Sushi, vegaaniruoka ja pienoluet ovat esittämistä, sanoo taloussosiologi Lindblom
http://www.hs.fi/nyt/art-2000005049852.html
Siis onko sosiologia tieteenalana oikeasti tälläistä huuhaata vai miten nämä lehtiin pääsevät sosiologit tutkimuksineen tekevät itsestään järjestäen pellen :D
Koska tutkija Lindblom maailmankansalaisena on maistanut japanilaista sushia (jota me muut helsinkiläiset korkeakoulutetut emme tietenkään ole maistaneet) eikä pidä helsinkiläisissä ravintoloissa tarjoillusta sushista, on sushin syöminen ja samalla myös vegaaniruoka ja pienoluet esittämistä ja statuskilpailua?
Eteenkin tämä huomattava epäjohdonmukainen sushiryhmä.. uskooko tämä sosiologi siis tosiaan että aikuiset ihmiset syövät ruokia josta eivät pidä, tehdäkseen muihin vaikutuksen :D ettei kyseessä voi olla esim se että kaveri- ja työporukoissa yhdessä ruokaillessa joku tekee joskus kompromissin muiden mieliksi, ollen ihan sinut statuksensa kanssa?
Jäätävä myötähäpeä tän naisen puolesta :D tuntui että toimittajallakin oli kieli poskessa tuossa vaiheessa kun kysyi, mihin sosiologi ylivertainen sushiasiantuntija itse itsensä luokittelee..
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
No kaikkihan sen tietää että suomalaisen kuuluu syödä pelkkää ruisleipää ja makkaraa ympäri vuoden, kaikki muu on turhaa hienostelua.
Älä unohda perunaa ja maitoa! Kahvia korkeintaa sen lisäksi, tee on jo ituhippeilyä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan buffetissa saa halpaa mättösushia vaan ei se ravintoarvoa korjaa.
1 perus sushi = n. 37 kcal ja rasvaa 0,11g hiilihydraatti 7,7g ja proteeni 1,12g.
Syöt vaikka 15 kpl niin on 555 kcal syöty, mutta proteiinia saatu kokonaise 16,8g. Vähemmän kuin yhdessä skyr rahkassa.
Niin koska kukaanhan ei syö ikinä mitään epäterveellistä + koko päivän ainoat ruokasi tulevat tietenkin pelkästä sushista + sushin syöjät syövät pelkkää sushia, vuoden joka päivä.
Voi jeesus.
Sushi esittämistä?? Olen töissä raksalla ja käydään jätkäporukalla vähintään kerran viikossa sushibuffetissa, jossa näkyy ihan kaikenlaisia ihmisiä lounaalla. Se on ihan tavallista ruokaa nykyään.
Jouluna tapahtui osuva esimerkkitapaus: Tuttavaperheen isä ja äiti ovat molemmat duunareita ja heillä on yksi poika. Isä tykkää seurata intohimoisesti jääkiekkoa ja on muutenkin penkkiurheilija ja äiti tykkää ruuanlaittamisesta (ihan perunoita, ruskeaa kastiketta yms perinteistä kotiruokaa). Mutta pojasta tuli korkeasti koulutettu, asuu nyt isommassa kaupungissa ja on selvästi aika snobi. Jouluna olivat meillä käymässä ja puheesta sai sellaisen käsityksen että poika halveksuu "kiekkokansaa" (ei siis itse lajia, vaan sitä fanittamista ja ukkoja hallilla fanipaidat päällä) ja ruokaluln perusteella sama homma (oli alkanut kasvissyöjäksi) - ei edes kinkkua voinut maistaa. Kyllä näistä ihmisistä näkee, että ovat niin olevinaan ja se esittäminen näkyy kilometrin päähän.
Vierailija kirjoitti:
1 perus sushi = n. 37 kcal ja rasvaa 0,11g hiilihydraatti 7,7g ja proteeni 1,12g.
Syöt vaikka 15 kpl niin on 555 kcal syöty, mutta proteiinia saatu kokonaise 16,8g. Vähemmän kuin yhdessä skyr rahkassa.
Tämä on totta, ja siksi käytinkin termiä mättöruoka. Eli tämähän on todella hiilaripitoista ja kuituakin on vähän. Käytännössähän se on pelkkää riisiä.
