Vien kahvikupin/tarjottimen/roskat roskiin pikaruokapaikassa jos palvelu on ollut ystävällistä, muussa tapauksessa jätän kaikki levälleen pöydälle
Tämä opetukseksi kahviloiden ja muiden pitäjille. Jos te ette yritä, niin en minäkään.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Tästä syystä olisi hyvä, jos kaikille nuorille (esim. 17v) määrättäisiin pakolliseksi suorittaa vaikka puolen vuoden harjoittelu perusduunariasiakaspalvelutehtävissä, kuten vaikkapa kahvilassa tai kaupan kassalla. Palkattomana, tottakai. Tällöin sekin rahvaampi kansanosa, jolle ei ole lapsena opetettu käytöstapoja, saisivat tilaisuuden opetella niitä.
Miehillä on jo sellainen pakollinen puolen vuoden koulu jossa opetetaan käytöstapoja ja muiden huomioimista, sinne mennään noin 19 vuotiaana ja sitä kutsutaan varusmiespalvelukseksi.
Naisille pitäisi saada samanlaien pakollinen koulutus.
Ai kun minä luulin että siellä opetetaan maanpuolustustaitoja.
Ohessa opetellaan aika paljon muutakin etikettisäännöstä siivoamiseen.
Tekis todella hyvää näille nykypäivän pissalissuille.
Jos tommoset turhat hömpsötykset jätettäisiin intistä pois niin inttiä voitaisi lyhentää eikä tarttisi valittaa että siihen menee vuosi elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Tästä syystä olisi hyvä, jos kaikille nuorille (esim. 17v) määrättäisiin pakolliseksi suorittaa vaikka puolen vuoden harjoittelu perusduunariasiakaspalvelutehtävissä, kuten vaikkapa kahvilassa tai kaupan kassalla. Palkattomana, tottakai. Tällöin sekin rahvaampi kansanosa, jolle ei ole lapsena opetettu käytöstapoja, saisivat tilaisuuden opetella niitä.
Eikö niitä opita jo ihan päiväkodissa ja koulussa? Sinäkö sitten vapaaaehtoisesti oman työsi ohella pitäisit sitä nuorta kädestä kiinni ja opetaisit?
Taisit nyt ymmärtää oikein huolella väärin. Päiväkodissa ja koulussa ei opeteta käytöstapoja lapsille, se on vanhempien tehtävä. Tämä lähtee esimerkiksi siitä että pöydässä sanotaan "saisinko" eikä "anna mulle", ja kun jotain saadaan (vaikka mehulasi) sanotaan kiitos. Samoin pöydästä noustessa. Jos tämä jää väliin, viimeistään harjoittelussa opitaan että kaupan kassalle tullessa TERVEHDITÄÄN ja kun jotain annetaan sinulle (tässä esimerkissä vaihtorahat) sanotaan KIITOS.
Päiväkodissa ja kouluissako jätetään ne astiat pöydille, eikä esim. opettajalle sanota huomenta, eikä opetella sosiaalisia- ja vuorovaikutustaitoja esim toimimalla ryhmissä? Sinulla peruskoulu käymättä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehillä on jo sellainen pakollinen puolen vuoden koulu jossa opetetaan käytöstapoja ja muiden huomioimista, sinne mennään noin 19 vuotiaana ja sitä kutsutaan varusmiespalvelukseksi.
Jos tommoset turhat hömpsötykset jätettäisiin intistä pois niin inttiä voitaisi lyhentää eikä tarttisi valittaa että siihen menee vuosi elämästä.
Sehän on jo lyhennetty puoleen vuoteen...
Mua ei haittaa jossain mäkkärissä viedä tarjotinta ja roskia pois. Mutta sitten on kahviloita, joissa on ihan törkeät hinnat ja vaaditaan asiakkaita korjaamaan omat jälkensä. Musta se on kohtuutonta silloin, kun hinnat ovat korkeat ja niiden voisi olettaa sisältää maksun palvelusta, joka myös kattaisi tuon asiakkaan jälkien siivoamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että vaadit mäkkärissä oikein palvelua? Minkähänlaista?
Onko mieleesi tullut, että se jättämäsi tarjotin stressaa henkilökuntaa entisestään ja se näkyy työntekijöiden naamassa?
