea ja siivoan kaiken heti kuin kone, että jää aikaa olla lasten kanssa.
Yksin asuessani oli kauhea sottapytty. Imuroin tosi harvoin, lattioita ja ikkunoita en pessyt ollenkaan. Mun pohjanoteeraus oli se kun kerran kun tuli vieraita niin piilotin likaiset tiskit sängyn alle! Kun tapasin supersiistin mieheni niin piti alkaa siivoamaan. Nykyisin saatan jopa välillä nauttia siivoamisesta. Sunnuntaisin musiikki täysille ja moppi heilumaan! Täytyy kyllä myöntää että kun mies lähtee viikoksi työmatkalle niin vaate- ja tiskikasoja alkaa kertymään..
Ostimme uuden asunnon viime keväänä ja kävi ilmi että asunnon omistajat olivat siivonneet viimeksi yli puoli vuotta aikaisemmin näyttöämme varten. Perheessä oli neljä lasta ja kaksi isoa koiraa. Se oli kyllä oksettavaa ja uuteen kotiin muutto ei ollutkaan enää innostavaa vaan ahdistavaa. Seinät eivät olleetkaan enää valkoiset vaan rään- ja paskanruskeat. Niin sotkuinen mäkään en koskaan ole ollut kuin ne olivat.
Vierailija kirjoitti:
Hei mahtavaa. Tunnen itseni ihan pyhimykseksi, vaikka ennen olen luullut, että siisteydessäni on parantamisen varaa. Kiitos teille ihanat!
ps. Viestien perusteella juuri päätin, että kissaa ei meille tule koskaan. Yrjöilevät ja kuseskelevat mihin sattuu.
Terve, hyvin kasvatettu ja terveellisesti ruokittu kissa EI todellakaan kuseksi muualle kuin laatikkoon. Kunnon ruoalla ja hyvillä ruoka-ajoilla oksenteleekin todella harvoin. Omani oksentelee lähinnä, jos on päässyt kesällä valjaissa pihalla syömään liikaa ruohoa. Karvapalloja oksentelee todella harvoin, sillä karvanlähtöaikaan harjaan kissan itse useasti furminaattorilla.
Kissa on siisti eläin. Yleensä kissat kuseksivat mihin sattuu juuri niissä kodeissa, joissa on jo entuudestaan ongelmia siisteyden kanssa. Eli jos omistajat eivät puhdista hiekkalaatikkoa tarpeeksi usein. Silloin kissa varmaan etsiikin tarpeilleen jonkin lattialla olevan vaateläjän tai pyykkikorin, jonne yrittää piilottaa jätöksensä. Ja tällaisen tavan pentuna oppinut tekee sitä helposti vanhempanakin...
Itselläni on kaksi kissaa kaksiossa, ja olen todellinen siisteysintoilija. Olen kouluttanut kissat raapimaan vain raapimapuuta. Valitsen matot, sohvat ja muut kodin tekstiilit sen mukaan, ettei niihin tartu karvat kiinni. Imuroin usein. Hiekkalaatikko on kylppärin lavuaarin alla olevassa kaapissa, johon on tehty sivulle reikä kissan kulkua varten. Koskaan meillä ei haise, ei leijaile karvapallot ympäriinsä tai ole muuten liian sotkuista, vaikka onkin pieni asunto kissoineen :)
En ole ikinä pessyt ikkunoita missään asunnossa, en edes poismuuttaessa. Lattioita moppaan ehkä 4 kertaa vuodessa. Kerran viikossa kyllä imuroidaan ja pesen vessan noh vähintään 10 päivän välein. Lakanat vaihdetaan kun muistetaan, kai siihenkin voi mennä ainakin pari kuukautta väliä. Mitään tiskikasoja ei kerry eikä jääkaappi ole homeessa. Sopiva tasapaino meille. Lapsikin asuu taloudessa.
Vierailija kirjoitti:
monien mielestä add (sama kuin adhd) ei ole mikään syy elä kuin sikolätissä, mutta kun aivoissa jumittaa! lääkitys on auttanut sen verran, että saan tiskit tiskattua ja pyykit koneesta kuivumaan mutta ympäri asuntoa on puolipitoisten vaatteiden kasoja, lavuaari pölyn peitossa ja sängyn alla villakoiria..
olen lähes 40 vuotta pääni kanssa eläneenä oppinut "valitsemaan taisteluni" , eli keskityn pitämään tiskipöydän siistinä ja imuroimaan asunnon kahdesti viikossa! silloin tällöin saan tarmonpuuskan ja pesen vessan tai jääkaapin...
ADD ei ole sama kuin ADHD!!! ETKÖ SEN VERTAA TIEDÄ OMASTA DIAGNOOSISTASI!? :O
EiSama kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
monien mielestä add (sama kuin adhd) ei ole mikään syy elä kuin sikolätissä, mutta kun aivoissa jumittaa! lääkitys on auttanut sen verran, että saan tiskit tiskattua ja pyykit koneesta kuivumaan mutta ympäri asuntoa on puolipitoisten vaatteiden kasoja, lavuaari pölyn peitossa ja sängyn alla villakoiria..
olen lähes 40 vuotta pääni kanssa eläneenä oppinut "valitsemaan taisteluni" , eli keskityn pitämään tiskipöydän siistinä ja imuroimaan asunnon kahdesti viikossa! silloin tällöin saan tarmonpuuskan ja pesen vessan tai jääkaapin...
