Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset eivät koskaan kutsu ketään kylään?

Vierailija
20.01.2017 |

Olen väsynyt vapaamatkustajiin kyläilykulttuurissa.
Vuoroin vieraissa: jokainen kutsuu välillä tuttavan kotiinsa tunniksi juttelemaan tai pelaamaan, ja tarjoaa pari kuppia kahvia. Siis jokainen normaali ihminen.
Olen välillä törmännyt merkillisiin hyypiöihin, jotka käyvät tosi mielellään kylässä, mutta menevät vaikeaksi, kun on puhe heidän omasta kodistaan.
Esim. lapsuusystävä tuli facessa vastaan, kutsuin meille kaffelle ja oli rattoisaa.
Seuraavalla viikolla hän soitteli ja kyseli, koska voitaisiin taas nähdä: -Koska mä voin tulla teille kahville?
Vastasin: -Eiku mennään välillä teille kahville. Hän meni hämilleen, puhisi ja änkytti ja lopulta ehdotti, että menisimme "termarikahville" lähipuistoon. Tammikuussa!
Hän asuu lapsen ja kissan kanssa, kuten minäkin + minulla on mies välillä kotona. Molemmilla pätkätöitä ja käytetyt huonekalut, ei mitään kotiteattereita olkkarissa eikä posliinivitriiniä keittiössä. Miksei hänen luokseen voi mennä kylään?
Toinen esim. on naapurini, jonka kutsuin viime syksynä kahville keskusteltuamme ensi kertaa pidempään. Juttu luisti pari tuntia ja pidin hänestä koko ajan enemmän.
Parin päivän päästä hän tuli kotiovelleni ja pyysi päästä meille kaffelle ja juttelemaan. Meillä oli taas mukavaa & minulla on aina vierasvaraa pakastimessa.
Naapuri tokaisi vierailun aikana: -Mä en voi kyllä ikinä kutsuu sua meille, kun sun luona on niin siistiä... Täällä on kaikki laitettu.
Kysyin että Mitä!? Hän vain kiemurteli, eikä vastannut, ja jatkossa kun hän kävi ovellani, sanoin että minä tulen teille kahville. Tämä ei käynyt, joten kyläily loppui kokonaan.
Minulla on myös ystäviä, joiden kanssa vierailemme vastavuoroisesti, se toimii hyvin kun molemmat näkevät saman vaivan. Ei mitään kämpänkiillotusta ennen vieraita, mutta ystävällinen vastaanotto ja kahvitarjoilu. Ikävä kyllä nämä ystäväni asuvat turhan kaukana. Kyläilemme vain n.10 kertaa vuodessa.
Mikä ihme sellaisia ihmisiä vaivaa, jotka linnoittautuvat kotiinsa eivätkä päästä vieraita sisään, mutta itse kyllä kyläilevät mieluusti muiden luona?
Ovatko he hamstraajia joka ikinen?
Asuvat kaatopaikalla? Vai mikä on...

Kommentit (402)

Vierailija
161/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean agressiivista argumentointia. Miksi tämä ketju aloitettiin? Kysyt miksi jotkut ihmiset eivät kutsu kotiinsa. Syitä on monia kuten vastauksista näkyy. Mutta se ei ilmeisesti kiinnosta.

Vierailija
162/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kutsu ketään kotiini siksi, että eivät tajua lähteä ajoissa. Jos menen kylään saan itse päättää koska lähden. Viimeksikin vieras istui meillä NELJÄ tuntia!! Kuka helvetti sellaista jaksaa. 

Miksi kummassa et pyytänyt häntä lähtemään?

Vieraalle voi ilmoittaa että kyläily on päättynyt - käytä sosiaalisia taitojasi, jos Sinulma on sellaisia.

Älä ole itsekään kylässä puolta tuntia kauempaa, ventovieraan kotona riittää vartin kyläily.

Älä tee kahvillakäymisestä liian suurta numeroa.

Kun kyläilyaika on päättynyt, eikä vieraasi lähde, sano että Sinulla on nyt muuta menoa/ kiire/ täytyy jatkaa joskus toiste.

Harjoittele vaikka perhernjäsenen kanssa,

miten osaisit miellyttävästi kertoa vieraalke, että tämän pitää lähteä.

Sosiaalusia tilanteita ja ihmisten kanssa toimimista oppii kyllä harjoittelemalla. Ei se ole vaikeaa.

Muista vanhat sananlaskut:

Vuoroin vieraissa käydään.

Vieraat ovat kuin kalat, kolmantena päivänä ne alkavat haista.

