Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin muuttaa nunnaluostariin

Vierailija
17.01.2017 |

asumaan loppuiäkseni. Osaako joku neuvoa? Miten lähteä liikkeelle? Mihin suuntaan edetä?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan väärin jos keskeinen motiivini nunnaksi haluamiselle on ns. pako maailmasta? Minulle ei ole maailmassa paikkaa.

Täytyykö nunnan olla neitsyt?

ap

Vierailija
4/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buddhalaisuutta kantsii myös harkita.

Vierailija
5/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan väärin jos keskeinen motiivini nunnaksi haluamiselle on ns. pako maailmasta? Minulle ei ole maailmassa paikkaa.

Täytyykö nunnan olla neitsyt?

ap

Ei ole väärin mutta jos et ole yhtään uskonnollinen niin tuskin viihtyisit luostarissa.

Mitään vaatimuksia ei ole, aikaisempaa elämää ei siellä lähdetä tuomitsemaan.

Vierailija
6/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin ennen halusin, mutta nykyisin olen tyytynyt tähän maalliseen elämään sittenkin. Pakoa maailmasta haaveilin, rauhaa ja omaa aikaa. Neitsyt ei varmasti tarvitse olla.

Vierailija
7/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buddhalaisuutta kantsii myös harkita.

Olen kristitty.

ap

Vierailija
8/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kuka vain voi mennä luostariin retriittiin (tms. lomalle) joksikin ajaksi kokeilemaan, millaista se on. Kannattaa ottaa selvää!

Vierailija
9/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä maassa on aika hyvin tilaa paeta maailmaa kun hankkii kotipaikan haja-asutusalueelta. Jostain Kuusamon takamailta irtoaa kämppiä pikkurahalla.

Vierailija
10/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa on aika hyvin tilaa paeta maailmaa kun hankkii kotipaikan haja-asutusalueelta. Jostain Kuusamon takamailta irtoaa kämppiä pikkurahalla.

Kuusamon takamailla minulla olisi edelleen se olo, ettei ole paikkaa minulle. Olisin vain yksinäinen asukas. Haluaisin "määrämuotoisempaa" olemista, mutta kuitenkin mahdollisimman paljon yksityisyyttä, yksin olemista ja hiljaisuutta. Haluaisin sellaiseen luostariin, jossa ei edes saa puhua suurta osaa ajasta. Oln kristitty, uskossa. Ns. uskonnollisuus, rukoileminen yms. ei ole minulle ongelma, päinvastoin.

ap

Vierailija
11/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/60 |
17.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekisit luostarissa? Eli mitä luulet siellä tehtävän?

Vierailija
13/60 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen että siellä tehdään päiväjärjestyksen mukaan joitain kotitaloustöitä, ulkotöitä ja vapaaehtoistöinä esim. joitain käsitöitä.

Luulen että siellä rukoillaan ja vietetään hartaushetkiä.

En tiedä onko siellä opetushetkiä (esim. Raamattu) ja jos on, että kuka toimii opettajana (nainen vai joku mies).

Saakohan siellä oman huoneen, jossa asuu?

Minkä kirkon luostarissa ollaan paljon hiljaa?

En taida haluta luterilaiseen luostariin, koska siellä asutaan vain tilapäisesti ja ulkopuolisia käy siellä koko ajan, ei ole kunnollisia sääntöjä ja asukkaat saavat olla naimisissakin!

ap

Vierailija
14/60 |
18.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
15/60 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen että siellä tehdään päiväjärjestyksen mukaan joitain kotitaloustöitä, ulkotöitä ja vapaaehtoistöinä esim. joitain käsitöitä.

Luulen että siellä rukoillaan ja vietetään hartaushetkiä.

En tiedä onko siellä opetushetkiä (esim. Raamattu) ja jos on, että kuka toimii opettajana (nainen vai joku mies).

Saakohan siellä oman huoneen, jossa asuu?

Minkä kirkon luostarissa ollaan paljon hiljaa?

En taida haluta luterilaiseen luostariin, koska siellä asutaan vain tilapäisesti ja ulkopuolisia käy siellä koko ajan, ei ole kunnollisia sääntöjä ja asukkaat saavat olla naimisissakin!

ap

Miksi tähän kommenttiini on tullut yläpeukkujen lisäksi noin paljon alapeukkuja? Minua kiinnostaisi tietää, mikä siinä ärsytti.

ap

Vierailija
16/60 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nukkunut ollenkaan viime yönä. Ajattelin, miten ihanaa olisi asua oikeassa nunnaluostarissa.

Katsoin jonkin aikaa sitten netistä dokumentin ruotsalaisesta naisesta, joka muutti n. 18-vuotiaana asumaan loppuiäkseen karmeliittaluostariin (katolilainen), jossa on äärimmäisen tarkat säännöt. Muistan sen, että tytön ristimänimi oli Marta, mutta luostarissa hän sai valita uuden nimen, ja hän valitsi Marian, jossa oli joku lisäsana, olisiko ollut Kirkastamisen Maria tms.

Haluaisin saman tyyppiseen luostariin. Suuri osa ajasta on siellä sellaista, ettei saa puhua ollenkaan. Kun vanhemmat tulivat katsomaan Martaa, he tapasivat hänet jonkun kalterisysteemin läpi. Sitten siellä oli joku yhteinen hartaushetki, jossa vanhempi sisar (abbedissa tms.) puhui teennäisen korkealla äänellä kimittäen jonkun litanian. Paikka oli melkein surrealistinen. Viihtyisin siellä varmaan tosi hyvin, koska se muistuttaisi niin vähän tätä maailmaa.

Kertokaa kaikki, mitä tiedätte nunnaluostareista ja elämästä niissä! Haluan haaveilla.

ap

Vierailija
17/60 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo dokumentti oli hyvä ja toisinaan itsekin haaveilen luostarielämästä.

Vierailija
18/60 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espoossa on karmeliittaluostari.  Löytyy googlettamalla.

Vierailija
19/60 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.karmelfinland.org/  Tuossapa se Espoon luostari.

Vierailija
20/60 |
19.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://elonet.fi/fi/elokuva/1470349

Löytyiskö tuota dokumenttia vielä?

Tärkein kysymys mitä sinulta tullaan kysymään jos haluat nunnaksi on että miksi uskot että Jumala kutsuu sinua siihen elämään? Ei se että haluaa paeta maailmaa riitä, vaikka varmaan monella on pohjalla se syy.

Jos et ole katolilainen ja haluat karmeliitaksi, niin pitää käydä vuoden kurssi ennen kirkkoon liittymistä. Ja sitten odottaa pari vuotta ennen kun voi edes harkita luostariin menemistä. Uusia jäseniä ei lähetetä minnekään "alkuhuumassa." Siinä kolmessa vuodessa ehdit testata onko sinulla oikeasti kutsumusta siinen elämään vai vaan tarve paeta nykyistä.