ADD ei ole sama kuin ADHD!!! ETKÖ SEN VERTAA TIEDÄ OMASTA DIAGNOOSISTASI!? :O
niin tuossahan lukee selvästi, että sekä add:tä että adhd:tä pidetään huonona syynä elää sikolätissä. Ei että ne olisi yksi ja sama sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että lapset oirehtii kaiken maailman allergioita kun kodit ovat kuin sikolättejä. Sitten syytetään kouluja/päiväkoteja sisäilmaongelmista. Aina kun joku alkaa kitistä esim. koulun aiheuttavan oireita, ensimmäiseksi pitäisi tutkia lapsen kodin siisteys.
Hah, haloo! :D Sehän on juuri päin vastoin: allergiathan tulevat siitä, kun nykyään ihmisillä koti ja kaikki elämä on liian puhdasta ja desinfioitua! Tutustu aiheeseen, ennen kuin huutelet... ;)
Bakteeritartunnat ym. onkin sitten eri asia, eli kultainen keskitie tässäkin olisi se paras.Kun koti on pölyn ja eläintenkarvojen peitossa, niin varmasti alkaa aivastuttaa, silmät punottaa ja nenä vuotaa jos joutuu oleskelemaan asunnossa, mitä ei ole siivottu vuosiin, niin kuin täällä jotkut kertovat. Minulla ainakin, vaikka mitään allergiaa ei ole todettu.
Nimenomaan: se ei ole mikään allergia, vaan yksinkertainen, normaali reaktio liikaan pölyyn huoneilmassa. :)
Oikea allergia tulee helpommin himosiivoojien lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ei ymmärrä. Itellä pitkittynyt kv-masennus, eikä kotonani ole todellakaan tällaista kuin täällä kuvataan.
Masentais vaan enemmän, jos jossain saastaassa ja sekaisessa kämpässä asuis.
Odotahan vain, kun kooveesi pahenee veeksi - sitten tiedät ja ymmärrät... :/
Käyttäjä3474 kirjoitti:
Mulla lojuu villavaatteet äkkiä vuodenkin pyykkikorissa. Ei vaan saa aikaiseksi pestä vajaata koneellista.
Olohuoneessa on odottanut lokakuusta asti pahvilaatikko varastoon viemistä. Ongelma on se ettei varastossa oikein ole tilaa, pitäisi tehdä sille jotain mutta en jaksa. Inhottaa se kostea hämyinen tila.
En pyyhi esim. kuiva-aineiden hyllyjä juuri koskaan. Viimeksi kai pari vuotta sitten. Pidän tavarat pääosin tiiviissä muovipurkeissa ja ajattelen sen pelastavan vähän.
Pesen aina vajaalla koneellisella villaiset, ei tuu puhtaaksi muutoin.
Väittäkää vastaan.
Laistan petivaatteiden tuulettamisessa. Mielestäni turhaa, koska vähemmällä pääsee kun pesee ne pesukoneessa säännöllisesti.
Olen tosi huono järjestyksenpitäjä ja siivoaja. Erittäin ristiriitaista, mutta minä tykkään silti kauheasti järjestelemisestä ja järkevistä siivous- ja säilytysratkaisuista. Katson ja luen hirveästi siivoukseen ja järjestelyyn ja kodinhoitoon liittyviä juttuja, ja tiedän niistä valtavasti. Mutta se ei vain siirrykään niin helposti käytännön tasolle! :D Suunnittelen päässäni kaikkia kivoja ratkaisuja kotiini, suunnittelen myös kovasti siivouksia ja jopa kaikenmaailman kalenterien ja taulukkojärjestelmien pitämisen alkamista, jotta suunnitelmat myös toteutuisivat.
Mutta ei. Ei se vaan koskaan onnistu käytännössä.
Toisaalta en ota myöskään turhaa murhetta näistä: en tee muille hallaa olemalla itse jokseenkin sotkuinen, vain itselleni.
Peseydyn säännöllisesti ja vaihdan puhtaita vaatteita kiitettävästi eikä kotonani sentään ruoat ja roskikset (yleensä) mätäne keittiöön jne., joten en haittaa edes kanssakulkijoita lian hajuilla kun lähden kotoa.
Hoidan muihinkin kuin itseeni liittyvät velvollosuudet ja sopimukset säntillisesti, niin etten aiheuta muille hankaluuksia. Mutta omat projektit, velvollosuudet ja hommat jäävät usein roikkumaan, myöhästyvät tai unohtuvat kokonaan.