Vaihtaisin alempaan: "kolmannella tunnilla ne alkavat haista..."

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo ratkaisu ap:n ongelmaan: Älä kutsu ketään teille,niin ei tarvitse itkeä itsekään vierailukutsujen perään!Kaikesta sitä ihminen saakin ongelman aikaiseksi.

Normaali ihminen kutsuu kylään toisia sillä se kuuluu normikäytöstapoihin. Ja normaali ihminen kutsuu vastavierailulle . Tätä maailmalla pidetään TODELLA VÄLIRIKKONA JOPA ELLEI VASTAKUTSUA KUULU. Siellä se ihmissuhde onkin sitten siinä. Ja niin on normaalissa kanssakäymisessä muutenkin. Ongelmaiset loisivat vain ja ihmisillä on muutakin tekemistä kuin olla työpäivän päätteeksi terapiakodin pitäjä juuri sinulle! Ongelmat hoidetaan omilla rahoilla menemällä lääkäriin tms.

Vierailija
164/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviomieheni on aina työnsä vuoksi väsynyt eikä todellakaan halua, että kutsun ystäviäni kylään esim. viikonloppuisin. Hän ei myöskään käy koskaan missään, joten tapaan tuttujani muualla. Kaikille en kehtaa kertoa miksi en voi kutsua kylään.

Äläpä käytä kyläilyoikeutta sitten itsekään kiitos! Tai neuvottele asiat miehesi kanssa. Teillä on selvästi ongelmia. Ratkaise ne. Älä käytä toisten koteja hyväksesi.

Äläpäs sinä tietäväisenä nyt tee omia päätelmiäsi, kiitos. Minä en välitä vierailla vaikka kutsuttaisiin. Enkä todellakaan käytä pyhää "kyläilyoikeutta" väärin, älä pelkää. Viihdyn mielenkiintoisen työni parissa ja harrastuksissa. Samanhenkisiä ystäviä tapaan illallisella ravintolassa tai käymme kävelyllä, kenties matkoilla tms.

Sinullakin näyttää olevan ongelmia näsäviisauden ja nopeiden virhetulkintojesi kanssa. Ratkaise ne :-D

Miksi sitten kommentoit ketjuun, jonka aiheena on väkisin kylään tunkevat, jotka eivät itse kutsu kotiinsa?

Koska esitin yhden syyn minkä vuoksi jotkut eivät kutsu kotiinsa. Esim. minä en voi ottaa vastaan vastavuoroisesti vieraita tai sukulaisia. Siksi en myöskään mielellään vieraile saati tunge kylään. Oliko vielä jotain?

Vierailija
165/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviomieheni on aina työnsä vuoksi väsynyt eikä todellakaan halua, että kutsun ystäviäni kylään esim. viikonloppuisin. Hän ei myöskään käy koskaan missään, joten tapaan tuttujani muualla. Kaikille en kehtaa kertoa miksi en voi kutsua kylään.

Äläpä käytä kyläilyoikeutta sitten itsekään kiitos! Tai neuvottele asiat miehesi kanssa. Teillä on selvästi ongelmia. Ratkaise ne. Älä käytä toisten koteja hyväksesi.

Äläpäs sinä tietäväisenä nyt tee omia päätelmiäsi, kiitos. Minä en välitä vierailla vaikka kutsuttaisiin. Enkä todellakaan käytä pyhää "kyläilyoikeutta" väärin, älä pelkää. Viihdyn mielenkiintoisen työni parissa ja harrastuksissa. Samanhenkisiä ystäviä tapaan illallisella ravintolassa tai käymme kävelyllä, kenties matkoilla tms.

Sinullakin näyttää olevan ongelmia näsäviisauden ja nopeiden virhetulkintojesi kanssa. Ratkaise ne :-D

Tein päätelmäni vastavuoroisuuden puutteestasi varmaan kuule ihan siksi että koko ketjun aloitus kertoo vastavuoroisuuden puutteesta vierailuilla. Miksi sitten roikut tässä ketjussa kun et ole menossakaan itse minnekään kylään:)! Haha. Että kenenkä ongelma olikaan:)?

