Mikä on auttanut ahdistukseesi?
Jokin oivallus, jonkin asian tekeminen, lisäravinne, jokin muu?
Kommentit (26)
suklaa, halaaminen, syöminen, seksi, kuuma suihku auttavat ainakin vartin ajaksi
No ilmeisesti ulkoilu auttaa tai näin olen ainakin kuullut. Mutta yksi hassu vinkki on jolla ehkäisee häpeän tunteen vanhoista asioista jotka ahdistaa. Ajattele vaikka sitä kun ihastukselle sanoit että tykkäät siitä ja se sanoi ettei kiinnosta, muuta tarinaa pääsi sisällä siten että sanoit hänelle tosi pahasti sen jälkeen ja toista sitä niin kauan kunnes se plokkaa vanhan ja oikean tarinan. Näin et ahdistu siitä kun mietit vanhaa asiaa, kunhan en täysin unohda oikeaa asiaa vaan opit siitä myös.
Liikunta, mindfulness, alkoholin välttäminen, reflektointi, nukkuminen.
Olen jo aikuinen nainen. Minulla on aina ollut taipumusta ahdistukseen. olen lapsesta lähtien pelännyt kaikkea vieraista ihmisistä koviin ääniin ja kaikkea siltä väliltä.
Tulin aikuisena uskoon. Jeesus on Jumalan ainoa poika, joka syntyi ihmiseksi ja kuoli ristillä ihmisten syntien puolesta Jeesus nousi kuolleista kolmantena päivänä. Joka tunnustaa Jeesukselle kaikki pahat tekonsa (jotka pystyy muistamaan), tekee niistä parannuksen ja lähtee seuraamaan Jeesusta, pelastuu iankaikkiseen elämään taivaaseen, koska saa Jeesuksen ristinsovituksen osakseen.
Minulle on tullut sisimpääni rauha ja levollisuus, kun tulin uskoon. Vieläkin silloin tällöin kärsin ahdistuksesta, koska elämme pahassa maailmassa ja täällä on paljon pelättävää, mutta nyt se ei enää ole murskaavaa ja täysin lamaannuttavaa. Ja vaikka olisikin, Jeesus auttaa.
Päiväkirja. Sinne purkaa päivän tapahtumat ja niistä aiheutuneet tunteet. Voi kirjottaa sivun siitä pienestä mokasta joka kävi (sanoin mäivää kun piti sanoa päivää tai menetin tasapainon hetkeksi liukkaalla) ja siitä ahdistuksesta että kaikki varmaan huomas ja miten kehtaan huomenna poistua kotoa. Samalla kun tapahtuman purkaa siihen paperille rakentavasti niin saattaa huomata miten terve ihminen asian näkisi: olisi unohtanut heti.
Vierailija kirjoitti:
liikunta ja kaakaonibsit.
Voisitko kertoa noista kaakaonibseistä?
Sokerin poistaminen ruokavaliosta. Samoin valkoinen vehnä minimiin. Minulla ainakin ruokavalio vaikuttaa tosi paljon mielialaan.
Musiikin kuuntelu. Liikunta. Hengittely. Youtubesta löytyy kehonrentoutusvideoita (ohjeita puhuttuna sekä musiikkia). Esim.hakusanalla kehomeditaatio.
Kirjoittaminen. Runojen ja mietelauseiden lukeminen. Ajatusten purkaminen puhumalla, esim.ystävälle tai kriisipuhelimiin. Tai ajatusten siirtäminen hetkeksi muualle soittamalla sellaiselle kaverille, jonka kanssa tulee puhuttua "niitä näitä".
Ahdistus on repivä tunne. Ap, miten se ilmenee sun elämässä? Toivottavasti löydät keinot auttaa itseäsi.
Nukkuminen, tunteiden ulos purkaminen, itkeminen, musiikki, rukoilu, huumori, liikunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
liikunta ja kaakaonibsit.
Voisitko kertoa noista kaakaonibseistä?
Niiden salaisuus piilee siinä, että sisältävät serotoniinia ja ainakin oman ahdistuksen taustalla on aivokemian epätasapainoa (serotoniin vajetta). Nibseistä saa siis helposti, nopeasti ja kätevästi serotoniinia elimistöön -> suurempi serotoniin määrä aivoissa -> ahdistus laantuu ja mieli on muutenkin tasaisempi ja parempi. Oman kokemukseni mukaan toimivat paremmin kuin ssri-lääkkeet ja toimintamekanismihan lääkkeillä on täysin eri kuin näillä nibseillä. Ssri-lääkkeethän vain estävät serotoniin takaisinoton, eivätkä varsinaisesti lisää serotoniin määrää aivoissa toisin kuin kaakaonibsit. Myöskään mitään sivuvaikutuksia ei ole.
Mutta huom!!! Näitä ei pidä käyttää yhdessä ssri-lääkkeiden kanssa serotoniinisyndrooman riskian takia.
Kaakaonibsejä saa hyvin varustetuista ruokakaupoista ja luontaistuotekaupoista. Ovat kitkerän makuisia, mutta kyllä ne alas saa vaikka veden kanssa.
Minulle näistä on ollut suuri ja oikeastaan paras apu, joten suosittelen kokeilemaan, joskaan en voi luvata näiden toimivan yhtä hyvin jonkun toisen ihmisen kohdalla.
Voi kuulostaa jonkunmielestä huuhaalta. Mutta minulla auttaa myös camelina-öljy. (Olen tuo vastaaja, joka kehotti vähentämään sokeria ja vehnää). Tottahan on, että jos ahdistaa ja lujaa, silloin voisi olla paikallaan ammattilaisapu esim.keskustelun muodossa. Camelina-öljy on kuitenkin huipputerveellistä ja sisältää niin paljon hyvässä suhteessa hyviä rasvahappoja, että aivot ja mieli jaksaa paremmin.
Liputan siis monipuolisen ruuan puolesta, vähättelemättä kuitenkaan muunlaisten apukeinojen tehokkuutta ja tarpeellisuutta.
Just otin kaksi opamoxia ja imovanen. Enkä se olo muuttu edes sen verran parempaan ettei tee enää mieli syödä kaikkia lääkkeitä kerralla.
Se mitä mulle sairaalassa opetettiin oli lämmin suihku, jonkin kylmän pitäminen käsissä, kasvojen pesu kylmällä vedellä ja jotain älyttömiä mielikuva harjoituksia tyyliin "laita ahdistus ilmapallon sisään ja lähetä se taivaalle". Joo autto ihan helvetisti.
Jooga ja retkeily metsässä. Kamomillatee, kofeiinin välttely.
Liikunta.
Hengittäminen.
Ja jos olo on sellainen, ettei kykene kumpaankaan niin lääke.