Joihin tilanteisiin mättöruoka kuitenkin sopii. Eli jos vaikka ollaan liikkeellä kaverin kanssa jolla lapsi, ja etsitään helppoa ruokapaikkaa jossa lapsi voi sormiruokailla, niin se on mäkki tai sushi. Kai me sitten ollaan kauheita diivoja.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin koska kukaanhan ei syö ikinä mitään epäterveellistä + koko päivän ainoat ruokasi tulevat tietenkin pelkästä sushista + sushin syöjät syövät pelkkää sushia, vuoden joka päivä.
Voi jeesus.
Ei . Minäkin syön joskus sushia. Pointti on se että sushi ei ole köyhien ruokaa, koska se on ravintoarvoltaan heikkoa.
Mä rakastan brunsseja, sushia ja pienpanimo-oluita, vegaaniruokaakin välillä teen. Pitää varmaan mennä ripottelemaan tuhkaa päälle katsoa sovitustyönä kaikki Pekko AIkamiespoika-leffat putkeen.
Se on aina ikävää kun joku tutkija tulee kertomaan, että et sinä kylli-antero nyt niin erikoinen olekaan, olet vain mukana trendissä.
Ja tuo huomiohan ei ottanut millään tavalla kantaa siihen, että onko esim. vegaanius hyvä tai huono asia tai etteikö pienpanimoiden tuotteita voisi suosia.
Vierailija kirjoitti:
(oli alkanut kasvissyöjäksi) - ei edes kinkkua voinut maistaa.
huoh, sinä
Juokseminen ja hiihtäminen ovat myös esittämistä. Nimittäin oman fyysisen kunnon esittämistä, jotta saisi hyväksyntää vastakkaisen (tai saman) sukupuolen silmissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus.
Ei . Minäkin syön joskus sushia. Pointti on se että sushi ei ole köyhien ruokaa, koska se on ravintoarvoltaan heikkoa.
No köyhäthän ovat juuri liian varattomia syömään terveellisiä ruokia ja ovat siksi läskejä. Tai näin ainakin kaikki tuntemani wt-pullukat sanovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP:lle on vastattu jo artikkelissa:
Hän tietää myös, että jotkut saattavat provosoitua tutkimuksessa esitetyistä väitteistä.
”Varmasti joku ottaa nokkiinsa. Mutta meidän aineiston pohjalta löytyi nyt tällaista ja tutkimuksen voi aina toistaa, jos sen haluaa kyseenalaistaa. Empiirisillä kyselytutkimuksilla saa tietynlaisia tuloksia, ja niitä tutkija voi tulkita jollain tapaa"
Olisikin hienoa kuulla jonkun sosiologin kommentti tähän! Menikö tutkimustulosten tulkinta tässä ihan kaikkien hyvien tiedekäytäntöjen mukaan mielestänne?
Pitäisi lukea koko tutkimus jotta voisin vastata. En joe kuitenkaan mitään tarvetta olla uskomatta tuota tulosta lukematta sitä. Kyllä minä pidän tieteellistä tutkimusta parempana tiedonlähteenä kun palstamamman "joo niin vissiin ei meillä ainakaan oo noin XDXD"
No mielestäni tuossa jutussa referoidaan tutkimus: kyselytutkimus, jossa taustatietoina ollut koulutusaste ja tulotaso, joista on muodostettu ryhmiä. Sushinkulutusta on sitten vertailtu näiden ryhmien välillä. Selvä tulos on että ilmeisesti korkeakoulutetut ja suurituloiset ihmiset syövät enemmän sushia kuin vähemmänkoulutetut ja pienituloiset. Mielestäni tässä ei ole kuvatun tutkimuksen mukaan mitään epäselvää.
Tulkinta lähti mielestäni lapasesta siinä vaiheessa, kun tätä sushista pitämätöntä ja sushia silti syövää ryhmää lähdettiin tarkastelemaan statusteoriaa tukevana ilmiönä. Lisäksi jutusta teki nolon se, että ruokasnobbailua tutkiva tutkijatohtori tuli tutkimustulosten pohtimisen sivussa ylentäneeksi itsensä kaikkien ruokasnobbailijoiden yläpuolelle ilmoittamalla, että Helsingistä ei hänen mielestään saa hyvää sushia ja että suositut lehtikaalisipsitkin olivat mielestään pahoja. Mielestäni näillä seikoilla ei kyllä ollut tieteellisen tutkimuksen kanssa mitään tekemistä enkä tosiaan tällä tavoin esitettyjä ja uutisoituja tutkimuksia edes vaivaudu lukemaan, suoraan huuhaa osastoon.