Vastavuoroisuuden puute on kuitenkin eri asia kuin yksipuoliset yllätysvierailut tai itsensä kutsumiset, vaikka itse kieltää muita tekemästä samalla tavalla. Aloituksessa oli kyse juuri tuosta jälkimmäisestä eli ap ei edes kutsunut kylään näitä ihmisiä. Vastavuoroisuuden puute voi olla myös sitä, että henkilö kutsuu vieraita kotiinsa, mutta nämä eivät vastavuoroisesti kutsu omaan kotiinsa. Mun mottoni on aina ollut, että älä anna ilman kirjallista velkakirjaa toiselle mitään sellaista, josta haluat toisen jäävän sinulle velkaa

Vierailija
166/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten kommentoit ketjuun, jonka aiheena on väkisin kylään tunkevat, jotka eivät itse kutsu kotiinsa?

Koska esitin yhden syyn minkä vuoksi jotkut eivät kutsu kotiinsa. Esim. minä en voi ottaa vastaan vastavuoroisesti vieraita tai sukulaisia. Siksi en myöskään mielellään vieraile saati tunge kylään. Oliko vielä jotain?

Oli: ap kysyy miksi jotkut eivät kutsu kotiinsa VAIKKA KÄYVÄT HEILLÄ. Opettelisitko ensin lukemaankin:)? Ja vastaamaan oikeaaan ketjuunkin?

Vierailija
167/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos naapuri toisi sulle tuliaisia?

jenkkilässä on nimikin sotkulle: cant have anyone over syndrome

Vierailija
168/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kylässä, en pyydä ketään kylään. Jos joku haluaa tavata, nähdään useimmiten pubissa. Lapset käyvät vieraisilla. Siinä kaikki. Näin meillä eikä kukaan ihmettele.

Vierailija
169/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein päätelmäni vastavuoroisuuden puutteestasi varmaan kuule ihan siksi että koko ketjun aloitus kertoo vastavuoroisuuden puutteesta vierailuilla. Miksi sitten roikut tässä ketjussa kun et ole menossakaan itse minnekään kylään:)! Haha. Että kenenkä ongelma olikaan:)?

Eikö aloittaja nimenomaan kysy miksi ei kutsuta vastavuoroisesti kylään? Esitin yhden mahdollisen syyn. Miksi olet noin aggressiivinen?

Vierailija
170/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en osaa olla oma itseni jos kotonani on vieraita. Menen jotenkin lukkoon ja olen jatkuvasti miettimässä, että onko heillä kaikki hyvin ja viihtyvätkö ja pitäisikö nyt tehdä jotain. Vaikka olisivatkin parhaita ystäviäni. Ystävillä käydessäni olen rento ja monet tuttuni haluavat, että heidän ei tarvitse liikkua kotoaan mihinkään. Olen siis lapsesta asti tottunut, että menen ystävilleni kylään, koska pääasiassa he niin halusivat. Ja koska olen aika yksityisyyteen taipuvainen, on oma kotini todella yksityinen rauhottumisen paikka.

Eli käyt kätevästi olemassa ns oma itsesi toisten luona hahah? Kaikkea sitä kuuleekin! Hyväksikäyttäjä kun olet olet oma itsesi käyttöen hyväksi valmista ja olet rento? Onko kukaan kertonut sinulle koskaan että luonnepuolella on jotain vialla! Minä kerron sillä on . Et ole vastavuoroisen tasa arvoinen ihminen ja ihmissuhteesi ovat ottamista. Siis kurjalla tolalla.

Vierailija
171/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos naapuri toisi sulle tuliaisia?

jenkkilässä on nimikin sotkulle: cant have anyone over syndrome

siis sille ettei sotkun takia kutsu ketään kylään

Vierailija
172/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi itselläni on ystäviä, jotka eivät jatkuvasti vaadi jotakin. Emme tee esim palveluksia odottaen vastapalvelusta. Käytetyn tavaran voi lahjoittaa ilmaiseksi, eikä ystävä "jää velkaa". Autellaan toisiamme. Kyläilyistä ja tarjoiluista ei pidetä kirjaa. Hyväksymme toisemme vikoineen päivineen. Joku on ujo ja sosiaalisesti kömpelö, toinen hölöttäjä, kolmas nipottava siivousintoilija, kolmas sottapytty. Ihanaa kun ei tarvi pinnistellä ollakseen samanlainen kuin ystävä. Jos ahdistaa kutsua kylään, toinen ymmärtää ja hänelle voi sen jopa sanoa tulematta ristiinnaulituksi. Ap opettele olemaan HUUTAMATTA. Käytöstavat eikö niin ;)

Vierailija
173/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin kaveripiiristäni ekana omaan kämppään. Mulla kävi paljon vieraita ja keittelin kahvia ja yleensä vielä olin leiponutkin jotain. Mä oikeasti nautin tilanteesta. Kiva, kun porukkaa käy.