Toki jos asut jossain peräkylillä missä asiakkaita on yksi tunnissa, niin fine. Täällä pääkaupunkiseudulla kaltaisesi idiootit aiheuttavat vain ärtymystä, henkilökunnassa ja muissa asiakkaissa.
Jos henkilökunta stressaantuu siitä, että joutuu palvelemaan asiakkaita ystävälliseti, niin silloin on kyllä aivan väärällä alalla. Minä maksan työntekijän palkan ja jos sen rahan vastaanottaminen on hänelle niin vastenmielistä, että käyttäytyy minua kohtaan huonosti, on paikka näpäyttää vähän.
Jos vaadit sellaisia palveluksia jotka ei sisälly tuotteen hintaan, ne eivät kuulu asiakaspalvelijan tehtäviin. Sinun kannattaisi palkata henkilökohtainen palvelija joka kantaa sun tarjottimen paikalleen. Voisi tulla vessaankin mukaan pyyhkimään jos työsopimuksessa sovitte niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jo lyhennetty puoleen vuoteen...
No sitten sen voisi lyhentää vielä lyhemmäksi.
Vähän oot gangsta hei. Anarkiaa! Sillähän ne oppii, varsinkin kun ei sano mitään.
Kai tiedät, että käytöksesi nostaa myös hintoja?
Eipä ole sinua kyllä kamalan pitkillä piuhoilla siunattu.
What goes around comes around
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Varsinkin sellaisissa paikoissa, joissa tiedän, että olisi varaa palkata enemmänkin väkeä, mutta eivät sitä nuukuuksissaan tee, vaan siirtävät tarjoilijoille kuuluvan työn asiakkaiden tehtäväksi.
Sillä on myös työllistävä vaikutus. Tässä maassa varmaan sadat, ellei jopa tuhannet työttömät ravintola-alan työntekijät saisivat töitä, jos kaikki asiakkaat kieltäytyisivät tekemästä henkilökunnalle kuuluvia töitä.
Tämä on pikkasen ontuva peruste. Jos haluat olla valistunut kuluttaja ja olet huolissasi ravintola-alan työpaikoista, niin silloin käyt vain paikoissa joissa on palvelua. Nyt valitset itsellesi edullisen hinnan, mutta haluat silti palvelua. Näin vain tuet paikkoja, joissa ei ole palvelua. Jos itsepalveluravintola saa huonosta palvelusta huolimatta asiakkaita, niin se ei kannusta parantamaan palvelua. Varsinkin jos asiakkaat eivät osaa käyttäytyä, vaan heidän jälkiään on siivottava. Tällöin tehostetaan prosessia, ei palkata lisää henkilökuntaa palvelemaan roskaavia asikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mieleesi tullut, että se jättämäsi tarjotin stressaa henkilökuntaa entisestään ja se näkyy työntekijöiden naamassa?
Toki jos asut jossain peräkylillä missä asiakkaita on yksi tunnissa, niin fine. Täällä pääkaupunkiseudulla kaltaisesi idiootit aiheuttavat vain ärtymystä, henkilökunnassa ja muissa asiakkaissa.
Jos henkilökunta stressaantuu siitä, että joutuu palvelemaan asiakkaita ystävälliseti, niin silloin on kyllä aivan väärällä alalla. Minä maksan työntekijän palkan ja jos sen rahan vastaanottaminen on hänelle niin vastenmielistä, että käyttäytyy minua kohtaan huonosti, on paikka näpäyttää vähän.
"moi. yks bikmäkateria kokiksella"
"x.xx euroa"
Mitä ihmeen palvelua tarvitset tämän lisäksi mäkkärissä?
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Varsinkin sellaisissa paikoissa, joissa tiedän, että olisi varaa palkata enemmänkin väkeä, mutta eivät sitä nuukuuksissaan tee.
Itse menet nuukuuksissasi halpaan kahvilaan :D
Eikö Ekbergillä ole vielä pöytiin tarjoilu? Käy siellä. Ja jos et asu Helsingissä, niin muuta. Et kai niin köyhä tai nuuka ole, ettetkö voisi ostaa kiinteistöä Ullanlinnasta?