Mutta usko sinä puolestani mitä ikinä haluat, ei ole minulta pois.
Mä oon niin kade sushi-ravintolassa syöville rikkaille. Kunpa itsekin pääsisin edes kerran elämässä tuollaiseen pöytään. Kerran sushi-ravintolasta asteli ulos vanha herrasmies. Nuolin vapaaehtoisesti hänen lakerikengältään muutaman riisinjyvän. Pientä esimakua olen siis saanut rikkaiden elämästä. Haaveisiin taitaa silti jäädä sushit :(
No onhan tuossa totuuden siementä. Yhtäkkiä, samanaikaisesti kaikki tykkäävät vihersmootieista ja sushista. Hyvin suuri osa nuorista kopioi elämäntyylinsä blogisteiltá (ennen vanhaan julkkiksilta). Niin se vain on.
Itsehän joisin mielelläni suomalaisten pienpanimoiden tuotteita, mutta ovat kovin hiivaisia minun makuuni. Viinillä siis edetään. Otan kyllä vastaan suomalaisia viiniehdotuksia, tehdäänkö tässä maassa viiniä edes?
Mä syön sushia, koska se on hyvää. Jos mulle olisi joku 10 vuotta sitten tarjonnut, olisin sanonut yäk, mutta kerran pääsin maistamaan ja totesin, että tämä on minun juttu. Syön myös paljon vegaanista ruokaa, vaikka en olekaan vegaani, koska kasvikset mielestäni maistuvat paremmalta kuin liha. Oluesta en välitä, mutta jos joisin, tottai kai suosisin pienpanimoita, koska haluan tukea pienyrittäjyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon niin kade sushi-ravintolassa syöville rikkaille. Kunpa itsekin pääsisin edes kerran elämässä tuollaiseen pöytään. Kerran sushi-ravintolasta asteli ulos vanha herrasmies. Nuolin vapaaehtoisesti hänen lakerikengältään muutaman riisinjyvän. Pientä esimakua olen siis saanut rikkaiden elämästä. Haaveisiin taitaa silti jäädä sushit :(
Vinkki: Osta kaupasta Uncle Bens riisiä. Keitä 10 minuttia. Syö. Olet erittäin lähellä autenttista sushi kokemusta ;)
Mun lempiravintola tekee vegaanisushia. Aivan perkeleen hyvää ja vihaan muuten statuksella kilpailijoita.
Kyllä noita tuommoisia ihmisiä on muuten jotka ei oikeasti pidä noista jutuista, mutta statuksen takia harrastaa...
Itsekään en uskonut että on, ja pikkujouluruokailun paikkaa valitessamme kerroin ettei sushi kyllä mulle oikein uppoa. Ihmiset tuijottivat paheksuvasti, että juntti... Mutta tilaisuuden jälkeen eräs noin 40 v nainen sanoi että eipä hänkään siitä tykkää, eikä usko että suurin osakaan tykkää mutta se on nyt trendikästä joten on helpompi olla tykkäävinään.
Vierailija kirjoitti:
Se on aina ikävää kun joku tutkija tulee kertomaan, että et sinä kylli-antero nyt niin erikoinen olekaan, olet vain mukana trendissä.
Ja tuo huomiohan ei ottanut millään tavalla kantaa siihen, että onko esim. vegaanius hyvä tai huono asia tai etteikö pienpanimoiden tuotteita voisi suosia.
Minusta tuo tutkija kyllä leimaa ison osan tietysitä asioista pitävistä vain esittäjiksi, itse hän tietysti on tr00-sushi-tuntija. Samaa asennetta näkyy monessa muussakin asiassa, eihän naiset evoi oikeasti olla kiinnostuneita esim. pelaamisesta, autoista, jääkiekosta tms ja miehet jotka sanovat olevansa feministejä ja tykkäävänsä joogasta vaan esittävät päästäksen helpommin naisten housuihin.
Heh, pienoluet esittämistä :D Ai jos mieluummin tukee pienpanimoa joka tekee parempaa olutta kuin joku perus-Lappari niin on feikkaaja? Kai sama koskee sitten kaikkia ruokia ja juomia, eli jos syöt mieluummin pientuottajan juustoa, hunajaa tai hilloa esität, parempi vaan valita sitä halvinta/yleisimmin ostettua bulkkikamaa niin olet ainakin aito.
Meilläkin muuten lapsi on rakastanut sushia jo tarhaikäisestä, varmaan silloin 3-vuotiaana tosiaan päätti vaan esittää :)