Parisen vuotta meni ja sitten alkoi loppu jengistä muutella omilleen. Vain yksi kyseli kylään ja keitteli kahvia. Siinä sitten pikku hiljaa alkoi hiipumaan ystävyyssuhteen. Kukaan ei enää käynyt missään, vaan möllöttivät kotonaan. Tuli fiilis, että olin vaan ollut "nuorisotalo", jonne kokoonnutaan, kun muualle ei voi.

Ympyrät muuttui ja alettiin kahvitella uusien hiekkalaatikko ja kerhokavereiden vanhempien kanssa. Joskus istuttiin iltaakin. Sitä riemua kesti jonkin aikaa, kun huomasin, että kyläilyjen pointti tuntuu olevan se, että saa seläntakana haukkua toistensa koteja.

Sen verran alkoi ällöttämään ihmiset, että lopetin kutsumisen kokonaan.

Jos mut kutsutaan niin menen. Minnekään en tuputa itseäni. Vien myös syömistä mukanani, joka kerta, ettei emäntäväelle tule kalliiksi mun istumiset.

Olen huomannut, että mua ei niin innoissaan enää kutsuta. Isompiin juhliin olen kutsuja saanut tai sitten nähdään baarissa. Mulle ihan ok, ihmiset ovat niin pirun rasittavia, että pysykööt meiltä pois.

Vierailija
174/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naapuri tokaisi vierailun aikana: -Mä en voi kyllä ikinä kutsuu sua meille, kun sun luona on niin siistiä... Täällä on kaikki laitettu."

Tuossahan se totuus tiivistettynä tulikin, naapurisi sanomana.

Kaikki eivät jaksa / ehdi eri syistä pitää edes sitä juuri ja juuri siedettävää siisteyttä ja järjestystä kotonaan, ja se hävettää. Tai köyhyys hävettää. Voi olla, ettei ole varaa edes kahviin tai mihinkään tarjottavaan.

Täälaistakin on tänä päivänä, "hyvinvointivaltiossa", avaa silmäsi! :/ Ja tarjoa sille naapurille kahvit ja rupatteluhetki omassa siistissä kodissasi silloin tällöin, jotta hän pääsee edes hetkeksi katsomasta ja stressaamasta sitä omaa kaaostaan ja köyhyyttään. ;)

Tuota noin elikkä köyhyys ja muu estää kutsumasta teille koska se ON OSA sinua ? Häh??? Haluat siis olla ystävä ihan omilla pikku ehdoilla johon ei kuulu köyhyytesi näyttäminen vaan feikkaaminen???

Ja ihan tosi : ei varaa tarjota kahvikupposta? Ihankohan totta? Se maksaa itsekeitettynä 2

10- senttiä jos sitäkään? Nyt pn jotain muuta pielessä. Jos käyt siellä kylässä niin mene hyvä ihminen aitona itsenäsi ja voit kutsuakin sen toisenkin huoletta kylään. Mutta jos menet feikkaamalla ja esittäen parempaa niin häpeät ja ihan itseäsi sillä nfeikkaaminen ei ole ok.

Vierailija
175/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei halua kutsua ystäviä kylään, niin ei pitäisi mennä itsekään kenenkään luo kylään. Miksi muiden pitää siivota, kokata jne. jos itsestä se on "liian stressaavaa, ei jaksa". Itsekkyyden huippu tämä ketju, aloitusta lukuunottamatta.

Vierailija
176/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle mun koti on mun omaa aluetta, jossa rentoudun, rötvään ja teen mitä huvittaa. Jos tulee sosiaalisia pakotteita niin hoidan ne muualla. Kotona haluan olla rauhassa.

Ja en tykkää käydä muiden kotona, vituttaa kun jotkut suorastaan jankkaavat asiasta. Mulla on muutama kaveri, jotka olen tuntenut ehkä pari vuotta ja se on sellaista "tuu nyyy, outoo että ollaan oltu näin pitkään ystäviä etkä ole nähnyt mun kotia/enkä mä ole sun". Ei siinä mun mielestäni ole mitään outoa. Mulle koti on todella henkilökohtainen paikka eikä mikään kahvila. En tykkää käydä muiden kotona, koska se on jotenkin liian "intiimiä" mulle. En osaa olla toisten kotona, jotenkin epäluonteva olo. En tiedä miksi ihmiset kutsuvat mua kotiinsa ja ottavat niin henkilökohtaisesti jos ehdotan kahvilaa tms julkista paikkaa sen sijaan.