Siitä olen myös tarkka, että vaikka kuinka siivottomasti elän kotonani, niin pois muuttaessa siivoan koko kämpän kaikki pinnat, lattiasta kattoon, putipuhtaiksi niin, että asuntoon voi taatusti muuttaa suoraan ja siivoamatta minun jälkeeni! En todellakaan ikinä kehtaisi jättää omia pas**jani toisten siivottaviksi! Jos en itse ehdi tai pysty, niin hommaan vaikka jonkun muun tekemään täydellisen loppusiivouksen.
Siivousfriikki ja ei siivousfriikki kirjoitti:
Olen tosi huono järjestyksenpitäjä ja siivoaja. Erittäin ristiriitaista, mutta minä tykkään silti kauheasti järjestelemisestä ja järkevistä siivous- ja säilytysratkaisuista. Katson ja luen hirveästi siivoukseen ja järjestelyyn ja kodinhoitoon liittyviä juttuja, ja tiedän niistä valtavasti. Mutta se ei vain siirrykään niin helposti käytännön tasolle! :D Suunnittelen päässäni kaikkia kivoja ratkaisuja kotiini, suunnittelen myös kovasti siivouksia ja jopa kaikenmaailman kalenterien ja taulukkojärjestelmien pitämisen alkamista, jotta suunnitelmat myös toteutuisivat.
Mutta ei. Ei se vaan koskaan onnistu käytännössä.Toisaalta en ota myöskään turhaa murhetta näistä: en tee muille hallaa olemalla itse jokseenkin sotkuinen, vain itselleni.
Peseydyn säännöllisesti ja vaihdan puhtaita vaatteita kiitettävästi eikä kotonani sentään ruoat ja roskikset (yleensä) mätäne keittiöön jne., joten en haittaa edes kanssakulkijoita lian hajuilla kun lähden kotoa.
Hoidan muihinkin kuin itseeni liittyvät velvollosuudet ja sopimukset säntillisesti, niin etten aiheuta muille hankaluuksia. Mutta omat projektit, velvollosuudet ja hommat jäävät usein roikkumaan, myöhästyvät tai unohtuvat kokonaan.
Siitä olen myös tarkka, että vaikka kuinka siivottomasti elän kotonani, niin pois muuttaessa siivoan koko kämpän kaikki pinnat, lattiasta kattoon, putipuhtaiksi niin, että asuntoon voi taatusti muuttaa suoraan ja siivoamatta minun jälkeeni! En todellakaan ikinä kehtaisi jättää omia pas**jani toisten siivottaviksi! Jos en itse ehdi tai pysty, niin hommaan vaikka jonkun muun tekemään täydellisen loppusiivouksen.
* velvollisuuksista oli siis puhe! :D
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ennemmin kierrätykseen kuin siivoukseen liittyen mutta... en todellakaan jaksa viedä täysin käyttökelpoisia, hyväkuntoisia tekstiilejä (lähinnä vaatteita) niille tarkoitettuihin kierrätyspisteisiin saatika myydä eteenpäin kirpparilla, hirvee homma. Pakkaan jätesäkkeihin ja heitän sekajätteeseen. Muurnkin jätteenlajittelun kanssa on välillä niin ja näin, yritän mutta aina ei jaksa...
Ihanaa kun joku muukin tekee näin!
Joskus lapselle sattui pissavahinkoja yöllä. Hätäratkaisuna yöllä käänsin patjan toistepäin jotta kostea puoli olisi alla eikä patja tuntuisi märältä. Yleensä sitten seuraavana päivänä siivoilin sen verran mitä patjaa pystyi. Kerran pisaa oli ilmeisesti tullut litrakaupalla enkä ollut sitä sitten muistanut siivota myöhemmin. Ihmettelin pahaa hajua lastenhuoneessa kunnes koko karmeus paljastui. Pissaa oli tihkunut patjasta sängyn alle lattialle ja lisäksi sängyn alla olevaan lelulaatikkoon jossa lelut aivan vanhan pissan hajussa. No ei kun siivoamaan lattiaa ja lelulaatikko ja lelut ja johan ällö haju lähti huoneesta. Ja patjakin meni sittten pian uusiksi kun niin pahasti oli päässyt pissaantumaan.
Nukkuisitko itse kusisella patjalla hajussa? Tottakai nukkuisit, kun et saisi aikaiseksi pestä av:lla istumisen sijaan...
Nukkuisitko itse kusisella patjalla hajussa? Tottakai nukkuisit, kun et saisi aikaiseksi pestä av:lla istumisen sijaan...
Koti ei todellakaan vaadi mitään viikoittaista desinfektiointia. Korkeintaan järjestelyjä ja roskien imurointia. Sinkulla riittää varmasti 2kk välein. Lapsiperheessä wc kannattaa varmaankin pestä kerran 1-2 viikossa. Lakanat voi vaihtaa 2-3 kk välein. Kotiin ei todellakaan tule täitä tai lutikoita, jos siivoaa vähän harmemmin. Eri asia, jos oikeasti jossain mätänee jotain.
Tiedän naisen, jonka elämäntehtävä oli siivoaminen. Hänen kaikille kolmelle lapselleen puhkesi autoimmuunitauti. Yhdeltä jouduttiin poistamaan jopa osa suolesta.