Minä en vie missään. Jos haluaisin siivota jälkeni joisin sen kahvin kotoana enkä maksaisi siitä erikseen. Ja ihan sama mitä muut siitä ajattelee tai mikä sillä on vaikutus hintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa jossain mäkkärissä viedä tarjotinta ja roskia pois. Mutta sitten on kahviloita, joissa on ihan törkeät hinnat ja vaaditaan asiakkaita korjaamaan omat jälkensä. Musta se on kohtuutonta silloin, kun hinnat ovat korkeat ja niiden voisi olettaa sisältää maksun palvelusta, joka myös kattaisi tuon asiakkaan jälkien siivoamisen.
Joo, sama juttu. Jos maksan kahvilassa kupillisesta kahvia paketin hinnan, niin oletan kyllä astiat korjattavan (paketti = 60 kupillista). Astiahuolto ei ole minun tehtäväni.
Halppispaikat ovat erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaadit sellaisia palveluksia jotka ei sisälly tuotteen hintaan, ne eivät kuulu asiakaspalvelijan tehtäviin. Sinun kannattaisi palkata henkilökohtainen palvelija joka kantaa sun tarjottimen paikalleen. Voisi tulla vessaankin mukaan pyyhkimään jos työsopimuksessa sovitte niin.
En ole nähnyt missään seinällä kylttiä, että asiakaspalvelijan tehtäviin ei kuulu paikan siistinä pitäminen.
Eli sinun mielestäsi
a) huono palvelu on ok, jolle asiakaspalvelija nyt ei vaan voi mitään ja
b) asiakkaan täytyy siivota vaikkapa pikaruokapaikka ja vieläpä maksaa siitä ilosta.
Jos Suomessa olisi tippikulttuuri, nämä meikäläiset asiakaspalvelijat kuolisivat kuukaudessa nälkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"x.xx euroa"
Peruskätöstavat on osa sitä palveluja, jonka soisi taitavan vähän vähemmälläkin älyllä suodun. Eli tervehdys, ole hyvä ja kiitos. Amerikantiedettä? Äiti opettaa vähän lisää, jos nätisti pyydät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Varsinkin sellaisissa paikoissa, joissa tiedän, että olisi varaa palkata enemmänkin väkeä, mutta eivät sitä nuukuuksissaan tee, vaan siirtävät tarjoilijoille kuuluvan työn asiakkaiden tehtäväksi.
Sillä on myös työllistävä vaikutus. Tässä maassa varmaan sadat, ellei jopa tuhannet työttömät ravintola-alan työntekijät saisivat töitä, jos kaikki asiakkaat kieltäytyisivät tekemästä henkilökunnalle kuuluvia töitä.
Ravintola-alan työntekijöiden koulutus ja toimenkuva on mielestäsi mäkkärissä tarjottimien keräämistä?
Nyt taas herätys.
Ei tuossa puhuttu mitään mistään mäkkäreistä, vaan tuo tapa on levinnyt hyvin laajalle paljon hienompiinkin paikkoihin. Esim. paikoissa, joissa pelkkä kahvikuppi ja joku pulla maksaa enemmän kuin mäkkärin ateriat, ei ole todellakaan asiakkaan tehtävä kuljetella tiskiin likaisia astioita.
tästä nousee mieleen muisto asiakaspalvelukokemusta! olin saapunut melko maineikkaaseen raflaan helsingissä ja olin hyväntuulinen ja innoissani tietenkin. istuin pöydässä odottamassa tarjoilijaa. no sitten ikuisuuksien päästä siihen purjehti sellainen todella teinin oloinen kyllästynyt tyttönen, hän ei tervehtinyt tai mitään, vaan töksähti eteen ja sanoi "No?", eli siis ilmeisesti tarkoitti että mitä minä tilaan :D sanoin mitä otan ja hän vastasi "oke", ja lähti nopeasti pois. naama oli hapan ja ryhtikin oli lerppana kuin nuudeli, ei hymyä missään vaiheessa ja kun toi ruoat niin ei sanonut yhtään mitään. :D mietin suuresti miksi hän oli töissä kyseisessä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"x.xx euroa"
Oletko autisti vai onko ihmisen perusystävällinen huomioiminen sinulle aivan uusi ja vieras ele? Tunnistatko tunteita toisissa ihmisissä? Onko sinulla parempi vai huonompi mieli, jos sinua kohdellaan ihmisenä eikä kahdenkympin setelinä?
Olisiko kohtuus ja kohteliasta vaatia asiakas tekemään itse oman ruokansakin? Helpottaisihan sekin henkilökunnan työtä.