Multa on kaikenlisäksi turha odottaa kahvia, koska en itse sitä juo enkä omista keitintä.

Vierailija
177/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli: ap kysyy miksi jotkut eivät kutsu kotiinsa VAIKKA KÄYVÄT HEILLÄ. Opettelisitko ensin lukemaankin:)? Ja vastaamaan oikeaaan ketjuunkin?

Osaan kyllä lukea. Osaatko sinä ymmärtää lukemaasi?

On mahdollista, että tästä samasta syystä (mikä minulla on) joku saattaa pyrkiä kylään, mutta ei kehtaa selittää miksi ei vastaavasti kutsu omaan kotiinsa. Ap kirjoituksessaan juuri ihmetteli miten jotkut menevät vaikeiksi kun on vastavierailun vuoro.

Vierailija
178/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itselläni on ystäviä, jotka eivät jatkuvasti vaadi jotakin. Emme tee esim palveluksia odottaen vastapalvelusta. Käytetyn tavaran voi lahjoittaa ilmaiseksi, eikä ystävä "jää velkaa". Autellaan toisiamme. Kyläilyistä ja tarjoiluista ei pidetä kirjaa. Hyväksymme toisemme vikoineen päivineen. Joku on ujo ja sosiaalisesti kömpelö, toinen hölöttäjä, kolmas nipottava siivousintoilija, kolmas sottapytty. Ihanaa kun ei tarvi pinnistellä ollakseen samanlainen kuin ystävä. Jos ahdistaa kutsua kylään, toinen ymmärtää ja hänelle voi sen jopa sanoa tulematta ristiinnaulituksi. Ap opettele olemaan HUUTAMATTA. Käytöstavat eikö niin ;)

Eihän ap vaadikaan mitään vaan ne yksipuolisesti kylässä käyvät vaativat :)! Miten kiero pitää olla että saakin väännettyä vaativaisuutta normista vastavuoroisuudesta. ??? Ei tässä ole kirjanpidosta kyse vaan periaatteesta jota tunnut itsekin soveltavan ihan hyvin . Kas juuri noin se toimii - ei yksipuolisesti . Sinua taisi loukata kun joku muistutti sinulle asiasta? No hyvä että kolahtaa sillä vastavuoroisuus ei ole vaatimus se on toisen vapaaehtoista huomioimista ja kunnioittamista. Piste.

Vierailija
179/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle mun koti on mun omaa aluetta, jossa rentoudun, rötvään ja teen mitä huvittaa. Jos tulee sosiaalisia pakotteita niin hoidan ne muualla. Kotona haluan olla rauhassa.

Ja en tykkää käydä muiden kotona, vituttaa kun jotkut suorastaan jankkaavat asiasta. Mulla on muutama kaveri, jotka olen tuntenut ehkä pari vuotta ja se on sellaista "tuu nyyy, outoo että ollaan oltu näin pitkään ystäviä etkä ole nähnyt mun kotia/enkä mä ole sun". Ei siinä mun mielestäni ole mitään outoa. Mulle koti on todella henkilökohtainen paikka eikä mikään kahvila. En tykkää käydä muiden kotona, koska se on jotenkin liian "intiimiä" mulle. En osaa olla toisten kotona, jotenkin epäluonteva olo. En tiedä miksi ihmiset kutsuvat mua kotiinsa ja ottavat niin henkilökohtaisesti jos ehdotan kahvilaa tms julkista paikkaa sen sijaan.

Multa on kaikenlisäksi turha odottaa kahvia, koska en itse sitä juo enkä omista keitintä.

no aikuiseksi ei ole pakko kasvaa mutta suositeltavaa se olisi silti. Myöskään kaikkia asioita ei hankita vain itseä varten elämässä mutta eihän se pakko ole sekään....

Vierailija
180/402 |
20.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse juo kahvia, teetä, viiniä tai mitä nyt ikinä kyläillessä juodaankaan. En oikeastaan edes osaa keittää kahvia joten en halua kutsua ketään "kahville" niin että keitän toiselle todennäköisesti paskan makuista kahvia. Sitten siinä itse juon vettä lasista ja yritän rupatella niitä näitä. Niin ja tietysti tarjottavaakin pitäisi olla. Syön muutenkin liikaa karkkia yms. joten en halua syödä niitä yhtään enempää toisen seurassa kun "kahvitellaan" ja on pakko olla jotain tarjottavaa. En ole tottunut muutenkaan kyläilemään. Mielummin näen kaupungilla.